Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei alle,

Vi har en baby på 15 måneder som sover gjennom natten, men sover fra 6 til 4. Tidligere sov han fra 6 til 5. Han sover ca 2 timer om dagen. Dette er vanligvis en lur, men når han våkner så tidlig blir det som regel to kortere lurer. 

Han trenger ikke så mye søvn som andre babyer. Han kuttet fra 2 til 1 lurer da han var ca 10 måneder. 

Dere som hadde babyer som våknet tidlig, var det noe som funket for dere? Kutte i dagsoving?

Han er en aktiv og glad gutt som går i barnehage. 

Anonymkode: d2ce6...b38

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Men legger du han kl 18 på kvelden? Kanskje legge han litt senere? 

Anonymkode: 02bcf...cd2

• Liker 1
  • Nyttig 5
Skrevet

Jeg tenker det er tidlig å kutte duppen. Men her sov vår dupp til hun var 3 år..

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Men legger du han kl 18 på kvelden? Kanskje legge han litt senere? 

Anonymkode: 02bcf...cd2

Legger ham klokken 18, ja. Da er han kjempetrøtt og sovner helt av seg selv. Leser forskjellige ting at både tidligere og senere leggetid kan gjøre at de sover lenger. 

1 hour ago, Gjest22 said:

Jeg tenker det er tidlig å kutte duppen. Men her sov vår dupp til hun var 3 år..

Ok, skjønner. Tenkte å eventuell å forkorte soving på dag, ikke kutte ut helt enda.

AnonymBruker
Skrevet

Du må snu døgnet. Du kan ikke forvente mer enn 10t natt når han sover på dagen i tillegg.

Anonymkode: e0acb...f12

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at du må forsøke å forskyve sovingen så legging blir tidligst 19 og han igjen da sover til iallfall 5. 18 er veldig tidlig leggetid vel? Vet at noen sier at senere leggetid kan gi tidligere oppvåkning osv men her virker det jo som at han bare vil sove 10 timer om natten og da ville jeg iallfall forsøkt å forskyve de 10 timene :) Det går sikkert ikke på en dag da..

Anonymkode: 36e5f...c2a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg tenker at du må forsøke å forskyve sovingen så legging blir tidligst 19 og han igjen da sover til iallfall 5. 18 er veldig tidlig leggetid vel? Vet at noen sier at senere leggetid kan gi tidligere oppvåkning osv men her virker det jo som at han bare vil sove 10 timer om natten og da ville jeg iallfall forsøkt å forskyve de 10 timene :) Det går sikkert ikke på en dag da..

Anonymkode: 36e5f...c2a

Enig i denne. Start i det små, med å legge 5-10 minutter senere, på noen uker så har du forskjøvet leggingen med en time og forhåpentligvis også forlenget nattesøvnen din. 

Men, forsøker du å støtte han i å sovne igjen når han våkner i 4-5-tiden? Eller er det liksom morgen og å stå opp da? Vår på 15 mnd våkner hver natt mellom 2-5. Men vi støtter i å kunne sovne igjen. Noen ganger går det ikke eller det tar en time å finne roen, men som regel går det fint. 

Anonymkode: 72a25...50e

AnonymBruker
Skrevet
46 minutter siden, AnonymBruker said:

Enig i denne. Start i det små, med å legge 5-10 minutter senere, på noen uker så har du forskjøvet leggingen med en time og forhåpentligvis også forlenget nattesøvnen din. 

Men, forsøker du å støtte han i å sovne igjen når han våkner i 4-5-tiden? Eller er det liksom morgen og å stå opp da? Vår på 15 mnd våkner hver natt mellom 2-5. Men vi støtter i å kunne sovne igjen. Noen ganger går det ikke eller det tar en time å finne roen, men som regel går det fint. 

Anonymkode: 72a25...50e

Ja, det virker som en god idè.

Vi gjør vårt beste for å oppfordre ham til å sove litt lengre. I dag tidlig ble han ammet i sengen med meg, men han var lys våken likevel. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville gradvis forsøkt å skyve leggetid litt.

Og samtidig lagt om eget døgn slik at dere får nok timers søvn på en natt. 

Jeg begynt faktisk å sette pris på tidlige morgener veldig raskt. Det å få unna mye praktisk før dagen i det hele tatt startet. Mens kveldene derimot stort sett ble brukt til TV og avslapping. 

Anonymkode: f4838...ce8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg ville gradvis forsøkt å skyve leggetid litt.

Og samtidig lagt om eget døgn slik at dere får nok timers søvn på en natt. 

Jeg begynt faktisk å sette pris på tidlige morgener veldig raskt. Det å få unna mye praktisk før dagen i det hele tatt startet. Mens kveldene derimot stort sett ble brukt til TV og avslapping. 

Legger meg ved 9-tiden siden jeg er vant til at han våkner 5, hehe. Men det er faktisk veldig koselig å få morgenen sammen, det er helt sant. 

Nå skal klokken stilles, så vi får kanskje litt drahjelp? Heldigvis riktig vei for vår del denne gangen. Hadde vært helt krise å stille den andre veien, da hadde han brått våknet klokken 3 😬

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Legger meg ved 9-tiden siden jeg er vant til at han våkner 5, hehe. Men det er faktisk veldig koselig å få morgenen sammen, det er helt sant. 

Nå skal klokken stilles, så vi får kanskje litt drahjelp? Heldigvis riktig vei for vår del denne gangen. Hadde vært helt krise å stille den andre veien, da hadde han brått våknet klokken 3 😬

Fokuser på det positive :)

Om 3-4 år har du et barn som krever mer om kvelden, og morgen består av "vil ikke" og trassanfall herfra til evigheten før dere kommer dere ut døra, gjerne med tutu skjørt i januar. Om 5-10 år består morgenene i "matpakke - gymklær - kostyme - barnebursdag - turdag". Om 10 - 15 år har du en tenåring som okkuperer TVen og stua til sent. Og så ligger og drar seg tilsvarende dagen etter. 

Da vil du savne de 2-3 timene du fikk alene om kvelden, og fine stunder om morgenen. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Man må i allefall aldri stå opp med barnet som våkner så tidlig. Hold dere i seng på mørkt soverom til morgen (her var det aldri opp før 7). Det fungerte etterhvert og barnet sov lenger.

Anonymkode: 8ea40...f6b

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Man må i allefall aldri stå opp med barnet som våkner så tidlig. Hold dere i seng på mørkt soverom til morgen (her var det aldri opp før 7). Det fungerte etterhvert og barnet sov lenger.

TS legger barnet kl 18! Du kan ikke forvente at barnet skal være 13 timer i senga i tillegg til daglur. Det er helt totalt urealistisk.

AnonymBruker
Skrevet
57 minutter siden, AnonymBruker said:

TS legger barnet kl 18! Du kan ikke forvente at barnet skal være 13 timer i senga i tillegg til daglur. Det er helt totalt urealistisk.

Hvordan blir der egentlig om barnet har veldig mange oppvåkninger? Regnes det feks som ti timers søvn på natt? Her har ungen en nap å dagtid (1-2.5 t) og legges rundt 19. våkner x antall ganger og sover ikke sammenhengende eller godt:( Vaakner mellom 5-7 og er klar foe dagen). 

Anonymkode: cdbcc...498

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
16 hours ago, AnonymBruker said:

Fokuser på det positive :)

Om 3-4 år har du et barn som krever mer om kvelden, og morgen består av "vil ikke" og trassanfall herfra til evigheten før dere kommer dere ut døra, gjerne med tutu skjørt i januar. Om 5-10 år består morgenene i "matpakke - gymklær - kostyme - barnebursdag - turdag". Om 10 - 15 år har du en tenåring som okkuperer TVen og stua til sent. Og så ligger og drar seg tilsvarende dagen etter. 

Da vil du savne de 2-3 timene du fikk alene om kvelden, og fine stunder om morgenen. 

Hehehe, mye å se frem til, skjønner jeg :) 

10 hours ago, AnonymBruker said:

Det hadde virkelig aldri fungert med mitt barn. Han ble lagt i sprinkelseng da han var 5 måneder fordi han krabbet ut av sengen. Han er veldig aktiv og har alltid vært det. Bra det fungerte for dere :) 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hehehe, mye å se frem til, skjønner jeg :) 

Det hadde virkelig aldri fungert med mitt barn. Han ble lagt i sprinkelseng da han var 5 måneder fordi han krabbet ut av sengen. Han er veldig aktiv og har alltid vært det. Bra det fungerte for dere :) 

Mitt barn sov også i sprinkelseng fra 6 mnd, men når han da våknet tidlig så tok vi han inn på vårt mørke soverom og stod ikke opp med han. Men som du sier alle barn er forskjellige så noe som fungerte godt for oss bør ikke nødvendigvis fungere for andre.🙂

AnonymBruker
Skrevet

Du må bare klare deg frem til fredag, da snur klokken til sommertid, og kl 5 blir kl 6 ny tid 😎🥳

Anonymkode: ac933...70c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.3.2023 den 10.25):

Legger ham klokken 18, ja. Da er han kjempetrøtt og sovner helt av seg selv. Leser forskjellige ting at både tidligere og senere leggetid kan gjøre at de sover lenger. 

Ok, skjønner. Tenkte å eventuell å forkorte soving på dag, ikke kutte ut helt enda.

Da vil jeg tro at det er litt for tidlig å kutte ut den ene duppen på dagtid. La han heller sove to korte dupper og legge seg litt senere på kvelden. Søvn avler søvn, så å forkorte soving på dagtid så tidlig vil sjeldent medføre at de sover gjennom hele natten. Jeg har seks barn og har testet ut mye forskjellig, og å droppe soving på dagtid har aldri vært vellykket når de er så små.

Anonymkode: bfb70...c64

AnonymBruker
Skrevet

Husker de morgningene 😝

ikke noe annet tips en å starte dagen tidlig. Husker vi var på kaffebesøk hos venner og familie kl 8 i de tider😅. Så går det seg til litt og litt, og barnet våkner senere og senere😜

Anonymkode: 94a61...02a

AnonymBruker
Skrevet

Kan dere legge først 18.15, så etterhvert 18.30 osv til dere kommer til kl 19?

Vi forsøkte det, hjalp etterhvert. Fikk da+ med kutting av dagsøvn etterhvert gradvis våkning 05, så 06. 

Anonymkode: 7a705...c85

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...