AnonymBruker Skrevet 22. mars 2023 #1 Skrevet 22. mars 2023 Jeg har vært sykemeldt av og på siden midten av februar for noe fysisk som blir verre i jobben. Jeg har hatt e-konsultasjoner med legen min og har fått godkjent forslagene jeg har kommet med for kortere sykemeldinger . Men med mye frem og tilbake på jobb har jeg innsett at jeg kanskje trenger en lengre periode med sykmelding for å komme meg da jeg ikke klarer mer enn 1-2 timer i jobb. Jeg tok kontakt med legen min for 6 dager siden og forklarte situasjonen. Jeg la også til at jeg kom til å bestille en time for en prat fordi jeg heller ikke har det bra psykisk. Ved hver kontakt har jeg forklart problemet i sin helhet for at hun skal slippe ekstraarbeid med å lese alt på nytt i min journal. For 2 dager siden fikk jeg tilbakemelding om at hun synes en lengre sykemelding var noe overdrevent og hun lurte på hvorfor jeg hadde vondt. Da ble jeg skikkelig sinna! Jeg har jo forklart alt i hver eneste melding. Jeg forklarte alt på nytt og sa at nå har jeg prøvd og det fungerer ikke med frem og tilbake i jobb. Dessuten ble jeg litt lei meg for at hun ikke anerkjente at psyken også spiller inn. Hun har enda ikke gitt meg svar og her sitter jeg hjemme en uke senere. Jeg sendte en purring i dag. Jeg er sykemeldt for noe helt vanlig som det er lett å tenke seg til gjør vondt og som er vanlige utfordringer i den jobben jeg har. Om hun mener det er feil så kan hun hvert fall sende meg et svar! Det å gå slik og være på nåde for noen som du trodde var på ditt lag er skikkelig dritt! SLITSOMT. Er dette vanlig nå at leger er slik? Eller er dette helt innafor og bli litt frustrert for? Er det vanlig at leger bare ignorerer pasienter de synes plutselig blir litt vanskelige? TS Anonymkode: 35b84...d0d
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2023 #2 Skrevet 22. mars 2023 Det er vanlig at leger har egne meninger, de er tross alt grundig utdannet innen faget. Jeg ville dratt til legen og snakket ansikt til ansikt. Jeg sliter en del psykisk, men liker best at legen ser meg og vurderer selv basert på hva jeg forteller. Det blir en helt annen sak enn å lese hva jeg skriver. Å bli sinna er naturlig, men jeg ville forsøkt å legge det vekk. Legen har en grunn til å stille tvil, det er i grunn bare en del av jobben. Bestill en konsultasjon, fysisk, så ordner det seg nok! Anonymkode: 5f1bb...4f8 1
Queen94 Skrevet 22. mars 2023 #3 Skrevet 22. mars 2023 Nå vet jeg ikke om du har en ung fersk lege da. Men min erfaring med de ferske legene er at de er trege, hører ikke, ser deg ikke og sitter der kun for å få betalt. Jeg ble sendt til en vikar da min fastlege ikke var på jobb, den damen lot meg nesten ikke snakke, ba meg gå hjem, ta en Ibux og dra på jobb i morgen. Uten å høre. Mente jeg bare overdrev. Jeg fikk hjernebetennelse samme kvelden, ble hastet med ambulanse og var flaks at jeg overlevde. Møtte denne legen igjen når jeg skulle til fastlegen for noen uker siden, hu bare: du kunne ha fortalt symptomene dine! Jeg bare joda, jeg prøvde, men du slengte døra på tryne mitt!
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2023 #4 Skrevet 22. mars 2023 3 minutter siden, AnonymBruker said: Det er vanlig at leger har egne meninger, de er tross alt grundig utdannet innen faget. Jeg ville dratt til legen og snakket ansikt til ansikt. Jeg sliter en del psykisk, men liker best at legen ser meg og vurderer selv basert på hva jeg forteller. Det blir en helt annen sak enn å lese hva jeg skriver. Å bli sinna er naturlig, men jeg ville forsøkt å legge det vekk. Legen har en grunn til å stille tvil, det er i grunn bare en del av jobben. Bestill en konsultasjon, fysisk, så ordner det seg nok! Anonymkode: 5f1bb...4f8 Joda, selvfølgelig egne meninger får leger lov og ha, men med meg deler hun dem ikke nå hvert fall. Du sier hun har grunn til å stille tvil? Om hun ikke har gjort det før i prosessen er det jo rart hun begynner nå. Om hun tror jeg lyver er det jo litt merkelig. Men hun må jo kommunisere med meg. Jeg synes ikke leger ha som utgangspunkt å så tvil om hva pasienter forteller. Så tvil om diagnostikk ja. TS Anonymkode: 35b84...d0d
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2023 #5 Skrevet 22. mars 2023 6 minutter siden, Queen94 said: Nå vet jeg ikke om du har en ung fersk lege da. Men min erfaring med de ferske legene er at de er trege, hører ikke, ser deg ikke og sitter der kun for å få betalt. Jeg ble sendt til en vikar da min fastlege ikke var på jobb, den damen lot meg nesten ikke snakke, ba meg gå hjem, ta en Ibux og dra på jobb i morgen. Uten å høre. Mente jeg bare overdrev. Jeg fikk hjernebetennelse samme kvelden, ble hastet med ambulanse og var flaks at jeg overlevde. Møtte denne legen igjen når jeg skulle til fastlegen for noen uker siden, hu bare: du kunne ha fortalt symptomene dine! Jeg bare joda, jeg prøvde, men du slengte døra på tryne mitt! Uff, det høres ikke bra ut! Vel leger er jo bare mennesker også og ikke alle kan være like flinke med folk. Jeg har hørt at ferske leger har så mye å tenke på at de ikke har overskudd til alltid å være like omsorgsfulle etc. TS Anonymkode: 35b84...d0d
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2023 #6 Skrevet 22. mars 2023 17 minutter siden, AnonymBruker said: Det er vanlig at leger har egne meninger, de er tross alt grundig utdannet innen faget. Jeg ville dratt til legen og snakket ansikt til ansikt. Jeg sliter en del psykisk, men liker best at legen ser meg og vurderer selv basert på hva jeg forteller. Det blir en helt annen sak enn å lese hva jeg skriver. Å bli sinna er naturlig, men jeg ville forsøkt å legge det vekk. Legen har en grunn til å stille tvil, det er i grunn bare en del av jobben. Bestill en konsultasjon, fysisk, så ordner det seg nok! Anonymkode: 5f1bb...4f8 Jeg er ikke så sinna at jeg trenger å legge det vekk egentlig. Det er bare så vanskelig når du føler du må gjøre all jobben selv med forklaringer i det brede og det ikke holder. Om hun følte hun ville ha et tydeligere bilde av min situasjon så burde hun kalt meg inn synes jeg. Hun kunne spart meg litt krefter ved å kommunisere litt tydeligere. " kom inn til time, jeg må vite mer", eller "ok, jeg stoler på deg og du trenger det du sier". Eller "jeg tror du kan klare deg med mindre sykemelding da jeg tror du vil får det bedre etter en stund". Jeg er enig i at ansikt til ansikt er best, men samtidig har jeg vært syk og sliten og e-konsultasjon har passet frem til nå. Dessuten oppfordrer de meg alltid til e-konsultasjon både legen og sekretærene hver gang jeg er der. Hun har sikkert bare mye å gjøre, derfor har hun nok ikke svart meg. Men samtidig så synes jeg at 1 uke er litt lenge å svare. Det kan ta opp til 1 time å komme igjennom på telefonen der. Og de mangler evne til skjønn ved timebestilling. Jeg har før skrevet at jeg trenger tilbakemelding på sykemelding og jeg fikk time 3 uker etter. Måtte ringe dem opp for å fikse dette, og ble sittende i 1 time i kø. Samtidig er man syk og sliten og redd for å ikke blir trodd, eller redd for å få beskjed om å "prøve litt til". Jeg orker ikke å gå over helgen å lure på om jeg kan slappe av nå eller om jeg må tvinge meg selv på jobb med en ny runde til uka. Om hun ikke svarer i kveld må jeg ringe i morgen. Sjansen for at jeg får time før helgen er nok liten. TS Anonymkode: 35b84...d0d 1
Queen94 Skrevet 22. mars 2023 #7 Skrevet 22. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Uff, det høres ikke bra ut! Vel leger er jo bare mennesker også og ikke alle kan være like flinke med folk. Jeg har hørt at ferske leger har så mye å tenke på at de ikke har overskudd til alltid å være like omsorgsfulle etc. TS Anonymkode: 35b84...d0d Jaja, alle kan gjøre feil. Men la pasienten sitte ned og fortelle i 2 minutter da. Ikke ta samtalen stående i gangen mens hun står i døråpningen med dørhåndtaket i hånda
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2023 #8 Skrevet 22. mars 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg er sykemeldt for noe helt vanlig som det er lett å tenke seg til gjør vondt og som er vanlige utfordringer i den jobben jeg har. Kan det hende at legen din ikke har forstått hvordan dette hindrer deg i din jobb? At hun ikke har tenkt gjennom dine arbeidsoppgaver/arbeidsstillinger, og dermed ikke har tenkt på at det kan være vanskelig å jobbe med denne skaden/sykdommen? Tror jeg ville prøvd utdypet det, og gjerne tatt med en setning om (manglende) mulighetene for tilrettelegging på jobben. Anonymkode: 0f012...070 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2023 #9 Skrevet 22. mars 2023 Akkurat slike ting tror jeg er et godt eksempel på ting som ikke egner seg som e-konsultasjon.. Anonymkode: 355e3...a40
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå