Gå til innhold

Skal feriepenger regnes med i inntekt mtp skatt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke fått skattemeldinga enda, men frykter baksmell. Jeg sa opp jobben og begynte i ny jobb sept 2021. Feriepengene opparbeidet i 2021 fra første jobben fikk jeg utsatt utbetalt til mai 2022 for å ikke måtte skatte av de og for å slippe en måned uten inntekt. Skal disse pengene gå inn i grunnlaget for inntekt i 2022? Det er jo en «ekstra» inntekt på 67 000 som ikke har blitt skattet av som jo egentlig utgjør om jeg får restskatt eller ikke. Det ligger som trekkpliktig i A-meldinga, men står 0kr i trekk på summen. 

Jeg sa opp den nye jobben på nyåret 2022 og gikk arbeidsledig i to mnd, jeg har derfor ikke tatt ut ferie for 2022, hvis det har noe å si. 

Anonymkode: 28ca1...02b

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Jeg har ikke fått skattemeldinga enda, men frykter baksmell. Jeg sa opp jobben og begynte i ny jobb sept 2021. Feriepengene opparbeidet i 2021 fra første jobben fikk jeg utsatt utbetalt til mai 2022 for å ikke måtte skatte av de og for å slippe en måned uten inntekt. Skal disse pengene gå inn i grunnlaget for inntekt i 2022? Det er jo en «ekstra» inntekt på 67 000 som ikke har blitt skattet av som jo egentlig utgjør om jeg får restskatt eller ikke. Det ligger som trekkpliktig i A-meldinga, men står 0kr i trekk på summen. 

Jeg sa opp den nye jobben på nyåret 2022 og gikk arbeidsledig i to mnd, jeg har derfor ikke tatt ut ferie for 2022, hvis det har noe å si. 

Feriepenger er skattepliktig som alle andre inntekter.

Den er imidlertid trekkfri da skattetrekket de øvrige månedene blir forhøyet.

AnonymBruker
Skrevet
Illuminatum skrev (49 minutter siden):

Feriepenger er skattepliktig som alle andre inntekter.

Den er imidlertid trekkfri da skattetrekket de øvrige månedene blir forhøyet.

Så hvis jeg forstår deg rett så burde jeg tatt høyde for den ekstra utbetalingen av feriepenger i skattekortet for 2022? For nå har jeg egentlig ubevisst hatt 67 000 kr «for mye» utbetalt som ikke kompenseres for i skattetrekket de øvrige månedene i 2022 🤔

Trodde jeg kom til å gå omtrent i null siden lønna i den nye jobben i 2022 var vesentlig lavere enn jobben i 2021, men den gang ei. Irriterende når jeg ikke kan skylde på andre enn meg selv 😜

Skrevet

Som hovedregel kan du tenke at alt du har fått utbetalt fra en arbeidsgiver året før telles med og regnes som inntekt. 

AnonymBruker
Skrevet

Feriepenger er aldri skattefrie og skal alltid beregnes inn i inntekt for året de utbetales.

Anonymkode: 4ec96...da5

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Så hvis jeg forstår deg rett så burde jeg tatt høyde for den ekstra utbetalingen av feriepenger i skattekortet for 2022? For nå har jeg egentlig ubevisst hatt 67 000 kr «for mye» utbetalt som ikke kompenseres for i skattetrekket de øvrige månedene i 2022 🤔

Trodde jeg kom til å gå omtrent i null siden lønna i den nye jobben i 2022 var vesentlig lavere enn jobben i 2021, men den gang ei. Irriterende når jeg ikke kan skylde på andre enn meg selv 😜

Ja. Normalt trekkes skatten over 10,5 mnd. Dvs trekkfri i juni og halv trekk i desember. 

Dersom en ikke har lønn jevnt over hele året, blir ikke dette riktig.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar, da lærte jeg noe nytt i dag og 💸

AnonymBruker
Skrevet

Det skal inn i grunnlaget som inntekt for 2022. Så sjansen for at du har skattet for lite er der. Kommer an på hvor mye du har oppgitt at du kom til å tjene i 2022. 

Anonymkode: cffbe...594

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...