AnonymBruker Skrevet 22. mars 2023 #1 Skrevet 22. mars 2023 Har ei som får første året på vgs. Hun har alltid hatt en utfordrende oppførsel, og har det fortsatt også hjemme. Nå har vi fått vite av moren til ei som går i klassen hennes (vi er venninner), at hun kan være skikkelig frekk og på grensen til ufin mot lærere. Vi har ikke fått noen tilbakemelding fra skolen. Men, jeg tror absolutt på at dette stemmer. Jeg tenker at vi skal ta kontakt med læreren hennes for å høre om dette stemmer. Hvis dette stemmer, hva ville dere gjort for å få slutt på denne oppførselen? Anonymkode: 07030...527
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2023 #2 Skrevet 22. mars 2023 Jeg ville snakket med jenta først. Gravd og spurt og ikke gitt meg før hun innrømmet hva hun holdt på med. Og så ville jeg spurt om lærer kunne blitt med på et møte, uten å si så mye om hva det gjaldt. På møtet, når lærer spør hva hun/han kan hjelpe dere med, må jenta selv fortelle hva hun har gjort, be om unnskyldning og love å slutte. Tipper det får jenta til å slutte ganske raskt, når hun selv må ta konsekvensen og ordne opp i det. Også tror jeg læreren blir positivt satt ut av en slik opprydding. Anonymkode: 488eb...dd0 7 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2023 #3 Skrevet 22. mars 2023 Er hun oppdratt? Jeg føler kanskje det er litt sent i VGS-alder å begynne med oppdragelse, men bedre sent enn aldri? Anonymkode: 909de...30a 7
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2023 #4 Skrevet 22. mars 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Er hun oppdratt? Jeg føler kanskje det er litt sent i VGS-alder å begynne med oppdragelse, men bedre sent enn aldri? Anonymkode: 909de...30a Ja, det er hun absolutt. Hvorfor hun oppfører seg slik på skolen vet jeg ikke. Hun har ikke oppført seg slik på ungdomsskolen. Hvis du ikke har noe annet å komme med enn en nedlatende kommentar, så kan du la være å svare. ts Anonymkode: 07030...527 1 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2023 #5 Skrevet 22. mars 2023 Tror du ikke læreren ville tatt kontakt med dere om de opplever at dette er over streken? Har dere hatt utviklingssamtaler med skolen i år? Jeg tar opp disse tingene i samtaler med foresatte. Det blir også sendt ut varselskjema på "fare for nedsatt" adferdskarakter, om elevene ikke korrigerer adferden sin etter advarsel og samtale med foresatte. Jeg ville snakket med egen datter, før jeg hadde tatt kontakt med lærer. Du kan si noe om at du har blitt fortalt og spør hva hun tenker om det. Anonymkode: ddb4d...f77
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2023 #6 Skrevet 22. mars 2023 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Ja, det er hun absolutt. Hvorfor hun oppfører seg slik på skolen vet jeg ikke. Hun har ikke oppført seg slik på ungdomsskolen. Hvis du ikke har noe annet å komme med enn en nedlatende kommentar, så kan du la være å svare. ts Anonymkode: 07030...527 Som mor så datter? Anonymkode: 6b6d3...e62 4 2
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2023 #7 Skrevet 22. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Tror du ikke læreren ville tatt kontakt med dere om de opplever at dette er over streken? Har dere hatt utviklingssamtaler med skolen i år? Jeg tar opp disse tingene i samtaler med foresatte. Det blir også sendt ut varselskjema på "fare for nedsatt" adferdskarakter, om elevene ikke korrigerer adferden sin etter advarsel og samtale med foresatte. Jeg ville snakket med egen datter, før jeg hadde tatt kontakt med lærer. Du kan si noe om at du har blitt fortalt og spør hva hun tenker om det. Anonymkode: ddb4d...f77 Nei, det tror jeg ikke nødvendigvis. Slik lærere behandles om dagen? De er vel bare sjeleglad for alle som ikke trekker kniv. Anonymkode: 6d711...6ac 5
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2023 #8 Skrevet 22. mars 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Tror du ikke læreren ville tatt kontakt med dere om de opplever at dette er over streken? Har dere hatt utviklingssamtaler med skolen i år? Jeg tar opp disse tingene i samtaler med foresatte. Det blir også sendt ut varselskjema på "fare for nedsatt" adferdskarakter, om elevene ikke korrigerer adferden sin etter advarsel og samtale med foresatte. Jeg ville snakket med egen datter, før jeg hadde tatt kontakt med lærer. Du kan si noe om at du har blitt fortalt og spør hva hun tenker om det. Anonymkode: ddb4d...f77 Litt frekke unger er dessverre hverdagskost for lærere. Men hjemmet trenger jo allikevel ikke å akseptere det. Nettopp derfor jeg tror læreren hadde blitt svært glad og overrasket om jenta gjorde opp for seg. Da blir det litt lettere beste gang vedkommende blir kalt hore/fitte/bitch eller andre ting som er hverdagslogistikk i norsk skole. Anonymkode: 488eb...dd0 4
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2023 #9 Skrevet 22. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Som mor så datter? Anonymkode: 6b6d3...e62 ? Anonymkode: 07030...527
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2023 #10 Skrevet 22. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Som mor så datter? Anonymkode: 6b6d3...e62 Nei, du fikk et helt greit høflig svar fra Ts, på et frekt innlegg. Anonymkode: 6d711...6ac 2
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2023 #11 Skrevet 22. mars 2023 Snakk med henne for å finne ut årsaken. Det kan jo hende at hun har et holdningsproblem. Men det kan jo også ligge et reellt problem bak - kanskje hun føler seg dårlig behandlet? For å ta to nærliggende eksempler: 1.) Da jeg gikk på ungdomsskolen på 2000-tallet hadde vi noen eldre lærere som ikke hang helt med i tiden. De kunne ordlegge seg om minioritetsgrupper på en måte som sikkert var grei på 1960- og 1970-tallet, men som etterhvert ble oppfattet som nedsettende. Disse lærerne var veldig åpne og snille mennesker, men de hadde ikke blitt korrigert på ordbruken sin. Og det var selvsagt veldig kjipt for de få minioritetselevene på skolen, som opplevde at de fikk nedsettende kommentarer fra lærerne (som de hadde blitt fortalt at de skulle ha tillit til, og som man skulle henvende seg til dersom man ble utsatt for mobbing). 2.) Jeg vet også om en lærer som misbrukte en elev seksuelt. De barna som opplever slik, reagerer ofte på helt andre måter enn man forventer. Og får dermed lav troverdighet i etterkant. Mener ikke å skape noen unødig engstelse hos deg, TS. Ut fra det du skriver fremstår det som at datteren din har et holdnings- eller atferdsproblem. Og dersom hun opplever seg dårlig behandlet, er det ikke sikkert at den opplevelsen er så reell. Men jeg tror at den klokeste veien å gå frem på er å stille henne åpne spørsmål. Da er det lettere å finne ut hva årsaken til oppførselen er. Er det et holdningsproblem, er det lurt å finne ut hvorfor. Og dersom hun mot formodning har blitt dårlig behandlet av en lærer, er det lurt å få klarhet i det. Dersom du kjefter og disiplinerer og hun har opplevd noe faktisk er vanskelig eller ufint, kommer det til å skade relasjonen deres. Synes at dette perspektivet er verdt å nevne. Anonymkode: 0b8b9...053 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2023 #12 Skrevet 22. mars 2023 Nok en forelder som blir overrasket over at noen påstår at deres unge er frekk. Jeg er i hvert fall ikke overrasket, og det er sikkert ikke lærerne heller, om du sier samme til dem. Stakkars folk som velger å bli lærere…! Anonymkode: af236...eeb 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2023 #13 Skrevet 22. mars 2023 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Ja, det er hun absolutt. Hvorfor hun oppfører seg slik på skolen vet jeg ikke. Hun har ikke oppført seg slik på ungdomsskolen. Hvis du ikke har noe annet å komme med enn en nedlatende kommentar, så kan du la være å svare. ts Anonymkode: 07030...527 'Hun har alltid hatt en utfordrende oppførsel, og har det fortsatt også hjemme' Hmm... Anonymkode: 9fd7d...82d 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2023 #14 Skrevet 22. mars 2023 Jeg hadde bare spurt min datter rett ut om det virkelig er slik at hun er frekk med lærer? Så hadde jeg tatt den oppvasken med henne, og i tillegg minnet henne på at det kan føre til nedsatt karakter i orden. Hun må heller ikke glemme at lærer setter karakterer, og det kan være litt subjektivt om det står mellom en 2 eller 3-er. 4 eller 5. Så ...det er dumt å være frekk med lærer, men det er generelt slemt og dårlig manerer å være frekk mot noen. Hun bør skjerpe seg....og bla bla..." oppføre seg som et skikkelig menneske" og hele den leksa . Lærer hadde jeg ikke snakket med. Anonymkode: 660d2...fb0
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2023 #15 Skrevet 22. mars 2023 Snakk med læreren, og snakk med datteren din. Hvis det ikke er noe spesiell årsak til at hun er frekk (det trenger det jo ikke være, som du selv skriver har hun en utfordrende oppførsel), så må dere lære henne hva det gjør med den hun er frekk ovenfor (læreren), hva det kan gjøre med dynamikken i klassen, hvordan andre kan påvirkes og slenge seg på, men også hvordan det vil kunne påvirke henne selv - både nå, men også senere i livet. Anonymkode: 045da...70c
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2023 #16 Skrevet 22. mars 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Nok en forelder som blir overrasket over at noen påstår at deres unge er frekk. Jeg er i hvert fall ikke overrasket, og det er sikkert ikke lærerne heller, om du sier samme til dem. Stakkars folk som velger å bli lærere…! Anonymkode: af236...eeb Hvor får du det i fra at jeg er overrasket? Jeg skriver jo ganske klart og tydelig i innlegget at dette IKKE overrasker meg. ts Anonymkode: 07030...527 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå