AnonymBruker Skrevet 22. mars 2023 #1 Skrevet 22. mars 2023 Hei Har et barn på 4 år som sluttet med bleie i juletiden 2022. Barnet sa ifra hele tiden, og hadde få eller ingen uhell i trusa hjemme, noe som er normalt. Etter juleferien og oppstart i barnehagen, hadde jeg med eget belønningsskjema for å oppmuntre barnet til å gå på potte/do der. Det gikk over all forventning, og de fjernet belønningssystemet etterhvert. Nå har imidlertid barnet kommet hjem flere ganger med både uttissede klær, og klær med avføring på. I forrige uke fikk jeg telefon om at barnet akkurat hadde fått på seg alle uteklær, og tissa seg ut i det hen gikk ut av døren - jeg måtte derfor reise til barnehagen med fult vinterutstyr som var tørt. I dag luktet det avføring av barnet umiddelbart ved henting, og da hadde barnet bæsjet MYE i trusa og hadde avføring i og rundt urinåpningen. Jeg stiller derfor spørsmåstegn ved om barnehagen ikke følger opp barnet tilstrekkelig? Jeg mener et så lite barn trenger stadige påminnelser og gode rutiner rundt do-gåing, og et barn på den alderen kan ikke få spørsmål om å gå på do - men en voksen som følger barnet, trygger, roser og støtter. Har bedt om møte for å ta opp blant annet dette, men tenker nå på om jeg er urimelig? Vet også at det er normalt med tilbakefall ved bleieslutt, men jeg mener fremdeles at barnet ikke kan ta «skylden» for dette. Dette mener jeg er svikt hos de ansatte. Har dere noen innspill, erfaringer? Noe å tilføye? Hilsen frustrert mor som ønsker det beste for barnet sitt 😊 Anonymkode: f4b01...306 1
caroliine Skrevet 22. mars 2023 #2 Skrevet 22. mars 2023 Snakk med ansatte/pedleder. Her må ansatte være flinke til å følge på do ofte i en periode. Uten noe spørsmål om barnet må/vil på do. 1 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2023 #3 Skrevet 22. mars 2023 Do-trening tar man i hovedsak i hjemmet. De er ikke nok ansatte i barnehagen til å følge dette opp så tett som de burde. De kan støtte og oppmuntre litt, men jeg tenker i hovedsak dette er hjemmets oppgave. Anonymkode: c2091...690 26 4
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2023 #4 Skrevet 22. mars 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Do-trening tar man i hovedsak i hjemmet. De er ikke nok ansatte i barnehagen til å følge dette opp så tett som de burde. De kan støtte og oppmuntre litt, men jeg tenker i hovedsak dette er hjemmets oppgave. Anonymkode: c2091...690 Barnet har ingen uhell hjemme, og har ikke hatt det siden januar. Dette skjer kun i barnehagen! Barnet sier alltid ifra og ordner seg for det meste selv, sier til og med ifra under handling i dagligvarebutikken. Så dette handler nok om barnehagen og hvordan de følger barnet opp der. Hvordan mener du jeg kan dotrene barnet ytterligere hjemme, når det kun er et problem i barnehagen? Anonymkode: f4b01...306 7
Sofakona Skrevet 22. mars 2023 #5 Skrevet 22. mars 2023 Dette er ikke noe de i barnehagen kan passe på hele tiden, slik som på avdelingen til min datter har de do tider, sånn før lunsj, etter lunsj, før de går ut og når de er ute. Jeg har selv en datter som ble bleie fri for en stund siden...de ansatte er kjempe flinke å spørre henne og se om hun må på do...men hun sier hun ikke må tisse og holder seg...og da tisser hun på seg( ikke hverdag) Og serlig ute eller i lek da glemmer barn at de må tisse..og tisser på seg. Det er ofte 3-4 ansatte på 20 barn og her har du pauser, aktiviteter etc...og de skal prøve og følge opp alle sammen. 3 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2023 #6 Skrevet 22. mars 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Barnet har ingen uhell hjemme, og har ikke hatt det siden januar. Dette skjer kun i barnehagen! Barnet sier alltid ifra og ordner seg for det meste selv, sier til og med ifra under handling i dagligvarebutikken. Så dette handler nok om barnehagen og hvordan de følger barnet opp der. Hvordan mener du jeg kan dotrene barnet ytterligere hjemme, når det kun er et problem i barnehagen? Anonymkode: f4b01...306 La barnet ha bleie i barnehagen til han/hun er klar for å passe på det bedre i de situasjonene selv? Anonymkode: c2091...690 1 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2023 #7 Skrevet 22. mars 2023 Jeg synes det er rart barnehagen ikke har rutine for å sette alle barna på do før de kler på seg for å gå ut. Det har vært helt normale rutiner i barnehage for alle barna mine. Før de skal ut og etter måltid. Barna ble ikke spurt, det var bare rutine at alle gjorde det. Dersom dere opplever hyppige uhell tenker jeg barnehagen kan få opp fast dotid. Anonymkode: e0695...bc8 4 2
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2023 #8 Skrevet 22. mars 2023 Jeg opplevde det samme med min datter. De klarte ikke å følge henne opp med å ta henne på do i barnehagen, det ble så ille at jeg til slutt tok henne ut av barnehagen og søkte henne til en annen barnehage. Hun fikk starte i den nye barnehagen etter bare noen uker. I den nye barnehagen fortalte jeg om den omsorgssvikten hun hadde opplevd, og de tok det på alvor. Hun hadde faktisk ingen uhell i den nye barnehagen. Anonymkode: d025a...d8d 2
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2023 #9 Skrevet 22. mars 2023 Sofakona skrev (5 minutter siden): Dette er ikke noe de i barnehagen kan passe på hele tiden, slik som på avdelingen til min datter har de do tider, sånn før lunsj, etter lunsj, før de går ut og når de er ute. Jeg har selv en datter som ble bleie fri for en stund siden...de ansatte er kjempe flinke å spørre henne og se om hun må på do...men hun sier hun ikke må tisse og holder seg...og da tisser hun på seg( ikke hverdag) Og serlig ute eller i lek da glemmer barn at de må tisse..og tisser på seg. Det er ofte 3-4 ansatte på 20 barn og her har du pauser, aktiviteter etc...og de skal prøve og følge opp alle sammen. I denne barnehagen er det 14 barn på avdelingen og 4 faste voksne. Nå for tiden også studenter, så de er 5 voksne der i «kjernetiden» - med andre ord ca. 3,5 barn på hver voksen. Anonymkode: f4b01...306 4
Sofakona Skrevet 22. mars 2023 #10 Skrevet 22. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): I denne barnehagen er det 14 barn på avdelingen og 4 faste voksne. Nå for tiden også studenter, så de er 5 voksne der i «kjernetiden» - med andre ord ca. 3,5 barn på hver voksen. Anonymkode: f4b01...306 Kan det være at hun holder seg? Og glemmer seg? Hun er bare 4 år 3 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2023 #11 Skrevet 22. mars 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): I denne barnehagen er det 14 barn på avdelingen og 4 faste voksne. Nå for tiden også studenter, så de er 5 voksne der i «kjernetiden» - med andre ord ca. 3,5 barn på hver voksen. Anonymkode: f4b01...306 Det er jo helt utrolig om dette er en av de få barnehagene hvor de ansatte ikke har plantid, møter, sykefravær, pauser, må ordne kjøkkenet eller gjøre andre husoppgaver, men kan være på avdeling med barna hele tiden! Anonymkode: c2091...690 16 2
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2023 #12 Skrevet 22. mars 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er jo helt utrolig om dette er en av de få barnehagene hvor de ansatte ikke har plantid, møter, sykefravær, pauser, må ordne kjøkkenet eller gjøre andre husoppgaver, men kan være på avdeling med barna hele tiden! Anonymkode: c2091...690 Hurra for spydigheter, det kommer vi så langt med! Anonymkode: 60b67...a7d 5
Sofakona Skrevet 22. mars 2023 #13 Skrevet 22. mars 2023 Du sier det er studenter der...da pleier de å være nye og de byttes på...kan det være at hun ikke føler seg komfortabel med de med tanke på do ? 2
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2023 #14 Skrevet 22. mars 2023 Sofakona skrev (1 minutt siden): Kan det være at hun holder seg? Og glemmer seg? Hun er bare 4 år Det er i og for seg normalt at barn holder seg, men det er vel her de gode rutinene bør komme inn? Er barnet trygg og barnet følges opp, unngår man ofte at barnet holder seg for lenge, og videre unngår man da uhell. Jeg hadde heller ikke reagert slik som nå dersom det var et uhell av og til, men når det er nesten daglig med både urin og avføring, over lengre tid..så må noe gjøres. I dag rant det over for meg ettersom barn kan få urinveisinfeksjon og nyrebekkenbetennelse dersom bakteriene fra avføringen går i urinveiene. Anonymkode: f4b01...306 4
Sofakona Skrevet 22. mars 2023 #15 Skrevet 22. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er i og for seg normalt at barn holder seg, men det er vel her de gode rutinene bør komme inn? Er barnet trygg og barnet følges opp, unngår man ofte at barnet holder seg for lenge, og videre unngår man da uhell. Jeg hadde heller ikke reagert slik som nå dersom det var et uhell av og til, men når det er nesten daglig med både urin og avføring, over lengre tid..så må noe gjøres. I dag rant det over for meg ettersom barn kan få urinveisinfeksjon og nyrebekkenbetennelse dersom bakteriene fra avføringen går i urinveiene. Anonymkode: f4b01...306 Har du snakket med styrer eller avdelingsleder? Dere må jo finne ut hva og hvorfor slikt skjer. Ofte to sider av en sak
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2023 #16 Skrevet 22. mars 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det er jo helt utrolig om dette er en av de få barnehagene hvor de ansatte ikke har plantid, møter, sykefravær, pauser, må ordne kjøkkenet eller gjøre andre husoppgaver, men kan være på avdeling med barna hele tiden! Anonymkode: c2091...690 Dette er en barnehage med svært stabilt og godt personale som gjør MYE bra, men som dessverre ikke håndterer barnet som har stadige uhell - omtrent daglig. Jeg har forståelse for at det kan være utfordrende for dem til tider, men enkelte ting er viktigere enn andre når det skjer så hyppig. Håper ellers du har det bra Anonymkode: f4b01...306 4
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2023 #17 Skrevet 22. mars 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er i og for seg normalt at barn holder seg, men det er vel her de gode rutinene bør komme inn? Er barnet trygg og barnet følges opp, unngår man ofte at barnet holder seg for lenge, og videre unngår man da uhell. Jeg hadde heller ikke reagert slik som nå dersom det var et uhell av og til, men når det er nesten daglig med både urin og avføring, over lengre tid..så må noe gjøres. I dag rant det over for meg ettersom barn kan få urinveisinfeksjon og nyrebekkenbetennelse dersom bakteriene fra avføringen går i urinveiene. Anonymkode: f4b01...306 Men da må du jo sette på ungen en bleie!! Hvordan i alle dager kan du sende ungen bleieløs når dette skjer daglig over lengre tid!?! Anonymkode: c2091...690 14 2
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2023 #18 Skrevet 22. mars 2023 I vår bhg settes/oppfordres alle barn til dobesøk minst to ganger daglig. Rundt lunsjtider og i totiden. I tillegg skal alle på do før tur blant annet. Vi bruker også å minne ekstra på de som er i en bleiesluttsprosess før påkledning. Trodde dette var ganske vanlig i bhg. Anonymkode: a11f4...6db 4
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2023 #19 Skrevet 22. mars 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Men da må du jo sette på ungen en bleie!! Hvordan i alle dager kan du sende ungen bleieløs når dette skjer daglig over lengre tid!?! Anonymkode: c2091...690 Dette reagerer jeg også på Anonymkode: a0a5f...286 4
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2023 #20 Skrevet 22. mars 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): I vår bhg settes/oppfordres alle barn til dobesøk minst to ganger daglig. Rundt lunsjtider og i totiden. I tillegg skal alle på do før tur blant annet. Vi bruker også å minne ekstra på de som er i en bleiesluttsprosess før påkledning. Trodde dette var ganske vanlig i bhg. Anonymkode: a11f4...6db Samme her i vår barnehage, i tilegg så sjekker vi bleier før vi går ut. Anonymkode: 32ff6...e1b 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå