Gå til innhold

Medlåntaker vs kausjonist, uttalelse fra Sparebank 1

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan lese av en artikkel at forbrukerøkonom Magne Gundersen i Sparebank 1 mener det er bedre å  stille som kausjonist, enn medlåntaker, fordi da har man et mer begrenset ansvar og slipper å legge ut penger, mener han. Men dette er for meg bare tull.

Vet om et tilfellet der et eldre ektepar stiller som kausjonister for sin datter og samboer.

Så faller kausjonist 1 bort (far)

Datteren/ samboer havner i  en gjeldsordning med bla dette lånet.

I dette tilfellet måtte mor som er kausjonist 2 gå inn å betale hele lånet alene. ? Så hva mener Sparebank 1 med at å være kausjonist så er det et mer begrenset ansvar og slipper å legge ut penger? Stemmer ikke her i allefall.

Anonymkode: 3cc99...821

AnonymBruker
Skrevet

Kausjonist kan kun stilles til ansvar for beløpet han eller hun kausjonerer for, ikke hele lånet. Medlåntaker kan stilles til ansvar for hele lånet. Så her er det noen opplysninger som ikke stemmer: enten måtte moren betale inn summen hun kausjonerte for eller så var hun ikke kausjonist men medlåntaker.

Anonymkode: 1a6ae...153

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Kausjonist kan kun stilles til ansvar for beløpet han eller hun kausjonerer for, ikke hele lånet. Medlåntaker kan stilles til ansvar for hele lånet. Så her er det noen opplysninger som ikke stemmer: enten måtte moren betale inn summen hun kausjonerte for eller så var hun ikke kausjonist men medlåntaker.

Anonymkode: 1a6ae...153

Nei hun var ikke medlåntaker, kun kausjonist, og ble stilt til ansvar å tilbakebetale hele lånet.

Har det kanskje noe og si hva kausjonistene stiller til ansvar med? Om det er pant i bolig etc?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei hun var ikke medlåntaker, kun kausjonist, og ble stilt til ansvar å tilbakebetale hele lånet.

Har det kanskje noe og si hva kausjonistene stiller til ansvar med? Om det er pant i bolig etc?

Nei. Det har betydning for hvor stor del av lånet man kausjonerer for. Det er mer trolig at kausjonisten i eksempelet i hi har stilt sikkerhet for hele eller store deler av lånet.

Anonymkode: f257b...489

AnonymBruker
Skrevet

Var hun kausjonist for hele lånet da eller?

Mine foreldre var kausjonister for meg, for 200 000. Da hadde de ikke til ansvar for mer enn den summen om jeg skulle bli betalingsudyktig. Så det stemmer at det for de aller fleste er mye bedre å stille som kausjonist enn medlåntaker, med mindre man kausjonerer for mer enn man har råd til... 

Anonymkode: 5f882...f4e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det stemmer, som kausjonist må man ved mislighold betale det man kausjonerer for. Er man medlånetaker er man ansvarlig for hele lånet. Det er derfor mindre risiko ved å være kausjonist fordi man «bare» vil være nødt til å betale litt, ikke alt. 

Høres ut som noe ikke stemmer helt i historien du vet om.

Anonymkode: b1d43...158

• Nyttig 1
Skrevet

Det er også sånn at kausjonist-ansvaret faller bort når man har betalt ned summen som det kausjoneres for. Mine foreldre var kausjonist på et beløp når jeg kjøpte min første leilighet, etter 1,5 år fikk jeg et brev fra banken at de ikke lenger var kausjonister..

Skrevet

Kausjon vs. realkausjonist - hva er forskjellen?

Kausjon blir nesten ikke brukt lenger. Det mange mener når de bruker ordet kausjon er realkausjon. Har låntaker for lite egenkapital til å kjøpe den boligen en ønsker, så kan en realkausjonist stille opp med tilleggssikkerhet for lånet. Banken krever da at du som realkausjonist stiller noe konkret av betydelig verdi som sikkerhet for lånet. Ofte er dette gjennom pant i fast eiendom, som for eksempel bolig eller hytte. En realkausjonist garanterer for at låntaker kan betale tilbake den delen av lånet som realkausjonisten har stilt sikkerhet for.

AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde kausjonist på ca. 400 000,- på huset vårt (svigerfar). Han var kun ansvarlig for opp til det beløpet om det skulle skje noe med vår evne til å betale på lånet. Altså kunne ikke banken kreve mer enn den summen fra han. 

Han var vel kausjonist i ca. 3,5 år, da flyttet vi lånet i annen bank. Både for å få ned renten, men også for å slette Han som kausjonist. 

Usikker på om det er mulig å slette en medlånetaker på et lån? Er stort boliglån vil jo folk ha i mange år, så litt dumt å være låst til å hjelpe i 15-25 år. Mens som kausjonist så kan man slettes etter noen år (når lånetakerne har betalt ned nok på lånet). 

Anonymkode: 6d02c...f9c

AnonymBruker
Skrevet

Det går fint å slette medlåntaker. Min far var medlåntaker det første året. Det var hele tiden avtalt med banken at han skulle ut igjen etter den tid, når jeg ble ferdig med studiene. 

Anonymkode: 6acc1...bf7

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jeg kan lese av en artikkel at forbrukerøkonom Magne Gundersen i Sparebank 1 mener det er bedre å  stille som kausjonist, enn medlåntaker, fordi da har man et mer begrenset ansvar og slipper å legge ut penger, mener han. Men dette er for meg bare tull.

Vet om et tilfellet der et eldre ektepar stiller som kausjonister for sin datter og samboer.

Så faller kausjonist 1 bort (far)

Datteren/ samboer havner i  en gjeldsordning med bla dette lånet.

I dette tilfellet måtte mor som er kausjonist 2 gå inn å betale hele lånet alene. ? Så hva mener Sparebank 1 med at å være kausjonist så er det et mer begrenset ansvar og slipper å legge ut penger? Stemmer ikke her i allefall.

Noe er feil i historien din.

To voksne mennesker md et hus som havner i gjeldsordning er meget spesielt. Mulig du bruker feil begrep der.

Kausjonist hadde heller ikke behøvd å innfri hele lånet med mindre de to har surret til økonomien sin totalt. 

Endret av Rotemor
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, Birdyen said:

Kausjon vs. realkausjonist - hva er forskjellen?

Kausjon blir nesten ikke brukt lenger. Det mange mener når de bruker ordet kausjon er realkausjon. Har låntaker for lite egenkapital til å kjøpe den boligen en ønsker, så kan en realkausjonist stille opp med tilleggssikkerhet for lånet. Banken krever da at du som realkausjonist stiller noe konkret av betydelig verdi som sikkerhet for lånet. Ofte er dette gjennom pant i fast eiendom, som for eksempel bolig eller hytte. En realkausjonist garanterer for at låntaker kan betale tilbake den delen av lånet som realkausjonisten har stilt sikkerhet for.

Kausjon og realkausjon. Det siste ordet er bygget opp av to ord, og er selvfølgelig ikke akkurat langt fra kausjon.

Anonymkode: ebce9...144

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...