AnonymBruker Skrevet 22. mars 2023 #1 Skrevet 22. mars 2023 Har en belastende situasjonen med ungdom med skolevegring og psykiske utfordringer. Lite hjelp å få fra skole, og mye venting bare på ppt og abup. Etter jul var jeg så sliten av situasjon at jeg ikke lengre klarte å stå i jobb og ble 100% sykemeldt pga depresjonsfølelse, søvnmangel/problemer, gråtlatent. Situasjonen med ungdommen er den samme, men jeg har jo ved å ikke jobbe mindre stress/belastning i min hverdag og dermed mer overskudd nå, så jeg klarer bedre å stå i det. Men jeg er så usikker hva jeg gjør når denne måneden sykemelding går ut.. For jeg har jo ikke de symptomer jeg hadde etter jul. Noen som har vært i lignende situasjon? Anonymkode: 2e173...571
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2023 #2 Skrevet 22. mars 2023 Opptrapping i arbeid? Anonymkode: ebf48...742 5
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2023 #3 Skrevet 22. mars 2023 Teste ut gradert sykemelding og se hvor mye du klarer å jobbe? Anonymkode: b9197...a4e 1
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2023 #4 Skrevet 23. mars 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Opptrapping i arbeid? Anonymkode: ebf48...742 Takk for svar. Hvor rask og i hvilken prosenttrinn er det vanlig å trappe opp? Ts Anonymkode: 2e173...571
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2023 #5 Skrevet 23. mars 2023 Prøv 20% først, med hurtig oppfølging slik at du og legen kan evaluere hvordan det har gått. Jeg hadde en lignende situasjon med min tenåring (ikke skolevegring, men andre problemer som hindrer hen i å leve normalt og som krever mye innsats fra min side for å få hjelp fra). Var 100% sykemeldt i fire uker, trappet opp slik: 20% (en uke), 30% (en uke uker), 50% (tre uker) og til slutt 80% i jobb, men da følte jeg at jeg fungerte normalt igjen og valgte å avslutte sykemeldingen før den gikk ut. Ting er fortsatt vanskelig med ungdommen, men jeg føler at jeg har fått litt mer hodet over vann igjen slik at jeg fungerer mer normalt. Jeg må fortsatt ha en del permisjon fra jobb (tilsvarende en halv dag i uka) for å følge ungdommen på div. avtaler + familieveiledning som vi får. Anonymkode: eeeba...d55
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2023 #6 Skrevet 23. mars 2023 Min søster var i lignende situasjon på våren i fjor, situasjonen hadde pågått over lang tid så den hadde egentlig tappet alt hun hadde av overskudd i tillegg til at hun har tre andre barn ned til så små som 3 år. Fullt sykmeldt fra april til sommerferieavvikling, så gradvis fra 20% til nå og starte 100% over påske i år. Ikke stress opptrappinga, ha heller hyppig kontakt med hjelpeapparatet og tilpass underveis. Anonymkode: f000c...636
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2023 #7 Skrevet 23. mars 2023 Du finner best ut av det i samarbeid med legen din. Anonymkode: c4613...b89 1
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2023 #8 Skrevet 23. mars 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Har en belastende situasjonen med ungdom med skolevegring og psykiske utfordringer. Lite hjelp å få fra skole, og mye venting bare på ppt og abup. Etter jul var jeg så sliten av situasjon at jeg ikke lengre klarte å stå i jobb og ble 100% sykemeldt pga depresjonsfølelse, søvnmangel/problemer, gråtlatent. Situasjonen med ungdommen er den samme, men jeg har jo ved å ikke jobbe mindre stress/belastning i min hverdag og dermed mer overskudd nå, så jeg klarer bedre å stå i det. Men jeg er så usikker hva jeg gjør når denne måneden sykemelding går ut.. For jeg har jo ikke de symptomer jeg hadde etter jul. Noen som har vært i lignende situasjon? Anonymkode: 2e173...571 Gradert sykemelding fungerte på meg. Ble 100% sykemeldt i 2 uker, deretter 50% friskmeldt i 2 mnd. Så tilbake 100% nå. Anonymkode: 11fe2...803
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2023 #9 Skrevet 26. mars 2023 Tenker også gradert sykemelding med gradvis opptrapping. Ha en god dialog med legen din. Jeg gjorde det samme (ikke helt lik situasjon, men pga belastninger knyttet til å være pårørende). Kom der nye «dupper» som krevde full sykemelding i periode, men kom meg tilbake! Anonymkode: 1be31...587
AnonymBruker Skrevet 13. april 2023 #10 Skrevet 13. april 2023 AnonymBruker skrev (På 26.3.2023 den 13.56): Tenker også gradert sykemelding med gradvis opptrapping. Ha en god dialog med legen din. Jeg gjorde det samme (ikke helt lik situasjon, men pga belastninger knyttet til å være pårørende). Kom der nye «dupper» som krevde full sykemelding i periode, men kom meg tilbake! Anonymkode: 1be31...587 Hva sykemelder legen det for/skriver i sykemelding? Anonymkode: 2e173...571
AnonymBruker Skrevet 13. april 2023 #11 Skrevet 13. april 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva sykemelder legen det for/skriver i sykemelding? Anonymkode: 2e173...571 Det vet legen. Anonymkode: 6baf2...6b8
AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #12 Skrevet 14. april 2023 Jeg tenker det er viktig og være litt ego og tenke på deg selv og familien. Det er tøft og stå i en slik situasjon som foreldre, særlig når den varer over tid. Jeg har selv vært der og falt dessverre til slutt helt sammen og ble lagt inn på psykiatrisk. Jeg skulle ønske at jeg heller fått en sykemelding tidligere. Gå iallefall ikke tilbake i full jobb, kanskje kan du jobbe litt. Det er også fint og snakke med noen og din situasjon. Enten en pårørende organisasjon eller pykolog. Viktig og prøve og finne noen ting som gir deg påfyll, slik at du ikke føler du alltid må gi og gi. Ønsker deg og familen lykke til. Stor klem herfra, det blir bedre!!! Anonymkode: ec635...53c
AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #13 Skrevet 14. april 2023 Jeg tenker det er gunstig å komme tilbake i jobb. Gjerne gradert. Er noe med å løfte blikket, situasjonen kan lett bli tyngre og mer låst om dere begge går hjemme. Er det bare du og barnet? Anonymkode: b5c99...3be
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå