Gå til innhold

Baby i bilstol på treningssenter - Max en time i bilstol?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en baby som er litt over en måned, og ønsker å komme igang med trening igjen. Har snakket med treningssenteret og fått klar signal på å ha baby med i bilstol da mange gjør dette og det er ett svært rolig senter. Likevel leser jeg at man skal ha baby i bilstol i max en time om gangen, men hvordan kan dette fungere for andre som har med baby? Har dere baby i lengre? Bare kjøreturen tur retur er ca 30 min 

Anonymkode: 52253...f3e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Har en baby som er litt over en måned, og ønsker å komme igang med trening igjen. Har snakket med treningssenteret og fått klar signal på å ha baby med i bilstol da mange gjør dette og det er ett svært rolig senter. Likevel leser jeg at man skal ha baby i bilstol i max en time om gangen, men hvordan kan dette fungere for andre som har med baby? Har dere baby i lengre? Bare kjøreturen tur retur er ca 30 min 

Jeg hadde med min baby stol hvor ryggen kunne legges ned. 

Anonymkode: eb3e0...c04

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva med å ha vognbagen istedenfor?

Anonymkode: f0375...5f0

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Bilstoler må ha 45 grader, ellers kan baby få pusteproblemer. En bilstol som står på gulvet vil mest sannsynlig ikke få 45 grader. Så ville dropper bilstol. Kan du ikke bruke baggen til vogna, eller et babynest eller noe. Da er det ikke noe begrensning på hvor lenge baby kan ligge.

Anonymkode: 49bc7...92e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg hadde med min baby stol hvor ryggen kunne legges ned. 

Anonymkode: eb3e0...c04

Ja jeg også har slik som kan legges ned men de sa i butikken at man likevel ikke skal sitte lenger enn 1 time 

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hva med å ha vognbagen istedenfor?

Ja jeg kan høre om dette går greit, var bare redd den tar for stor plass

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Bilstoler må ha 45 grader, ellers kan baby få pusteproblemer. En bilstol som står på gulvet vil mest sannsynlig ikke få 45 grader. Så ville dropper bilstol. Kan du ikke bruke baggen til vogna, eller et babynest eller noe. Da er det ikke noe begrensning på hvor lenge baby kan ligge.

Anonymkode: 49bc7...92e

Den har innebygd travel system som gjør at man kan legge den ned slik at baby ligger ergonomisk når den ikke er i bil. Skal høre om jeg kan bruke vogn isteden:-) 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja jeg også har slik som kan legges ned men de sa i butikken at man likevel ikke skal sitte lenger enn 1 time 

Ja jeg kan høre om dette går greit, var bare redd den tar for stor plass

så de mener at man ikke kan ha lengre kjøreturer heller?🙄 Selvsagt kan du bruke bilstolen når du har mulighet til å legge den ned. 

Anonymkode: 1e376...382

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvilken stol har du? Om den kan legges flat så er det vel ikke samme begrensning på tid? Men spørs jo hvor flat den blir, om den ikke blir helt flat og baby er bare 1 mnd så er jo likevel faren for dårlig pust der, at baby siger sammen i brystet? Er det sånn at ansatte på senteret passer på baby mens man trener eller bærer man stolen rundt mens man trener? Bagdelen til vogna tar jo ikke så mye mer plass enn en bilstol så om du får til å flytte sovende baby fra bil til vogn ville jeg forsøkt det istedet, da ligger iallfall baby trygt og behagelig :) Kan ikke se for meg at de sier det ikke er ok, er jo sikkert mange som triller til trening og ikke kjører bil. 

Er de veldig strenge på at vong er for stor finnes det sånne babynest med håndtak og kanter som man kan putte oppi bagdelen på vogna, kjenner noen som bruker det så de kan bære baby enkelt inn på trening og andre steder uten å måtte ha med hele bagdelen. 

Vi hadde Cybex bilstol som kunne legges ganske flat utenfor bilen men de 2 gangene jeg klarte å løfte setet ut av bilen uten at baby våknet så våknet hun etter maks 15 minutter så jeg har ikke erfaring selv med dette 😄

Anonymkode: 123d8...14a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

så de mener at man ikke kan ha lengre kjøreturer heller?🙄 Selvsagt kan du bruke bilstolen når du har mulighet til å legge den ned. 

Du skal egentlig ikke kjøre lenger enn det med liten baby nei, da bør man ha pause, ta baby ut av bilstol så de får beveget seg, ligget flatt osv. 

(Vi fikk høre 30 minutter ikke 1 time da. I Danmark mener jeg de sier 20 minutter men det er kanskje for de helt nyfødte)

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er forskjell på å bruke bilstol under kjøring og å bruke bilstol når den står stille. Kvelningsfaren er der faktisk for en liten baby når den sitter der og stolen står stille for lenge

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Millimani said:

Det er forskjell på å bruke bilstol under kjøring og å bruke bilstol når den står stille. Kvelningsfaren er der faktisk for en liten baby når den sitter der og stolen står stille for lenge

Dette stemmer :) Men, det er heller ikke anbefalt å ha baby i bilstolen mer enn en viss tid selv om man kjører. Må man kjøre langt med liten baby bør man ta pauser minst hver time (vi fikk vite oftere men det er nok for nyfødt og så øker tid de kan sitte av gangen når de blir eldre)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Fysioterapeuten her i kommunen sier st den anbefalingen stammer fra gamle dager og andre bilstoler. Så lenge det ikke er snakk om lange perioder hver eneste dag, kan man feks kjøre mange timer så lenge baby er fornøyd.

Hva med evt et teppe og legge baby på gulvet om du er stresset over det?🤗 Gitt at det er trygt for vekter og rullende ting..

Anonymkode: 1c311...179

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det der hørtes tungvint ut - og myyye tid u bilstol for den stakkars babyen. Kan du ikke trene på kveldstid slik at baby kan være sammen med pappaen?

Anonymkode: 075d8...e43

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Slutt å være hysterisk rigid i forhold til en time eller ikke. Noen babyer kan ikke ligge i en bilstol i en halvtime en gang. Selv om forhandler sier at det går bra å ligge en time. Og andre babyer kan ligge i halvannen time og sove søtt selv om forhandler sier en time. Det er jo babyen din du ser på om har det greit i bilstolen, ikke hva en forhandler anbefaler. 

Anonymkode: fee68...cb0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Fysioterapeuten her i kommunen sier st den anbefalingen stammer fra gamle dager og andre bilstoler. Så lenge det ikke er snakk om lange perioder hver eneste dag, kan man feks kjøre mange timer så lenge baby er fornøyd.

Hva med evt et teppe og legge baby på gulvet om du er stresset over det?🤗 Gitt at det er trygt for vekter og rullende ting..

Anonymkode: 1c311...179

Det samme fikk vi beskjed om fra fysio på sykehuset før vi dro hjem med vesla vår. 

Anonymkode: 9bac9...d9c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Anbefaler heller bagvogn om du har mulighet ☺️ Da har baby mulighet til å sprelle litt også 

Anonymkode: a9aed...c03

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde også anbefalt vogn. Spørs litt hvor lenge du skal trene. Ser at på min treningssenter så bruker noen babystol og noen bruker vogn. 

Anonymkode: c0a45...84c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det der hørtes tungvint ut - og myyye tid u bilstol for den stakkars babyen. Kan du ikke trene på kveldstid slik at baby kan være sammen med pappaen?

Anonymkode: 075d8...e43

Om ts fullammer er det jo vanskelig å være vekke fra babyen over lengre tid…

AnonymBruker
Skrevet

Det er bare tull med at baby ikke skal være i bilstolen mer enn en time… 

Har hatt tett oppfølging av både fysio og ortopeder på jenta mi, har kjørt land og Strand fra dag 1. bilturer på alt fra 1- 15 timer det første året.. 

Det du skal være forsiktig med er å la baby sove i bilstol når stolen ikke er montert i bilen. En babystol skal ha 45 grader helling ellers kan babyen bli kvalt. (Regner med du har målt helling i bilen). Men det frarådes derfor å la baby sove / sitte i bilstolen når den ikke står i bilen.

Anonymkode: 9279e...477

AnonymBruker
Skrevet

Men hvor leser du dette om 1 time? Hvilken forskning ligger bak dette? Er det tatt hensyn til riktig helning og eller liggeposisjon? Det er vesentlige spørsmål, men det viktigste er at de fleste regler/anbefalinger er skapt fordi det finns alt for mange foreldre som ikke har evnen til å vurdere hver situasjon "med måte". Det er bedre å ha strenge anbefalinger basert på "føre var" for den generelle befolkningen, enn å skille ut de foreldrene som trenger ekstra oppfølging. 

Anonymkode: d979c...808

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...