Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Nå har det vel snart vært båndtvang i Oslo og marka i snart 1 måned, men fortsatt presterer folk å la hundene sine løpe løse og drepe rådyr når de er 'på tur' i marka. Er det ikke på tide at dette får litt mer konsekvenser for de som ikke klarer å følge båndtvangsreglene?

https://www.dagbladet.no/nyheter/forsynte-seg-fra-matfatet/78822104

Steinar forteller at han tenkte «jeg håper ikke det er det jeg tror det er» – men frykten ble raskt bekreftet.

Foran ham sto to store hunder og spiste en død rådyrkalv.

- To bikkjer sto med nesa dypt begravet inn i det stakkars rådyret. De godta seg noe voldsomt, de hadde blod og pels i hele ansiktet, forteller Berntsen til Dagbladet.

Jeg har selv hund, men den er i bånd hver eneste gang vi er på tur hvor det er folk og dyr. Det blir bare for dumt at mitt dyr skal ha hevd over alle andre, inkludert dyr og folk som eventuelt er redde. Jeg møter stadig på folk som lar hundene sine løpe løpsk både i skog og by, selv under båndtvangsperiodene, og er dritt lei. Nei, du har ikke kontroll på hunden din, og nei den er ikke 'alltid snill'.

PS: kjenner du igjen hundene på bildet bør du anmelde eieren til politiet.

Endret av Anonio
  • Liker 9
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er bra man anmelder dette så får påtalemyndighetene finne ut av eventuell straff. Det er helt sikkert mange uansvarlige hundeeiere men noen ganger kan man i liten grad laste eieren. Det er vanskelig å vite før man vet mer.

Bildet ser fælt ut med blod og et ungt dyr og mange retter nok sinnet mot hundene. Men samtidig tenker jeg at menneske er jordens verste rovdyr som gjør adskillig verre ting.

• Liker 2
Skrevet

Stakkars rådyr. Hvor i helvete er hundeeier? Står å ser på eller?

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
4 minutter siden, Miss perfect said:

Les artikkelen. Det hadde nok stått der om eieren var i nærheten. Hundeeier er vel på leting etter hundene som har rømt, blitt sluppet ut e.l.

• Liker 1
Skrevet
27 minutter siden, Bag said:

Det er bra man anmelder dette så får påtalemyndighetene finne ut av eventuell straff. Det er helt sikkert mange uansvarlige hundeeiere men noen ganger kan man i liten grad laste eieren. Det er vanskelig å vite før man vet mer.

Bildet ser fælt ut med blod og et ungt dyr og mange retter nok sinnet mot hundene. Men samtidig tenker jeg at menneske er jordens verste rovdyr som gjør adskillig verre ting.

I denne saken er det ikke vanskelig.

1) Det er båndtvang pga. situasjonen.

2) Begge hunder har GPS-halsbånd på seg, så de er sluppet med vilje

3) Man skal alltid ha kontroll på hundene sine. Argumentet med sliting osv er bare syltynt.

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet
23 minutter siden, Anonio said:

I denne saken er det ikke vanskelig.

1) Det er båndtvang pga. situasjonen.

2) Begge hunder har GPS-halsbånd på seg, så de er sluppet med vilje

3) Man skal alltid ha kontroll på hundene sine. Argumentet med sliting osv er bare syltynt.

Ingen benekter båndtvang.

Hvorfor er gps-halsbånd et bevis på at de er sluppet (av eier) med vilje?

Kjenner ikke til at noen har argumentert  med sliting eller lignende.

Hvor langt strekker "alltid kontroll på hundene seg"? Hvis jeg er forbanna på gneldringa fra bikkjene dine og slipper de løs fra hundeinnhegningen din, hvem har ansvaret, du eller jeg?

• Liker 1
Skrevet (endret)
15 minutter siden, Bag said:

Ingen benekter båndtvang.

Hvorfor er gps-halsbånd et bevis på at de er sluppet (av eier) med vilje?

Kjenner ikke til at noen har argumentert  med sliting eller lignende.

Hvor langt strekker "alltid kontroll på hundene seg"? Hvis jeg er forbanna på gneldringa fra bikkjene dine og slipper de løs fra hundeinnhegningen din, hvem har ansvaret, du eller jeg?

Tja, nå er vel dette midt ute i skogen kjent for skigåere med hunder som har løpt fritt i hele vinter, så sannsynligheten for at det er noen som har sluppet ut hundene med vilje er vel heller liten.

Jeg møter selv masse skigåere med hunder som beinflyr laaangt forran eierne sine omtrent ukentlig hver vinter. Mange hundeiere eier ikke forståelse på hvordan de skal holde kontroll på hundene sine.

Det er vel heller ikke helt vanlig å ha full sæle og gps-sporer på hundene sine om du har de i luftegård eller lignende.

Endret av Anonio
  • Liker 3
Skrevet

Utrolig tragisk,fikk helt vondt i meg når jeg leste artikkelen tidligere i dag. Det er ikke første gang man ser slike overskrifter og desverre antageligvis ikke siste heller. Her hvor jeg bor, er det ekstraordinær båndtvang, mange som ikke bryr seg om det. "Nå er vi på fjellet og 'Fido' kan endelig få løpe løs og kose seg" ...   Grrr!

• Liker 4
Skrevet (endret)
16 minutter siden, Anonio said:

Tja, nå er vel dette midt ute i skogen kjent for skigåere med hunder som har løpt fritt i hele vinter, så sannsynligheten for at det er noen som har sluppet ut hundene med vilje er vel heller liten.

Jeg møter selv masse skigåere med hunder som beinflyr laaangt forran eierne sine omtrent ukentlig hver vinter. Mange hundeiere eier ikke forståelse på hvordan de skal holde kontroll på hundene sine.

Det er vel heller ikke helt vanlig å ha full sæle og gps-sporer på hundene sine om du har de i luftegård eller lignende.

Du har nok rett i alt dette og sannsyligheten for at det er hundeierens skyld er nok svært stor. Men heldigvis skal dette avgjøres av politiet basert på etterforskning og ikke av folk i kommentarfeltene som gjør seg kjappe konklusjoner på mangelfull basis.

Endret av Bag
  • Liker 1
Skrevet
Miss perfect skrev (2 timer siden):

Eier står og ser på og tenker: ''Jeg hadde aldri trodd at min snille hund kunne gjort dette''. 

Ja til båndtvang på alle offentlige steder året rundt. 

• Nyttig 1
Skrevet

Hvis de finner eier og hunder står det at de blir avlivet.

• Nyttig 1
Skrevet
14 minutter siden, Loke37 said:

Eier også? Smart måte å bli kvitt en plagsom nabo ved å slippe hundene hans/hennes løs i skauen!

• Liker 8
Skrevet
Loke37 skrev (9 timer siden):

"Da blir det anmeldt, og i verste fall kan hundene kreves avlivet. Det er drastisk, men når hundene har fått blodsmak en gang, så kommer de til å angripe igjen."

Håper eieren til hundene blir funnet, anneldt og at hundene blir begjært avlivet. Rett og slett for å sette et eksempel, slik at vi unngår slike episoder fremover. 

• Liker 3
Skrevet (endret)

Akkurat når det gjelder rådyr så har vi en unaturlig stor populasjon med eksplosjonsartet tilvekst. De fantes ikke her i det hele tatt for bare noen tiår siden, bortsett fra et lite område mot Sverige. Ikke tåler de snø, ikke har de nok naturlige fiender til å regulere bestanden mot overpopulasjon og sykdom. Gaupa er en perfekt rådyrjeger, men den har vi utryddet på østlandet og lar alle unntatt en håndfull være fellbare i sesongen (noe som er helt sprøtt lite bare i forhold til Sverige og Finland). 

Det er sikkert ikke hyggelig å se rådyr tatt av hunder, men lidelsene vil jo ikke opphøre selv hvis ALLE hundeeiere overholder båndtvangen  fordi hovedproblemet er rådyrbestanden som har kommet og økt så raskt pga global oppvarming og at den mangler sine naturlige rovdyr. De vil i like økende grad bli påkjørt, sulte ihjel og dø av sykdommer. 

Endret av Frøkensina
Skrivefeil
  • Liker 2
Skrevet
2 hours ago, Frøkensina said:

Akkurat når det gjelder rådyr så har vi en unaturlig stor populasjon med eksplosjonsartet tilvekst. De fantes ikke her i det hele tatt for bare noen tiår siden, bortsett fra et lite område mot Sverige. Ikke tåler de snø, ikke har de nok naturlige fiender til å regulere bestanden mot overpopulasjon og sykdom. Gaupa er en perfekt rådyrjeger, men den har vi utryddet på østlandet og lar alle unntatt en håndfull være fellbare i sesongen (noe som er helt sprøtt lite bare i forhold til Sverige og Finland). 

Det er sikkert ikke hyggelig å se rådyr tatt av hunder, men lidelsene vil jo ikke opphøre selv hvis ALLE hundeeiere overholder båndtvangen  fordi hovedproblemet er rådyrbestanden som har kommet og økt så raskt pga global oppvarming og at den mangler sine naturlige rovdyr. De vil i like økende grad bli påkjørt, sulte ihjel og dø av sykdommer. 

Det betyr da ikke at man ikke skal overholde båndtvangen. Det du skriver er bare whataboutisme.

Ja Norge har ræva rovdyrpolitikk, men det betyr jo ikke at Fido skal løpe rundt i skogen og drepe dyr.

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Hadde de tracker på seg, så er det jo bare å fange bikkjene og vente på eiern sammen med politiet.

• Nyttig 1
Skrevet
Anonio skrev (2 timer siden):

Det betyr da ikke at man ikke skal overholde båndtvangen. Det du skriver er bare whataboutisme.

Ja Norge har ræva rovdyrpolitikk, men det betyr jo ikke at Fido skal løpe rundt i skogen og drepe dyr.

Det er et stort problem både når hunder OG katter går løs på ville dyr og fugler. Men det er et mye større problem når de dreper arter som allerede er under stort press eller truede i naturen.

Jeg er ikke enig i at det er whataboutisme, poenget mitt er at rådyrpopulasjonen ikke er forvaltet riktig. Det er altfor mange av dem, de øker for fort og mange dyr vil dermed lide veldig mye. Jeg har hverken hund eller katt så jeg har ingen personlig vinkel å beskytte/ drive whataboutisme fra her. 

• Liker 1
Skrevet
Frøkensina skrev (9 timer siden):

poenget mitt er at rådyrpopulasjonen ikke er forvaltet riktig. Det er altfor mange av dem, de øker for fort og mange dyr vil dermed lide veldig mye

Så satt på spissen; Siden det er for mange rådyr, er det helt greit å bruke hund på denne måten for å redusere bestanden? 

• Liker 2
Skrevet (endret)
11 hours ago, Frøkensina said:

Det er et stort problem både når hunder OG katter går løs på ville dyr og fugler. Men det er et mye større problem når de dreper arter som allerede er under stort press eller truede i naturen.

Jeg er ikke enig i at det er whataboutisme, poenget mitt er at rådyrpopulasjonen ikke er forvaltet riktig. Det er altfor mange av dem, de øker for fort og mange dyr vil dermed lide veldig mye. Jeg har hverken hund eller katt så jeg har ingen personlig vinkel å beskytte/ drive whataboutisme fra her. 

Vi kan være enig i at det er for mange rådyr, men vi kan vel også kanskje være enige i at det er alt for mange dårlige katte og hundeiere i Norge? Det er en god grunn til at andre land har påbud for bjelle rundt halsen på katt, og at flere land har generell båndtvang og mye strengere register enn Norge.

Artikkelen peker på et problem som er 100% eiers ansvar, det er da ikke rådyrets feil at SP har slaktet alle gaupene i Norge, og at de har økt populasjonen sin pga. dette. Hund er ikke en predator som hører hjemme i Norske skoger, på lik linje med katt.

Endret av Anonio
  • Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...