Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

En risiko vi tok da alle fire besteforeldrene ble valgt som fadder til barnet.

Nå er vi i den situasjonen at en besteforelder ikke lever lenger, en er for syk til å komme og må passes på av ektefelle (de bor et stykke unna)

Bare en besteforelder/fadder kan være med i konfirmasjonen- konfirmanten er lei seg men skjønner at det er livets gang.

Noen tips til å gjøre dette lettere?

Anonymkode: 4fc1c...00c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det vanlig å velge besteforeldre til faddere altså? Bør vel være en yngre generasjon som er det - nettopp fordi de skal trå til hvis foreldrene faller fra.

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
Mezzosoprena skrev (9 timer siden):

Er det vanlig å velge besteforeldre til faddere altså? Bør vel være en yngre generasjon som er det - nettopp fordi de skal trå til hvis foreldrene faller fra.

En fadder skal ikke "trå til" hvis foreldrene faller fra, en fadder skal bistå foreldrene i å oppdra barnet i den kristne tro.

Anonymkode: 3d529...c61

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
Mezzosoprena skrev (9 timer siden):

Det skal de vel ikke. 

Anonymkode: d4243...552

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har nettopp hatt navnefest for vår sønn, og har ingen faddere. Jeg kan skjønne at deres barn synes det er trist at besteforeldrene ikke kan komme i konfirmasjonen, men er det ekstra trist fordi de er faddere? Hvorfor det, egentlig? 

Anonymkode: 0f37c...57a

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner ikke hvorfor det gjør det verre at besteforeldrene er faddere, og ikke kan komme. Har faddere en spesiell rolle i en konfirmasjon? Snakk med barnet og snakk om alderdom og at besteforeldrene som er for syke er like glad i ham. 

Anonymkode: 819ff...0dd

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vi har nettopp hatt navnefest for vår sønn, og har ingen faddere. Jeg kan skjønne at deres barn synes det er trist at besteforeldrene ikke kan komme i konfirmasjonen, men er det ekstra trist fordi de er faddere? Hvorfor det, egentlig? 

Hva menes med navnefest? Aldri hørt om.

AnonymBruker
Skrevet
Einus skrev (1 minutt siden):

Hva menes med navnefest? Aldri hørt om.

Det er markeringen mange velger som ikke ønsker dåp. 

• Liker 2
Skrevet

Mange??? Noen kanskje, aldri hørt om det før.

AnonymBruker
Skrevet
Einus skrev (Akkurat nå):

Økende antall, da flere og flere ikke vil døpe barn når de ikke er religiøse selv. 

Det er en fin utvikling. 

Anonymkode: ab75e...a9f

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Ganske mange ja.. 

Anonymkode: 23570...091

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du fremstår som uopplyst. Veldig vanlig

Anonymkode: 88107...4de

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet

En fin utvikling vil jeg vel ikke si. Trist utvikling mener nå jeg.

• Liker 2
Skrevet

Du bør jo kjenne barnet ditt og vite hvordan gjøre dette enklere for konfirmanten enn å spørre fremmede på nettet.

I mine øyne er dette en ikke-sak og merkelig greie å henge seg opp i.
Dere visste jo om risken når dere valgte besteforeldre (også merkelig mine øyne men det er en helt annen diskusjon 😅

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
Einus skrev (4 minutter siden):

En fin utvikling vil jeg vel ikke si. Trist utvikling mener nå jeg.

Trist? Fordi man ikke vil stå i kirka å lyve? 

Anonymkode: d4243...552

• Liker 4
Skrevet

Det er vel ikke gitt at alle står i kirken å lyver? 
Men jeg føler at her sporer vi av fra trådstarters spørsmål.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Økende antall, da flere og flere ikke vil døpe barn når de ikke er religiøse selv. 

Det er en fin utvikling. 

Anonymkode: ab75e...a9f

Ja, spesielt når kirken få betalt for antall som er døpt. Å står i manntallet. 

Anonymkode: 5b3f5...34a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er fadder til to. Og kronisk syk. Den ene var jeg på kaffe/kake i konfirmasjon. Ikke kirke og middag. Den andre var jeg ikke i i det hele tatt, men bakte en kake etter forespørsel. Hadde dårlig samvittighet for begge. Men vet du hva? Livet skjer! Man kan ikke styre sykdom og dødsfall 15 år fram i tid etter dåpen. Det forstår vel både konfirmant og foreldre?

Anonymkode: fa58d...7be

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 22.3.2023 den 22.34):

Nå er vi i den situasjonen at en besteforelder ikke lever lenger, en er for syk til å komme og må passes på av ektefelle (de bor et stykke unna)

Bare en besteforelder/fadder kan være med i konfirmasjonen- konfirmanten er lei seg men skjønner at det er livets gang.

De som bor et stykke unna: Er det  langt unna at den som er frisk ikke kan ofre seg noen timer, en dag eller to, og la noen andre passe på den som ikke klarer seg alene? Da kan jo den friske av de to komme. Hvilken tilknytning har dere til det stedet hvor de besteforeldrene bor? Har konfirmanten bodd der før, har du eller den andre forelderen til konfirmanten bodd der før, f.eks. i barndommen? Har dere vel så stort nettverk der de besteforeldrene bor som der dere bor nå? Da er alternativet å holde konfirmasjonen der istedet. Det gjorde vi da mine to yngre søsken ble konfirmert. Jeg tenkte ikke tanken til min konfirmasjon, men hadde heldigvis mormor og farmor i live, klare og gode. Farmor var litt skrøpelig, og ville ikke ta fly. Langt for henne å kjøre sammen med to av mine tanter og en onkel, men hun klarte det. De to neste konfirmasjonene ble holdt på hhv mammas og pappas barndomssted. Den første gangen levde både mormor og farmor, den neste gangen levde bare farmor. Det ble flotte opplevelser hvor vi leide lokale og fikk med oss mange flere gjester enn i min konfirmasjon. Stor familiefest og flott selskapslokale. 

Endret av Millimani
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.3.2023 den 22.34):

Hvis konfirmanten er lei seg så har dere lagt alt for mye vekt på dette med faddere. 
Det er da bare en tulletittel. 

Anonymkode: 49c4d...776

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...