AnonymBruker Skrevet 22. mars 2023 #1 Skrevet 22. mars 2023 Får branntilsyn i morgen. Huset er fra 1920 med teglsteinpipe. Forrige eier har gitt blaffen i forskrifter, og kledd inne 3 av pipens sider med gipsplater for deretter å montere kjøkkenskap inntil. Kun 1 side er synlig, og det er ved fyringstedet. (I 2. etg er alle sider synlig). Forventer fyringsforbud. Men vil de fysisk stenge pipen? Eller er det kun en muntlig eller skriftlig beskjed? Hva skjer om vi fyrer noen hanger til for å bruke opp veden som er kjøpt inn? Deretter, tar vi stålrør inni pipen, kan den da være innekledd slik som nå? takk om noen orker svare, tviler på om jeg får sove i natt.. stressa! Anonymkode: 52940...33f
Apis Skrevet 22. mars 2023 #2 Skrevet 22. mars 2023 Meg forklart blir det et offentlig papir som vil påvirke evt forsikring vis huset brenner ned. 2
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2023 #4 Skrevet 23. mars 2023 Maskinfører skrev (7 timer siden): Gips er brannsikker 🙂 Har ikke noe å si! Teglstein pipe er ikke lov å dekke til på noen slags måte. Anonymkode: a225f...beb 1
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2023 #5 Skrevet 23. mars 2023 Maskinfører skrev (7 timer siden): Gips er brannsikker 🙂 Det hjelper ikke, teglsteinspipen skal være synlig slik at man kan se om sprekker oppstår. Anonymkode: 04cbb...8ca
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2023 #6 Skrevet 23. mars 2023 Med stålrør er det lov å dekke til 2 av 4 sider på en teglsteinspipe. Anonymkode: 2b9e7...796 1
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2023 #7 Skrevet 23. mars 2023 Jeg ville vært mer bekymret for om det er sprekker bak gipsen du ikke ser, som gjør at det lekker giftig gass inn i huset når du fyrer😰 Det er jo mildt sagt ganske farlig, så jeg hadde ikke fyra i den pipa før den var rehabilitert😝 Anonymkode: bb7a1...f75 1
Heisann12345 Skrevet 23. mars 2023 #8 Skrevet 23. mars 2023 Vår er også kledd igjen 3/4 pipa i 2.etg., skal være 2 sider synlig. Har ikke fått fyringsforbud, men advarsel. Vi måtte komme med en kommentar på advarselen, og skrev noe som «vurdere å rive av panel». Finner ingenting i forsikrings-papirene om at dette påvirker forsikringen
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2023 #9 Skrevet 23. mars 2023 Heisann12345 skrev (12 minutter siden): Vår er også kledd igjen 3/4 pipa i 2.etg., skal være 2 sider synlig. Har ikke fått fyringsforbud, men advarsel. Vi måtte komme med en kommentar på advarselen, og skrev noe som «vurdere å rive av panel». Finner ingenting i forsikrings-papirene om at dette påvirker forsikringen Hvis man bryter reglement og lov når det kommer til piper, så er det klart at forsikringen ikke gjelder. Man får ikke forsikringsutbetaling på noe der man har brutt loven. Da hadde forsikringsselskapene gått konkurs. Anonymkode: 6418f...638
Heisann12345 Skrevet 23. mars 2023 #10 Skrevet 23. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvis man bryter reglement og lov når det kommer til piper, så er det klart at forsikringen ikke gjelder. Man får ikke forsikringsutbetaling på noe der man har brutt loven. Da hadde forsikringsselskapene gått konkurs. Anonymkode: 6418f...638 Spørs jo hva som er årsaken til brannen da. Blir nok en dårligere utbetaling hvis man ikke følger forskriften. Men slik som jeg har lest meg opp, så kommer de fortsatt til å dekke en del, bare ikke nødvendigvis alt.
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2023 #11 Skrevet 23. mars 2023 Heisann12345 skrev (14 minutter siden): Spørs jo hva som er årsaken til brannen da. Blir nok en dårligere utbetaling hvis man ikke følger forskriften. Men slik som jeg har lest meg opp, så kommer de fortsatt til å dekke en del, bare ikke nødvendigvis alt. Avkortning i forsikringsutbetaling, er det det du tenker på? Det hadde jeg jomen ikke satset på. En mager trøst å få f.eks 100 000 i forsikringsutbetaling, når huset til 5 millioner ligger nedbrent i ruiner. Du har jo ingen anelse om hvor avkortet forsikringsutbetalingen vil bli når du har brutt regelverket ved brannsikkerhet. Anonymkode: 6418f...638 1
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2023 #12 Skrevet 23. mars 2023 Her fikk vi fyringsforbud av brannvesenet pga for tynn brannmur. Da fyrer vi selvfølgelig ikke i ovnen, og skal nevne det i rapporten hvis vi flytter. Jøtul ovnen vår bør vel også byttes ut. Anonymkode: 80326...16d
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2023 #13 Skrevet 23. mars 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Får branntilsyn i morgen. Huset er fra 1920 med teglsteinpipe. Forrige eier har gitt blaffen i forskrifter, og kledd inne 3 av pipens sider med gipsplater for deretter å montere kjøkkenskap inntil. Kun 1 side er synlig, og det er ved fyringstedet. (I 2. etg er alle sider synlig). Forventer fyringsforbud. Men vil de fysisk stenge pipen? Eller er det kun en muntlig eller skriftlig beskjed? Hva skjer om vi fyrer noen hanger til for å bruke opp veden som er kjøpt inn? Deretter, tar vi stålrør inni pipen, kan den da være innekledd slik som nå? takk om noen orker svare, tviler på om jeg får sove i natt.. stressa! Anonymkode: 52940...33f Nei de kan ikke være inneklemt slik som nå. Men du kan ha inne en vegg, så ser ikke problemet ved å fjerne de platene som dekker pipen. Det er jo en grunn til at dette er fyringsfobud. Og det er pga at det er jo direkte brannfarlig Anonymkode: bee14...e38
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2023 #14 Skrevet 23. mars 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Med stålrør er det lov å dekke til 2 av 4 sider på en teglsteinspipe. Anonymkode: 2b9e7...796 Dette er riktig. Samme hos oss. Anonymkode: d8770...832 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå