Gå til innhold

Kjøre Trondheim - Oslo med elbil. Ny på dette…


Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det har jeg aldri gjort før. Mener å huske den har 350 km rekkevidde, så jeg må stoppe å lade. Hvor lang tid tar det å lade den opp igjen? Må jeg regne med ett eller to stopp? Er det gode lademuligheter, eller må jeg regne med kø? (Snakk om fredag ettermiddag.) 

Hilsen en elbiljomfru 

Anonymkode: 1ecba...2e1

AnonymBruker
Skrevet

Har du prøvd google?  Finnes tonnevis med informasjon og veiledning der.

Anonymkode: 6283c...3e7

  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

anbefaler a better route planner, her kan du legge inn bilmodellen din og den vil anbefale rute og ladestopp.

https://abetterrouteplanner.com/

det kan forekomme noe ladekø på steder med få ladere, hvis du er redd for kø anbefaler jeg å lade på tesla sine ladestasjoner.

Anonymkode: dd554...15e

  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

A better routeplanner og ladeapper herfra til Amazonas. Legg inn en rfid-brikke i disse appene også. Det er for meg vanskelig å forstå hvorfor en ikke kan ha vanlig kortbetaling på disse ladeplassene

Anonymkode: 1ce55...46d

  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

anbefaler a better route planner, her kan du legge inn bilmodellen din og den vil anbefale rute og ladestopp.

https://abetterrouteplanner.com/

det kan forekomme noe ladekø på steder med få ladere, hvis du er redd for kø anbefaler jeg å lade på tesla sine ladestasjoner.

Anonymkode: dd554...15e

Bruker abrp mye for å planlegge turer. Liker den godt.

 

Når det gjelder langkjøring med elbil tenk 30-70. Lad når du nærmer deg 30 %, lad så opp til 70 %. 

Det gir noen flere ladestopp, men hvert stopp blir kortere. 

Tesla sine ladere er suverene, men Circle K er også bra. Jeg har elbilforeningens rfid brikke og har registrert rubbel og bit av det som finnes av ladefirmaer. Litt overkill for én tur, men enda har jeg ikke funnet en eneste ladestasjon der brikken ikke virket. 

Skrevet
On 3/22/2023 at 7:24 PM, stan said:

Når det gjelder langkjøring med elbil tenk 30-70. Lad når du nærmer deg 30 %, lad så opp til 70 %. 

De fleste biler lader raskest i området 5-50% så å aldri gå lavere enn 30% er rart. Eneste grunn til å holde på sånn er alvorlig tilfelle av rekkeviddeangst. 

 

On 3/22/2023 at 8:47 AM, AnonymBruker said:

Det har jeg aldri gjort før. Mener å huske den har 350 km rekkevidde, så jeg må stoppe å lade. Hvor lang tid tar det å lade den opp igjen? Må jeg regne med ett eller to stopp? Er det gode lademuligheter, eller må jeg regne med kø?

Alle de spørsmålene avhenger av hvilken bil du har... 350km rekkevidde sier egentlig ingenting. Tesla har overraskende lite rekkeviddetap vinterstid, mens BZ4X har såvidt 50% av oppgitt rekkevidde vinterstid. Ladehastighet varierer også med bilmodell og utetemperatur. 

Ladesituasjonen har blitt bedre etter at Tesla åpnet opp de fleste ladestasjonene sine for andre biler. 

On 3/22/2023 at 1:50 PM, AnonymBruker said:

Det er for meg vanskelig å forstå hvorfor en ikke kan ha vanlig kortbetaling på disse ladeplassene

Det er antagelig et kostnadsspørsmål. Og kundelojalitet. Alle butikker nå til dags har kundeklubber og rabatter. Det er jo bare å sette seg ned en liten halvtime en ettermiddag og registrere RFID-chippen til NAF/Elbilforeningen/ladeklubben/Plugsurfing hos alle de aktuelle ladeselskapene. Etter det trenger du ikke en eneste app, du kan bare tappe den lille chippen i ladestasjonen. Enkelt og greit. Og så får man alle de rabattene man har krav på. Da trenger man ikke engang å ta med seg lommebok på tur.  

AnonymBruker
Skrevet
On 3/22/2023 at 7:24 PM, stan said:

Bruker abrp mye for å planlegge turer. Liker den godt.

 

Når det gjelder langkjøring med elbil tenk 30-70. Lad når du nærmer deg 30 %, lad så opp til 70 %. 

Det gir noen flere ladestopp, men hvert stopp blir kortere. 

Tesla sine ladere er suverene, men Circle K er også bra. Jeg har elbilforeningens rfid brikke og har registrert rubbel og bit av det som finnes av ladefirmaer. Litt overkill for én tur, men enda har jeg ikke funnet en eneste ladestasjon der brikken ikke virket. 

Dette er ikke helt rett, det beste er å lade under 20% og gjerne lavere, da lader man raskest, og så lade opp til 80% 

Anonymkode: f0b97...66e

Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Dette er ikke helt rett, det beste er å lade under 20% og gjerne lavere, da lader man raskest, og så lade opp til 80% 

Anonymkode: f0b97...66e

Tror dere misforstod. Når du passer 30 % er det fornuftig å ha eller legge en plan for lading. Når du er på 5 % kan det være få, om noen alternativer igjen. 

På langtur ikke lad til 100 %, men lad slik at du kommer til neste fornuftige ladestopp. Da rekker det nesten bestandig med 70 %, gjerne mindre. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...