Gå til innhold

Jeg trenger tanker i forbindelse med bosituasjonen/økonomi og livet

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, vi er en familie som i dag bor i et ganske dyrt hus (eller i alle fall ikke det billigste) i et bra område.
Vi har dårlig økonomi ettersom vi har hatt litt ulike utfordringer knyttet til jobb/sykemelding de siste årene. så det går såvidt rundt hver måned. 

pga. det økonomiske stresset, har vi vurdert å selge huset og kjøpe noe billigere i et annet område. Vi har tidligere hatt en tanke om å flytte til et småbruk og har ansett det som idyllisk. Men er usikre på om det passer for oss. Det virker deilig med stort og usjenert uteområde der vi kan gjøre som vi vil. Men jeg er redd barna blir isolerte på slike steder? 

så kommer utfordringene. Hvis vi selger og flytter til noe billigere vil vi aldri kunne få råd til å flytte tilbake hit. Vi er svært fornøyd med det meste her i forhold til skole, barnehage, nærhet til ulike ting vi setter pris på osv. dette er også en bolig som kommer til å stige i verdi og blir vi boende har vi mulighet til å hjelpe barna senere i livet som kausjonist. utover det er det et svært bra område for barna å vokse opp. 

på den andre siden så kan det ta tid før vi får det romsligere økonomisk og derfor vil det å bo her føre til at vi ikke har råd til så mange opplevelser, og har det trangt økonomisk. Men vi holder på å «rette» opp i den økonomiske situasjonen. Så det kan være bedre om ett par år. 

Jeg prøver bare å finne ut av hvordan vi får et best mulig liv? Er det noen som har stått i det samme, hva endte dere opp med å gjøre? Har dere noen tanker? 

Anonymkode: 49e8f...491

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville satt opp en fordel og ulempe liste. Må barna bytte skole er det negativt, da mister de vennene sine. Dere kommer kanskje til å måtte bruke mere tid på å kjøre barna frem og tilbake til aktiviteter eller gamle venner.

Ett par jeg kjenner hadde det som dere. De valgte å flytte, barna byttet skole osv osv. Barna har må flyttet ut og foreldrene ønsker nå p flytte dit de bodde tidligere. De kommer aldri til å få råd til det og angrer bittert på å bo på landet.

Anonymkode: 80796...a73

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Dersom de økonomiske utsiktene er bedre om et par år hadde jeg blitt boende. Man klarer seg jo uten de store opplevelsene en tid for å få rettet opp økonomien. Jeg hadde vektlagt at dere bor i et bra område for barna og at de slipper å måtte bytte skole og barnehage. 

Anonymkode: 2c9ea...4b2

• Liker 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Finnes det en mellomting? En billigere bolig i ca. samme område?

Anonymkode: 7a2c3...fef

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Kommer veldig ann på hvor gamle barna er. Om de må bytte skole så er det en påkjenning, spesielt om de mister sine venner. Vil de trives med noen år i huset om det går på bekostning av ferie, fritidsaktiviteter osv? Klær og nødvendige ting kan jo handles på Finn for en rimeligere penge. 

Anonymkode: 06aed...393

AnonymBruker
Skrevet

Har dere overskudd å drifte et småbruk? 

Anonymkode: 22172...e6c

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Veldig viktig hvor gamle barna er. Har bare allerede begynt på skolen, ville jeg personlig tenker at det teller veldig negativt å måtte flytte på de, når de er godt etablerte der de bor.

småbruk er mye jobb.  Det er for spesielt interesserte, du må like det.

Er du sikker på at det er disse to valgene du står imellom? Å bli boende i dårlig økonomi eller flytte. Hva med å bytte jobb, ta etterutdannelse, kanskje noen flere steg for ekstra inntekt? Hva med utleie av deler av bolig, hvis huset er stort?

Anonymkode: b494c...78c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Småbruksdrømmen er en idyll som for mange ender som et mareritt. Dere skal ha både økonomi og overskudd for å få noe positivt ut av det. Ja, og barna blir ofte isolert på sånne steder og det er greit om man trives med det og er vant til det, for andre kan dette bli litt overveldende. 

Det at barna trives der dere bor nå, syns jeg er viktig. Det er ikke gitt at de får det like bra andre steder. Det er ikke alltid like lett å være " den nye". Kommer selvfølgelig litt an på alder på barna. Men å flytte et sted uten tilknytning, kan være tøft for mange. 

Siden økonomien ser ut til å bedre seg, ville jeg nok stått i det et par år til for å se. Nettopp fordi dere er så fornøyd med livet rundt.

Anonymkode: 040bf...a7e

• Liker 6
Skrevet

Klarer dere å avvente et par år og se? Renten settes opp i morgen, og antageligvis et par ganger til i år.

Skrevet

Kan dere leie ut deler av boligen? 

Du skriver ikke årsak til sykemelding men å drive småbruk tror jeg er knallhardt og overskuddet skal være der.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis dere kan kutte opplevelser etc har dere jo et overskudd å ta av. Jeg ville bitt tenna sammen og kuttet enda mer. Mange har aldri råd til noe ekstra, dere tåler et par år med smalere økonomi. Jeg ville kuttet veldig mye for å beholde boligen siden barna går på skole.

Jeg og mannen vil også ha småbruk, men med meg som er kronisk syk er det ikke sjans. Du må være to friske mennesker for å ha tid til et småbruk.

Anonymkode: 7cd5a...9a9

AnonymBruker
Skrevet

Ikke flytt på landet med barna så de må bytte skole og miste vennene. I verste fall vil de bli mobbet på den nye skolen og da angrer dere. De vil bli så isolerte og livet på landet er tungt og kjedelig. 

Anonymkode: a3469...335

Skrevet

Småbruk høres idyllisk ut. Men det er tøft og krevende arbeid. Og kostbart.

Har dere kunnskap, overskudd og penger nok til å håndtere det?

• Liker 2
Skrevet

Bli der dere er, eventuelt i en billigere bolig.

Nå er det inflasjon dvs at et lån på 3 millioner ikke er i nærheten det samme om ti år. Prisene øker også, jeg ville tenke på fremtiden og heller prioritert noen magre år nå. 

Tenke heller på å øke inntekten, kanskje leie ut et rom en periode. Jeg leste et intervju med Gro Harlem Brundtland. Hun og mannen kjøpte rekkehus på Bygdøy og da var de unge og hadde ikke så mye penger. De hadde og fire barn.  For å få det til å gå rundt måtte de leie ut et av soverommene til en student og hun måtte kjøre legevakt i helgene. Og de gikk en periode så kom de over kneika.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bo billigere....få ned kostander er mitt tips.

Vi kjøpte oss en leilighet i stedet for huset vi hadde, er SÅ mye enklere. Nå er det bare å smelle igjen døra...slipper alt styret med vedlikehold. Valgte også å kjøpe et sted med litt lavere priser.

Pusse opp er ikke noe som er viktig for oss, har ordnet litt på ting. Alt av møbler kjøpte vi på finn.no.

I dag handler jeg aldri ting lenger, kaster bort penger på puter/pynteting+++.....tenk på alt TULLET vi kjøper som vi IKKE trenger! Vi er jo gale i hodet, skal pynte opp boligen. Det skal se bra ut.....spyr når jeg tenker på dette i dag. Jeg var slik før ☺️

Anonymkode: a0710...24d

AnonymBruker
Skrevet

Har dere mulighet til å f.eks leie ut et rom til en student for en periode? Finnes det alternativer til ekstra inntekter?

Anonymkode: 36199...44a

Skrevet

jeg gjorde omvendt, og dette vil jo oppleves ulikt fra familie til familie, men:

etter at vi flyttet fra et billigere område og en leilighet vi ikke trivdes veldig godt i, og som lå litt lenger unna skole og venner etc, til et litt dyrere område og større leilighet som er nær alt det jeg nevnte, så har rett og slett livet blitt mye bedre. jeg har dårligere råd her, men det er såå verdt å måtte kutte ut noen ferier og restaurantbesøk eller hva man enn må droppe, for å stå opp hver dag til et hus man elsker og bo i et område man trives i.

men dere får jo snakke med barna også, er de villig til å ofre visse goder for å bli boende, eller foretrekker de å flytte og få litt romsligere økonomi?

AnonymBruker
Skrevet

Småbruk er det siste jeg hadde valgt når ankepunktene her er økonomi og sykdom.

Kan dere bytte bolig der dere bor?

Tomannsbolig/rekkehus? Leilighet? 

Anonymkode: 1a543...cf2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi var i litt liknende situasjon. Vi endte opp med å flytte til et annet rimligere hus i samms skolekrets,  men med sokkelleilighet vi kunne leie ut. Endte opp med 1million mindre i lån, og 10000 kr i skattefri inntekt fra utleieleiligheten hver mnd. Gjorde virkelig hele forskjellen for oss :)

Anonymkode: 95db6...772

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Uansett hva dere gjør - ikke kjøp et småbruk.
Det er som du sier, en idyllisk drøm. En må ha erfaring og kunnskap, og det er mye jobb.

Om dere vil prøve et mer landlig liv, så finnes det en mellomting. :) 

Se heller etter et hus med stor hage/tomt, hvor det er plass til stor kjøkkenhage med poteter, grønnsaker til eget bruk, og kanskje et par høner. Eller kaniner.

For den del - anlegg kjøkkenhage ved huset dere bor nå.

Lurt å ha noen erfaring med hva det innebærer å dyrke jord og kanskje stelle et par dyr.

Og - en må slett ikke ha småbruk, kjøkkenhage eller dyr for å bo mer landlig til! De aller fleste som bor slik har bare helt vanlige hus og hjem, med litt mer plass rundt seg.

Landlig trenger heller ikke bety ødemark.

Veldig mange steder rundt i landet er det mulig å bo landlig i nærhet til et bysentrum eller tettsted.

20 min unna sentrum i regionens tredje største by er det både egen skolekrets og bondegård.

Barna blir ikke isolerte, og kan helt fint gå på alt av aktiviteter som dansing, karate, ungdomsklubb osv. Bussturen er vel ikke lengre enn en bruker på å reise gjennom Oslo.

Anonymkode: 62a7a...143

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...