Gå til innhold

Lilla plante?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg støtte på en plante som hadde lilla blader, og, såvidt jeg husker, lilla stilk også. Den lignet og vokste som en gullranke. Den var tydelig lilla, ikke stripete eller flekkete eller solstresset. Men: jeg aner ikke hvilken plante dette er! Er det noen som kjenner til hva dette kunne være?

Anonymkode: a1b8d...211

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tenker at det kan være en tradescantia, de har ranker og kan være lilla, stripete m.m.

Skrevet

Kan det være noe i tradescantia-familien tro?

AnonymBruker
Skrevet

Den eneste jeg kan komme på er en hengende (krypende) plante med lilla underside av bladene sine? Ser plantasjen kaller den Sebrablad, men i alle år har den hett vandrejøde. Det er vel utgått i dagens krenkesamfunn. Så sebraplante er altså det jeg kan komme på.

Anonymkode: 9668d...728

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Den eneste jeg kan komme på er en hengende (krypende) plante med lilla underside av bladene sine? Ser plantasjen kaller den Sebrablad, men i alle år har den hett vandrejøde. Det er vel utgått i dagens krenkesamfunn. Så sebraplante er altså det jeg kan komme på.

Ja det er også en tradescantia. Jeg husker de kaltes vandrende jøde. Tror navnet kommer av at det er lett å ta stiklinger av den.

Endret av Frøkensina
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har vært innom disse, men har ikke funnet noen som er jevne lilla, kun med striper. Men de kan altså forekomme med jevne, lilla blader også?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har vært innom disse, men har ikke funnet noen som er jevne lilla, kun med striper. Men de kan altså forekomme med jevne, lilla blader også?

Denne på FINN (vandrejøde) så faktisk ganske lilla ut på oversiden av bladene også, så da finnes det kanskje mer lilla varianter.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker said:

Denne på FINN (vandrejøde) så faktisk ganske lilla ut på oversiden av bladene også, så da finnes det kanskje mer lilla varianter.

Ja, bortsett fra at fargen var jevnt lilla og at bladene vokste mer som på en gullpalme, ligner dette en del!

AnonymBruker
Skrevet
Frøkensina skrev (6 timer siden):

Tradescantia pallida er lilla på begge sider av bladene. https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=224627167

Den er også med i denne lillaplante-oversikten https://balconygardenweb.com/purple-vines-you-can-grow-as-houseplants/

Den knall lilla/rosa oxalisen fikk jeg lyst på :dåne:

Jeg har den, den er superenkel og flott. 

Er i salg hos Plantasjen har jeg sett. 

Anonymkode: 4851d...643

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...