Gå til innhold

Er du fair av meg å spørre om at han skal hjelpe til med husleie?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, 

Vi har hatt avstandsforhold i litt over 4 år, han jobbet ett annet sted i landet og bor billig på arbeidsplassen. Jeg står som leier alene i leiligheten og betaler den fulle husleien men alle tingene hans er både i leiligheten og i boden. (Dette er jo hjemmet hans når han ikke er på jobb)

Vi tilbringer alle ferier sammen og da har han alltid hjulpet med å kjøpe største delen av maten, han betaler når vi er ute å spiser og deler på strøm utgifter, han betaler også for flybilletter til og fra jobb selv, I langhelger når han er hjemme betaler han ingenting. Dette har vært en ordning jeg har syns vært helt ok da han ikke bor her på fulltid. Det kan gå så mye som en måned mellom hver gang vi ser hverandre utenom ferier. 

Nå har han ett kurs i byen jeg bor som varer frem til august, han er på kursstedet mandag-fredag men er hjemme hver helg. Er det fair av meg å be han betale husleie for de dagene han bor her? Vi har snakket om det og virker som han er okei med det, men jeg føler fortsatt at jeg ber om for mye da det er jeg som står på leiekontrakten. 

Til info er husleien på arbeidsplassen hans 9tusen lavere enn den jeg betaler her vi bor «sammen». 

Hva tenker dere andre? 

Anonymkode: 4dd4b...e3c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja absolutt!:)

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Syns det høres ut som at han alt betaler veldig mye inn i din økonomi, jeg, når han:

betaler halvparten av strøm og betaler mer av maten enn du gjør

betaler alle reiseutgifter så dere kan treffes

Når han bare er hos deg langhelger og ferier der det kan gå 1mnd mellom hver gang han er hos deg så er jo han for det meste ikke hos deg. Det er jo heller ikke som han ikke investerer penger inn i forholdet deres han og. 

Anonymkode: cfee4...340

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker said:

han betaler når vi er ute å spiser og deler på strøm utgifter,

Han betaler halvparten av strøm, uansett om han bruker det eller ei? Er dere flere i husstanden, som han dermed betaler strømmen for? Han betaler også størstedelen av maten når han er der. Synes han betaler dermed betaler relativt greit for seg.

Leiligheten hadde du vel hatt uansett om han var i bildet eller ikke?

Hvor mye lavere hans husleie er enn din, er ikke relevant.

Anonymkode: 50af3...aaa

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Tør du virkelig spørre om det når han allerede betaler reise, strøm, mat, ferie etc, da eier du vir3ikke skam. 

Anonymkode: 3e259...04f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Han betaler halvparten av strøm, uansett om han bruker det eller ei? Er dere flere i husstanden, som han dermed betaler strømmen for? Han betaler også størstedelen av maten når han er der. Synes han betaler dermed betaler relativt greit for seg.

Leiligheten hadde du vel hatt uansett om han var i bildet eller ikke?

Hvor mye lavere hans husleie er enn din, er ikke relevant.

Nei han betaler selvsagt ikke noe strøm når han ikke er her. Jeg har en jobb i turnus hvor jeg spiser mye på jobb og ikke lager mat hjemme derfor er strømmen skyhøy når han kommer hjem i tillegg er det med nye skittentøy når han kommer hjem, kan gjerne gå 3-4 vasker på en helg. Derfor betaler han for strøm når han er hjemme. 

Han betaler mer av matvarene da en helg i matvarer fort kan koste 2500kr fordi han ikke ønsker å velge billige matvarer - jeg syns dette er alt for dyrt for min økonomi - han sier seg da villig til å betale så han får bedre. 

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Tør du virkelig spørre om det når han allerede betaler reise, strøm, mat, ferie etc, da eier du vir3ikke skam. 

Ja det tør jeg virkelig å spørre om. Du får det til å høres ut som om han betaler alt og om du har lest innlegget er ikke dette tilfeller. 

Han betaler jo selvfølgelig ikke for ferie. Vi deler alltid på to, han betaler mere på matvarer da han er hjemme KUN fordi han er prippen og ønsker heller å spise entrecôte fra slakteren i stede for en first price entrecôte. 

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde aldri bedt om det. For meg hadde det vært snålt. Husleien må betales uansett og han bidrar økonomisk med strøm og mat, reiser etc. Å ta husleie av en kjæreste som er på kurs er bare sinnsykt snålt

Anonymkode: 0ab82...f3a

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg hadde aldri bedt om det. For meg hadde det vært snålt. Husleien må betales uansett og han bidrar økonomisk med strøm og mat, reiser etc. Å ta husleie av en kjæreste som er på kurs er bare sinnsykt snålt

Anonymkode: 0ab82...f3a

Ja jeg skjønner poenget. Men han bor jo her? Han har bostedsadresse her, han har boden full av ting, han har klesskapet fullt av klær og badet er fullt av hans eiendeler. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du får flytte til noe rimeligere 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei han betaler selvsagt ikke noe strøm når han ikke er her. Jeg har en jobb i turnus hvor jeg spiser mye på jobb og ikke lager mat hjemme derfor er strømmen skyhøy når han kommer hjem i tillegg er det med nye skittentøy når han kommer hjem, kan gjerne gå 3-4 vasker på en helg. Derfor betaler han for strøm når han er hjemme. 

Han betaler mer av matvarene da en helg i matvarer fort kan koste 2500kr fordi han ikke ønsker å velge billige matvarer - jeg syns dette er alt for dyrt for min økonomi - han sier seg da villig til å betale så han får bedre. 

Ja det tør jeg virkelig å spørre om. Du får det til å høres ut som om han betaler alt og om du har lest innlegget er ikke dette tilfeller. 

Han betaler jo selvfølgelig ikke for ferie. Vi deler alltid på to, han betaler mere på matvarer da han er hjemme KUN fordi han er prippen og ønsker heller å spise entrecôte fra slakteren i stede for en first price entrecôte. 

Det høres ut som han betaler for seg, og vel så det. Hvordan regner dere ut strømforbruket for kun når han er der?

Ser ikke helt hvorfor skyhøy strøm har en sammenheng med turnusjobbing, men det får dere finne ut av.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Det høres ut som han betaler for seg, og vel så det. Hvordan regner dere ut strømforbruket for kun når han er der?

Ser ikke helt hvorfor skyhøy strøm har en sammenheng med turnusjobbing, men det får dere finne ut av.

Husk at majoriteten av strømforbruket skyldes oppvarming. Varme i huset trenger du vel, selv om du jobber turnus, samt varmtvann.

AnonymBruker
Skrevet

Snakk med han og hør med han hva han mener er rimelig. Høres jo ut som dere burde klare å bli enige om noe her som begge er fornøyd med.

Anonymkode: 4acda...4a1

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja jeg skjønner poenget. Men han bor jo her? Han har bostedsadresse her, han har boden full av ting, han har klesskapet fullt av klær og badet er fullt av hans eiendeler. 

Det er jo et ganske relevant poeng - da er dere jo formelt sett samboere og det er noe helt annet enn at han stadig er på helgebesøk. At han bidrar litt til det som også er hans hjem virker straks litt mer rimelig. Men hvorfor ikke bo hjemme når han er på kurs i samme by i flere måneder...?

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis din bolig er der han er mest så er det rimelig at han betaler fast hver måned halvparten av alle utgifter. Det er ikke sånn at man bare kan ha en leilighet på stand-by og kun betale for de nettene man sover der. 

Anonymkode: f322b...4fa

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Da er dere samboere og han skal betale 50% av boutgiftene hver måned og sin andel av matugifter 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Daria skrev (1 minutt siden):

Det er jo et ganske relevant poeng - da er dere jo formelt sett samboere og det er noe helt annet enn at han stadig er på helgebesøk. At han bidrar litt til det som også er hans hjem virker straks litt mer rimelig. Men hvorfor ikke bo hjemme når han er på kurs i samme by i flere måneder...?

Takk for forståelse 🙂 

Han bor på kursstedet og er kurset er arrangert slik at deltakere skal bo der i og med at deltakerne kommer fra hele landet, kursstedet ligger ca 50 minutter kjøretur unna her vi bor 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Da er dere samboere og han skal betale 50% av boutgiftene hver måned og sin andel av matugifter 

Syns fortsatt ikke det er rimelig at han skal betale 50% her da han betaler husleie igjennom leiligheten på jobb. Og han er her Max 2 ganger i måneden. Noe lenger da han har turnus fri/ ferier o.l 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Syns fortsatt ikke det er rimelig at han skal betale 50% her da han betaler husleie igjennom leiligheten på jobb. Og han er her Max 2 ganger i måneden. Noe lenger da han har turnus fri/ ferier o.l 

Det er helt rimelig at han skal betale 50%. Man kan ikke ha en bolig på stand-by. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det er helt rimelig at han skal betale 50%. Man kan ikke ha en bolig på stand-by. 

Takk, vi får ta en ordentlig prat om bosituasjon når han er hjemme til helgen. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er helt rimelig at han skal betale i alle fall en del av husleia.

Alle de første svarene her svarer på feil informasjonsgrunnlag, en blanding av at de ikke har lest nøye nok og at TS' forklaring var uklar og mangelfull.

Anonymkode: 10f25...017

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...