AnonymBruker Skrevet 22. mars 2023 #1 Skrevet 22. mars 2023 Uff. Jeg vet ikke om internett alltid er et godt sted å være. Føler man enten blir rett informert eller feilinformert. Jeg vet ikke hva jeg skal tro eller gjøre lengre da jeg føler jeg har lest og greid å vikle meg godt inn i det og nå er tankene bare et stort kaos. Det har seg slik at jeg har et lite barn som har fått barnehageplass til høsten. En del av meg sier at jeg skal være hjemme ett ekstra år med vesla, en annen del av meg ser noe fram til å gå tilbake til en jobb og få en normal hverdag og noe å bryne hodet på igjen. Men, jeg fikk jo barnet for å sette henne foran meg og ikke meg foran henne. Derfor har jeg null problem med å være hjemme med henne litt ekstra hvis det beste for henne faktisk er å være hjemme sammen med foreldrene sine til hun blir ca 2 år. Og så er det dette tankekaoset som sier til meg at jeg kanskje frarøver henne noe viktig hvis jeg holder henne hjemme? Og følelsen av å gjøre et annerledes valg. Jeg liker ikke å føle meg sosialt utstøtt. Er redd for å bli det dersom jeg velger å holde barnet hjemme. Jeg har ingen anelse om hva jeg skal velge for barnet! Leser opp og side ned med forskning, artikler og ikke minst tråder på kvinneguiden. Jeg heller fram og tilbake mellom å støtte at 1-åringer ikke har noe i barnehage å gjøre, og at det ikke gjør noe men tvert imot bare er godt for 1-åringen! Det eneste jeg vet er at jeg kun ønsker henne det beste for henne. Men så er det så utrolig motstridende hva som er det beste for en 1-åring. Jeg ønsker en gang for alle at det blir oppklart hva som er best for en 1-åring. Barnehage eller vente litt? Ønsker kun å bli opplyst for å kunne ta det beste valget for mitt barn. Hilsen tankefull mamma Anonymkode: 6dc94...dfd
Carrot Skrevet 22. mars 2023 #2 Skrevet 22. mars 2023 du ønsker en avklaring og søker fasiten på KG? Av alle steder.... 😄 lykke til med den.. 10 2
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2023 #3 Skrevet 22. mars 2023 Jeg ville hatt henne hjemme til hun var rundt 2 år Anonymkode: 8a5f6...5a0 4 5
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2023 #4 Skrevet 22. mars 2023 Jeg tenker at det beste for et barn er en forelder som tar tak i hverdagen sin og lever et eget liv med jobb og en hverdag tilpasset samfunnet familien bor i. Jeg ville sendt barnet i barnehage når hun er ett år, og kommet i gang med jobblivet. Jobb heller redusert (80 %) et år eller to, slik at du kan ha kortere barnehagedager eller en fridag i uka. Anonymkode: 5bc3a...a33 13 3
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2023 #5 Skrevet 22. mars 2023 Jeg har et spørsmål til. Dersom hun starter i barnehagen til høsten, men jeg ser at hun hylgråter og mistrives, er det noe i veien for å ta henne ut av barnehage uten at det påvirker økonomisk? Om man har bundet seg til barnehagen og betalingen der? Anonymkode: 6dc94...dfd
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2023 #6 Skrevet 22. mars 2023 Carrot skrev (8 minutter siden): du ønsker en avklaring og søker fasiten på KG? Av alle steder.... 😄 lykke til med den.. Du har et poeng her. Dette forumet består av altfor mange idioter. Anonymkode: 6f1c3...dc3 1
fru Alving Skrevet 22. mars 2023 #7 Skrevet 22. mars 2023 Er det mulig å starte etter jul, da får du hatt henne hjemme litt lenger og hun er mer klar for barnehagen. Mitt eldste startet i barnehagen som 1 åring i 60%. han var mye hjemme det første halveåret. Mye syk og. Minste startet som 1 år og 5 måneder i full plass. 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2023 #8 Skrevet 22. mars 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg tenker at det beste for et barn er en forelder som tar tak i hverdagen sin og lever et eget liv med jobb og en hverdag tilpasset samfunnet familien bor i. Jeg ville sendt barnet i barnehage når hun er ett år, og kommet i gang med jobblivet. Jobb heller redusert (80 %) et år eller to, slik at du kan ha kortere barnehagedager eller en fridag i uka. Anonymkode: 5bc3a...a33 Enig i dette. Normaliser hverdagen og sosialiser barnet ditt, men du kan samtidig gi henne en slags mellomting med kortere dager Anonymkode: 21e86...f76 2
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2023 #9 Skrevet 22. mars 2023 For 1-åringen er det utvilsomt best å være hjemme frem til ca 2 år- ifølge all tilgjengelig forskning. Men det forutsetter nok at mor også ønsker dette, for en sliten, sur og lei mamma som bare lengter tilbake til jobb er neppe optimalt for noen av dere😉 Selv har jeg jobbet endel på småbarns-avdeling i flere ulike barnehager, og jeg har rett og slett ikke hatt samvittighet til å sende barna mine i barnehage før de nærmer seg 2 år😅 jeg har heller hatt dem hjemme og benyttet meg av tilbud om åpen barnehage for sosialisering, i den grad 1-åringen trenger det (som ikke er så veldig stor). Anonymkode: bde71...1f7 9 1 7
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2023 #10 Skrevet 22. mars 2023 Det du gjør er at du leser deg frem til at barn ikke trenger barnehagen i så tidlig alder. Så følger du magefølelsen. Vil du ut å jobbe pga økonomi, avbrekk for å bli en bedre mamma (sier ikke at du ikke er det, men merker ejg blir hyggeligere når jeg har fått litt variasjon), eller tenker at hun vil trives, så setter du henne i barnehagen. Hvis alle følelsene dine inni deg skriker nei, og du har mulgieht til å være hjemme, så gjør du det. Husk at vi har kontantstøtte 💕 Jeg var hjemme med begge mine til to år og to og et halvt. Det var noe helt annet. Synes ett år er for tidlig tbh.. Anonymkode: dc5da...74a 1 2
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2023 #11 Skrevet 22. mars 2023 Kg er en skikkelig dårlig plass å be om gjennomtenkte svar. Forhold deg til trygge kilder som forskning. Mener det meste viser at 1-åringene har det best hjemme. Hadde blitt hjemme selv om jeg hadde muligheten men det hadde jeg desverre ikke. Anonymkode: f514c...527 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2023 #12 Skrevet 22. mars 2023 Har du økonomisk sett mulighet til å være hjemme enda lenger? Hvordan vil det i så fall påvirke din videre karriere? Kan det evt. være mulig å jobbe f.eks. 60%, slik at barnet får litt kortere dager i BHG de første månedene? Anonymkode: 442c8...949 2
- Brian Skrevet 22. mars 2023 #13 Skrevet 22. mars 2023 (endret) AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Og så er det dette tankekaoset som sier til meg at jeg kanskje frarøver henne noe viktig hvis jeg holder henne hjemme? Og følelsen av å gjøre et annerledes valg. Jeg liker ikke å føle meg sosialt utstøtt. Er redd for å bli det dersom jeg velger å holde barnet hjemme. Jeg har ingen anelse om hva jeg skal velge for barnet! Leser opp og side ned med forskning, artikler og ikke minst tråder på kvinneguiden. Jeg heller fram og tilbake mellom å støtte at 1-åringer ikke har noe i barnehage å gjøre, og at det ikke gjør noe men tvert imot bare er godt for 1-åringen! Det eneste jeg vet er at jeg kun ønsker henne det beste for henne. Men så er det så utrolig motstridende hva som er det beste for en 1-åring. Jeg ønsker en gang for alle at det blir oppklart hva som er best for en 1-åring. Barnehage eller vente litt? Ønsker kun å bli opplyst for å kunne ta det beste valget for mitt barn. Hilsen tankefull mamma Anonymkode: 6dc94...dfd Hvis man føler at man "frarøver" en liten 1-åring noe ved å ikke sende ungen i barnehagen, er det definitivt noe galt med samfunnsutviklingen. Endret 22. mars 2023 av - Brian 15 5
bib_84 Skrevet 22. mars 2023 #14 Skrevet 22. mars 2023 Hva med en mellomting hvis det er mulig? Enten at hun begynner når hun er 1,5, eller at hun begynner som ettåring, men at du jobber redusert så hun får kortere/færre dager? Jeg tenker det går fint uansett, men har du lyst og mulighet til å ha henne hjemme til hun er to så tror jeg det er det beste for barn. (Mine begynte da de var henholdsvis 1 og 1,5, og det gikk fint det altså).
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2023 #15 Skrevet 22. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Har du økonomisk sett mulighet til å være hjemme enda lenger? Hvordan vil det i så fall påvirke din videre karriere? Kan det evt. være mulig å jobbe f.eks. 60%, slik at barnet får litt kortere dager i BHG de første månedene? Anonymkode: 442c8...949 Ja, vi har muligheten til det. Det er jeg usikker på, har tenkt litt på det samme. Blir det regnet som hull i CV-en dersom man er hjemme med barnet ett ekstra år? bib_84 skrev (Akkurat nå): Hva med en mellomting hvis det er mulig? Enten at hun begynner når hun er 1,5, eller at hun begynner som ettåring, men at du jobber redusert så hun får kortere/færre dager? Jeg tenker det går fint uansett, men har du lyst og mulighet til å ha henne hjemme til hun er to så tror jeg det er det beste for barn. (Mine begynte da de var henholdsvis 1 og 1,5, og det gikk fint det altså). Jeg vet ikke om det er barnehageopptak når hun er ca 1,5 år. Det er vel ett hovedopptak en gang i året? Dette er mitt første barn så er usikker på hvordan det fungerer. Anonymkode: 6dc94...dfd
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2023 #16 Skrevet 22. mars 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): For 1-åringen er det utvilsomt best å være hjemme frem til ca 2 år- ifølge all tilgjengelig forskning. Men det forutsetter nok at mor også ønsker dette, for en sliten, sur og lei mamma som bare lengter tilbake til jobb er neppe optimalt for noen av dere😉 Selv har jeg jobbet endel på småbarns-avdeling i flere ulike barnehager, og jeg har rett og slett ikke hatt samvittighet til å sende barna mine i barnehage før de nærmer seg 2 år😅 jeg har heller hatt dem hjemme og benyttet meg av tilbud om åpen barnehage for sosialisering, i den grad 1-åringen trenger det (som ikke er så veldig stor). Anonymkode: bde71...1f7 Er du helt ærlig nå? Fordi jeg blir lett overbevist når jeg leser barnehageansatte som skriver dette, men så tar det ikke lang tid før flere barnehageansatte krangler med hverandre om hva som stemmer eller ikke i en tråd, opplever jeg. Det er det som skaper usikkerhet for meg som førstegangsmamma og leser alt jeg kommer over 😅 Takk for ditt innspill Anonymkode: 6dc94...dfd
Sofakona Skrevet 22. mars 2023 #17 Skrevet 22. mars 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Jeg har et spørsmål til. Dersom hun starter i barnehagen til høsten, men jeg ser at hun hylgråter og mistrives, er det noe i veien for å ta henne ut av barnehage uten at det påvirker økonomisk? Om man har bundet seg til barnehagen og betalingen der? Anonymkode: 6dc94...dfd For det første så kommer hun til å gråte..jeg har en på 4 som forsatt har dager hun gråter. Det er helt naturlig...hun kommer til å trives...her må du passe på og ikke overføre dine følelser og tårer over til ditt barn. De i barnehagen vet hva de gjør og er flinke i jobben sin. Om du tar ut barnet fra barnehagen i 2 uker må du forsatt betalte...om du tar ut barnet tror jeg det er 1-3 mnd du må betale. Jeg var sendt begge mine barn når de var 15 mnd og 11 mnd og de stor koser deg i barnehagen..( ene er 10år nå) Aldri angret et sekund...jeg gikk mye hjemme..og går hjemme nå ..men jeg kan levere sent og hente sent om det er slikt. 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2023 #18 Skrevet 22. mars 2023 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Jeg har et spørsmål til. Dersom hun starter i barnehagen til høsten, men jeg ser at hun hylgråter og mistrives, er det noe i veien for å ta henne ut av barnehage uten at det påvirker økonomisk? Om man har bundet seg til barnehagen og betalingen der? Anonymkode: 6dc94...dfd Jeg har jobbet i 4 forskjellige barnehager, aldri opplevd at en ettåring hylgrått og mistrivdes. De som starter når de er 2,3 år derimot… Anonymkode: ceb41...a5c 2
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2023 #19 Skrevet 22. mars 2023 Barnet mitt begynte i barnehagen da hun var 11mnd. Det var flere små som begynte samtidig. De storkoste seg. Barna er idag snart tenåringer, de har blitt trygge fine barn. Anonymkode: 98888...028 2
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2023 #20 Skrevet 22. mars 2023 I henhold til forskning spiller det absolutt ingen rolle. Hverken eller. Det spiller en enormt stor rolle om barnet eller du blir langvarig syke - da står dere uten rettigheter og langt lavere beregningsgrunnlag på eventuell AAP/pleiepenger. Så selv om jeg ønsket å være lengre hjemme - så kunne jeg ikke rent økonomisk og turte heller ikke av hensyn til det. Helt sinnsykt «flaks i uflaks», for jeg fikk en plutselig sykdom og er nå ufør. Hadde jeg tatt den ulønnede permisjonen hadde jeg vært så FUCKED økonomisk i all fremtid. Anonymkode: 5488b...e37 3 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå