AnonymBruker Skrevet 22. mars 2023 #1 Skrevet 22. mars 2023 Vi gikk tur i dag morges og krysset veien og møtte på en pitbull lignende hund som gikk mot oss. Hunden vår er veldig rolig og flink med andre hunder. Når vi krysset veien hoppet den andre hunden frem og bet til på siden av ansiktet til hunden vår. Både eier av hunden og vi prøvde å få den løs men var ikke mulig. Den andre hunden fråder ut av munnen og det tok over fem minutter og en pinne Inni munnen på hunden før den slapp taket. Hunden vår blødde litt og ble veldig stresset etterpå. Hva gjør man egentlig i slike situasjoner? Eier beklaget seg veldig og gav meg tlf nr og sa jeg måtte gi beskjed om den måtte til veterinær. Denne hunden ser jeg i nabolaget hele tiden og ofte rundt barn og det som satt seg for meg be hvordan det var umulig for eieren å åpne munnen på hunden for å få den til å gi slipp og hvordan den frådet. Overreagerer jeg når jeg tenker at denne hunden ikke er trygg for omgivelsene? Hva hadde dere gjort? Anonymkode: 46b27...440 3
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2023 #2 Skrevet 22. mars 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Vi gikk tur i dag morges og krysset veien og møtte på en pitbull lignende hund som gikk mot oss. Hunden vår er veldig rolig og flink med andre hunder. Når vi krysset veien hoppet den andre hunden frem og bet til på siden av ansiktet til hunden vår. Både eier av hunden og vi prøvde å få den løs men var ikke mulig. Den andre hunden fråder ut av munnen og det tok over fem minutter og en pinne Inni munnen på hunden før den slapp taket. Hunden vår blødde litt og ble veldig stresset etterpå. Hva gjør man egentlig i slike situasjoner? Eier beklaget seg veldig og gav meg tlf nr og sa jeg måtte gi beskjed om den måtte til veterinær. Denne hunden ser jeg i nabolaget hele tiden og ofte rundt barn og det som satt seg for meg be hvordan det var umulig for eieren å åpne munnen på hunden for å få den til å gi slipp og hvordan den frådet. Overreagerer jeg når jeg tenker at denne hunden ikke er trygg for omgivelsene? Hva hadde dere gjort? Anonymkode: 46b27...440 Huff stakkars hunden din, håper virkelig det går bra med han ❤️ Ta hunden til veterinær og send regning til vedkommende. Videre ville jeg meldt situasjonen inn til Mattilsynet evt politi - vet ikke hvilken som blir korrekt instans. Her er det en eier som ikke har full kontroll på hunden sin og det er ikke trygt uansett hvilken rase det måtte være snakk om. Hunden er ikke trygg for omgivelsene med denne eieren, hva skjer om han mister hunden/hunden stikker av en dag? Syns hunden burde vurderes av profesjonelle og eventuelt omplasseres til rett person som har peiling. Anonymkode: d22ff...137
Troyamin Skrevet 23. mars 2023 #3 Skrevet 23. mars 2023 Jeg anmelder. Legger ved bilder og gir god forklaring. Er du i tvil om hunden er av lovlig rase, tar du også det med i aanmeldelsen.Det er sjeldent politiet har kapasitet til å gjøre noe, så sakene blir som oftest henlagt mot bevisets stilling. Men dersom hunden (eieren) får flere anmeldelser på seg, er det større sjanse for at eieren får pålegg/krav om å feks bruke munnkurv, omplassere eller avlive. Når du er i selve situasjonen og eieren til den andre hunden er tilstede, ta tak i lysken på hver deres hund og vri, ikke dra. Jobb utover mot beina og fortsett å vri. Du ender mest sannsynlig å få et bitt når hundene slipper, men det er kun en overslagshandling og ikke for å være slem. Men dersom den andre hunden er av staff/bulle-type, vil den mest sannsynlig bare låse seg i grep i bytte, slik du forklarer. Da kan du ikke gjøre noe. Spark, skrik og slag vil bare trigge den enda mer. Klarer du å få et bånd rundt halsen til den andre hunden og kvele den, er det mest effektive du kan få til.
Hmmmmmm Skrevet 23. mars 2023 #4 Skrevet 23. mars 2023 Vet det høres rart ut, men verdt et forsøk om det skulle skje noen andre . Jeg har hørt at hvis noe sånt skjer, så kan man stikke en finger inn i anus på hunden som biter. Det vil gjøre at hunden slipper. Den får et behov for å ta ut det som er der. Vet det høres ekkelt ut, men bedre en å bli skambitt. 2
Snok1 Skrevet 23. mars 2023 #5 Skrevet 23. mars 2023 (endret) AnonymBruker skrev (6 timer siden): Overreagerer jeg når jeg tenker at denne hunden ikke er trygg for omgivelsene? Hva hadde dere gjort? Nei, du overreagerer ikke. Dra til veterinær, få behandling og en beskrivelse av skader og anmeld til politiet. Denne hunden er ute av kontroll og eieren forstår det ikke. I morgen kan den drepe en hund eller et lite barn. Jeg mener den må avlives. Endret 23. mars 2023 av Snok1 1
Gjest T-AA Skrevet 23. mars 2023 #7 Skrevet 23. mars 2023 Anmeld til politiet. Slike hunder skal avlives.
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2023 #9 Skrevet 23. mars 2023 Uff. Håper ikke dette ødelegger den gode treningen dere har gitt hunden. Jeg har en som er veldig engstelig, etter at han ble angrepet som valp. Er drittlei av dårlige hundeeiere, som lar hunden gå løs/ i langt bånd når de ikke har kontroll på den. Har en sånn i nabolaget, går over på motsatt side av veien når vi møter dem. Anonymkode: 48023...917 2
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2023 #10 Skrevet 23. mars 2023 10 hours ago, AnonymBruker said: Vi gikk tur i dag morges og krysset veien og møtte på en pitbull lignende hund Om den ikke er registrert som lovlig rase skal den avlives. 2 hours ago, AnonymBruker said: Har en sånn i nabolaget, går over på motsatt side av veien når vi møter dem. Tips politiet. Kanskje du blir kvitt uvesenet. Anonymkode: ea462...b10
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2023 #11 Skrevet 23. mars 2023 Huff, stakkars hunden din. Håper ikke den får noen traumer eller mén av dette. Men jeg tror ikke jeg hadde anmeldt. Hunder kan vise aggresjon mot andre hunder, det er egentlig ikke SÅ uvanlig (selv om dette hørtes ut som en litt spesielt skummel reaksjon, uten forvarsel, og det er ikke normalt!). Men aggresjon mot andre hunder trenger overhodet ikke å bety aggresjon mot menensker. Hunden kan være verdens mest tålmodige med mennesker, men være sint på andre hunder. Anonymkode: c76d8...a84 3
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2023 #12 Skrevet 23. mars 2023 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Vi gikk tur i dag morges og krysset veien og møtte på en pitbull lignende hund som gikk mot oss. Hunden vår er veldig rolig og flink med andre hunder. Når vi krysset veien hoppet den andre hunden frem og bet til på siden av ansiktet til hunden vår. Både eier av hunden og vi prøvde å få den løs men var ikke mulig. Den andre hunden fråder ut av munnen og det tok over fem minutter og en pinne Inni munnen på hunden før den slapp taket. Hunden vår blødde litt og ble veldig stresset etterpå. Hva gjør man egentlig i slike situasjoner? Eier beklaget seg veldig og gav meg tlf nr og sa jeg måtte gi beskjed om den måtte til veterinær. Denne hunden ser jeg i nabolaget hele tiden og ofte rundt barn og det som satt seg for meg be hvordan det var umulig for eieren å åpne munnen på hunden for å få den til å gi slipp og hvordan den frådet. Overreagerer jeg når jeg tenker at denne hunden ikke er trygg for omgivelsene? Hva hadde dere gjort? Anonymkode: 46b27...440 Denne storyen må du få litt hjelp med altså, ikke særlig til thriller. For det hadde det blitt i real world. Anonymkode: ea6f1...5b1 1
Gjest Warrior Skrevet 23. mars 2023 #13 Skrevet 23. mars 2023 Var denne hunden som bet i bånd? Her bør du uansett anmelde. Når en hund angriper andre hunder, så kan det lett skje at de angriper mennesker også. Høres jo ikke ut som eieren har kontroll på hunden når den angriper, og det er skummelt hvis de en vakker dag møter på et barn og hunden plutselig går til angrep. Ikke greit i det hele tatt.
Husflue Skrevet 23. mars 2023 #14 Skrevet 23. mars 2023 Synes det var fint du fikk tlfnummer av eier. Veldig mange ville bare stukket, men forstår det ble vanskelig når dere sees i nabolaget. Jeg ville pratet med eier først. Anmelder man tar de som regel livet av hunden. Dere kan evt bli enige i hvor lange bånd man skal ha, aldri passere likt. Jeg har en vennlig hund som elsker å hilse på alle, men jeg har blitt trent etter hvert til å se dempende signaler fra hund på avstand og er det en usikker hundeier styrer jeg alltid unna uansett rase. Det er som regel ikke hunden men eier det er noe feil med. Kurs ville vært smart i første om gang. 3
Julie Skrevet 23. mars 2023 #15 Skrevet 23. mars 2023 Anmeld. Det er alltid eiers ansvar å kjenne sin egen hund og ta forholdsregler deretter.
Disney Adult Skrevet 27. mars 2023 #16 Skrevet 27. mars 2023 Huff.. min ble også angrepet av en annen hund på tur. Det viser seg at denne hunden også har angrepet andre hunder i nabolaget. De andre har ikke sagt noe, men jeg ble rett og slett forbanna. Hunden min var i utgangspunktet veldig trygg på andre hunder, men nå utagerer han og stresser seg opp så fort han får øye på en annen hund. Så jeg sa at de bør i det minste venne hunden til en munnkurv, ellers er det et spørsmål om tid før noen anmelder. 1
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2023 #17 Skrevet 27. mars 2023 Altså hunder er rovdyr, de måler rang. De har sitt eget språk seg i mellom, så for alt du vet ts så kan din veltrente hund være "yppete" og provosere andre hunder uten at du ser det. Helt på sin plass at eier betaler for veterinær til din hund om den trenger det. Også helt greit å tipse mattilsynet om at denne eieren kanskje trenger litt veiledning og trening i hundehold. Men, dere som mener at den bør avlives og at det er stor sjans for at den angriper mennesker er helt på jordet. For en hund er det stor forskjell på å angripe andre hunder/dyr og mennesker. Anonymkode: 39d59...6e6 1
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2023 #18 Skrevet 28. mars 2023 On 3/23/2023 at 6:04 PM, Warrior said: Var denne hunden som bet i bånd? Her bør du uansett anmelde. Når en hund angriper andre hunder, så kan det lett skje at de angriper mennesker også. Høres jo ikke ut som eieren har kontroll på hunden når den angriper, og det er skummelt hvis de en vakker dag møter på et barn og hunden plutselig går til angrep. Ikke greit i det hele tatt. Nei, en hund som er sint på andre hunder kan ikke lett angripe mennesker også. De to tingene har ikke noe med hverandre å gjøre. Anonymkode: c76d8...a84 2 3
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2023 #19 Skrevet 28. mars 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Nei, en hund som er sint på andre hunder kan ikke lett angripe mennesker også. De to tingene har ikke noe med hverandre å gjøre. Anonymkode: c76d8...a84 Enig. Det er utrolig mange som ikke kan noe om hund som tror aggresjon mot andre hunder er det samme som aggresjon mot mennesker. Anonymkode: 5e7d5...4a1 1 1
Gjest Warrior Skrevet 28. mars 2023 #20 Skrevet 28. mars 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Nei, en hund som er sint på andre hunder kan ikke lett angripe mennesker også. De to tingene har ikke noe med hverandre å gjøre. Anonymkode: c76d8...a84 Jo de kan. En aggressiv hund kan angripe både mennesker og andre hunder. Kan aldri helt stole på en hund hvis den plutselig angriper en annen hund uten grunn. Dessuten er det ikke greit i det hele tatt om den angriper andre hunder eller mennesker helt uten grunn. Andre hunder har også rett på å være trygg når de går ute. Så dette er noe å anmelde, og eiere må ta det mer seriøst når hunden angriper andre. Derfor kan det hjelpe med en anmeldese.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå