Gå til innhold

Naboer som aldri blir fornøyd og bare klager

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg blir så oppgitt over naboene. For en tid tilbake fikk vi klage fordi vi brukte oppvaskmaskinen på kvelden. Vi satt den typisk på i 20-21 tiden etter barna var lagt. Noen ganger gjorde dette at den ikke var ferdig til 23, men senest 23.30. Naboen klaget på dette og gikk til styret.

Vi endret rutine og starter den nå kl 07 før vi drar på jobb (stilletid mellom 23 og 07). Nå har fader meg naboen klaget på nytt, for nå er det for TIDLIG og han våkner av det. Han ber oss inderlig skjerpe oss og få bedre rutiner.

Noen blir aldri aldri fornøyd uansett! 

Hva gjør vi? Driter i nabo og fortsetter å kjøre den 07? Kjøre den på kveldene igjen? 

Vente til ettermiddagen? Da må vi vaske en del for hånd, fordi vi typisk trenger en del ting som ble brukt dagen før... da får vi jo ikke "middagstingene" rene før 1 døgn senere!

Anonymkode: 12dda...2d1

• Liker 2
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Om naboen vet når du bruker oppvaskmaskinen så har du enten et ekstremt lytt hus eller en maskin som er ekstremt støyende. Første steg er å sjekke at intet er galt med maskinen. Er den riktig montert? Få den sett etter, så den verken tar fyr eller lekker vann over hele huset ditt. En dårlig maskin er en risiko.

Så må du bare forholde deg til reglene der du bor. De har tider for ro og ikke ro. Hva du mener om dem er ikke av betydning. Du har flyttet inn - ergo har du signert på å følge dem. Følg dem. Maskinen? Kjør den rett etter middag, som folk flest. Er den for høylytt til å kjøre mens dere sitter ved kjøkkenbordet? Bytt den ut i en som fungerer.

Anonymkode: 656e2...6d3

• Liker 1
Skrevet

Om dere følger reglene for stille, som dere stort sett gjør, så hadde jeg henvist til reglementet både til styret og til naboen. Har dere forsinket start på oppvaskmaskinen og kan sette den på si kl 8 så bør det holde. Kan dere sette på litt tidligere på kvelden er jo det også noe. 

Jeg synes dere skal få kjøre oppvaskmaskinen på et greit tidspunkt for deres familieliv. Det får være grenser. Høres ut som det er ekstremt lytt der, eller så tåler naboen lite. 

• Liker 7
Skrevet

Regner med at dere enten bor i et sameie av ett eller annet slag, og da skal det være reglement ang stilletid. Hvis det ikke er det, er normal stilletid mellom 23.00 og 07.00. De fleste håndtverkere begynner f, eks kl 07.00 nettopp fordi da sluttet stilletiden. Jeg hadde satt på maskinen kl 07.00, så får de bare klage så mye de måtte ønske. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Du har full rett til å bruke maskinen mellom kl. 07-23 slik du nå gjør. Kjipt med sånne naboer. 

Anonymkode: c1732...a1f

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke spesielt lytt, vi bor "midt i" (naboer over, under og på begge sider) og har aldri hørt så mye som en vaskemaskin omtrent. Så hvordan denne naboen kan høre så ekstremt mye fra oss, er for meg nesten et mysterium. 

Oppvaskmaskinen bråker nesten ikke, ble kjøpt ny for 1 år siden og installert av fagfolk. 

Stilletid i blokka er 23-07, så når vi starter den på morgenen er vi innafor. Har ikke timer på maskinen. 

Ts

Anonymkode: 12dda...2d1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Oisann - høres ut som en vanskelig nabo, men kanskje også som at det er sinnsykt lytt? Jeg har åpen stue/kjøkkenløsning og derfor gått for en ekstremt stillegående oppvaskmaskin som omtrent ikke lager en lyd, bare så du vet at det også finnes. 

Men i noen bygg så er det jo vannet som renner gjennom rørene som bråker, jeg har til og med hørt om de borettslagene i gamle dager hvor det ikke var lov å trekke i snoren på dass etter et visst tidspunkt 😂

Så lenge du er innenfor reglene for nattero så kan du vel gjøre som du vil, og er nabo et rasshøl så hadde jeg i all fall gjort det. Men er generelt fan av å ta hensyn da, det kan jo også være det bråker noe infernalsk - har du vært inne der og hørt selv? Kanskje det kan gi mer forståelse. 

Og det går da an å sette på oppvaskmaskin rett etter middag og ikke etter barna har lagt seg? Trenger ikke la driten godgjøre seg i mange timer, og det tar da ikke lange tiden. Jeg setter ting inn i oppvaskmaskin kontinuerlig gjennom dagen, ikke på faste tidspunkt.

Anonymkode: cacc2...fb7

AnonymBruker
Skrevet

Da sender du svar i retur, spilletiden er fra 23-07. Så dere har nå valgt å sette på maskinen om morgenen da dere ikke hadde kontroll på sluttid på kvelden. 

Anonymkode: f626d...610

• Liker 2
Skrevet

Det står ikke noe om hvordan du bor! 
Bor dere i blokk eller liknende hus med flere leiligheter? 
Kanskje viktig å fortelle litt om dette….?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde satt den på rett etter middag.

Anonymkode: acf59...54b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Forhold dere til stilletiden, og drit i at naboen klager. 

For øvrig forstår jeg ikke at noen orker å bo så nært på andre folk at de hører OPPVASKMASKINEN deres. 

Anonymkode: 4cc79...614

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bass bærer ekstremt godt, hvis maskinen deres går og durer flere timer om kveld eller tidlig morgen så er det ekstremt slitsomt, bass er noe annet enn lyd, det er vibrasjoner og støy man ikke kan holde vekk med ørepropper og sånt. 

Anonymkode: dc33f...999

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hold dere til utenfor 23-07 og drit i naboen😂 Hvor mye lyd kan ev vaskemaskin lage?

om naboen er så sentisiv for lyd er det de som må flytte 😝

Anonymkode: 30722...344

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er det vannet fra oppvaskmaskinen hører kanskje, og ikke selve maskinen? Hvis rørene går slik at naboen kan høre sildringen godt på sitt soverom, så forstår jeg det. Hadde samme problem et sted jeg bodde, det var utrolig støyende. Men, dette er samtidig ikke noe man får gjort noe med, og dere må få lov til å bruke oppvaskmaskinen når det passer dere innenfor kl 07 og 23. 

Anonymkode: e68b1...e62

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Da får den naboen flytte da for faen! Enkelte kan ikke bo i et borettslag….evner de å se det selv? Som oftest ikke.🤦‍♀️ Jeg har ei venninne som fikk tilsnakk av naboen under bare hun gikk over gulvet. Det verste var at de kunne komme å ringe på hos henne 2 ganger om dagen for å be henne dempe seg. Endte opp med at hun listet seg rundt og det er selvfølgelig utrolig stressende over lengre tid så hun endte opp med å flytte. 

Anonymkode: 4e12d...92f

• Liker 5
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Du har full rett til å bruke maskinen mellom kl. 07-23 slik du nå gjør. Kjipt med sånne naboer. 

Anonymkode: c1732...a1f

Jeg tror det samme. Jeg er selv redd for lytt, pga jeg har en walkingpad. Men innenfor en tidsramme bør det gå fint, tenker jeg. Naboen min kan jobbe med boremaskin, og hammer på en søndag. Da må det gå å støye litt innendørs og. 

• Liker 1
Skrevet

Burde kanskje styret vurdere å sjekke tilstanden på avløpsrørene i bygget? En oppvaskmaskin på kjøkken skal da ikke bråke så altfor mye. En moderne oppvaskmaskin bruker i området 10 liter vann på 3 timer. Og det skal mye til før den svake duren fra de roterende armene forplanter seg til øvrige deler av bygget... 

Om naboen er gal nok til å reagere på en vattpinne som faller på et ullpledd er det ikke noe galt med deres støynivå... man skal ta hensyn til naboer, og det går begge veier

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...