Gå til innhold

Terrorisert av Statistisk sentralbyrå SSB

Stressafar

Anbefalte innlegg

Jeg har vert så «heldig» å blitt trukket ut av SSB for deltakelse i arbeidskraftundersøkelse. Er forøvrig ofte så «heldig» både via SSB og andre. 
Når det kommer til SSB, så oppleves det rent terroriserende. Det ringes seint og tidlig, i fra nummer hos SSB og flere vanlige mobil nummer. Det sendes mailer, post via Digipost, vanlig post og via altinn. Det stopper rett og slett aldri. 
Det hevder at man er pliktig til deltakelse via lov, noe jeg har hørt faktisk stemmer og. 

Jeg setter lite pris på tvang og trusler om konsekvenser fra SSB.

Mitt spørsmål er som følger: 

Er det noen som har opplevd konsekvenser ved å nekte deltakelse i slike  undersøkelser? I så fall hvilke? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lov om offisiell statistikk og Statistisk sentralbyrå (statistikkloven) - Lovdata 

Kapittel 5 Tvangsmulkt

§ 20.Tvangsmulkt

(1) Dersom noen som har plikt til å gi opplysninger etter denne loven, ikke gir opplysningene innen en fastsatt frist, kan Statistisk sentralbyrå ilegge tvangsmulkt inntil opplysningene utleveres.
(2) Tvangsmulkt etter første ledd er tvangsgrunnlag for utlegg.

(3) Departementet kan gi forskrift om nivået på og utmålingen av tvangsmulkten.

Forskrift til statistikkloven (statistikkforskriften) - Lovdata

§ 4.Tvangsmulkt

(1) Tvangsmulkt etter statistikkloven § 20 skal fastsettes som et fast beløp som forfaller ved hver overtredelse.
(2) Tvangsmulkt skal normalt utgjøre fire ganger rettsgebyret. I særlige tilfeller kan tvangsmulkten settes lavere eller høyere.
(3) Tvangsmulkt kan ilegges også dersom opplysningene ikke er gitt i den formen Statistisk sentralbyrå har bestemt etter statistikkloven § 10.
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvor lang tid tar det da? Er det ikke bedre bare å ta telefonen og få det unnagjort? 

Skjønner at det virker som telefonterror. 

Anonymkode: 8a99b...900

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde på telefonen fortalt at mine opplysninger kanskje var en smule feilaktig, ikke alltid så lett å huske riktig og norsk er jo et problem og.

Anonymkode: 0ef1a...0f1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stressafar skrev (10 timer siden):

Jeg har vert så «heldig» å blitt trukket ut av SSB for deltakelse i arbeidskraftundersøkelse. Er forøvrig ofte så «heldig» både via SSB og andre. 
Når det kommer til SSB, så oppleves det rent terroriserende. Det ringes seint og tidlig, i fra nummer hos SSB og flere vanlige mobil nummer. Det sendes mailer, post via Digipost, vanlig post og via altinn. Det stopper rett og slett aldri. 
Det hevder at man er pliktig til deltakelse via lov, noe jeg har hørt faktisk stemmer og. 

Er det noen som har opplevd konsekvenser ved å nekte deltakelse i slike  undersøkelser? I så fall hvilke? 

Men hvis du er pliktig til å delta, hvorfor gjør du bare ikke din plikt og svarer på spørsmålene?

Så lar de deg være i fred?

Jeg blir stadig trukket for diverse, jeg også, og da er det ikke snakk om private firma, men offentlige instanser som trykker tilfeldige personer blant de som er registrert i Folkeregisteret. En del av spørreundersøkelsene er faktisk ganske spennende og jeg synes det er fint at jeg får si min mening :D Andre pågår over noen år, men jeg blir kontaktet 1 gang i året, så det er ikke så farlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men er ikke det bare en liten telefonsamtale en gang hver tredje måned da? Tror det var det samme jeg var med på for noen år siden, uhorvelig kjedelig men det var jo bare fire ganger.

Anonymkode: ea192...478

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Stressafar skrev (12 timer siden):

Hvorfor i all verden skulle dette være et problem ...?

Ved neste telefonoppringning er det bare å spørre dem hvordan det er med registreringer av UFO-observasjoner, hva de mener om reptilene fra det ytre rom som styrer Sverige, og hvorfor de skjuler sannheten når de påstår at jorden er rund.

Vil gjette på at de raskt velger en annen kandidat etter en grundig innføring i konspirasjonsteorienes verden.

Anonymkode: 180a6...202

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har alltid ignorert slikt, og har aldri fått noen reaksjon på det. Men jeg har ikke fått noe skriv der det står at jeg er pliktig til å svare heller.

Anonymkode: ec14c...70b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har aldri blitt trukket ut.

Mtp hvor økende grad av overvåkning det er i Norge, så foretrekker jeg å slippe at mine meninger blir registrert. Hadde nok løyet om jeg ble trukket ut

Anonymkode: 2eed4...bd0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvordan kan du si at du blir terrorisert??! HAR DU NOEN BEVIS? NEI!!! Du må komme med bevis ellers er det bare tull og tøys. Jeg tror at du lyver egentlig. 

Anonymkode: 3403b...548

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Hvordan kan du si at du blir terrorisert??! HAR DU NOEN BEVIS? NEI!!! Du må komme med bevis ellers er det bare tull og tøys. Jeg tror at du lyver egentlig. 

Herregud, er det lite liv i KID-trolletråden din eller?

Anonymkode: 6c903...5ee

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg blir også oppringt av de, ofte flere ganger pr dag og jeg har ikke tid akkurat nå. På morgenen er jeg opptatt med barn som skal ut, så er det jobb 8-16 og da kan jeg ikke snakke i unødvendig tlf samtaler, så er det middag og lekser osv og legging av barn. Jeg har ikke 10min til overs til å bruke på ssb. 

Anonymkode: 981da...95a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg blir også oppringt av de, ofte flere ganger pr dag og jeg har ikke tid akkurat nå. På morgenen er jeg opptatt med barn som skal ut, så er det jobb 8-16 og da kan jeg ikke snakke i unødvendig tlf samtaler, så er det middag og lekser osv og legging av barn. Jeg har ikke 10min til overs til å bruke på ssb. 

Anonymkode: 981da...95a

Har du bevis for dette? Hvis du ikke har bevis er det ingen som kan tro på deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Blokker nr.

Anonymkode: 23483...562

De ringer fra forskjellige numre, det gjorde de iallfall når jeg var med i samme/eller lignende undersøkelse!

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

De ringer fra forskjellige numre, det gjorde de iallfall når jeg var med i samme/eller lignende undersøkelse!

Sikker på det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Stressafar skrev (23 timer siden):

Jeg har vært med på samme undersøkelsen. Det er jo bare å svare på noen spørsmål hver tredje måned eller noe sånt. Følte meg ikke «terrorisert» i hele tatt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis dere aldri svarer burde det ikke være så overraskende at de ringer mange ganger?

Anonymkode: 0b1c0...afe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ah, er det derfor de har målt gjennomsnittlig penis størrelse så lavt i forhold til realiteten! Fordi menn med veldig liten penis ikke har hatt lov til å nekte å svare 😅

Anonymkode: b67dd...0e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...