Gå til innhold

Evig mas om bank id i Danske bank

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Det er fint de tar hensyn til sikkerheten i banken sin, men dette begynner å bli plagsomt. Jeg kan ikke en gang vippse noen før bank id kreves og det har til og med hendt to ganger ved handel med Coop medlemskort i app. Nå har bank id ‘ en min blitt sperret fordi jeg må identifisere / legitimere meg. Må scanne passet mitt og ta bilde å sende banken. Mye styr. Aner jo ikke hvor passet mitt er for øyeblikket og bankkortene Danske bank sender ut er jo uten bilde. Så dette i tillegg til at de krever bank id for alt mulig i hverdagen, gjør det temmelig bakvendt.

Er det andre som har Danske bank som reagerer på alt bank id maset? Og er det slike andre banker eller er dette særlig Danske bank? Ønsker gjerne å skifte til en litt mer laid back bank..

Anonymkode: 558e6...881

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg merker ikke noe mer hos danske enn se andre bankene. Og at vipps krever bank id har ikke noe med danske og gjøre,krever det av meg og og har ikke koblet vipps mot danske.

Anonymkode: c2156...811

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har du ikke bankid på mobil eller bankid-appen? Jeg har ikke brukt bankidbrikken min på mange år, og ikke heller i Danske Bank.

Anonymkode: 0680a...f36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har du ikke bankid på mobil eller bankid-appen? Jeg har ikke brukt bankidbrikken min på mange år, og ikke heller i Danske Bank.

Bruker mest bank id appen/mobil, har ingenting å si. Samme maset. Og nå må vi legitimere oss med pass og bildet..stress.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Bruker mest bank id appen/mobil, har ingenting å si. Samme maset. Og nå må vi legitimere oss med pass og bildet..stress.

Med pass og bilde? Det var jo noe vi alle måtte igjennom en runde for flere år siden. Det var generelt uansett i hvilken bank man hadde bankid.

Jeg har selv kredittkort og et par kontoer hos Danske Bank og bruker appen deres for det aller meste og har aldri merket at jeg må inn med bankid oftere der enn andre steder.

Bankid bruker man jo uansett over alt hele tiden, så det er blitt en vane jeg knapt legger merke til.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme som DNB drev med dette. Ganske mange som fikk kontoen sin stengt fordi dem ikke hadde verdifisert seg før fristen.

Maset fra banken har vært fordi de ville at du skulle verdifisere deg med pass o.l.

Anbefaller deg å ta deg tid til å finne dette passet asap!!! Kan ta lang til å åpne kontoene dine om du drøyer dette og de økonomiske konsekvensene er tragisk å leve med. Flere fikk store betalingsproblemer i etterkant mm. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er fint de tar hensyn til sikkerheten i banken sin, men dette begynner å bli plagsomt. Jeg kan ikke en gang vippse noen før bank id kreves og det har til og med hendt to ganger ved handel med Coop medlemskort i app. Nå har bank id ‘ en min blitt sperret fordi jeg må identifisere / legitimere meg. Må scanne passet mitt og ta bilde å sende banken. Mye styr. Aner jo ikke hvor passet mitt er for øyeblikket og bankkortene Danske bank sender ut er jo uten bilde. Så dette i tillegg til at de krever bank id for alt mulig i hverdagen, gjør det temmelig bakvendt.

Er det andre som har Danske bank som reagerer på alt bank id maset? Og er det slike andre banker eller er dette særlig Danske bank? Ønsker gjerne å skifte til en litt mer laid back bank..

Jeg har en konto i danske bank. Jeg fikk da varsel med beskjed om å legitimere meg, de sperret ikke bank-id ut av det blå… det tok ca 5 min å verifisere meg ved å scanne pass og ansiktet mitt… Det som tok lengst tid ar den timen jeg måtte vente i «operasjonen»… Men da gjorde jeg andre ting… 

Bruker ikke danskebank som dagligbank, men det er vel den samme prosedyren for alle som skal verifisere… 

Anonymkode: a9d59...18c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Med pass og bilde? Det var jo noe vi alle måtte igjennom en runde for flere år siden. Det var generelt uansett i hvilken bank man hadde bankid.

Jeg har selv kredittkort og et par kontoer hos Danske Bank og bruker appen deres for det aller meste og har aldri merket at jeg må inn med bankid oftere der enn andre steder.

Bankid bruker man jo uansett over alt hele tiden, så det er blitt en vane jeg knapt legger merke til.

Det er krav om at bankene (og  regnskapsfører, revisorer) må identifiserer alle sine kunder 3 hvert år, så det må du/ dere bare godta. Det er ikke bankene som bestemmer dette, men finanstilsynet.  

Jeg fikk samme krav om identifisering i Danske bank, og det var min andre gang siden disse reglene kom.  Det tok max 5 min. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Fighter83 skrev (1 time siden):

Samme som DNB drev med dette. Ganske mange som fikk kontoen sin stengt fordi dem ikke hadde verdifisert seg før fristen.

Maset fra banken har vært fordi de ville at du skulle verdifisere deg med pass o.l.

Anbefaller deg å ta deg tid til å finne dette passet asap!!! Kan ta lang til å åpne kontoene dine om du drøyer dette og de økonomiske konsekvensene er tragisk å leve med. Flere fikk store betalingsproblemer i etterkant mm. 

DnB= den danske bank…..

Anonymkode: 75c65...7b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Danske bank, og fikk også slike påminnelser. Må innrømme at jeg utsatte det litt, men når jeg først gjorde det, var det en veldig enkel sak. Ta bilde av passiden med bildet, og la telefonen scanne logoen på passets forside, og vipps, du er ferdig 🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

At de krever pass må man bare regne med uansett. Men jeg synes DB har en tungvint løsning når man betaler med kort på nett. Jeg betaler vanligvis med Bank Norwegian-kortet mitt, der kan jeg kjapt bruke appen til verifisering (ansiktsgjenkjenning). 

Anonymkode: ab601...35b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

DnB= den danske bank…..

Anonymkode: 75c65...7b9

DnB er selvfølgelig ikke det samme som Danske Bank! To vidt forskjellige banker. 

Forkortelsen DnB har vel heller aldri blitt brukt angående Danske Bank heller.  

Anonymkode: a0856...c88

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Dette må du forvente hos alle banker. Alle har samme krav fra Finanstilsynet. Fikk du ikke med deg alt styret i media da DnB kjørte sin sjekkerunde i fjor? Sånn samtidig med passkrisa.

Da de nasjonale ID-kortene kom, gikk banker også vekk fra bilder på bankkort.

Anonymkode: b6387...431

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Har ikke måttet identifisere meg hos Danske Bank siden jeg ble kunde for 8 år siden, og er heller ikke plaget med bankid i hytt og pine., 🤷‍♀️

Jeg fikk kontoen min i DNB slettet fordi jeg ikke legitimerte meg, men har ikke trengt det hos DB. 

Anonymkode: 1b3b3...825

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Har ikke måttet identifisere meg hos Danske Bank siden jeg ble kunde for 8 år siden, og er heller ikke plaget med bankid i hytt og pine., 🤷‍♀️

Jeg fikk kontoen min i DNB slettet fordi jeg ikke legitimerte meg, men har ikke trengt det hos DB. 

Anonymkode: 1b3b3...825

Merkelig du har sluppet unna. Sikkert en glipp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for alle svar. Ble litt klokere og greit å få bekreftet at det bare er jeg som ikke følger med og er litt treg🙃 

Jeg har forøvrig heller ikke lastet ned bank id appen. Ser de skiver jeg bør gjøre det. Men jeg får ikke til å laste den ned ferdig nå pga jeg ikke har tilgang til bank id, verken kodebrikken eller mobil id. Får derfor heller ikke tilsendt koder. Er jeg dermed nødt å bestille via kundeservice? Det tar jo en evighet å komme igjennom..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Merkelig du har sluppet unna. Sikkert en glipp.

Jeg er kunde i mange banker. Det er kun i den banken jeg har bankidbrikken fra at jeg har behøvd å legitimere meg med pass, slik det er snakk om her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...