Gå til innhold

Den onde stemor-isj

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, Jeg er bonusmor til en 17-åring gutt som bor hos oss 50%. Jeg og samboer har også 2 andre barn sammen: en på 4år og en på 5mnd. Bonussønn er snill og grei, men også skikkelig distre. Jeg er selvfølgelig veldig glad i han. Og småsøsknene ser opp til han. 
Jeg har flere ting jeg irriterer meg fryktelig over (og skjems delvis over dette). Skulle ønske jeg klarte å la vær, men det klarer jeg altså ikke.

På søndag satt vi rundt middagsbordet og snakket om uken som kommer. Lillesøsteren på 4år spør om han kan følge henne på trening mandag kl. 17. Ja sier han. Hun gleder seg ekstra mye. Denne avtalen glemmer han - og kommer hjem i 21-tiden uten å gi noe beskjed. Lillesøsteren blir veldig lei seg. 

Fra han var 10år har han gått en luftetur med hunden etter skolen mot ukelønn, dette gidder han ikke lenger.

Han rydder ikke rommet. Jeg må mase x-antall ganger om å ta en shinings dersom det begynner minke på tallerkner på kjøkkenet. Ofte ender det i at jeg må hente disse tallerkner etc selv. 

Han blir aldri med på besøk til Besteforeldre. Det gidder han ikke lenger.

Også den som trigger meg mest(!). Vi har 1 bad vegg-i-vegg soverom. Ber han om å ikke dusje mellom 19-20 i leggingen av barna. Og ikke etter 22 pga støy og jeg skal legge meg. Likevel klarer han å treffe akkurat disse tidspunktene, HVER dag. Selvfølgelig skal ungdommen få dusje, men det bråker så hinsides.

Han har ikke noe ansvar eller oppgaver hos oss. Jeg spør om han kan hjelpe med å lage mat feks, være litt med småsøsken, dekke av etter mat, ta ut søppel. Ting blir gjort halvveis, han drar opp mobil og mister fokus. Vi ser han veldig lite, han er oppe å «trekker luft» rundt middagstider ellers er han stasjonert nedpå rommet sitt eller ute. Det er så ille at Lillesøster sier ‘hei, vi har besøk!’ når hun ser han. Noen som har synspunkter? Kan vi kreve at han bidrar noe? Vil såklart ikke jage han bort fra å bo her pga han føler det bare blir pes.

Jeg er så sliten av å irritere meg, spør fint om han kan bidra og ikke få noe hjelp. Det går ut over mitt humør, samboer og de andre barna. Samboer har også prøvd å snakke med ungdommen omtrent 100 ganger. 

Anonymkode: 11a58...931

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er ofte i seneste laget å oppdra unger når de er 17. Det er også veldig påfallende at faren hans i så liten grad nevnes.

Anonymkode: 1c93e...93c

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Han er ute om 2 år. Det går over. 

Dersom han legger planer med barna dine kan du gå mer aktivt inn og minne han på det slik at dine egne barn får det best mulig.

Anonymkode: 1276b...46f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Han er ute om 2 år. Det går over. 

Dersom han legger planer med barna dine kan du gå mer aktivt inn og minne han på det slik at dine egne barn får det best mulig.

Anonymkode: 1276b...46f

Hehe, ja. Takk for påminnelsen 😛 Hadde veldig lyst å minne han på det ja, men hører jo selv at jeg/vi maser mye om uviktig småtteri hele tiden. Denne gangen håpte jeg han klarte å prioritere tiden selv 😏

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det er ofte i seneste laget å oppdra unger når de er 17. Det er også veldig påfallende at faren hans i så liten grad nevnes.

Anonymkode: 1c93e...93c

Hehe ja. Har hatt de samme små ‘kampene’ i årevis. Han har søsken på andre siden også. Så tror vel at han har et slags fristed hos oss. 
Jeg og Pappaen er enig. Men han er litt mer forsiktig i fremtoningen ja, redd for at sønnen ikke liker seg like godt her dersom han krever mer.

AnonymBruker
Skrevet

E prat med ham er på sin plass. Han har ingen plikt å følge småsøsken, men lager han en avtale skal den holdes. 

Det er ikke ond stemor å lære den snart voksne mannen at man holder avtaler, eller i det minste melder avbud. Å utebli uten varsel er ansvarsløst og respektløst. 

Anonymkode: 6331d...ea3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Han er tenåring, de er ikke så veldig interessert i å være med familien. Avtaler skal selvfølgelig holdes. Minn han på avtaler, at han ikke må dusje i gitte tidsrom, rydde rommet osv. Man skulle kanskje tro at det ikke var nødvendig, men det er det ofte med tenåringer. 

Anonymkode: e59dd...082

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Dessverre en helt normal tenåring. De kan terge vettet av noen og enhver, men vit at dette er helt normalt og er noe veldig mange må gjennom med tenåringer i hus. 

Anonymkode: df6ad...35e

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Stikkordet her er: Samboer har også prøvd å snakke med ungdommen omtrent 100 ganger.

Det er nok dessverre ikke så mye du kan gjøre, så lenge far ikke tar tak i det. Det hjelper ikke at du maser..

hilsen en annen stemor..

Anonymkode: 9fe01...5c1

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva gjør og sier far til denne gutten?

Forøvrig høres det ut som en helt normal 17 åring, de fleste er nok dessverre sånn i den alderen. 

Anonymkode: 93080...3c9

Skrevet

Husk akkurat hva du irriterer deg over når dine egne unger når denne alderen - for da finner du ut at tenåringer er midlertidig hjerneskada. 😆 Hjernen fungerer overhodet ikke og beskjeder går bare ikke inn. At de to eksemplarene jeg har hjemme en gang var mine to søte små er helt uforståelig - og at de en dag blir voksne oppegående mennesker er umulig å tenke seg til. 

AnonymBruker
Skrevet
smurfebuss skrev (Akkurat nå):

Husk akkurat hva du irriterer deg over når dine egne unger når denne alderen - for da finner du ut at tenåringer er midlertidig hjerneskada. 😆 Hjernen fungerer overhodet ikke og beskjeder går bare ikke inn. At de to eksemplarene jeg har hjemme en gang var mine to søte små er helt uforståelig - og at de en dag blir voksne oppegående mennesker er umulig å tenke seg til. 

😆😆🙈

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...