Gå til innhold

Sliter med søvnløshet. Er helt fortvilet

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Cbd olje ble min redning. Dette er konsentrert olje fra cannabis planten men uten thc. Du får da alle de positive egenskapene som planten gir (bedre søvn, mindre følelser av stress og uro, bedre immunforsvar, mindre smerter i kroppen hvis man kjenner mye på det, listen er lang) uten å bli rusa og høy.

Anonymkode: 2659b...156

Finnes det lovlig å få kjøpt i Norge? Isåfall hvor? 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
Laraa skrev (2 minutter siden):

Og jern. Jeg er svimmel,slapp og sliten. Jernmangel så nå har jeg kjøpt jerntabletter 

Mangel på jern gjør en sliten og slapp osv som du nevner, men ikke hørt at det gir ikke angst og depresjon/uro slik mangel på vitaminer/mineraler som går på nervesystemet (b-12, folat, d vitamin, magnesium osv. )

Anonymkode: 6861e...c9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Eneste jeg har erfart hjelper mot søvnproblem, er å trene tungt på kvelden.

Da sovner jeg raskere og har bedre søvnkvalitet.

Nå er klokken 23:20 og jeg kom hjem fra trening for 10 minutter siden. Stuper i seng nå og kommer til å sovne raskt og sove godt.

Anonymkode: e3d64...d8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hei!
Jeg føler virkelig med deg. Jeg sliter selv med søvnløshet. Melatonin har ingen effekt på meg. Jeg har forståelse for at du er "i mot" sterkere medisiner, men jeg kan love at søvnløshet over tid er en mye større helsetrussel enn sovemedisiner. Jeg går i enkelte perioder på sterke sovemedisiner, for å "lære" kroppen å sove igjen. Det kan være i noen uker eller måneder. Jeg blir mer tilstede i hverdagen, har en normal døgnrytme, og masse overskudd. Dette er viktigere for meg enn noe annet. Nå benytter jeg meg av medisinene noen ganger i måneden eller uka. Helsa er mye bedre, og livskvaliteten er topp.
Når det er sagt virker det som om du burde ta en ordentlig prat med fastlegen om dette. Det er nok ingen på Kvinneguiden som kan diagnostisere søvnproblemene like godt som en lege. 

Anonymkode: 45d2b...c72

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter med det samme. Bruker asmr videoer for å roe systemet når jeg legger meg. Må kombinere det med melatonin for at det skal funke. Stress utløser søvnløshet, så kan være en ide å prøve å kutte ned på stressnivået et par ganger i uken? Har prøvd det meste. God søvnhygiene og alt det der. Må bare si at det funker kun i perioder der jeg ikke har så mye yttre stress/påvirkning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Mangel på jern gjør en sliten og slapp osv som du nevner, men ikke hørt at det gir ikke angst og depresjon/uro slik mangel på vitaminer/mineraler som går på nervesystemet (b-12, folat, d vitamin, magnesium osv. )

Det har du nok rett i, men hos meg i allefall påvirker det psyken med en gang jeg ikke har overskudd, er sliten og lei. Det er nok individuelt men hos meg henger det fysiske og psykiske tett sammen 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Liste med momenter å sjekke ut:

- styrketrening (hjelper hormonmessig)

- kun gult lys, eller minimer blått lys de siste timene før søvn

- kaldt nok på soverom, skjermet sovested

- vagusnerveøvelser (kan søkes opp på youtube)

- bli aldri liggende om du ikke får sove, stå opp og gjør noe annet til du blir trøtt igjen.

- epsomsalt fotbad (magnesium, kan hjelpe å slappe av og vi tar det best opp gjennom fotsålene)

- massering av diafragma og pusteøvelser generelt for bedre og mer avslappet pust. Stikk fingrene innunder ribbeine pekende oppover og masser langs hele kanten så langt opp du kommer.

Anonymkode: bc2ae...b19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Cbd olje ble min redning. Dette er konsentrert olje fra cannabis planten men uten thc. Du får da alle de positive egenskapene som planten gir (bedre søvn, mindre følelser av stress og uro, bedre immunforsvar, mindre smerter i kroppen hvis man kjenner mye på det, listen er lang) uten å bli rusa og høy.

Takk for tips ☺️ Hvor får jeg tak i denne oljen ? 
ts 

Anonymkode: 4d26c...5f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Da ga det ikke den avslappende effekten jeg ønsker, det ble for tidlig.

Men for all del, verdt å prøve. Bare man er klar over at det har vanndrivende effekt som kan gjøre vondt verre. 

Anonymkode: fa4f8...0c4

Hm, teèn skal jo gi avslappende effekt. 🧐 Jeg kan drikke te så sent som kl 20.00 eller halv ni og står aldri opp for å tisse. Da må du drikke noe i tillegg til te, siden du må opp. 

Anonymkode: 7e3d9...35c

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Laraa skrev (9 timer siden):

Det har du nok rett i, men hos meg i allefall påvirker det psyken med en gang jeg ikke har overskudd, er sliten og lei. Det er nok individuelt men hos meg henger det fysiske og psykiske tett sammen 

Såklart påvirker allmenntilstanden psyken. Jeg ville bare ha frem at mangel på jern i seg selv ikke påvirker nervesystemet/gir angst osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hm, teèn skal jo gi avslappende effekt. 🧐 Jeg kan drikke te så sent som kl 20.00 eller halv ni og står aldri opp for å tisse. Da må du drikke noe i tillegg til te, siden du må opp. 

Anonymkode: 7e3d9...35c

Jeg ønsker ikke "avslappende effekt" kl 18, når jeg legger meg kl 23. 

Og jeg må altså opp på do om jeg drikker når den har ønsket effekt - ca en times tid før leggetid. Te er vanndrivende. 

Alle har ikke samme blære, forstår du, så jeg ser egentlig ikke at dette er noe å kverrulere videre på? 

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

det som hjalp meg mest av alt var rett og slett meditasjonsøvelser, pusteteknikker og avslapning for å tømme hodet og kroppen. Har du forsøkt det? Finnes mange ulike typer men jeg fikk hjelp av psykriatisk sykepleier hos Medi3 av alle ting for jeg trodde seriøst jeg kom til å kaste vettet om jeg ikke fikk hjelp.. 

Anonymkode: 59494...b04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Hei. 
jeg skriver her i håp om å få noen gode råd fra dere. Jeg sliter nemlig med søvnløshet og har gjort det nå i over 2 år. Jeg holder på å bli gal. Fungerer ikke lenger snart og vet ikke hva jeg skal gjøre. Jeg er alenemor og jobber 100% og alt blir så mye vanskeligere når jeg ikke får god søvn. 
Har gått på sovemedisin (ikke sterke medisiner) melatonin både på resept og uten resept. Jeg er dog litt imot å gå på sterke sovemedisiner. Og skriver her i håp om noen her har prøvd andre type behandlinger som har hjulpet. 

Jeg var hos en nevroflexolog for 4 uker siden. Etter første behandling sov jeg veldig godt i 2 uker. Men så, hjalp liksom ikke de etterfulgte behandlingene noe mer. Så nå er jeg tilbake der jeg var. 
Er det noe jeg kan be legen gjøre for meg? Henvise meg noe sted? Hva som helst bare jeg får tilbake søvnen min 😕

Melotanin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
MaestroR skrev (8 minutter siden):

Melotanin

TS skriver jo i innlegget du siterer at hun har tatt melatonin uten hell. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
42 minutter siden, AnonymBruker said:

Te er vanndrivende. 

Hvis du drikker en te som skal være god for søvn så inneholder ikke den koffein. Vil påstå at den da ikke er mer vanndrivende enn vann. Blæren kan trenes opp til å holde mer, det tar ikke lang tid. Men det er så klart ditt valg!

Jeg holder uansett en knapp på det selvhjelpskurset jeg lenket til deg. Det blir nesten ikke bedre enn det, uten å gå til psykolog. 

Anonymkode: 8a683...5ca

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

10 mg tolvon hjalp meg enormt. I tillegg til søvnrestriksjoner; opplegg fra søvnlege. I dag er jeg dessverre på bunn igjen; sover i snitt 3 t hver natt. Derfor tar jeg imovane 2 ganger i uka, for å ikke klikke helt

Anonymkode: f9e5a...631

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
Laraa skrev (12 timer siden):

Finnes det lovlig å få kjøpt i Norge? Isåfall hvor? 🙂

Jeg kjøper den fra Sveits. En side som heter formulaswiss. De betaler moms til Norge og det står på sidene deres at produktene er lovlig i Norge, så da forholder jeg meg til det 😊. Dessuten så er det jo fritt for thc.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Takk for tips ☺️ Hvor får jeg tak i denne oljen ? 
ts 

På en nettside som heter formulaswiss 🙂. Lokalisert i Sveits 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Gå lange skogsturer.. Og hold deg unna skjerm og alt med koffein. 

Anonymkode: a1244...344

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Når på døgnet tar du det? Kan du fortelle litt mer om dette?

Anonymkode: 4d55f...635

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...