Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dumt? Ja jeg vet, men jeg er nysgjerrig😅

Såg Luksusfellen i går, og da begynte jeg å tenke: Om en person har for liten inntekt til at namsmannen kan kreve inn noe, og eier hverken hus, bil eller noe annet?

Hva skjer da?🤔

Blir gjelden bare å vokse i all evighet til man har mere penger? 

(Jeg er 17 foresten, så ja, jeg er uviten😂🫶🏼)

Anonymkode: f4824...632

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Man får lønnstrekk og sitter igjen med en livsoppholdssats så man har noe å leve for. Tjener man for lite til det så vokser gjelden, ja. Er det gammel gjeld og ingen utsikter til at man kan betale for seg så kan man søke gjeldsordning.

Anonymkode: 39d25...54f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Man får lønnstrekk og sitter igjen med en livsoppholdssats så man har noe å leve for. Tjener man for lite til det så vokser gjelden, ja. Er det gammel gjeld og ingen utsikter til at man kan betale for seg så kan man søke gjeldsordning.

Anonymkode: 39d25...54f

Takk for svar😃

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dumt? Ja jeg vet, men jeg er nysgjerrig😅

Såg Luksusfellen i går, og da begynte jeg å tenke: Om en person har for liten inntekt til at namsmannen kan kreve inn noe, og eier hverken hus, bil eller noe annet?

Hva skjer da?🤔

Blir gjelden bare å vokse i all evighet til man har mere penger? 

(Jeg er 17 foresten, så ja, jeg er uviten😂🫶🏼)

Hei :)

Hvis personen tjener for lite for å få lønnstrekk, og ikke eier noe av verdi:

1. Vedkommende får betalingsanmerkning - "Intet til utlegg". Da kan ikke vedkommende lengre låne penger.

2. Kravet får en gyldighet i 10 år. Det vil si at i de neste ti årene vil inkassoselskapet "overvåke" deg og se om din økonomiske situasjon endres til det bedre. Hvis den gjør det, vil saken kunne sendes til namsmannen igjen for lønnstrekk.

I mellomtiden løper rentene.

Det skal veldig mye til å "bli kvitt" gjeld uten en gjeldsordning.

AnonymBruker
Skrevet
isw skrev (24 minutter siden):

Hei :)

Hvis personen tjener for lite for å få lønnstrekk, og ikke eier noe av verdi:

1. Vedkommende får betalingsanmerkning - "Intet til utlegg". Da kan ikke vedkommende lengre låne penger.

2. Kravet får en gyldighet i 10 år. Det vil si at i de neste ti årene vil inkassoselskapet "overvåke" deg og se om din økonomiske situasjon endres til det bedre. Hvis den gjør det, vil saken kunne sendes til namsmannen igjen for lønnstrekk.

I mellomtiden løper rentene.

Det skal veldig mye til å "bli kvitt" gjeld uten en gjeldsordning.

Så etter ti år slettes gjelda? Eller? Bare nysgjerrig :)

Anonymkode: b40fb...1fd

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvis ikke inkassoselskapet sender kravet til Namsmannen igjen.. da er det gyldig i nye ti år.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Er det et større krav vl de bare fornye kravet. jeg har en venninne som har mye gjeld, og for liten inntekt til at det monner noe særlig (tror hun hadde lønnstrekk tidligere). Hun får ikke kredittkort (sikkert like bra, men har da aldri mulighet til å benutte seg av et godt tilbud rett før lønning f.eks), har ikke råd til forsikring fordi hun må betale hele året i ett, og det har hun ikke råd til. Stort sett alt som innebærer kredittsjekk er utelukket, og det inkluderer en god del jobber også (mye innen finans f.eks., du får heller ikke sikkerhetsklarering om gjelda er høy). Vil aldri få boliglån, billån etc. Mao. er man ganske fucked om man roter seg inn i gjeld man ikke klarer å gjøre opp.

Anonymkode: 3fc3a...413

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Er det et større krav vil de bare fornye kravet. jeg har en venninne som har mye gjeld, og for liten inntekt til at det monner noe særlig (tror hun hadde lønnstrekk tidligere). Hun får ikke kredittkort (sikkert like bra, men har da aldri mulighet til å benutte seg av et godt tilbud rett før lønning f.eks), har ikke råd til forsikring fordi hun må betale hele året i ett, og det har hun ikke råd til. Stort sett alt som innebærer kredittsjekk er utelukket, og det inkluderer en god del jobber også (mye innen finans f.eks., du får heller ikke sikkerhetsklarering om gjelda er høy). Vil aldri få boliglån, billån etc. Mao. er man ganske fucked om man roter seg inn i gjeld man ikke klarer å gjøre opp.

Glemte å legge til at jeg prøver å få henne til å søke gjeldsordning, og har tilbudt meg å hjelpe til, men det bare skyves på. Tror hun er så redd  for at hun ikke skal få det at det er letere å utsette. Det har blitt en livsstil å leve med denne gjelda som en skygge over livet. 

AnonymBruker
Skrevet
isw skrev (6 minutter siden):

Hvis ikke inkassoselskapet sender kravet til Namsmannen igjen.. da er det gyldig i nye ti år.

Dette vert kalla utleggsforretning og er noko styggedom ein lyt prøve å halde seg fri for.

Anonymkode: b311c...2a7

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Er det et større krav vl de bare fornye kravet. jeg har en venninne som har mye gjeld, og for liten inntekt til at det monner noe særlig (tror hun hadde lønnstrekk tidligere). Hun får ikke kredittkort (sikkert like bra, men har da aldri mulighet til å benutte seg av et godt tilbud rett før lønning f.eks), har ikke råd til forsikring fordi hun må betale hele året i ett, og det har hun ikke råd til. Stort sett alt som innebærer kredittsjekk er utelukket, og det inkluderer en god del jobber også (mye innen finans f.eks., du får heller ikke sikkerhetsklarering om gjelda er høy). Vil aldri få boliglån, billån etc. Mao. er man ganske fucked om man roter seg inn i gjeld man ikke klarer å gjøre opp.

Enig.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Glemte å legge til at jeg prøver å få henne til å søke gjeldsordning, og har tilbudt meg å hjelpe til, men det bare skyves på. Tror hun er så redd  for at hun ikke skal få det at det er letere å utsette. Det har blitt en livsstil å leve med denne gjelda som en skygge over livet. 

Det kan veldig gjerne være at hun ikke klarer eller orker å ta inn over seg hvor mye det er og hvor tungt det egentlig er. Å overse problemet er en klassisk manøver "som fungerer" for de som er ekstremt unnvikende eller sliter skikkelig. Jeg åpnet ikke post på 10 år (jeg har en angstlidelse som er skikkelig heftig) og det var først når jeg fikk barn og det gikk utover noen andre enn meg at jeg klarte å ta tak i det. Det var som å kvitte seg med 50kg overvekt, og jeg er i gjeldsordning endelig. Jeg er fri fra gjeld før barnet mitt begynner på skole, og det blir så godt! Ingenting av gjelden min er luksuskonsum eller forbrukslån e.l., det er bare masse ting jeg ikke klarte å ta tak i der og da som hopet seg opp. Bl.a gamle NRK-lisenser jeg ikke skulle hatt regning på i utgangspunktet fordi jeg bodde i en type bolig (assistert) der dette var dekket i leien, men jeg hadde såpass angst at jeg ikke klarte å ta kontakt med NRK. 20 000 kr senere.. så dumt!

Du er en god venn, og kanskje din venninne har en utfordring og trenger en skikkelig push? Kanskje du kan ringe NAV på hennes vegne (bare et forslag, vil ikke at du skal føle du MÅ) og bli med henne til en gjeldsrådgiver? Ballen rullet fort her, jeg trodde aldri jeg skulle klare det men ett år etter første møte var søknaden inne til behandling:)

Anonymkode: b8fea...c78

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...