Gå til innhold

Kjøkken - Trenger gode råd og tips!

Anbefalte innlegg

Gjest Tilfeldig forbipasserende
Skrevet

Heisann!

Ivrig leser, ikke så flink til å være aktiv selv-men imponert over hvor flinke dere er til å hjelpe hverandre her inne!! :klappe: Håper noen kan hjelpe meg litt ut her:

Vi har nettopp kjøpt oss et rekkehus. Kjøkkenet har sett sine beste dager, og det trenger å skiftes ut. Problemet er selvsagt at dette er knalldyrt. Størrelsen på kjøkkenet er ikke megastort, men ikke så veldig lite heller.

Kan noen komme med gode råd til oss om hvilke type kjøkken vi burde gå for - da tenker jeg først og fremst på merke kjøkken/leverandør. ( Både prismessig og erfaringsmessig ).

Er det eventuelt noen snekkere som anbefales til å bygge kjøkkenet istedenfor å kjøpe det fix ferdig fra leverandør?

Hadde satt umåtelig stor pris på gode tips om dette, det plager meg ikke så rent lite, fordi dette er noe vi MÅ gjøre for å ha det funksjonelt i det nye huset vårt!?! :overrasket:

På forhånd tusen hjertelig takk for hjelp og gode råd/tips!!

Håper jeg kan hjelpe andre en annen gang!! :sjenert::klem:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har nettopp skiftet ut et rimelig slitent kjøkken fra 1937 med et flunkende nytt. Endte opp med Wellmann kjøkken, både pga pris (som var hyggelig...) og endel løsninger som passer perfekt til et lite rom.Vi er veldig fornøyd, både med hvordan kjøkkenet fungerer nå som det er ferdig og med selve oppsettingen. Det kom ferdig montert, klart til å henges opp.

Vi rev ALT, heiv ut stubbleire, la nytt gulv, nå med isolasjon og nye vegger. Elektrikeren har vært en flittig gjest, for alt av det gamle måtte ut og nytt legges opp.Rørleggeren har også vært innom litt flere ganger enn det lommeboken setter pris på...

Gode råd? Bruk god tid på planlegingsfasen, se på mange kjøkken , få priser. Pris vil jo ende opp litt avhengig av hvor mye dere kan gjøre selv. Tenk grundig gjennom hvor dere trenger kontakter, rør og avløp.Litt slurv fra oss der har nok kostet oss noen tusen ekstra.....Lykke til med oppussing, det er deilig når man er ferdig!!!

Skrevet

Et rimelig alternativ er IKEA, har selv hatt både rimelig kjøkken fra Norema, HTH og fra IKEA og kvalitetsforskjellen på skapstammene eksisterer knapt, prisforskjeller er det derimot... Skapfrontene varierer jo i både kvalitet og pris uansett hvilken leverandør du velger. Vi skal pusse opp leilighet til sommeren ser det ut til og jeg er ikke i tvil om at det blir IKEA kjøkken her i gården.

Planlegg kjøkkenet godt, hvor mye skapplass trenger du, benkplass, skal du ha nye hvitevarer, må du ha flere stikkontakter, opplegg til oppvaskmaskin, belysning over benk. Rørleggere og elektrikere koster litt så ta deg en ringerunde og få noen pristilbud før du bestemmer deg for en. De fleste kjøkkenleverandører har brosjyrer med tips&råd, så du kan jo ta deg en tur innom en vilkårlig en og plukke opp en brosjyre før du starter planlegginga. IKEA har også et enkelt tegneverktøy som du kan laste ned her

Lykke til i hvertfall.

Skrevet

Jeg anbefaler også IKEA kjøkken. Har intrykk av at kjøkken skiftes før de er utslitt, så selv om de kjempedyre kjøkkenene muligens varer noe lenger, ville jeg uansett gått for IKEA! Skapstammene er vel som de fleste andre skapstammer, dørene kan skiftes hvis man blit lei. Ta en tur på IKEA for inspirasjon - det er utrolig mye man kan gjøre med IKEA-kjøkken. Går også an å kombinere komponenter fra ulike leverandører, hvis man f.eks. ønsker en annen benkeplate eller håndtak. Jeg syns IKEA har kjøkken for enhver stil/smak.

Gjest Gjesta
Skrevet

Ville absolutt valgt Ikea, ja :)

Og jeg ville valgt takhøyde på skapene, nok store kolonialskuffer og minst mulig digre skap (sånne store underskap som blir totalt uoversiktelige)

Gjest Embla s
Skrevet
Og jeg ville valgt takhøyde på skapene, nok store kolonialskuffer og minst mulig digre skap (sånne store underskap som blir totalt uoversiktelige)

Helt enig! :)

Husker da jeg skulle lage kjøkken og selgeren tegnet og forklarte fordelen med kolonialskuffer framfor dype skap :ler:

Gjest Gjesta
Skrevet

Jeg driver og bytter ut innmaten på mine dype skap, og får skuffer isteden...... Dyrt men absolutt verdt det!! :)

Gjest tilfeldig forbipasserende
Skrevet

takk for gode svar. veldig mange flotte kjøkken rundt omkring, får se hva lommeboken sier til et par av dem...!! ;) Noen leverandører man absolutt bør holde seg unna-hvorfor??

:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...