Plonk Skrevet 30. desember 2005 #1 Skrevet 30. desember 2005 Har kjøpt inn en pose med frosne scampi og tenkte vi skulle meske oss med dem i morgen kveld. Men jeg har ikke noen erfaring med å lage scampi selv. Har lyst å lage dem med noe med chili og hvitløk (ikke altfor sterkt, men litt ekstra smak), har noen en oppskrift? Er åpen for andre forslag også, hvis dere har!! Og gjerne noen tips til tilberedning (hvor lang tid tar de å tine, for eksempel, og kan jeg steke dem eller må de i frityr)?
Plonk Skrevet 30. desember 2005 Forfatter #2 Skrevet 30. desember 2005 ...og hva er best, rense dem først eller etterpå? På pakken står det at begge deler er mulig, så jeg er litt i tvil...
Gjest gjest1 Skrevet 30. desember 2005 #3 Skrevet 30. desember 2005 Jeg tiner de i kaldt vann. Renser før jeg steker. Lager en marinade med hvitløk, chili, olje, lime, ingefær og sweet chilisauce. La de ligge i marinaden i et par timer. Stekes raskt i varm panne (hell marianden oppi). Server med nudler eller en salat med ruccola.
Gjest Manic Skrevet 30. desember 2005 #4 Skrevet 30. desember 2005 Jeg wokker scampien raskt når de er tinte og blander med andre wokkede grønnsaker. Alt dette har jeg oppi en blanding av kokosmelk, olje, sitrongres, chili og annet godt krydder og det blir en nyyyydelig kokosmelkgryte Kokkosmelkblandingen lar jeg stå på varmen et kvarters tid for å godgjøre seg og har grønnsaker og scampi oppi rett før servering
Gjest Gjest Skrevet 31. desember 2005 #5 Skrevet 31. desember 2005 Når du renser, husk å ta ut tarmen langs ryggraden! Jeg har vært på middag hos en som ikke fjernet den, og det er litt ekkelt.. Marinerer med det jeg føler for, for eksempel hvitløk, chilli, soyasaus, lime, sitrongress osv. Det blir stort sett godt! Om du ikke vil prøve deg frem, tror jeg det er mange gode oppskrifter på www.nrk.no eller www.artoftaste.no. (for eksempel)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå