Gå til innhold

Rett med eggehviter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har en oppskrift på en rett med eggehviter? Jeg har fem eggehviter liggende og har litt lyst til å bruke dem på noe fornuftig.

jeg kan jo selvsagt bare steke det, men det hadde vært gøy å prøve å lage noe skikkelig av det.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gode julekaker

5 eggehviter

500 g sukker

250 g hakkede hasselnøtter

150 g kokos

Pisk stivt eggehviter og sukker. Bland forsiktig i nøtter og kokos. Settes med teskje på bakepapirkledt stekebrett. Stekes ved 180 grader i ca 20 minutter. La stå en stund på platen før de tas av.

Pavlova

5 eggehviter

2,5 dl sukker

3 ss siktet kakao

1 ss balsamico eller rødvinseddik

50 g finhakket sjokolade

5 dl kremfløte

500 g bringebær

2-3 ss grovrevet sjokolade

Varm ovnen til 180 grader. Stivpisk eggehvitene. Visp så inn sukkeret, litt om gangen, til en tykk og skinnende marrengs. Vend forsiktig inn kakao, eddik og sjokolade. Tegn en 23 cm sirkel på et bakepapir og legg på stekebrett. Fordel marengsblandingen innenfor sirkelen og glatt ut overflaten. Sett i ovnen og senk temperaturen til 150 grader og stek ca 1 time og 15 minutter, til overflaten er tørr.

Slå av ovnen og åpne døren litt, la pavlovaen avkjøles i ovnen. Når den skal serveres visper du fløten til krem og brer oppå og fordel bringebærene over. Dryss revet sjokolade på toppen.

Du kan selvsagt lage denne uten sjokolade/kakao, og brukt den typen frukt/bær du selv ønsker (f.eks. kiwi, jordbær, mango, fersken, pasjonsfrukt, banan, aprikos, stjernefrukt osv). Dryss gjerne hakkede nøtterpå toppen om du vil det.

Kjempegod dessert som er sprø utenpå og litt seig inni, med fyldig krem og frisk frukt.

Skrevet (endret)

Da jeg var liten, husker jeg at vi noen ganger laget peppermyntepletter. Der skulle det være eggehviter, og det var alltid litt knotete å få til å dele eggene (jeg var jo ikke så gammel) og deretter finne ut hva man skulle bruke plommene til :)

Har ingen eksakt oppskrift her, men jeg mener det skulle la seg gjøre å blande melis, eggehvite og noen få peppermyntedråper. Det sto alltid i oppskriftene at det skulle være tragant i, som jeg fortsatt ikke aner hva er men som de sikkert fortsatt selger på apoteket... men jeg tror vi laget dem uten.

Deigen skulle bli noe midt imellom hard og flytende, lag små pletter og pynt dem med en dæsj smeltet kokesjokolade. Supergodt julesnop, men selvfølgelig dødelig usunt!! :sjarmor:

Endret av Plonk
Skrevet

syns alltid det er vanskeligere å bruke opp plommene :)

fem eggehviter er akkurat nok til en kransekake, eller du kan lage marengs?

Skrevet
Da jeg var liten, husker jeg at vi noen ganger laget peppermyntepletter.

Disse kanskje?

Peppermyntekonfekt

150 g melis

1 krm tragant (bindemiddel, fås på apotek)

ca ½ eggehvite

ca 10 dråper peppermynteolje

små sjokolader, evt smeltet sjokolade

Sikt melis og tragant. Tilsett halvpisket eggehvite og peppermyntedråper. Trill deigen til kuler som pyntes med sjokolade.

Skrevet

Det finnes ikke noe annet man kan lage enn kaker da?

Føler det har blitt nok i løpet av jula-.... :ler:

Skrevet (endret)

Ikke så lett å finne oppskrifter, som ikke er søte, med eggehvite, men uten eggeplommer (ellers får du jo bare enda flere hviter til overs).

Fløtepudding med saus aurora (4 pers.)

1 kg ren hvit fisk

80 g potetmel

½ liter melk

¼ liter kremfløte

100 g smør

5 eggehviter

fiskebuljong

½ liter tykk hvit saus

2 dl matfløte

4-5 ss tomatpuré

hakket dill

Mal fisk i foodprocessor. Tilsett salt, pepper og muskat. Rør inn potetmel og eggehviter. Spe forsiktig med melk, så fløte til en passe tykk røre. Ha i en stor form eller i porsjonsformer. Varm i vannbad ved ca 150 grader i 40-50 minutter. Ca halve tiden for porsjonsformer.

Bland fløte og tomatpuré i den hvite sausen og la koke sammen. Ha i rikelig med hakket dill. Server puddingen med smørdampet vårløk, mandelpoteter, reker og saus.

Røkelaksterte (4-6 pers.)

6-8 knekkebrød

50 g smør

¼ ts cayennepepper

3 dl rømme

1 beger snøfrisk, naturell eller dill

3 ss majones

saften av ½ sitron, evt lime

1 dl tørr hvitvin

100 g røkelaks, evt gravet laks

5 gelatinplater

2 eggehviter

salt/hvit pepper

tynne skiver av røkelaks til pynt

Mal knekkebrødene. Bland inn smør og cayennepepper og trykk deigen ut i en 22 cm springform. Bland sammen rømme, ost og majones. Kjør sitronsaft, vin og laks sammen i hurtigmikser. Tilsett rømmesausen. Løs opp gelatin i et par ss kokende vann. Stivpisk eggehvitene. Bland gelatinen inn i lakserøren og vend inn eggehvitene. Smak godt til med salt og pepper. Hell blandingen i formen og sett i kjøleskap til alt har stivnet. Pynt med lakseskiver før servering.

Endret av Arkana

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...