Gjest Kalkun på 9 kilo Skrevet 30. desember 2005 #1 Skrevet 30. desember 2005 Skal lage kanlkun til ganske mange i morgen, og endte da opp med en fugl på 9 kilo. Det står at man skal beregne en halv time i ovenen for hvert kilo, og lenger om man skal pakke den inn i folie, men jeg syns det virker veldig mye med 4,5-5 timers steketid. Har noen av dere testet med en så stor fugl før?
Gjest Gjest Skrevet 30. desember 2005 #2 Skrevet 30. desember 2005 Det var naturligvis kalkun, ikke kanlkun...
SissiB Skrevet 30. desember 2005 #3 Skrevet 30. desember 2005 Største jeg har prøvd meg på var på 7 kilo, og da beregnet jeg en halv time pr kilo. Er det fersk kalkun, dvs uten det berømte steketermometeret ? Da kan det kanskje lønne seg å stikke inn eget termometer, skrått inn i den tykkeste delen av brystfileten. Det skal vise 80-85 grader når kalkunen er klar.
Gjest Gjest Skrevet 31. desember 2005 #4 Skrevet 31. desember 2005 Ok, tusen takk. Det er fersk kalkun uten det berømte "poppe ut" termometeret. Takk for hjelpen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå