Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! 

Min svenske kjæreste bosatt i Sverige og jeg ønsker å flytte sammen i Norge. 
Jeg har spart opp en del penger, men ikke tilstrekkelig til å få lån alene.

Hun har solgt leiligheten hun eide i Sverige og vi ønsker å låne sammen.

Det viser seg imidlertid at det ikke er bare-bare å få henne som medlåntaker. 
Hun har fått seg jobb her i Norge (hjemmefra for det meste) men mangler et norsk fødselsnummer, noe banken krever for at vi skal kunne låne sammen. Hun derimot fått et D-nummer etter å ha møtt opp personlig hos Skatteetaten i Norge for ID-kontroll men det var ikke tilstrekkelig i følge min bank. (Vi fikk opplyst at hun kunne stå som medlåntaker med et D-nummer i ettersom jeg var norsk statsborger, men det viste seg å ikke stemme).

For å få et norsk fødselsnummer så må man være bosatt i Norge, jeg bor hjemme hos mine foreldre for øyeblikket og det passer dårlig at hun melder flytting hit midlertidig da det er dårlig med plass. 
Vi vil helst slippe å leie et sted bare for å få en adresse i Norge da dette er kostbart og penger ut av vinduet… Finner heller ikke mange som er interessert i korttidsutleie, forståelig nok. 

Det hele oppleves forvirrende da jeg ikke kan spesielt mye om dette og er uerfaren. Jeg skriver derfor dette i ydmykhet og tar forbehold om eventuelle feil. 

Er det noen som har erfaring med noe lignende og som kan forklare enkelt hva som skal til for oss? Jeg møter bare lite behjelpelige mennesker på chat og telefon som henviser til sine informasjonssider men det hele virker tungvint og jeg blir bare sendt fram og tilbake uten noen framgang. 

Takker for eventuelle svar.

Mann, 28

Anonymkode: c3587...bb1

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kan hun ikke melde flytting dit selv om hun ikke flytter inn? (Hvis det er kun adresse i Norge som kreves)

Anonymkode: 87a0f...e74

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Kan hun ikke melde flytting dit selv om hun ikke flytter inn? (Hvis det er kun adresse i Norge som kreves)

Anonymkode: 87a0f...e74

Takker for svar.

Det er dét vi kommer til å måtte gjøre, selv om det i følge skatteetaten er boplikt på adressen man melder flytting til. Det har vært så mye fram og tilbake at man blir helt matt. Ingen gir et konkrete svar og man blir bare sendt fram og tilbake mellom banken og skatteetaten som en sprettball.
Heia Norge. 

Endret av Qwertyy
AnonymBruker
Skrevet
Qwertyy skrev (8 minutter siden):

Takker for svar.

Det er dét vi kommer til å måtte gjøre, selv om det i følge skatteetaten er boplikt på adressen man melder flytting til. Det har vært så mye fram og tilbake at man blir helt matt. Ingen gir et konkrete svar og man blir bare sendt fram og tilbake mellom banken og skatteetaten som en sprettball.
Heia Norge. 

Ikke heng deg opp i boplikten, den kan de ikke finne ut av.

Nok av folk som har bostedsadresse et sted uten å bo der.

Anonymkode: 5c9d2...029

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Men hvor skal hun bo da? Har fått jobb i Norge og solgt leiligheten sin? Hvis hun ikke skal bo hos deg så må hun vel leie? Og da kan dere jo dele på de utgiftene. Tidligere måtte man også ha en viss botid i Norge for å få lån. Husker ikke hva det var. 

Anonymkode: f396c...a6e

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men hvor skal hun bo da? Har fått jobb i Norge og solgt leiligheten sin? Hvis hun ikke skal bo hos deg så må hun vel leie? Og da kan dere jo dele på de utgiftene. Tidligere måtte man også ha en viss botid i Norge for å få lån. Husker ikke hva det var. 

Anonymkode: f396c...a6e

Hun jobber hjemmefra og bor nå i en arvet leilighet etter sin bestemor i Sverige i påvente av avklaring på denne floken. 

Det er hinsides at man skal presses ut på leiemarkedet ved å flytte hit og betale ned noen andres huslån i månedsvis når man selv har kapital til å kjøpe noe. 

Heldigvis er det slutt på boplikten du nevner. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ikke heng deg opp i boplikten, den kan de ikke finne ut av.

Nok av folk som har bostedsadresse et sted uten å bo der.

Anonymkode: 5c9d2...029

Du har et poeng, det ser ut til å være den eneste løsningen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...