Gå til innhold

Hva er deres beste motivasjons tips?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Går bare opp i vekt. Er nå bekka 100 kilo. Vet jeg må ned og jeg vet hvordan. Men klarer ikke få ut fingeren å starte. Tips pils 

Anonymkode: 59cf5...472

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For meg hjelper det å tenke at jeg ikke er snill med kroppen min og meg selv når jeg godtar å leve misfornøyd. Jeg fortjener å ha det bra og nå målene mine. Å være snill med seg selv er ikke nødvendigvis å unne seg sjokolade, stor middag eller brus. Å være snill med meg selv kan være å jobbe over tid for å nå målene jeg ønsker meg. 🥰

Før følte jeg at jeg fortjente usunn mat.

Nå fortjener jeg å ha en kropp jeg er stolt av.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det enkleste er jo å telle kalorier. De fleste er vel kjent med BMR, og du finner BMR kalkulatorer på google du kan ta utgangspunkt i. Man kan godt sette inn målvekta si der og spise vedlikeholdskaloriene til den, da havner man jo på den vekta før eller siden. Går kanskje ikke like raskt som om man går litt lavere, men det er gjerne mye mer vanskelig å opprettholde over tid. Tenk også gjennom hvor du har mest å hente. Drikker man eksempelvis sukkerholdig brus er det jo en smal sak å kutte ut alle de kaloriene med sukkerfri.

Hva angår aktivitet så må du jo finne noe du kan leve med. Personlig så har nøkkelen vært å gjøre det så lettvint som overhodet mulig å gjennomføre aktivitet. Jeg har to faste dager jeg er i treningsrommet etter jobb(vi har i kjelleren)på den måten er jeg liksom ikke hjemom først og må over dørstokkmila. For andre er kanskje ikke det et like stort problem og de kan ha en mølle eller en sykkel hjemme mens de glor på TV, noen drar på 3T.

Lag en liste over hvorfor du vil gjøre dette, på min står ting som; redusere risiko for diabetes, hjerte og karsykdommer(ligger til familien), ikke bli så lett andpusten og svett, enklere å shoppe klær, osv. Noe annet jeg gjør er å gi meg selv en premie for hvert 5. kilo jeg går ned. Det kan ikke være mat:P Men mer en i retningen en tur på spa, eller fallskjermhopp...
Sett gjerne også opp konkrete mål: Jeg vil komme meg inn i den spesielle buksa jeg har. Jeg skal løpe X kilometer uten å måtte stoppe. Jeg vil gå ned i spagat. Så kan du krysse de ut og sette opp nye etterhvert, det er tilfredsstillende:)

Tenk på hvordan du skal håndtere det om du holder på å sprekke eller har sprukket, for det blir å skje. Hvordan skal du forholde deg til snop? Noen funker det med kun lørdag, noen ingenting, andre litt mindre litt oftere. Identifiser gjerne HVA som får deg til å sprekke. Følelser, stress? Hvordan kan du ellers håndtere disse følelsene?

Anonymkode: c71c0...9e4

Skrevet

Jeg har laget meg delmål med premier. Ikke matrelaterte premier, men ting jeg ønsker meg. For litt siden nådde jeg «kveld med venninner»-målet. Om to kilo kan jeg kjøpe det nye spillet jeg har ønsket meg en stund. Når jeg når mitt endelige mål er jeg sikker på at jeg har gått ned et par klesstørrelser, da skal jeg bruke noen tusen på nye klær. Det hjelper meg å motivere meg selv hvertfall :)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

For meg er det nok motivasjon å få en tynnere kropp. Rett og slett. Trenger hverken helseaspektet (er uansett ikke helseskadelig stor) eller eksterne premier. Å føle seg vel i egen kropp er noe av det som gir meg livskvalitet.

Anonymkode: ee4fb...846

AnonymBruker
Skrevet

Å ikke belage seg på motivasjon for å få til en livsstilsendring, men selvdisiplin.

Anonymkode: d14b3...8b5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det viktigste er å forstå skyggearbeid/motstand. Det er alltid en veldig god grunn til at deler av oss har motstand mot endring. Disse delene må tas vare på, behovene deres må bli hørt og møtt. Da har de ikke lenger motstand, og endring skjer naturlig uten motivasjon. 

Anonymkode: 4f945...cf6

Skrevet

Skriv en lite over hvorfor du ønsker å gå ned i vekt. Alt du kommer på. Alt fra helsemessige årsaker, utseende/overfladiske og følelsesmessige. Ha listen lett tilgjengelig, f.eks notat på forsiden av mobilen din. Se ofte over denne. Tenk at de tingene som står der er viktigere for deg enn å spise x og x.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...