Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

jeg er i uke 29+2. Var hos lege på svangerskapskontroll i dag, og hadde egentlig håpet på en gradert sykemelding. Har ikke bekkenplager, men kronisk vondt i korsrygg og har vondter ellers på kroppen også. Sliter med dårlig søvn og føler meg aldri uthvilt. Blir sliten av minimalt med aktivitet og er også hormonell og noen dager vil jeg bare gråte (uten grunn). 

Det er ikke så travelt på jobben min, og ikke verken fysisk eller psykisk tungt, men man må alikevel være «påkoblet». Jeg føler meg sliten og demotivert, men synes det er vanskelig å be om sykemelding og tilrettelegging.
Er aldri borte og har ikke vært sykemeldt før, men har nå måtte bruke noen egenmeldingsdager..

Jeg vet at det ikke er noen sykdom å være gravid, men det tærer på kropp og sinn kjenner jeg. 

Hvordan kan jeg få lege til å forstå behovet mitt for litt pustepause og tid til meg selv? Eller burde jeg bare holde ut og reise på jobb?

Lege ønsker at arbeidsgiver skal tilrettelegge for meg før en evt sykemelding. Men hvordan kan arbeidsgiver tilrettelegge for meg?

• Liker 1
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du må snakke med arbeidsgiver og fortelle akkurat det du skriver her😊 De aller fleste arbeidsgivere har god forståelse og vil nok i stor grad tilrettelegge mot å miste deg i sykemelding. 

Anonymkode: bf983...2e0

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Noen ganger må man bare stå i det. Jeg må ærlig si at jeg blir glad av å lese at legen ikke ønsker å sykemelde deg på så tynt grunnlag. Min erfaring blant venner er at det er altfor lett å få sykemelding som gravid. Selv jobbet jeg helt ut i begge svangerskap, jobber på kontor, så hvorfor skulle jeg ikke orke det?

Jeg har selvsagt full forståelse for de som sliter med ekstrem kvalme, daglig oppkast osv. 

Anonymkode: 79053...e27

• Liker 12
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Noen ganger må man bare stå i det. Jeg må ærlig si at jeg blir glad av å lese at legen ikke ønsker å sykemelde deg på så tynt grunnlag. Min erfaring blant venner er at det er altfor lett å få sykemelding som gravid. Selv jobbet jeg helt ut i begge svangerskap, jobber på kontor, så hvorfor skulle jeg ikke orke det?

Jeg har selvsagt full forståelse for de som sliter med ekstrem kvalme, daglig oppkast osv. 

Dette er ikke tynt grunnlag, det er viktig at hun er i god form til fødsel og barsel. Bra for deg at du orket, men her skriver det noen som helt klart prøver så godt hun kan, men egentlig vet at i hennes situasjon trenger hvile, men synes det er vanskelig å be om det. Nettopp fordi hun ikke pleier å være syk eller sykemeldt.

Anonymkode: 71287...fc5

• Liker 16
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Kroniske ryggplager under graviditet er faktisk forferdelig. 

Selv gikk jeg på paralgin nesten konstant i tre år. Ble heldigvis bra og kunne slutte på de helt. Ble gravid etter 3 år og Ble MYE verre. Fikk beskjed om at det var helt vanlig. Hadde jeg ikke vært gravid derimot ville jeg fått sterke smertestillende og blitt sykemeldt. 

Men når jeg var verre som gravid måtte jeg bare stå i det. 

Fikk hil slutt sykemelding i uke 32. Da var jeg tidvis lammet i bena. Fikk kjeft på sykehus av lege der fordi jeg ikke hadde tatt vare på megselv og at lammelse kunne vært unngått. 

Anonymkode: ddd1d...635

• Hjerte 4
  • Nyttig 3
Skrevet

Snakk med sjefen din...om de kan tilrettelegges for deg

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Snappie skrev (14 minutter siden):

Hei.

jeg er i uke 29+2. Var hos lege på svangerskapskontroll i dag, og hadde egentlig håpet på en gradert sykemelding. Har ikke bekkenplager, men kronisk vondt i korsrygg og har vondter ellers på kroppen også. Sliter med dårlig søvn og føler meg aldri uthvilt. Blir sliten av minimalt med aktivitet og er også hormonell og noen dager vil jeg bare gråte (uten grunn). 

Det er ikke så travelt på jobben min, og ikke verken fysisk eller psykisk tungt, men man må alikevel være «påkoblet». Jeg føler meg sliten og demotivert, men synes det er vanskelig å be om sykemelding og tilrettelegging.
Er aldri borte og har ikke vært sykemeldt før, men har nå måtte bruke noen egenmeldingsdager..

Jeg vet at det ikke er noen sykdom å være gravid, men det tærer på kropp og sinn kjenner jeg. 

Hvordan kan jeg få lege til å forstå behovet mitt for litt pustepause og tid til meg selv? Eller burde jeg bare holde ut og reise på jobb?

Lege ønsker at arbeidsgiver skal tilrettelegge for meg før en evt sykemelding. Men hvordan kan arbeidsgiver tilrettelegge for meg?

Jeg var hos legen i dag. Uke 15 og hodepine og magesmerter og kynnere. Det ble kastet sykemelding etter meg. Måtte forhandle meg til en lavere prosent fordi jobben min er så travel, de klarer seg ikke uten meg. 

Anonymkode: 72d19...3a5

AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns jo kanskje hvis planlegger å få seg sykemelding for å få en pustepause, uten et problem å stå i jobb, så er det riktig å ikke få det. Å være demotivert har vel ingen sammenheng med graviditet?

Anonymkode: 05650...8cd

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hvorfor du ikke skulle orke å jobbe fullt hele veien? Vel. Hvis du ikke var syk eller uttalt sliten under dine svangerskap så gir jo svaret seg selv.

Jeg hadde hypemesis frem til uke 22 og kunne knapt bevege meg uten å bli kvalm. Jeg var også kvalm om natten og fikk ofte nattesøvnen ødelagt av at jeg måtte kaste opp. Siden det eneste som hjalp mot kvalmen var å ligge så stille som mulig fikk jeg etterhvert en låsning i bekkenet. Jeg jobber på apotek og der er det ikke mulig å tilrettelegge noe særlig. Er sikkert noen her som mener det bare er å ha spybøtte stående ved siden av skranken, men i praksis er det umulig. Dette forstod min fastlege heldigvis godt, så jeg ble sykmeldt 100 %. Dette var det eneste som hjalp. 

Anonymkode: a5c33...cfe

• Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Vanligvis støtter jeg gravide kvinner som ønsker sykemelding, men her var det et tynt grunnlag. Det du beskriver er jo slik det er å være gravid, det ER jævlig slitsomt og vondt for de fleste. Vanlige svangerskapsplager gir ikke rett til sykemelding, de må være komplikasjoner utover hva som er vanlig. 

Anonymkode: 619de...c03

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan få noen til å forstå dine behov: være like tydelig som du var her. Legen er ikke tankeleser. 

Du, noen alvorsord: nå skal du bli mor, da er det helt vesentlig at du kan å stå opp for deg selv og å be om det du ønsker. Prioriter dette! Sånn at du kan lære det til barna dine. 

Nytt anledningen til å øve. Be om ny legetime, si det som det er og at du kunne ønske deg gradert sykmelding. Det er også viktig for kroppen å ikke være helt utkjørt til fødsel starter. 

Du fikser dette du! 💪🏻

Anonymkode: 4294d...c65

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor skal man på død og liv slite seg helt ut for jobben når man er gravid? Det TS skriver er helt reelt. Man skal tross alt ikke på ferie etter fødsel. Man trenger å være mest mulig uthvilt til det. Jobben skal ha deg i maaange maaange år etter permisjon, så de klarer seg uten en liten periode.

Anonymkode: b5e4d...f83

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjente bekkenløsning i uke 28. Men ikke så ille trodde jeg. Jobbet på sykehjem. Mye gåing, tungt arbeid. Kjente det økte i uke 33. Fikk ike sykemelding før uke 35. I dag, 7mnd etter fødsel, har jeg problemer på ene siden av bekkenet. Fysio sier det kunne vært unngått om jeg hadde tatt det roligere og fått sykemelding. 

Syns du skal vurdere å gå privat. Kiropraktoren også sykemelde. Du har bare en rygg!

Forebygging er bedre enn at det ender med forverring og behandling!

Anonymkode: 7542d...2b8

• Liker 2
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Så "flink" du var da.

Jeg fikk 20% sykemelding fra uke 29, og fikk dermed gjort mye mer på jobb fordi jeg ikke var utslitt hele tida. 

Anonymkode: bf913...577

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Vanligvis støtter jeg gravide kvinner som ønsker sykemelding, men her var det et tynt grunnlag. Det du beskriver er jo slik det er å være gravid, det ER jævlig slitsomt og vondt for de fleste. Vanlige svangerskapsplager gir ikke rett til sykemelding, de må være komplikasjoner utover hva som er vanlig. 

Anonymkode: 619de...c03

Jo, helt vanlige svangerskapspenger kan gi rett til sykemelding. Kvalme og utmattelse f. Eks, er helt vanlig svangerskapsplager som mange blir sykemeldt for. Legen skal ikke ikke være strengere med sykemelding fordi noen er gravide.

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Når man klarer « å stå i det « er det tydelig at man ikke har hatt skikkelige plager 😅 Fint for deg at du klarte å jobbe. Jeg ble sykemeldt i uke 11 og er fortsatt dårlig 3 år etter fødsel. 

Anonymkode: 7b59a...14c

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt gradert sykemelding siden uke 14, ble fullt sykemeldt siden uke 29. Jeg har "vanlige svangerskapsplager", og legen har aldri nektet meg sykemelding. Har vondt fra jeg står opp til jeg legger meg nesten(symfysen, magen og ryggen) sover dårlig, og klarte ikke arbeidsoppgavene på en tilfredsstillende måte.

Anonymkode: b99bc...f00

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
10 hours ago, Snappie said:

Hei.

TS, mitt råd er at du forteller legen at du ikke mestrer arbeidsoppgavene dine fordi du er sliten. 

Arbeidsgiver skal stille med hvilerom. Gå og legg deg for å hvile litt når du kjenner det trengs. Etter noen dager, så forteller du legen hvor mye behov du har for å hvile i løpet av en dag.

AnonymBruker
Skrevet
10 hours ago, Snappie said:

Hei.

Hvilerom skal arbeidsgiver ha, hjemmekontor, færre samtidige arbeidsoppgaver, f.eks.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er så lei dette nyliberale synet på graviditet, kropp og kvinner! Der det eneste riktige er å jobbe til man stuper!

Nei, graviditet er ingen sykdom og mange klarer å jobbe helt fint. Mange ikke-gravide klarer også å jobbe helt fint med to paracett  innabords selv om man våkner med feber. Min far hadde så vondt i ryggen når han våkna om morgenen at han måtte krabbe på do og langsomt knekke opp ryggen før han dro på jobb. Det er flott, det vil være riktig for noen. 

For andre er det ikke riktig å presse seg selv til å jobbe 100 % når kroppene deres ikke henger helt med. Noen har behov for å hvile, til å forberede seg til fødsel på en annen måte enn å jobbe 100% - og vi bor i en velferdsstat som er lagt opp til det!

Vi er ulike og har ulike behov. 

Anonymkode: dae39...e67

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...