Gå til innhold

Ugh... bør jeg prøve meg som fôrrytter igjen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en litt dårlig opplevelse med det fra før, sa opp fordi jeg ikke fikk noe ut av det. Hesten sto på en plass med veldig få fasiliteter, så det eneste alternativet var å ri tur. Problemet var jo at hesten absolutt ikke ville bli med på tur, så stort sett betalte jeg for å møkke. Det var også problematisk fordi det ikke var noe lys på utegangen, så det var knallmørkt og ekkelt å være der alene på kvelden.

Har på en måte fått en liten knekk i selvtilliten fordi jeg nesten aldri fikk med hesten på tur. Eieren mente jeg var for snill, og det satte meg ut litt. Jeg verken pisker eller gir knallharde sjenkler, det gjør jeg bare ikke. Hesten var jo åpenbart ikke trygg nok på meg til å bli med på tur alene, og det kan jeg ikke klandre han for.

Nå er det en annen hest som trenger fôrrytter, på et sted med mye bedre fasiliteter og ridebane. Jeg har lyst å prøve, men samtidig er jeg så redd for å mislykkes fordi det er for flaut å si opp igjen, selv om det er en helt annen hest og eier. Jeg ønsker innerst inne å drive med hest, blir bare nervøs fordi selvtilliten som rytter ikke er på det høyeste. Man føler seg ikke så veldig høy i hatten på tur alene med en hest man så vidt kjenner, sånn jeg opplevde med forrige fôrhest.

Har gått ridekurs siden den gang og vet jo hva jeg må gjøre, men det er jo forskjell på å gå 5-6 hester i en ridehall med ridelærer til stede, kontra å være alene på utebane med en hest man ikke kjenner, når selvtilliten ikke er på topp. Og om hesten absolutt ikke vil, så vil den jo ikke.

Ellers kan jeg jo alt det grunnleggende om hestestell, fôring og av- og påsaling, det er ikke noe problem.

Er ute etter folks meninger her, tror dere jeg kunne gjort det greit som fôrrytter? Setter pris på alle innspill og råd! 😊

Anonymkode: 4ecc0...e99

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vær ærlig med hesteier og gi det et forsøk, tenker det går bedre denne gang.

Anonymkode: 15399...cf2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Vær ærlig med hesteier og gi det et forsøk, tenker det går bedre denne gang.

Anonymkode: 15399...cf2

Ja... vet bare ikke hva jeg skal gjøre om det ikke går bra 😅 

Skrevet

Kanskje du skal spørre eier/hest om du kan prøve et par ganger før du inngår avtale? 

Det er jo greit å se ann hest/område før man skriver avtale. Man kjøper jo ikke bil uten å prøve den først heller. Det er tross alt ikke alle hester og rittere som passer sammen heller ;) 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
Pilga skrev (9 timer siden):

Kanskje du skal spørre eier/hest om du kan prøve et par ganger før du inngår avtale? 

Det er jo greit å se ann hest/område før man skriver avtale. Man kjøper jo ikke bil uten å prøve den først heller. Det er tross alt ikke alle hester og rittere som passer sammen heller ;) 

Det kan jo sikkert være lurt, ja 😊 Prøvde forrige fôrhest først også, men han begynte å "teste" etter vi hadde vært noen få turer alene, sikkert fordi jeg var usikker på hele situasjonen med en ukjent hest alene. Så det er jo ingen garanti uansett...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Enig om at en prøveperiode kan være veldig lurt.

Og ikke mist alt motet av at kjemien mellom deg og forrige hest ikke stemte. Hester kan ofte være sære og rare skapninger akkurat som oss mennesker og noen ganger klaffer det bare ikke. 
Husk også at vennskap mellom rytter og hest ikke oppstår på en uke, så gi det litt tid.

Masse lykke til uansett. Hesteridning er min store hverdagsglede også

Anonymkode: 72b3e...722

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Enig om at en prøveperiode kan være veldig lurt.

Og ikke mist alt motet av at kjemien mellom deg og forrige hest ikke stemte. Hester kan ofte være sære og rare skapninger akkurat som oss mennesker og noen ganger klaffer det bare ikke. 
Husk også at vennskap mellom rytter og hest ikke oppstår på en uke, så gi det litt tid.

Masse lykke til uansett. Hesteridning er min store hverdagsglede også

Anonymkode: 72b3e...722

Takk for det! Vanskelig å holde motet oppe, for jeg føler at alle kan så mye mer enn meg, og da blir jeg redd for å gjøre noe feil 😅

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.3.2023 den 10.50):

Takk for det! Vanskelig å holde motet oppe, for jeg føler at alle kan så mye mer enn meg, og da blir jeg redd for å gjøre noe feil 😅

Prøv å ikke tenk sånn. Jeg har også fått en selvtillitsknekk på hesteryggen. Tar det i mitt tempo, og jeg har ikke nok kompetanse om hverdagsting og stell til å melde meg som forrytter, men jeg har alltid ridd timer så jeg kan mer om riding. Men når det kommer til kunnskap: Føler jeg at en aldri kan bli nok utlært. Det er alltid noe mer å lære, men en må jo begynne et sted. Gulliksen har vel aldri vært bedre enn han er nå. 

Anonymkode: fd32f...229

AnonymBruker
Skrevet

Er det andre på stallen du kan avtale å ri med da? Og som andre sier, du bør prøve hesten først, bli kjent med den og eier så du vet om kjemien stemmer. Kanskje du også får lov å bruke hesten i ridetimer? 

Anonymkode: aa60b...bfd

AnonymBruker
Skrevet

Eieren burde i såfall betale deg, ikke omvendt.

Anonymkode: a8195...17c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Eieren burde i såfall betale deg, ikke omvendt.

Det er forskjell på hestepasser og forrytter. 

Anonymkode: 92684...a2d

AnonymBruker
Skrevet

En forrytter er vel en som betaler for å skuffe møkk?

AnonymBruker
Skrevet

Du virker til å ha en god grunnleggende respekt for det du driver med, så jeg hadde gledelig brukt noen uker på å trygge deg og hesten på hverandre. Jeg hadde ikke akseptert at du lot hesten bestemme over dere, så det måtte vi nok ha plukket av deg. Vær ærlig, så tror jeg dette går veldig bra.

Anonymkode: 7cfb9...5b2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det høres jo ut som det beste for deg er å være forrytter et sted det er gode muligheter for å få ri med andre.

Det er nok ikke lett å finne en hest som «godtar» usikkerheten du forteller om, og tar deg trygt med på tur etter tur til den er borte. Du kan jo tenke med deg selv, om du skal ut å gå tur med noen som er litt engstelige, så ville du jo selv begynt å lure litt på hva som var skummelt, med mindre du var ekstremt lugn. Om dere derimot hadde fått selskap av et par til som var trygge, så hadde du kanskje slappet mer av, og ikke latt deg påvirke så mye av den ene som var litt usikker.

At du ikke vil piske hesten rundt, det forstår jeg godt, jeg foretrekker selv å ri hester som kan ris uten pisk (selv om jeg alltid bruker det under dressur som et hjelpemiddel). Men å måtte bruke sjenklene et par ganger hardt på tur, for å evt overbevise om noe, det er faktisk ingen krise. Så klart skal man ikke sparke hesten gjennom runden, men å minne om at vi skal faktisk gå den veien jeg har tenkt, det er heller med på å gjøre hesten trygg, da den forstår at du har kontroll på situasjonen.

Anonymkode: 6a018...d21

Skrevet

Prøveperiode og ta ridetimer med den hesten du har på for 😊

Skrevet

Jeg syns også det høres lurt ut at du finner en hest der du kan være sammen med andre. Det virker som at du kjenner på ganske mye utrygghet, og det fanger jo hesten opp. Da kan det være godt at man er flere i samme turfølge 💕 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

En forrytter er vel en som betaler for å skuffe møkk?

En forrytter betaler for å bruke hesten. Det blir som å betale for å bruke leiebil. Dagens stallarbeid pleier å være en del av betalingen. 

Anonymkode: 92684...a2d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...