Gå til innhold

Barnefar betaler ikke for seg, hvordan gjør dere det?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei

Faren til barnet mitt har ikke betalt noe av utstyr eller klær fra hun ble født. Han skylder meg til sammen ca. 35.000 da vi før fødsel var enige om å betale halvparten hver da vi var samboere. Vi bor ikke lenger sammen og han betaler fremdeles ikke noe månedlig eller for barnehage og i mekling har han sagt at det kommer når det kommer. Han har visst dårlig råd og han og mekler foreslo at jeg skulle søke om forskudd på barnebidrag. Har gjort dette nå pg ser at de kommer til å kreve et beløp av han i måneden. Jeg reagerte på hvor lite beløpet var. Barnet bor fast hos meg og har 2-4 netter samvær hos far i måneden. Barnet er tre år gammelt, så jeg regner ikke med at ting forandrer seg med det første, men trenger litt råd før jeg tar kampen.

Hva slags avtale har dere med medforelderen deres?? Hvor mye i måneden, evnt. hva betaler de dere? 

Jeg blir helt gæren av dette.

Anonymkode: 64c10...1e8

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Krev at NAV fastsetter både barnebidrag og særskilte utgifter. Det er det enkleste etter mitt syn, selv om det koster litt i en engangssum. Det gir da ikke rom for noe diskusjon.

Hilsen far som betaler bidrag og mer til.

Anonymkode: 019b1...221

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Har barnebidraget igjennom NAV. De 35.000 kan du nok dessverre se langt etter, om dere da ikke hadde skriftlig avtale på dette.

Anonymkode: 490ce...ed3

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Kan legge til at beregningen selvsagt er basert på begge foreldres inntekt. Selv betaler jeg i overkant av 6000 i normalt bidrag, samt div. ekstraordinære utgifter (briller, regulering ol.).

Anonymkode: 019b1...221

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også en medforelder som ikke liker å betale for særkullsbarnet sitt. Jeg har bidrag gjennom NAV men det tar opptil seks måneder for å få utbetalt lønnstrekk. Takk og lov for NAV❤️og NAVI❤️ 

Anonymkode: cd680...7bc

AnonymBruker
Skrevet

Her betaler ikke far *hver gang* og det er jo litt spennende å gamble sånn. Får vi denne mnd? Har ikke fått siden november. Men, han har ikke jobb på papiret og skatter ikke til Norge, så det blir minimum hvis jeg tar det gjennom NAV. Da er det nesten bedre at han betaler rundt 4000 de månedene han gjør det, enn å få en tusenlapp i måneden og at han blir muggen fordi han skylder penger til Norge. Håper det ordner seg for deg, litt er bedre enn ingenting ❤️ 

Anonymkode: a69ea...fa5

AnonymBruker
Skrevet

Jeg søkte gjennom nav og får 2010 kroner hver måned. Han har flere barn så hadde fått mer om det bare var min. Da krever nav inn bidraget fra han, funker veldig bra da det ikke nytter med avtaler om spleising fordi da drar han det ut i evigheter eller så blir det «du er dum og derfor gidder jeg ikke betale tilbake» typ unnskyldninger om han blir sur 

Anonymkode: 3976a...04b

AnonymBruker
Skrevet

NAV hjelper deg ikke med pengene han skylder deg for utstyr, men det vet du nok. Muligheten der er konfliktrådet evt.

Bidraget går ikke bare på hvor mye/lite samvær, men også om far har bidragsevne. Har han veldig dårlig råd har han vel også lav lønn? Da blir bidraget lavt, eller kan i verste fall falle helt bort.

Bra du får bidragsforskudd da :)

Det letteste for deg er å bare fortsette å kjøre ting gjennom NAV. Da får du det du har rett på.

Har far veldig lav inntekt, andre barn han skal forsørge osv så blir bidraget lavt. Å kjempe endrer ikke så mye på det.

Da bør du heller undersøke om det er andre støtteordninger og hjelp du kan kvalifisere til. Antakelig mye mer fruktbart. Mulighet for nedsatt sats i barnehagen…?

Anonymkode: dc754...fc3

AnonymBruker
Skrevet

De 35 000 kan du nok se langt etter.

Bidragsforskudd er et veldig lavt beløp, men bedre enn ikke noe. Det beste er å søke bidrag via nav og få dem til å kreve det inn. Da blir det riktig beregnet og det kommer rett på konto.

Anonymkode: 911da...67e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Jeg har også en medforelder som ikke liker å betale for særkullsbarnet sitt. Jeg har bidrag gjennom NAV men det tar opptil seks måneder for å få utbetalt lønnstrekk. Takk og lov for NAV❤️og NAVI❤️ 

Anonymkode: cd680...7bc

begrepet medforelder benyttes gjerne når to mennesker uten en kjærlighetsrelasjon får barn sammen. 

Medmor og medfar benyttes ofte når det samme kjønn. 

Det kan godt hende at øverste gjelder for deg, eller at nederste gjelder for deg og du ville gjøre det kjønnsnøytralt, men jeg vl si at begreper forvirrer mer enn det oppklarer i denne konteksten. 

Anonymkode: 0917f...c5e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...