Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en liten baby på snart 2 måneder, barnet sover så og si normal på natten. Våknet ca 3 time for å spise, for å så sove igjen. Men på dagtid når solen går opp vill ikke ungen sove.

F.eks idag har ungen vært våken i nesten 12 timer, og sånn er det hver eneste dag. Det et også ekstremt mye gråting. 

Aner ikke hva jeg skal gjøre  er jo ikke normalt at dem er våken så lang tid.

Anonymkode: 84a5c...9f0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tja, det er nok mer normalt enn du tror... 

Vi brukte gjerne 2 timer på å få baby til å sove 30min på dagtid. 
Det gikk oftere litt bedre om vi var ute og trillet. Da kunne vi i løpet av 2 timer få til en soveøkt på 30 min. 

Vi klarte som regel å få baby til å sove på dagtid, men det var mye det dagen gikk med til å tilrettelegge for. 

Det fine med dette, var at vi ikke hadde noe tull med nattesøvn. Og når behovet for dagsøvn forsvant, hadde vi et barn uten det minste søvnproblem. 

Anonymkode: bd681...049

Skrevet

Hva gjør du for å hjelpe barnet å sove? Ikke alle babyer som bare kan legges ned for en lur 😅❤️

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Katrin94 said:

Hva gjør du for å hjelpe barnet å sove? Ikke alle babyer som bare kan legges ned for en lur 😅❤️

Alt mulig egentlig. Alt fra rennende vann, lyder fra telefonen, ligge i vognen og dytte den, pakke henne inn og vugge. Er vell ikke en ting som ikke er prøvd. Så jeg forstår ikke.

AnonymBruker
Skrevet

Prøv å danse til country. Legg baby i armene og dans mildt rundt i stuen. Ha litt lyd på, så man hører greit. Tror det vil fungere. Min sovnet til countrymusikk i over 6 mnd, leste tipset tilfeldig på et forum hvor de hevdet den musikken var søvndyssende på spedbarn. Syntes det virka helt absurd, men fungerte. Alan Jackson sanger 

Anonymkode: f7ad1...b79

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Alt mulig egentlig. Alt fra rennende vann, lyder fra telefonen, ligge i vognen og dytte den, pakke henne inn og vugge. Er vell ikke en ting som ikke er prøvd. Så jeg forstår ikke.

Da så 😜 Bæresele? Mange babyer sover godt i det. Da min var rundt to mnd sov han kun på trilletur og ved amming. Noen ganger om jeg tok 50 knebøy 😅

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bæresjal/-sele? Ligge oppå brystet/magen din mens du ligger på sofaen? Amme i søvn?

Anonymkode: 4a147...dda

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min sov ikke lenger enn 30 minutter i slengen på dagtid før hn ble 7-8 mnd 🤷‍♀️

Anonymkode: 0f894...17d

AnonymBruker
Skrevet

Han vil sikkert sove med nærkontakt til dere foreldre...så bruk et bæresjal.. Det er veldig trygt og godt for de små beibiene 

Anonymkode: e7d5e...60f

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Hvordan er baby i løpet av dagen da? Irritabel? Virker misfornøyd? Virker trøtt?

Jeg ville forsøkt trilletur. Ikke bare dytte vognen inne/rett utenfor. Hadde forsøkt bæresele. Bysse rundt til musikk (merket selv det har hjulpet å vugge i rytme), evt. kjøretur hvis babyen sovner i bilstol. 

Og så er det jo ikke sikkert baby har behov for lange dupper på dagtid. Kanskje det er korte dupper som er tingen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bæresele. Du må gidde å hjelpe barnet i søvn.

Anonymkode: 0fe88...012

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Bæresele har ikke blitt prøvd så det kan jo prøves. Det er helt trygd å bruke?

En annen ting er at ungen kan sovne når den bæres  men når den legges ned så våkner den ganske så raskt, så er det masse gråting. Idag så har ungen grått i mange timer.

AnonymBruker
Skrevet

Du må ikke la en to mnd gammel baby gråte i mange timer, du må kjøpe et bæresjal (det er bedre enn bæresele når baby er så liten) 

Anonymkode: e7d5e...60f

AnonymBruker
Skrevet

BabyEN sov både nå og da, men ikke nødvendigvis netter i begynnelsen. Etter hvert ordnet det seg naturlig :) 

Anonymkode: abbf4...7ea

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

En annen ting er at ungen kan sovne når den bæres  men når den legges ned så våkner den ganske så raskt, så er det masse gråting. Idag så har ungen grått i mange timer.

Da må du la baby sove på deg da.

Ingen av mine har kunnet bli lagt ned etter at de hadde sovnet de sov utelukkende med kroppskontakt.

Anonymkode: 4d8cd...c10

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Min sov ikke lenger enn 30 minutter i slengen på dagtid før hn ble 7-8 mnd 🤷‍♀️

Anonymkode: 0f894...17d

samme med min, sov hedigvis på natten da. 

Anonymkode: d0ac8...255

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, det er trygt å bruke. Anbefaler ergobaby embrace som en myk bæresele for hjemmebruk, eventuelt et elastisk bæresjal. 

Høres ut som om babyen trenger kroppskontakt for å sove på dagtid. Det er helt normalt og går over. Min sov 5-6 timer sammenhengende i egen seng på natta helt fra starten av, men måtte ha alle dagdupper med kroppskontakt de første tre månedene. Vogna brukte vi først da hun ble 3,5 mnd gammel, fram til det var det bæresjal og bæresele som gjaldt.

Anonymkode: 4a147...dda

AnonymBruker
Skrevet

Bæresjal! ❤️❤️❤️

Uten den hadde nok ikke babyen min sovet noe de første månedene 🥴

Anonymkode: d52ad...8dd

AnonymBruker
Skrevet

Du må hjelpe ham/henne.

Om trilling ute hjelper, så gjør du det så mye du kan. Om hen sovner på deg, så lar du det skje. Det er jobben din å ta vare på barnet ditt, og søvn er viktig! Får du ikke gjort mye annet, neivel, da er det sånn en periode.

Min er tre måneder, og vi sliter mye med dagsøvn. Ting som kan fungere er feks;

Bæresjal! Med øynene tildekket

Trilletur eller å kjøre frem pg tilbake over terrassen, men bare på første lur

Liggende amming i et helt mørkt rom 

Byssing type dype knebøy i et mørkt rom

White noise, støvsuger eller kjøkkenvifte. 

Anonymkode: 38b15...23d

AnonymBruker
Skrevet

Du skriver at du legger i vogn og vugger, men triller du tur? Det blir andre bevegelser når man triller enn når man vugger på vogna. Her sover babyen kun i vogn som trilles, så jeg har fått nye trim det siste halvåret 😆 trilleturer i all slags vær og føre. Ungen sover heldigvis i vogna en liten stund etter at vi har kommet hjem, men har nesten uten unntak trillet opptil 4 turer hver dag. Gleder meg til det er nok med to dupper om dagen. 

Anonymkode: 79a32...9aa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...