AnonymBruker Skrevet 22. mars 2023 #1 Skrevet 22. mars 2023 Når kan man ha sex igjen etter å ha operert indre kjønnslepper? Og hvor lang tid tar det for arrene å gro nok til at det ikke synes så godt at man har operert hvis man ikke vet det? Anonymkode: 9da4c...187
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2023 #2 Skrevet 22. mars 2023 Jeg fikk beskjed om at jeg måtte begynne med enten penis eller dildo etter 2 uker og jeg hadde full rekonstruksjon + pynting. Hvor har du utført inngrepet? Det mest korrekte er å spørre avdelingen. Anonymkode: 90fd1...34b 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2023 #3 Skrevet 22. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg fikk beskjed om at jeg måtte begynne med enten penis eller dildo etter 2 uker og jeg hadde full rekonstruksjon + pynting. Hvor har du utført inngrepet? Det mest korrekte er å spørre avdelingen. Anonymkode: 90fd1...34b Ikke utført enda. Skal operere offentlig og kun skjære bort overflødig lengde på indre kjønnslepper. Jeg har lest flere steder at man må vente 6 uker. Har også lest her på forumet at noen har hatt sex etter under 2 uker og at det gikk helt fint. Jeg vil bare vite litt om andres erfaring. Vil nok også få info fra sykehuset når jeg kommer dit, men hva andre har erfart selv er kjekt å vite. Anonymkode: 9da4c...187
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2023 #4 Skrevet 22. mars 2023 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Ikke utført enda. Skal operere offentlig og kun skjære bort overflødig lengde på indre kjønnslepper. Jeg har lest flere steder at man må vente 6 uker. Har også lest her på forumet at noen har hatt sex etter under 2 uker og at det gikk helt fint. Jeg vil bare vite litt om andres erfaring. Vil nok også få info fra sykehuset når jeg kommer dit, men hva andre har erfart selv er kjekt å vite. Anonymkode: 9da4c...187 Herregud. Godt jeg kom inn igjen hit. Mente 6 uker. Jeg tok offentlig via Betanien. Du får info i etterkant😄 Anonymkode: 90fd1...34b 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2023 #5 Skrevet 22. mars 2023 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Herregud. Godt jeg kom inn igjen hit. Mente 6 uker. Jeg tok offentlig via Betanien. Du får info i etterkant😄 Anonymkode: 90fd1...34b Skjønner det tar lang tid før det gror. Er det lenge siden du opererte? Tok det lang tid før sårene var grodd og synes arrene veldig godt etterpå? Anonymkode: 9da4c...187
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2023 #6 Skrevet 22. mars 2023 Snakk med kirurgen..? Anonymkode: e7c2d...d9b
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2023 #7 Skrevet 22. mars 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Skjønner det tar lang tid før det gror. Er det lenge siden du opererte? Tok det lang tid før sårene var grodd og synes arrene veldig godt etterpå? Anonymkode: 9da4c...187 Opererte for et år siden. Første ukene med leketøy var kjente jeg det. Men jeg opererte meg trang igjen også da, og det er jo akuratt det som er hensikten med arrene. Arr er ikke elastiske. Vil ikke si det var vondt mer en "travel" følelse i vevet. 2 mnd etter operasjon var jeg ekstremt fornøyd. Anonymkode: 90fd1...34b 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2023 #8 Skrevet 22. mars 2023 Arrene synes ikke på meg i dag nei. Glemte å svare på det. Anonymkode: 90fd1...34b 1
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2023 #9 Skrevet 23. mars 2023 AnonymBruker skrev (På 22.3.2023 den 15.22): Snakk med kirurgen..? Anonymkode: e7c2d...d9b Kommer til å gjøre det, men tipper at han ikke har egenerfaring med det jeg lurer på. Det er en del damer der ute med erfaring som det også er fint å høre med om det jeg lurer på. Anonymkode: 9da4c...187
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2023 #10 Skrevet 23. mars 2023 Hei. i papirene fra klinikken jeg opererte står det at det er individuelt, men at man normalt sett kan ha det etter 3 uker. jeg ventet nesten 3 uker, men så måtte vi bare teste. Gikk helt fint med rolig sex og litt lube. Er ca 6 uker siden nå og er så sykt fornøyd. Eneste jeg angrer på er at jeg venter så lenge med å få det gjort!! Anonymkode: 2cee5...dd1 3
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2023 #11 Skrevet 23. mars 2023 Hør med kirurgen som skal operere deg, ikke kvinneguiden 😊 Anonymkode: bd9a0...c8b 1
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2023 #12 Skrevet 23. mars 2023 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Hei. i papirene fra klinikken jeg opererte står det at det er individuelt, men at man normalt sett kan ha det etter 3 uker. jeg ventet nesten 3 uker, men så måtte vi bare teste. Gikk helt fint med rolig sex og litt lube. Er ca 6 uker siden nå og er så sykt fornøyd. Eneste jeg angrer på er at jeg venter så lenge med å få det gjort!! Anonymkode: 2cee5...dd1 Ca 6 uker siden operasjonen nå? Er sårene grodd mye nå? Synes det veldig godt at det er operert der nede eller gror sårene ganske raskt? Må du fortsatt bruke mye glidemiddel eller fungerer ting som før? Hvor lang tid etter operasjonen tok det før du kunne gå ut på tur, kino, restaurant eller annet på vennekveld uten at du måtte ta mye hensyn til sår og smerter? Anonymkode: 9da4c...187
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2023 #13 Skrevet 23. mars 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hør med kirurgen som skal operere deg, ikke kvinneguiden 😊 Anonymkode: bd9a0...c8b Hun sier hun vil høre fra kvinner med egen erfaring. Anonymkode: 90fd1...34b 3
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2023 #14 Skrevet 24. mars 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Ca 6 uker siden operasjonen nå? Er sårene grodd mye nå? Synes det veldig godt at det er operert der nede eller gror sårene ganske raskt? Må du fortsatt bruke mye glidemiddel eller fungerer ting som før? Hvor lang tid etter operasjonen tok det før du kunne gå ut på tur, kino, restaurant eller annet på vennekveld uten at du måtte ta mye hensyn til sår og smerter? Anonymkode: 9da4c...187 Vil si de er helt grodd, er sikkert ikke 100% og garantert en liten hevelse enda. Men føles grodd og merker ikke noe mer til det. Stingene mine falt ikke ut av seg selv da, så tilslutt fjernet jeg de selv. Da ble kantene umiddelbart mykere også. Bruker et par dråper lube enda (på kantene liksom), men vet egentlig ikke om jeg hadde trengt det. Jeg opererte en torsdag og tok det med ro den helgen. Var på jobb som vanlig på mandagen. Blødde/verket litt en ukes tid. Det vanskeligste var å finne behagelige truser, landet på at g-streng utrolig nok var det beste. Det son tok lengst tid var å kunne gå med bukser igjen. Ble kjole/skjørt/sagge-joggings de første ukene. Smertene etterpå var mye mindre en jeg forventet. Første kvelden når alt dopet fra klinikken gikk ut så var det en litt intens brannsår aktig følelse, men hadde fått med noe sterke smertestillende til første kvelden så bare tok de. Så tok jeg vel smertestillende på kvelden de neste 2-3 dagene. Eller var det Selfølgelig ubehagelig en stund, men ikke vondt. Var kjempehoven i hele greia de første dagene, men så bare i selve leppene. Brukte også endel ispose der i starten, følte det lindret og fikk ned hevelsen. Jeg gjorde det i narkose da, og det er jeg glad for. Bare spør om du lurer på noe mer, jeg søkte selv etter fortellinger fra folk som hadde gjort det. Men fant lite Anonymkode: 2cee5...dd1
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2023 #15 Skrevet 24. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vil si de er helt grodd, er sikkert ikke 100% og garantert en liten hevelse enda. Men føles grodd og merker ikke noe mer til det. Stingene mine falt ikke ut av seg selv da, så tilslutt fjernet jeg de selv. Da ble kantene umiddelbart mykere også. Bruker et par dråper lube enda (på kantene liksom), men vet egentlig ikke om jeg hadde trengt det. Jeg opererte en torsdag og tok det med ro den helgen. Var på jobb som vanlig på mandagen. Blødde/verket litt en ukes tid. Det vanskeligste var å finne behagelige truser, landet på at g-streng utrolig nok var det beste. Det son tok lengst tid var å kunne gå med bukser igjen. Ble kjole/skjørt/sagge-joggings de første ukene. Smertene etterpå var mye mindre en jeg forventet. Første kvelden når alt dopet fra klinikken gikk ut så var det en litt intens brannsår aktig følelse, men hadde fått med noe sterke smertestillende til første kvelden så bare tok de. Så tok jeg vel smertestillende på kvelden de neste 2-3 dagene. Eller var det Selfølgelig ubehagelig en stund, men ikke vondt. Var kjempehoven i hele greia de første dagene, men så bare i selve leppene. Brukte også endel ispose der i starten, følte det lindret og fikk ned hevelsen. Jeg gjorde det i narkose da, og det er jeg glad for. Bare spør om du lurer på noe mer, jeg søkte selv etter fortellinger fra folk som hadde gjort det. Men fant lite Anonymkode: 2cee5...dd1 Tusen takk for masse bra info! Opererte du på privat klinikk? Fikk du skåret bort lengden langsetter kanten eller klippet de type V-form som de sydde sammen? Vet at jeg nok vil få skåret langsetter hele kanten og kutte lengden på den måten. Usikker på om det (trim-metoden) blir mer synlig enn annet (wedge-metoden). Jeg er forberedt på joggebukse hjemme noen dager, men håper å kunne bruke olabukse igjen så raskt som mulig. Går sjelden i skjørt så det vil føles veldig rart å gå med skjørt eller joggebukse på jobb. Tror jeg blir sykmeldt ca en ukes tid. Du skriver du brukte isposer for å kjøle ned og hindre hevelse. Kjøpte du sånne profesjonelle isposer til idrettsskader på apoteket eller brukte du bare isbiter eller annet fra fryseren? Lube = glidemiddel? Har du massert sårene med det for å få mer elastisk hud/arr eller er det kun i.f.m. sex at det er nødvendig med smøring pga at det er trengt og risikabelt for at sårene sprekker opp i starten? Tenker du at ny partner umiddelbart vil se at man er operert eller kan sårene gro fint nok til at det ikke synes hvis man ikke vet om at inngrepet er gjort? Igjen tusen takk for nyttig info. Godt å få høre fra en som selv har vært gjennom dette :-) Anonymkode: 9da4c...187 1
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2023 #16 Skrevet 24. mars 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Tusen takk for masse bra info! Opererte du på privat klinikk? Fikk du skåret bort lengden langsetter kanten eller klippet de type V-form som de sydde sammen? Vet at jeg nok vil få skåret langsetter hele kanten og kutte lengden på den måten. Usikker på om det (trim-metoden) blir mer synlig enn annet (wedge-metoden). Jeg er forberedt på joggebukse hjemme noen dager, men håper å kunne bruke olabukse igjen så raskt som mulig. Går sjelden i skjørt så det vil føles veldig rart å gå med skjørt eller joggebukse på jobb. Tror jeg blir sykmeldt ca en ukes tid. Du skriver du brukte isposer for å kjøle ned og hindre hevelse. Kjøpte du sånne profesjonelle isposer til idrettsskader på apoteket eller brukte du bare isbiter eller annet fra fryseren? Lube = glidemiddel? Har du massert sårene med det for å få mer elastisk hud/arr eller er det kun i.f.m. sex at det er nødvendig med smøring pga at det er trengt og risikabelt for at sårene sprekker opp i starten? Tenker du at ny partner umiddelbart vil se at man er operert eller kan sårene gro fint nok til at det ikke synes hvis man ikke vet om at inngrepet er gjort? Igjen tusen takk for nyttig info. Godt å få høre fra en som selv har vært gjennom dette 🙂 Anonymkode: 9da4c...187 Jeg er egentlig ikke sikker på benevnelsen på det som ble gjort, klarer ikke skjønne det helt ut av epikrisen heller. Men hun brukte en slags «svipenn» og skar det bort på langs også sydde igjen. Hadde masse masse sting… Jeg gjorde det privat så hadde ikke krav på sykemelding uansett. Men avspaserte en dag også helg. Så følte jeg meg helt klar til å gå på jobb mandagen. Er heller ikke noe skjørt/kjole person men det var bare for ubehagelig med bukse… brukte bare en pose frosne erter jeg.. Fikk beskjed om å ikke smøre med noe, bare vaske med vann. Men brukte litt brudledine noen netter etter ca 2 uker for jeg syntes det klødde litt i arrkanten. Brukt lube bare ved sex, sånn for å minimere friksjonen (og det uansett er digg..) sårkantene føltes veldig stive og harde, men når jeg fjernet stingene ble de adskillig mykere. Er sikkert litt hardere en normalt enda, men ikke noe jeg tror man reagerer på Synes ikke jeg ser noe spes i speilet (man er jo uansett litt rufsete der nede). Kjæresten min har gransket det i hele prosessen og sier han aldri hadde lagt merke til det sånn det ser ut nå! hele inngrepet var mye mindre smertefullt og komplisert enn jeg hadde sett for meg! Anonymkode: 2cee5...dd1
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2023 #17 Skrevet 24. mars 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg er egentlig ikke sikker på benevnelsen på det som ble gjort, klarer ikke skjønne det helt ut av epikrisen heller. Men hun brukte en slags «svipenn» og skar det bort på langs også sydde igjen. Hadde masse masse sting… Jeg gjorde det privat så hadde ikke krav på sykemelding uansett. Men avspaserte en dag også helg. Så følte jeg meg helt klar til å gå på jobb mandagen. Er heller ikke noe skjørt/kjole person men det var bare for ubehagelig med bukse… brukte bare en pose frosne erter jeg.. Fikk beskjed om å ikke smøre med noe, bare vaske med vann. Men brukte litt brudledine noen netter etter ca 2 uker for jeg syntes det klødde litt i arrkanten. Brukt lube bare ved sex, sånn for å minimere friksjonen (og det uansett er digg..) sårkantene føltes veldig stive og harde, men når jeg fjernet stingene ble de adskillig mykere. Er sikkert litt hardere en normalt enda, men ikke noe jeg tror man reagerer på Synes ikke jeg ser noe spes i speilet (man er jo uansett litt rufsete der nede). Kjæresten min har gransket det i hele prosessen og sier han aldri hadde lagt merke til det sånn det ser ut nå! hele inngrepet var mye mindre smertefullt og komplisert enn jeg hadde sett for meg! Anonymkode: 2cee5...dd1 Igjen tusen takk! Dette er kjempenyttig å høre! Tenkte selv på erter og går nok for et lite lager med erteposer i fryseren før operasjonen 😂 Hvor lenge sitter stingene i før de fjernes? De skulle egentlig forsvinne av seg selv? Skjønte du fjernet de selv da de ikke løste seg opp naturlig. Sa de noe på klinikken om ca tid før stingene skulle tas, evt oppløses? Fint å høre at det ikke er så sinnsykt smertefullt og masse komplikasjoner som mange vil ha oss til å tro. Skjønner jo at noen kan få komplikasjoner og noen får også mindre vellykket resultat, men etter å ha snakket med flere fagpersoner forstår jeg at dette vurderes som et mindre inngrep med lav risiko. De som har undersøkt meg har ikke vært i tvil om at jeg vil bli fornøyd etterpå. Synes det er synd det er sånt stigma rundt denne type operasjoner også for oss som har store plager med lange indre kjønnslepper. Det gjør at det er tabu og snakke om og vanskelig å få god info fra andre med erfaring. Som du selv skriver er det vanskelig å finne egenerfaring på nettet. Jeg er svært takknemlig for at du deler din erfaring som er verdifull for meg og sikkert også andre 😊 Anonymkode: 9da4c...187
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2023 #18 Skrevet 24. mars 2023 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Igjen tusen takk! Dette er kjempenyttig å høre! Tenkte selv på erter og går nok for et lite lager med erteposer i fryseren før operasjonen 😂 Hvor lenge sitter stingene i før de fjernes? De skulle egentlig forsvinne av seg selv? Skjønte du fjernet de selv da de ikke løste seg opp naturlig. Sa de noe på klinikken om ca tid før stingene skulle tas, evt oppløses? Fint å høre at det ikke er så sinnsykt smertefullt og masse komplikasjoner som mange vil ha oss til å tro. Skjønner jo at noen kan få komplikasjoner og noen får også mindre vellykket resultat, men etter å ha snakket med flere fagpersoner forstår jeg at dette vurderes som et mindre inngrep med lav risiko. De som har undersøkt meg har ikke vært i tvil om at jeg vil bli fornøyd etterpå. Synes det er synd det er sånt stigma rundt denne type operasjoner også for oss som har store plager med lange indre kjønnslepper. Det gjør at det er tabu og snakke om og vanskelig å få god info fra andre med erfaring. Som du selv skriver er det vanskelig å finne egenerfaring på nettet. Jeg er svært takknemlig for at du deler din erfaring som er verdifull for meg og sikkert også andre 😊 Anonymkode: 9da4c...187 Stingene skal normalt sett løse seg opp etter 3-4 uker, men etter 4 uker hos meg var det ikke antydning til at det skjedde noe. Ringte klinikken og de sa jeg kunne komme dit for å fjerne de. Men hadde ikke ledig time før uken etter. Så gjorde det selv med speil og neglesaks. Var helt uproblematisk og ikke noe vondt. Anonymkode: 2cee5...dd1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå