AnonymBruker Skrevet 22. mars 2023 #1 Skrevet 22. mars 2023 Min far har sittet i uskiftet bo siden 1998. Har hatt samboer (hennes bolig, hans er solgt) siste 10 år. Bo ikke skiftet. Jeg er enebarn. Samboer til far har 4 voksne barn. Både far og samboer har barnebarn fra sine barn. Nå har far sagt at han ønsker at arv etter han (hvis han dør før samboer) skal deles i tre: En del til min mann og meg, en del til barnebarn på sin side og en del til samboer. Jeg lurer på dette med morsarv, i og med at far sitter i uskiftet bo. Er det urimelig av meg, som arving, å dele farsarven (altså halvparten) i tre deler som fordeles etter fars ønske? Eventuelt må jeg gi en tredjedel av arv fra far til samboer. Usikker på hvordan det bør gjøres juridisk og kjenner på at jeg ønsker at min morsarv går til mine barn, ikke samboers barnebarn, i framtiden. Er usikker på om det jeg tenker er "slemt" og "egoistisk". Kjenner på det, men samtidig ønsker jeg å ivareta mine barn. Samboers barn og barnebarn vil arve sin mor/bestemor (mulig hun også sitter i uskiftet bo - begge har mistet ektefelle for over 20 år siden). Anonymkode: 23258...016
fru Alving Skrevet 22. mars 2023 #2 Skrevet 22. mars 2023 Hva er arven etter din far, er det penger i banken? Din far bør snakke med en advokat. Han kan kun råde over "sin" del av formuen ikke av den delen som er etter din avdøde mor. Regner med det er halve. Han har rett til å etterlate seg noe til samboer, men livsarving(deg) skal ha sin del. Den avdødes barn og barnebarn har et krav på 2/3 av den avdødes formue. Pliktdelsarven kan begrenses til 15 G per livsarving gjennom et testament.
fru Alving Skrevet 22. mars 2023 #3 Skrevet 22. mars 2023 Samboere uten felles barn Samboere som ikke har felles barn, har ingen arverett etter hverandre etter loven. Ønsker man at den andre samboeren skal ha rett til arv, må dette fastsettes i testament. Har man særkullsbarn, er adgangen til å fastsette arverett i testament begrenset av reglene om barnas pliktdelsarv (se avsnittet over). Har man vært samboere i fem år eller mer, kan man likevel fastsette at den andre samboeren skal ha rett til en arv på inntil 4 G som går foran særkullsbarnas rett til pliktdelsarv. Husk at pappaen din kan gjøre ganske mye med pengene sine nå mens han lever og tilgodese samboeren sin. Men setter han ikke opp et testament så er det du som arver alt.
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2023 #4 Skrevet 22. mars 2023 Her er det flere ting å ta fatt i, og hvordan dette løses konkret kommer også an på størrelsen på boet. Du skriver at faren din sitter i uskifte. Det betyr at han ikke kan testamentere 1/3 av det totale uskifteboet til sin samboer. Dette har med pliktdelsarv å gjøre, et testamente som bryter med pliktdelsarv er i utgangspunktet ugyldig. Han kan likevel tilgodese sin samboer og sine barnebarn i sitt testamente, men generelt ikke på den måten du skisserer i innlegget ditt. Han kan i utgangspunktet testamentere bort 1/6 av hele uskifteboet (tredjedelen av din mors andel som da han arver og tredjedelen av sin egen andel). MEN: Hvordan dette løses i praksis kommer også an på størrelsen på boet, da det er mulighet for å begrense pliktdelsarv til minstekravet på 15G, noe som gir testator adgang til å testamentere bort en større andel av sin formue ut over pliktdel, i dette tilfellet enten til dine barn eller til sin samboer. Så lenge din far ikke bryter med minstekravet til pliktdelsarv til livsarving (deg) kan han kjøre 1/3 pluss 1/3 pluss 1/3 av SIN andel av det uskiftede boet, men ikke som en generell regel. "Uskifteboet består av gjenlevende og avdødes del. Har ektefellene felleseie kan man testamentere bort friarven på 1/3, dvs. en sjettedel av hele uskifteboet (en halvpart av en tredjedel). Resterende 2/3 er pliktdelsarven til barna. Pliktdelsarven kan imidlertid begrenses beløpsmessig til 1 MNOK (15 G i ny arvelov), noe som vil utvide testasjonsadgangen." https://www.familierettsadvokater.no/arv/uskiftet-bo/ Anonymkode: 3371c...1e8 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2023 #5 Skrevet 22. mars 2023 Takk for svar. Arven dreier seg om penger i banken. Mellom 2 og 3 millioner. Jeg er klar over at min far kan disponere midlene som han ønsket mens han er i livet. Det er selvfølgelig helt greit og ikke noe jeg reagerer på. Av prinsipp kjenner jeg på at en andel av morsarven er tiltenkt fars samboer (med hans 1/3, 1/3, 1/3 løsning). Det bør heller tilfalle min familie (særlig mine barn) og ikke samboers barn og barnebarn. Anonymkode: 23258...016 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2023 #6 Skrevet 22. mars 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Takk for svar. Arven dreier seg om penger i banken. Mellom 2 og 3 millioner. Jeg er klar over at min far kan disponere midlene som han ønsket mens han er i livet. Det er selvfølgelig helt greit og ikke noe jeg reagerer på. Av prinsipp kjenner jeg på at en andel av morsarven er tiltenkt fars samboer (med hans 1/3, 1/3, 1/3 løsning). Det bør heller tilfalle min familie (særlig mine barn) og ikke samboers barn og barnebarn. Anonymkode: 23258...016 Hva med å ta det opp dette med morsarven med far? Anonymkode: 498df...e0a 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2023 #7 Skrevet 22. mars 2023 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Takk for svar. Arven dreier seg om penger i banken. Mellom 2 og 3 millioner. Jeg er klar over at min far kan disponere midlene som han ønsket mens han er i livet. Det er selvfølgelig helt greit og ikke noe jeg reagerer på. Av prinsipp kjenner jeg på at en andel av morsarven er tiltenkt fars samboer (med hans 1/3, 1/3, 1/3 løsning). Det bør heller tilfalle min familie (særlig mine barn) og ikke samboers barn og barnebarn. Anonymkode: 23258...016 Da vil du nok lurt å starte med det, at det gjøres opp skifte etter din mor. Gjerne nå mens han er i livet, siden dette er snakk om penger på bok som jeg antar han heller ikke trenger for å leve av. Han har nok glemt litt at de pengene han har på bok også er delvis din morsarv, tipper jeg. Anonymkode: a7026...488 2
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2023 #8 Skrevet 22. mars 2023 Hvorfor fikk du ikke morsarven din når han solgte boligen? Anonymkode: 9b7e0...d15 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2023 #9 Skrevet 22. mars 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvorfor fikk du ikke morsarven din når han solgte boligen? Anonymkode: 9b7e0...d15 Fordi min far sitter i uskiftet bo. Anonymkode: 23258...016
PM75 Skrevet 22. mars 2023 #10 Skrevet 22. mars 2023 https://lovdata.no/lov/2019-06-14-21/§27 Se dette i arveloven
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2023 #11 Skrevet 22. mars 2023 Han kan vel gi bort hele sin arv mens han fremdeles er i livet. Da blir det kun en andel av morsarven på deg og dine. Har sett at dette har skjedd med noen menn som får seg ny samboer. De har rett og slett gitt vekk alle sine verdier til den nye flammen og latt sine egne barn bli arveløse. Så jeg ville trådt litt forsiktig om jeg var deg. Anonymkode: 1faa7...44c
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2023 #12 Skrevet 22. mars 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Takk for svar. Arven dreier seg om penger i banken. Mellom 2 og 3 millioner. Jeg er klar over at min far kan disponere midlene som han ønsket mens han er i livet. Det er selvfølgelig helt greit og ikke noe jeg reagerer på. Av prinsipp kjenner jeg på at en andel av morsarven er tiltenkt fars samboer (med hans 1/3, 1/3, 1/3 løsning). Det bør heller tilfalle min familie (særlig mine barn) og ikke samboers barn og barnebarn. Anonymkode: 23258...016 Nei, han kan ikke disponere som han vil når han sitter i uskiftet bo. Anonymkode: cec7c...451 3
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2023 #13 Skrevet 22. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Han kan vel gi bort hele sin arv mens han fremdeles er i livet. Da blir det kun en andel av morsarven på deg og dine. Har sett at dette har skjedd med noen menn som får seg ny samboer. De har rett og slett gitt vekk alle sine verdier til den nye flammen og latt sine egne barn bli arveløse. Så jeg ville trådt litt forsiktig om jeg var deg. Anonymkode: 1faa7...44c Nei, det er feil. Hans del inngår også i uskiftet. Anonymkode: cec7c...451 2
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2023 #14 Skrevet 22. mars 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Takk for svar. Arven dreier seg om penger i banken. Mellom 2 og 3 millioner. Jeg er klar over at min far kan disponere midlene som han ønsket mens han er i livet. Det er selvfølgelig helt greit og ikke noe jeg reagerer på. Av prinsipp kjenner jeg på at en andel av morsarven er tiltenkt fars samboer (med hans 1/3, 1/3, 1/3 løsning). Det bør heller tilfalle min familie (særlig mine barn) og ikke samboers barn og barnebarn. Anonymkode: 23258...016 Hvis det ikke er mer enn 2 - 3 millioner har han teknisk sett ikke mulighet til å gi 1/3 hver til deg, barnebarn og samboer gjennom testamente. Du har som livsarving rett på 2/3 av både boet etter din mor og boet etter din far (pliktdelsarv er 2/3 av boet inntil 15 G). Han kan videre bare testamentere bort 1/6 av boet til andre enn livsarvinger. Det han kan imidlertid kan gjøre er å begrense din andel av arven oppad til 15G, som i dag tilsvarer 1672155 kroner. Når det er mellom 2 og 3 millioner som skal fordeles overstiger dette uansett 1/3 av midlene. Så fordelingen han tenker seg er rett og slett ikke lov. Det er heller ikke tilfelle at han kan disponere midlene helt som han ønsker. "Den lengstlevende ektefellen kan ikke uten samtykke fra arvingene gi gaver som står i misforhold til formuen i uskifteboet. Dette gjelder også gavesalg. Grensen for hva som regnes som misforhold vil bero på en konkret vurdering, men teori og praksis tilsier en grense mellom 15 – 20 % av boets totale verdi. Hvis den lengstlevende har gitt en gave av uskifteformuen og mottakeren forsto eller burde ha forstått at gaven ble gitt i strid med reglene i første ledd, kan hver av arvingene kreve gaven omstøtt. Kravet må reises ved søksmål innen ett år etter at arvingen fikk kunnskap om gaven." https://www.familierettsadvokater.no/arv/pliktdelsarv/ Så er det etikken i dette. Du skriver at han ønsker å gi 1/3 av samlet formue til sin samboer, og at du forstår dette som at en del av morsarven vil gå til henne. I praksis vil det vel heller være deler av farsarven din som går til henne, siden han ikke kan testamentere bort mer enn sin frie del. – Men uansett oppfatter jeg at du opplever tanken om at noe av midlene fra boet til dine foreldre skal gå til henne som umoralsk og urettferdig. Og det er forståelig. Samtidig høres det ut som om de har hatt et langt samling, og at det på den bakgrunn er forståelig om han vil tilgodese henne. Jeg blir jo også litt nysgjerrig på hvorvidt paret ser for seg en gjensidig avtale – er han eller hans arvinger tilgodesett i hennes testamente? Spør ham hvordan han tenker om dette, og hvorfor han ønsker å la henne få noe etter seg. – Jeg tenker du bør ta en samtale med din far, hvor du for første gjør han oppmerksom på at den fordelingen han ser for seg faktisk er ulovlig og at et testamente der han skriver dette vil være ugyldig. Så bør du anbefale ham å få hjelp av en advokat til å sette opp et gyldig testamente. Anonymkode: 3371c...1e8 1
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2023 #15 Skrevet 23. mars 2023 Tusen takk for alle gode innspill og råd. Jeg snakket med min far i kveld og forklarte situasjonen slik jeg forstår den. Han vil ha hjelp til å skrive et testament. Han bekreftet det jeg trodde, at samboeren ikke har gitt uttrykk for å lage samme avtale for min far og hans etterkommere. Det er kun min far som ønsker å gi samboer en større sum (dersom han faller fra først). Anonymkode: 23258...016
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2023 #16 Skrevet 23. mars 2023 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Hvis det ikke er mer enn 2 - 3 millioner har han teknisk sett ikke mulighet til å gi 1/3 hver til deg, barnebarn og samboer gjennom testamente. Du har som livsarving rett på 2/3 av både boet etter din mor og boet etter din far (pliktdelsarv er 2/3 av boet inntil 15 G). Han kan videre bare testamentere bort 1/6 av boet til andre enn livsarvinger. Det han kan imidlertid kan gjøre er å begrense din andel av arven oppad til 15G, som i dag tilsvarer 1672155 kroner. Når det er mellom 2 og 3 millioner som skal fordeles overstiger dette uansett 1/3 av midlene. Så fordelingen han tenker seg er rett og slett ikke lov. Det er heller ikke tilfelle at han kan disponere midlene helt som han ønsker. "Den lengstlevende ektefellen kan ikke uten samtykke fra arvingene gi gaver som står i misforhold til formuen i uskifteboet. Dette gjelder også gavesalg. Grensen for hva som regnes som misforhold vil bero på en konkret vurdering, men teori og praksis tilsier en grense mellom 15 – 20 % av boets totale verdi. Hvis den lengstlevende har gitt en gave av uskifteformuen og mottakeren forsto eller burde ha forstått at gaven ble gitt i strid med reglene i første ledd, kan hver av arvingene kreve gaven omstøtt. Kravet må reises ved søksmål innen ett år etter at arvingen fikk kunnskap om gaven." https://www.familierettsadvokater.no/arv/pliktdelsarv/ Så er det etikken i dette. Du skriver at han ønsker å gi 1/3 av samlet formue til sin samboer, og at du forstår dette som at en del av morsarven vil gå til henne. I praksis vil det vel heller være deler av farsarven din som går til henne, siden han ikke kan testamentere bort mer enn sin frie del. – Men uansett oppfatter jeg at du opplever tanken om at noe av midlene fra boet til dine foreldre skal gå til henne som umoralsk og urettferdig. Og det er forståelig. Samtidig høres det ut som om de har hatt et langt samling, og at det på den bakgrunn er forståelig om han vil tilgodese henne. Jeg blir jo også litt nysgjerrig på hvorvidt paret ser for seg en gjensidig avtale – er han eller hans arvinger tilgodesett i hennes testamente? Spør ham hvordan han tenker om dette, og hvorfor han ønsker å la henne få noe etter seg. – Jeg tenker du bør ta en samtale med din far, hvor du for første gjør han oppmerksom på at den fordelingen han ser for seg faktisk er ulovlig og at et testamente der han skriver dette vil være ugyldig. Så bør du anbefale ham å få hjelp av en advokat til å sette opp et gyldig testamente. Anonymkode: 3371c...1e8 Tusen takk for ryddig og oppklarende svar, som kombinerer både juss og etikk 🙏. Anonymkode: 23258...016
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå