AnonymBruker Skrevet 22. mars 2023 #1 Del Skrevet 22. mars 2023 Hei. jeg skriver her i håp om å få noen gode råd fra dere. Jeg sliter nemlig med søvnløshet og har gjort det nå i over 2 år. Jeg holder på å bli gal. Fungerer ikke lenger snart og vet ikke hva jeg skal gjøre. Jeg er alenemor og jobber 100% og alt blir så mye vanskeligere når jeg ikke får god søvn. Har gått på sovemedisin (ikke sterke medisiner) melatonin både på resept og uten resept. Jeg er dog litt imot å gå på sterke sovemedisiner. Og skriver her i håp om noen her har prøvd andre type behandlinger som har hjulpet. Jeg var hos en nevroflexolog for 4 uker siden. Etter første behandling sov jeg veldig godt i 2 uker. Men så, hjalp liksom ikke de etterfulgte behandlingene noe mer. Så nå er jeg tilbake der jeg var. Er det noe jeg kan be legen gjøre for meg? Henvise meg noe sted? Hva som helst bare jeg får tilbake søvnen min 😕 Anonymkode: 4d26c...5f7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2023 #2 Del Skrevet 22. mars 2023 Sjekk ut Linnea Myhres serie om søvnløshet på VG-TV. Anonymkode: 907b2...98b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2023 #3 Del Skrevet 22. mars 2023 Jeg har slitt hele livet med søvnløshet. Jeg hører på kjedelige podkaster med et rolig tempo og innhold. Da sovner jeg nesten momentant. Noen ganger drikker jeg kaffe, selvom det høres counter-intuitivt ut så funker det. Har brukt sterke sove- medisiner før. Men nå er det dette som duger. Pluss å få MYE på dagtid, så jeg er fysisk sliten før leggetid. Anonymkode: 7c65d...971 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2023 #4 Del Skrevet 22. mars 2023 Har du prøvd skikkelig ift søvnhygiene? Pratet med legen tidligere? Hva sa han? (Mtp melatonin på resept går jeg ut fra det?) Søvnrestriksjon er vel noe som anbefales, men forstått at det kan være beintøft.. Så kanskje greit å ha fastlegen med på laget, og se om du kan få noe avlastning ift barnet i en periode. Anonymkode: f3d4b...fdd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2023 #5 Del Skrevet 22. mars 2023 Søvnrestriksjon! Det er beintøft og du må være forberedt på forverring før det blir bedre. Og for at det skal funke så må du være forberedt på å gå all in. Føler med deg. Det er forferdelig å ha det slik ♥️♥️♥️ Anonymkode: 7753c...2da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2023 #6 Del Skrevet 22. mars 2023 Mitt problem er tidlig oppvåkning, så tidlig som 2-3. Først prøver jeg teknikker for å sovne igjen, som å ikke bli fristet til en tur på toalettet eller trykking på telefonen. Om jeg ikke sovner på 20 minutter (ca) eller merker det er helt håpløst, så står jeg rett og slett opp og starter dagen. Det har gjort at negative følelser knyttet til seng/soverom har forsvunnet igjen. Trikset da er å ikke sove før normal sengetid igjen. Det kan være beintøft enkelte dager. Men da får jeg som regel 1-3 gode netter før en ny runde med nattevåk. Begynner jeg å ta igjen søvn derimot, da er det kjørt. (er det dette som kalles søvnrestriksjon, jf siste to innlegg?) Anonymkode: fa4f8...0c4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2023 #7 Del Skrevet 22. mars 2023 Har legen din tatt blodprøver, og hva er sjekket? Jeg hadde alvorlig søvnmangel før (brukte 4 timer på å sovne i beste fall,våknet igjen etter halvtime), og det ødela livet mitt fullstendig i mange år. Prøvde sovemedisiner, melatonin, osv. Ingenting hjalp. Det som hjalp: Få d vitamin nivået opp på et godt nivå. Da mener jeg ikke i nedre sjiktet av referanseverdiene, men få det godt opp. Magnesium. Blodprøver viste normalt, men jeg fikk vite at det ikke nødvendigvis betyr at kroppen har nok magnesium den klarer å bruke. Så jeg begynte med gode doser tilskudd. Merket bedring etter ca 1 mnd. Utover dette, sjekk også b12, b9/folat, etc. Tryptofan er også uhyre viktig for søvn og mental helse. Finnes i mat, men noen trenger tilskudd i tillegg. Tror ikke man får kjøpt det i butikk i Norge. Google det for info. I tillegg er kosthold generelt viktig. Mye ferdigmat/prosessert mat, "hvit" mat er ikke heldig. Rent kjøtt fremfor prosessert, villfisk fremfor fiskepinner, mye grønt. Gå turer hver dag hvis du kan. Om så bare et kvarter. Anonymkode: 6861e...c9e 3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet 22. mars 2023 #8 Del Skrevet 22. mars 2023 Sliter du med å sovne eller sliter du med at du våkner hele tiden? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2023 #9 Del Skrevet 22. mars 2023 Snublefot62 skrev (11 minutter siden): Sliter du med å sovne eller sliter du med at du våkner hele tiden? Jeg sliter både med å sovne og med at jeg våkner hele tiden og blir liggende våken. Sliter også med mareritt og er ofte helt «ødelagt» i kroppen etter netter med mareritt. så får aldri god søvn 😕 ts Anonymkode: 4d26c...5f7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet 22. mars 2023 #10 Del Skrevet 22. mars 2023 (endret) AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg sliter både med å sovne og med at jeg våkner hele tiden og blir liggende våken. Sliter også med mareritt og er ofte helt «ødelagt» i kroppen etter netter med mareritt. så får aldri god søvn 😕 ts Anonymkode: 4d26c...5f7 Skjønner. Legge du deg til et fast tidspunkt hver kveld og står opp til et fast tidspunkt? Er du trøtt/sliten når du legger deg? Drukket koffein/alkohol før du legger deg? Ligger du med mobilen eller nettbrett i senga ei stund før du legger deg? Tenker du mye når du legger deg? Dvs tankekjør og bekymringer? Endret 22. mars 2023 av Snublefot62 Trykket lagre for tidlig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2023 #11 Del Skrevet 22. mars 2023 Prøv å drikk kamomille te hver kveld, og da mener jeg hver kveld. Se om det hjelper.❤️ Sender deg en klem, forstår deg så godt❤️ Anonymkode: 7e3d9...35c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2023 #12 Del Skrevet 22. mars 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg sliter både med å sovne og med at jeg våkner hele tiden og blir liggende våken. Sliter også med mareritt og er ofte helt «ødelagt» i kroppen etter netter med mareritt. så får aldri god søvn 😕 ts Anonymkode: 4d26c...5f7 Høres ut som psykiske plager, angst og depresjon. Da hjelper det lite med kamille te og kostholdsregimer. Anonymkode: ece95...2f7 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2023 #13 Del Skrevet 22. mars 2023 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Prøv å drikk kamomille te hver kveld, og da mener jeg hver kveld. Se om det hjelper.❤️ Sender deg en klem, forstår deg så godt❤️ Anonymkode: 7e3d9...35c Te hjalp meg veldig godt for innsovning en periode. Det ga en rutine, og ro. Men så måtte jeg opp på do kl 2... og da var det kjørt 🙈 Anonymkode: fa4f8...0c4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2023 #14 Del Skrevet 22. mars 2023 Første pri er å ta tak i atferd og vaner. Kutter du koffein tidlig nok? Når spiser du siste måltid? Er du fysisk aktiv, og evt når på dagen? Sover du på dagtid? Bruker du skjerm før leggetid? Drikker du alkohol eller bruker nikotin på kvelden? Om det er noe å ta tak i når det gjelder vaner, så prøv det ober en periode først. Dersom du allerede gjør alt "etter boka", så kan søvnrestriksjon eller stimuluskontroll forsøkes, førstnevnte helst i veiledning av helsepersonell. Anonymkode: 13775...b10 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2023 #15 Del Skrevet 22. mars 2023 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Høres ut som psykiske plager, angst og depresjon. Da hjelper det lite med kamille te og kostholdsregimer. Anonymkode: ece95...2f7 Mangler på d vitamin, magnesium etc, gir psykiske plager som angst og depresjon. Hva vi spiser påvirker næringsopptak. Så jo, det hjelper. Anonymkode: 6861e...c9e 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2023 #16 Del Skrevet 22. mars 2023 Du kan forsøke dette selvhjelpskurset. Det er laget av en norsk psykolog. https://nhi.no/psykisk-helse/kognitiv-terapi/langvarige-sovnvansker/langvarige-sovnvansker-selvhjelpskurs/ Anonymkode: 8a683...5ca Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2023 #17 Del Skrevet 22. mars 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Te hjalp meg veldig godt for innsovning en periode. Det ga en rutine, og ro. Men så måtte jeg opp på do kl 2... og da var det kjørt 🙈 Anonymkode: fa4f8...0c4 Du trenger ikke drikke te sent, du kan ta deg en kopp i 18 eller 19 tiden. Da slipper du å stå opp på natta. Anonymkode: 7e3d9...35c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2023 #18 Del Skrevet 22. mars 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du trenger ikke drikke te sent, du kan ta deg en kopp i 18 eller 19 tiden. Da slipper du å stå opp på natta. Anonymkode: 7e3d9...35c Da ga det ikke den avslappende effekten jeg ønsker, det ble for tidlig. Men for all del, verdt å prøve. Bare man er klar over at det har vanndrivende effekt som kan gjøre vondt verre. Anonymkode: fa4f8...0c4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2023 #19 Del Skrevet 22. mars 2023 Cbd olje ble min redning. Dette er konsentrert olje fra cannabis planten men uten thc. Du får da alle de positive egenskapene som planten gir (bedre søvn, mindre følelser av stress og uro, bedre immunforsvar, mindre smerter i kroppen hvis man kjenner mye på det, listen er lang) uten å bli rusa og høy. Anonymkode: 2659b...156 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Laraa Skrevet 22. mars 2023 #20 Del Skrevet 22. mars 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Mangler på d vitamin, magnesium etc, gir psykiske plager som angst og depresjon. Hva vi spiser påvirker næringsopptak. Så jo, det hjelper. Anonymkode: 6861e...c9e Og jern. Jeg er svimmel,slapp og sliten. Jernmangel så nå har jeg kjøpt jerntabletter 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå