Gå til innhold

Er jeg for sårbar/følsom??

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg er en jente (17) som er veldig sårbar/følsom. Jeg opplever at jeg kanskje begynner å grine mye fortere enn andre folk, og at jeg blir veldig fort opprørt. Jeg vet at dette er ting alle kan oppleve, men i det siste har jeg tenkt litt på om jeg kanskje er FOR sårbar. Ikke at det liksom er noe jeg kan fikse da, men kunne evt. trengt svar på om dere tror jeg er for sårbar, og evt. hva jeg kan gjøre med det... 

For eksempel griner jeg ALLTID av filmer. Og på skolen når vi ser dokumentarer pleier jeg også å begynne å gråte, fordi jeg får så vondt av de som er der. Og det er ikke bare ei tåre liksom, det RENNER FOSSER fra øynene mine. 

Jeg fikk også helt sammenbrudd dagen Ukraina-krigen brøt ut. Jeg klarte ikke fokusere i det hele, og satt mer eller mindre i en bylt på badet på skolen og gråt. 

Ellers hvis jeg leser triste nyheter i avisa og sånn, kan jeg fort begynne å grine. 

Når venner eller familie har det vondt, blir jeg ofte mer opprørt enn det de blir selv. 

Jeg har alltid fått høre at jeg er utrolig medmenneskelig, og at jeg er utrolig flink til å se hva andre føler. Men nå gjør jeg jo andres smerte til min??

Er jeg for følsom, eller har dere det sånn også?

Hva kan jeg gjøre?

Anonymkode: b6d06...6dc

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Helt normalt. Du er i tillegg i en alder der hormoner og følelser svinger mer enn når du blir eldre. Ting kommer til å roe seg med tiden. Men inntil da så vit at du er helt normal. 

Anonymkode: 805a1...602

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke noe unormalt. Og ingenting å være flau over heller. 

Jeg var sånn når jeg var ung tenåring, så roa det seg i noen år, og nå i midten av 30årene så blir jeg bare mer å mer følsom igjen. Griner av fine TVreklamer liksom. 

Jeg bare ler av meg selv å lar meg føle det jeg føler. 

Anonymkode: 79e03...7a0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du er faktisk begavet. Du har et åpent hjerte og er ekstremt empatisk. Jo eldre sjel, jo mer sensitivt nervesystem.

Unge sjeler har svært vanskelig for å sette seg inn i andre menneskers situasjon.

Det jeg nå mener med ung og gammel sjel er selve sjelens alder. Ikke din alder i dette livet.

Det kan være lurt å lære teknikker for å beskytte deg mot å ta inn så mye til enhver tid.

Du er det man kaller høysensitiv. Du bør velge deg yrke og livsvei deretter. Det er ikke alltid like lett å være såpass fininnstilt i denne harde, kyniske og kalde verden. 

Men verden trenger faktisk flere som deg. 💝

En bok jeg kan anbefale deg er "særlig sensitiv, av Elaine N. Aron.

Anonymkode: 669e8...39d

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil ikke si det er «normalt» som i vanlig.

Opplever du dette hele tiden, eller er det syklusvariert? 

Anonymkode: 67f5e...37b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du er faktisk begavet. Du har et åpent hjerte og er ekstremt empatisk. Jo eldre sjel, jo mer sensitivt nervesystem.

Unge sjeler har svært vanskelig for å sette seg inn i andre menneskers situasjon.

Det jeg nå mener med ung og gammel sjel er selve sjelens alder. Ikke din alder i dette livet.

Det kan være lurt å lære teknikker for å beskytte deg mot å ta inn så mye til enhver tid.

Du er det man kaller høysensitiv. Du bør velge deg yrke og livsvei deretter. Det er ikke alltid like lett å være såpass fininnstilt i denne harde, kyniske og kalde verden. 

Men verden trenger faktisk flere som deg. 💝

En bok jeg kan anbefale deg er "særlig sensitiv, av Elaine N. Aron.

Anonymkode: 669e8...39d

Det er dette mamma prøver å si til meg også, men man blir jo litt usikker på om hun bare vil skåne meg fra sannheten...

Vet du noe om sånne teknikker du snakker om? Eller evt. hva jeg skal søke opp for å finne informasjon om det?

Jeg skal sjekke ut den boken❤️

Takk for svar,

TS😊

Anonymkode: b6d06...6dc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...