AnonymBruker Skrevet 22. mars 2023 #1 Skrevet 22. mars 2023 Hei, Hadde egentlig tenkt å høre med skatteetaten, men ettersom det er pr nå 104 minutter ventetid på linja så velger jeg å forhøre meg her først. Jeg kjøpte ett rekkehus i 2022 til 3 900 000 ,- og ser nå i skattemeldingen for 2022 at det er listet som "enebolig" og "beregnet markedsverdi" på 5 300 000 ,-. Vil det ha noe utslag for skatten at huset er listet 1,4 millioner over faktisk verdi eller er det ikke verdt kreftene det tar å få dette endret? Anonymkode: a513b...75e
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2023 #3 Skrevet 22. mars 2023 Dette bør du definitivt endre! 🙂 Anonymkode: 1af0d...7ec
Gjest kira87 Skrevet 22. mars 2023 #4 Skrevet 22. mars 2023 (endret) Hadde jeg vært deg ville jeg endret det selv i skattemeldingen. Du kan i hvert fall endre på type hus fra enebolig til småbolig. https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/bolig-og-eiendeler/bolig-eiendom-tomt/formuesverdi/boligverdikalkulator/. Ser at det skal blitt beregning og dokumentasjon til for at du skal få ned markedsverdien, men å endre type bolig bør jo gå an. En enebolig er jo mer "verdt" enn et rekkehus. Det var en differanse på 1 500 000 på markedsverdien da jeg endret boligen min fra en enebolig til et småhus i denne kalkulatoren. Endret 22. mars 2023 av kira87
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå