Gjest lumina Skrevet 30. desember 2005 #1 Skrevet 30. desember 2005 I fjor ble en mann truffet i ansiktet av en nyttårsrakett.... Det er så altfor mye lek med raketter, både av barn, ungdom og voksne mennesker. For ca et kvarter siden, på vei hjem fra jobb passerte jeg en bil der jeg så noe som stakk ut av vinduet bak.. I det jeg passerte, hylte det til, og en rakett fløy opp mellom bilene.. Skvatt så jeg nesten kjørte av veien.. Hva om det hadde gått galt? Tidligere i dag så jeg to gutter, kanskje i tiårsalderen, fyre opp raketter helt alene i en hage.. Hva er det som gjør at foreldre/voksne gir fyrverkeri til små barn? Eier ikke folk forståelse for at denne "morroa" er livsfarlig? Har ingen lært?
Gjest Hilde Skrevet 30. desember 2005 #2 Skrevet 30. desember 2005 Hvis jeg hadde sett det så hadde jeg anmeldt det.
Gjest Carmensita Skrevet 30. desember 2005 #3 Skrevet 30. desember 2005 Det er engentlig ganske merkelig at det ikke blir satt en stopper for privat fyrverkeri. Hvert år på denne tida er diskusjonene i gang over alt, t.o.m. på politikernivå. Flere kommuner vurderer å satse på "kommunalt" fyrverkeri og samtidig forby private, men det virker ikke som de tør å ta steget. Så mye negativt som følger med fyrverkeri, så bør noe gjøres. Kanskje første skritt kunne være å ikke åpne for salg før 31. desember? Har snakket med politiet i forhold til mye uvettig oppskyting her i nabolaget som pågår i mange dager. Som de sier så er det forbudt men de har ikke ressurser til å rykke ut hvis det ikke også er fyllebråk og andre ting i tillegg. Har full forståelse for at mange vil fyre opp raketter på selve nyttårsaften, men så lenge det er så mange som ødelegger ved å sende opp raketter i mange dager, vil mange heller ha et forbud. Fullt forstålig.
Gjest Gjest Skrevet 1. januar 2006 #4 Skrevet 1. januar 2006 Hurra! Da er fyrverkeriet over for denne gang.
Gjest Gjest Skrevet 1. januar 2006 #6 Skrevet 1. januar 2006 8-åring mistet tre fingre gr. fyrverkeri står det å lese i dagens nettavis. Tanta meldte fra til politiet DAGEN etter! Burde ikke slike personskader meldes med det samme, enten av pårørende eller sykehus?
fiesta Skrevet 1. januar 2006 #7 Skrevet 1. januar 2006 var også en 17 åring som ble skadet av fyrverkeri.han fikk skader i ansikt og hånda. risikerer å bli blind på det ene øyet.
Amanlis Skrevet 1. januar 2006 #8 Skrevet 1. januar 2006 Var på en plass med mange mennesker og så på fyrverkeri i går. Og å oppsøke et slikt sted er jo med livet som innsats. Der er det drita fulle foreldre som skal tøffe seg for ungene sine og vise hvordan man skal sende opp raketter. Det endte med at raketter gikk alle andre steder enn opp i lufta. Jeg gikk! Turte ikke stå der! Hvorfor er det så innmari kult å være kanonfull og leke med ens eget og andres liv og helse? Jeg er skremt!! Godt nyttår til alle fornuftige KG-brukere
Gjest gjest1 Skrevet 1. januar 2006 #9 Skrevet 1. januar 2006 Det verste noen gjorde der jeg var, var å henge stjerneskudd i takvifta så det snurret rundt. Vet ikke om det er farlig, men.. så ikke helt stabilt ut.
Gjest lumina Skrevet 1. januar 2006 #10 Skrevet 1. januar 2006 Vi kjøpte en stor batteripakke.. Måtte jo ha noen raketter for å feire det nye året.. logisk tankegang førte til at det måtte da være bedre å fyre en stor som skyter mange raketter, enn å skyte masse enkeltraketter men neida, når det var to-tre raketter igjen eksploderte hele greia på bakken!!! og da tippet hele greia, og to raketter ble skutt ut etter bakken og eksploderte like ved et hus!! Men når man ser bort fra denne episoden, ble det en fin midnattstund.. veldig mange fine raketter i år.. store lysfontener ...
Gjest Hilde Skrevet 1. januar 2006 #11 Skrevet 1. januar 2006 Jeg tar tilbake det jeg sa om å melde fra til politiet - for sønnen min fyre av endel fyrverkeri igår han og. Mannen min sa at gutter må få lov til å være gutter - og ting som smeller er noe som virkelig tiltrekker gutter i alle aldre - sønnen min er 14.
Frida Frosk Skrevet 1. januar 2006 #12 Skrevet 1. januar 2006 Jeg tar tilbake det jeg sa om å melde fra til politiet - for sønnen min fyre av endel fyrverkeri igår han og. Mannen min sa at gutter må få lov til å være gutter - og ting som smeller er noe som virkelig tiltrekker gutter i alle aldre - sønnen min er 14. ← Så du mener at så lenge det er din egen sønn og mann som gjør noe ulovlig er det greit? Og du synes argumentet om at ting som smeller tiltrekker gutter i alle aldre legitimerer handlingen?
Pasha Skrevet 1. januar 2006 #13 Skrevet 1. januar 2006 men når foreldere kommer å spør om man har noe som en 3-4 åring kan fyre opp av fyrverkeri da er noe galt.. og med sånne holdninger er detm ikke rart i at det skjer ulykker.. (hun fikk ikke kjøpe noe, da jeg sa at nei,,så små barn skal ikke bruke fyrverkeri.) De fleste ulykker med fyrverkeri skjer pga av uvettigbruk,(fyll. barn som bruker det) og at man driver å mikser med fyrverkri selv. (blander sammen krutt.. "reparerer" ting som er ødelagt osv)
Gjest Hilde Skrevet 1. januar 2006 #14 Skrevet 1. januar 2006 Så du mener at så lenge det er din egen sønn og mann som gjør noe ulovlig er det greit? Og du synes argumentet om at ting som smeller tiltrekker gutter i alle aldre legitimerer handlingen? ← Nei, men jeg synes det er en forskjell på 10-åringer som skyter opp raketter og en på 14 som skyter opp 3 batterier i gården vår mens vi står og ser i vinduet. Det var mannen min som hadde kjøpt de til ham - og jeg ser ikke det helt store problemet med det.
Gjest Carmensita Skrevet 1. januar 2006 #15 Skrevet 1. januar 2006 Nei, men jeg synes det er en forskjell på 10-åringer som skyter opp raketter og en på 14 som skyter opp 3 batterier i gården vår mens vi står og ser i vinduet. Det var mannen min som hadde kjøpt de til ham - og jeg ser ikke det helt store problemet med det. ← Det er vel mange som ikke helt ser det problemet. Og det er DET som kanskje er problemet! Jeg fatter ikke at ikke folk kan holde seg til regelverket. Det er bl.a. 18 års grense på fyrverkeri (16 år for stjerneskudd......). Hvis alle hadde gjort dette på en ordentlig måte trur jeg heller ikke det ville vært noe å diskutere... Syns jeg da... Godt nytt år!
Gjest LoisLane Skrevet 1. januar 2006 #16 Skrevet 1. januar 2006 Nei, men jeg synes det er en forskjell på 10-åringer som skyter opp raketter og en på 14 som skyter opp 3 batterier i gården vår mens vi står og ser i vinduet. Det var mannen min som hadde kjøpt de til ham - og jeg ser ikke det helt store problemet med det. ← Hvor synes du grensen burde være, da? 10? 11? 13?
Gjest Hilde Skrevet 1. januar 2006 #17 Skrevet 1. januar 2006 Det er vel mange som ikke helt ser det problemet. Og det er DET som kanskje er problemet! Jeg fatter ikke at ikke folk kan holde seg til regelverket. Det er bl.a. 18 års grense på fyrverkeri (16 år for stjerneskudd......). Hvis alle hadde gjort dette på en ordentlig måte trur jeg heller ikke det ville vært noe å diskutere... Syns jeg da... Godt nytt år! ← Så da går jeg utifra at du ikke gir barna dine stjerneskudd før de er 16? Jeg synes det er greit at det er 18-årsgrense for kjøp av fyrverkeri - men jeg synes ikke det er så farlig om sønnen min får fyre av tre batterier som står støtt i gården vår mens vi ser på. Det er litt annerledes med unger som fyrer av raketter uten voksnes tilsyn. Nå er kanskje jeg litt frimodig når det gjelder slike ting. Leser jo her at svært mange mødre nekter barna sine leketøysvåpen også ... Det har jeg aldri gjort og kunne aldri tenkt meg å gjøre. Vi har alle forskjellig oppdragelse på barna våre - jeg tror ikke ungene mine er verre enn andre selvom de har fått lov til å bruke fyrverkeri på egen eiendom.
Gjest Virvel Skrevet 1. januar 2006 #18 Skrevet 1. januar 2006 Jeg synes det er kjempegøy med fyrverkeri så lenge jeg kan stå langt unna dem som skyter det opp... Får i hvert fall angst når jeg ser at de som holder på med det er små barn eller fulle folk, de har jo ikke kontroll for fem øre. Det verste jeg har opplevd på den fronten var nyttårsaften i '99, da var det noen gutter som tente opp raketter inne på t-banestasjonen på Nationaltheatret... :hår: Jeg er usikker på om jeg vil ha et forbud mot privat fyrverkeri, det er jo veldig synd for alle dem som oppfører seg ordentlig, men kanskje det er den beste løsningen.
Gjest Gjest Skrevet 1. januar 2006 #19 Skrevet 1. januar 2006 Sønnen min på tolv år satt og diskuterte aldersgrense for raketter i går. Han mente at han kunne få lov til å sende opp dem, fordi det sto: Aldersgrense ved kjøp 18 år. Han bemerket det at det ikke sto ved bruk. Han fikk ikke sende opp noen, men jeg synes at han hadde et poeng da...
Gjest Gjest Skrevet 2. januar 2006 #20 Skrevet 2. januar 2006 alkohol og oppskyting av raketter hører ikke sammen!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå