AnonymBruker Skrevet 22. mars 2023 #1 Skrevet 22. mars 2023 Tenkte å piffe opp et gammelt bad. Har to bad i huset, men det i kjelleren er et gammelt bad som nok aldri har vært pusset opp siden 70 tallet. Har ikke råd til full oppussing nå, men tenkte å male tak og male over de gamle veggplatene. Badet er lite og det har litt lav takhøyde. Så jeg funderer litt på hvordan badet kunne vært malt slik at det virker større og høyere. Tenker hvitt tak, men leser at vertikale eller horisontale striper kan gi inntrykk av bredere og høyere rom. Men male striper på veggene er kanskje ikke noe pent…. 🤔 Så kanskje bare male hele rommet i en lys farge. Eller finnes det andre gode ideer? Anonymkode: 272a3...4a5
Leo Skrevet 22. mars 2023 #2 Skrevet 22. mars 2023 Det går an å male striper pent, men det er veldig mye jobb fordi du først må male hele rommet, vatre, måle opp og tape stripene riktig, male grunnstrøk over stripene for å hindre at malingen "blør" i overgangene før du til slutt maler ferdig stripene. Om det er noe du ønsker å bruke tid på må du nesten vurdere selv, men det tar fort 2 - 3 ganger så lang tid som å bare male rommet. Men det kan jo bli veldig fint hvis du f.eks. bruker to farger som ligger hverandre ganske nær og det koster veldig lite ekstra. Hvis det er glatte veggplater så er grunnarbeidet uansett viktig for å få det pent. De trekker ikke til seg maling så du må male flere tynne strøk med heftgrunn som får tørke ordentlig mellom hvert strøk. På toppstrøkene bør du også være nøye med å heller male flere tynne strøk for å unngå at du får maling som renner nedover siden den da altså ikke trekker inn i underlaget. Husk også å bruke baderomsmaling (Inneholder soppmiddel) og at maling bruker ca 14 dager på å herde selv om den tilsynelatende er tørr. 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2023 #3 Skrevet 22. mars 2023 Følger denne. Har gamle veggplater fra 80 tallet på badet på hytta, farge rosa 😅. Kunne tenkt meg å male de. Har dusj der, men ikke kabinett. Ville det tåle å dusje rett på malte veggplater? Det er en hytte jeg bruker stort sett alene type en og annen ferie eller langhelg i ny og ne, så si ca max 20 dusj i året. Anonymkode: d0875...9d6 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2023 #4 Skrevet 22. mars 2023 Leo skrev (5 timer siden): Det går an å male striper pent, men det er veldig mye jobb fordi du først må male hele rommet, vatre, måle opp og tape stripene riktig, male grunnstrøk over stripene for å hindre at malingen "blør" i overgangene før du til slutt maler ferdig stripene. Om det er noe du ønsker å bruke tid på må du nesten vurdere selv, men det tar fort 2 - 3 ganger så lang tid som å bare male rommet. Men det kan jo bli veldig fint hvis du f.eks. bruker to farger som ligger hverandre ganske nær og det koster veldig lite ekstra. Hvis det er glatte veggplater så er grunnarbeidet uansett viktig for å få det pent. De trekker ikke til seg maling så du må male flere tynne strøk med heftgrunn som får tørke ordentlig mellom hvert strøk. På toppstrøkene bør du også være nøye med å heller male flere tynne strøk for å unngå at du får maling som renner nedover siden den da altså ikke trekker inn i underlaget. Husk også å bruke baderomsmaling (Inneholder soppmiddel) og at maling bruker ca 14 dager på å herde selv om den tilsynelatende er tørr. Spørs om det er verdt alt arbeidet med striper. 😂🙈 Grunnarbeid er viktig. Vi har heller ikke dusjkabinett på dette badet, så rett grunning og maling er viktig. Det er glatte veggplater som er ganske matt enkelte steder (slitt sikkert), men noen strøk med heftgrunn må til. Anonymkode: 272a3...4a5
Leo Skrevet 22. mars 2023 #5 Skrevet 22. mars 2023 Siden du allerede har plater på veggene som (forhåpentligvis) er tette og fungerer som membran er det en mulighet å kjøpe noen billige fliser (Typisk rester som du kan finne til en slikk og ingenting) og lime på dusjsonen for å få det til å se litt mer forseggjort ut. Da slipper du maling som flasser også. Bare en tanke. Evt. kan du male en annen farge i dusjsonen. Bare tenker høyt her! 😉
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2023 #6 Skrevet 22. mars 2023 Leo skrev (57 minutter siden): Siden du allerede har plater på veggene som (forhåpentligvis) er tette og fungerer som membran er det en mulighet å kjøpe noen billige fliser (Typisk rester som du kan finne til en slikk og ingenting) og lime på dusjsonen for å få det til å se litt mer forseggjort ut. Da slipper du maling som flasser også. Bare en tanke. Evt. kan du male en annen farge i dusjsonen. Bare tenker høyt her! 😉 Har tenkt samme tankene 👍☺️ Vi har som nevnt ikke dusjkabinett, men det står et badekar der som jeg ønsker å beholde. Godt å ha siden jeg har leddgikt. 😏 Fliser burde isåfall blitt lagt i et større område tenker jeg. Tror en god maling gjør susen her. Har tenkt at veggen bak karet kunne vært i en annen farge. Ser for meg litt brunlige toner. Kanskje en lys beige på de andre veggene og en farge som er noe mørkere bruntone på den kortveggen. 😄 Anonymkode: 272a3...4a5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå