AnonymBruker Skrevet 22. mars 2023 #1 Skrevet 22. mars 2023 Vi har et barn på ett år og bor på en toroms leilighet på ca 60 kvm (som snart skal pusses opp for å få to soverom og en bedre planløsning, men akkurat nå er helt krise med bad innenfor soverommet og do ved stua). Men svigers har bestemt seg for å komme 4 netter på overnatting og skal bo i stua og sove på madrass på gulvet, selv om vi har prøvd å hinte om at de kanskje kunne leid en airbnb eller hotell,da de har en romslig økonomi. Barnet vårt våkner innen 06 hver morgen og da står vi opp. De er i tillegg typer som planter seg godt i sofaen med TV på full guffe selv om vi prøver å unngå at barnet vårt skal se TV, men når de er her er det 24/7, og de har blitt vant til full oppvartning. Tidligere har vi hatt alle måltider innkjøpt og planlagt på forhånd og kaffe og kake som venter idet de kommer inn døra. Men vi kjenner på at vi ikke har kapasitet til dette lengre og at vi må forsøke å sette grenser, slik at de kan bli en ressurs når de er her, gi oss litt avlastning med barnet og kanskje til og med ta en oppvask eller sette på kaffen selv. Jeg kommer fra en familie hvor det ikke hadde vært et problem å si det rett ut, men samboeren min og foreldrene hans er ikke like vante til å snakke om ting. Hvordan går vi frem så de forstår tegningen? Anonymkode: 0067b...fa6 1 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2023 #2 Skrevet 22. mars 2023 Hvorfor hinte? Sist sendte jeg bare link til airbnb, samt et hotell. Og om TVen er på skrur jeg den bare av, og tar med meg fjernkontrollen. Anonymkode: c94ab...85c 5 1
Friluftsmann70 Skrevet 22. mars 2023 #3 Skrevet 22. mars 2023 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Hvorfor hinte? Sist sendte jeg bare link til airbnb, samt et hotell. Og om TVen er på skrur jeg den bare av, og tar med meg fjernkontrollen. Anonymkode: c94ab...85c Du vil med andre ord ikke ha besøk. 1
Blålilla Skrevet 22. mars 2023 #4 Skrevet 22. mars 2023 Kan dere ta inn på hotell- og la besteforeldre passe barn om natta?
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2023 #5 Skrevet 22. mars 2023 Eneklt. Send de en melding når de er på vei om at du har handlet litt mat, brød og syltetøy. men hvis det er noe annet spesielt de vil ha så får de stoppe innom butikken på veien. Når de kommer så viser du de rundt i leiligheten (selv om de sikkert har vært der flere ganger) så forteller du hvor kaffen ligger og spør om de vet hvordan kaffe maskinen fungerer? Fortell så at du vil ikke at barnet skal se tv, og om de kan respektere det når barnet er i stua. Si klart og tydelig at de får føle seg som hjemme, finne seg mat når de er sultne og jada jada. Oppvaskmaskinen står her. Vaske middlet er her. Gjør alt dette med en gang de kommer inn døren, og med et stort smil. 😊 Anonymkode: e1fcb...60c 2
StriLenke Skrevet 22. mars 2023 #6 Skrevet 22. mars 2023 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Hvorfor hinte? Sist sendte jeg bare link til airbnb, samt et hotell. Og om TVen er på skrur jeg den bare av, og tar med meg fjernkontrollen. Anonymkode: c94ab...85c Samme her. Skjønner ikke hvorfor folk går så rundt grøten, og særlig med foreldre/svigerforeldre, og i sitt eget hus til og med! Si det som det er, geez. 1
StriLenke Skrevet 22. mars 2023 #7 Skrevet 22. mars 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Eneklt. Send de en melding når de er på vei om at du har handlet litt mat, brød og syltetøy. men hvis det er noe annet spesielt de vil ha så får de stoppe innom butikken på veien. Når de kommer så viser du de rundt i leiligheten (selv om de sikkert har vært der flere ganger) så forteller du hvor kaffen ligger og spør om de vet hvordan kaffe maskinen fungerer? Fortell så at du vil ikke at barnet skal se tv, og om de kan respektere det når barnet er i stua. Si klart og tydelig at de får føle seg som hjemme, finne seg mat når de er sultne og jada jada. Oppvaskmaskinen står her. Vaske middlet er her. Gjør alt dette med en gang de kommer inn døren, og med et stort smil. 😊 Anonymkode: e1fcb...60c Dette var en veldig fin måte å gjøre det på, om man først skal ha overnattingsbesøk! 😊 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2023 #8 Skrevet 22. mars 2023 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Hvorfor hinte? Sist sendte jeg bare link til airbnb, samt et hotell. Og om TVen er på skrur jeg den bare av, og tar med meg fjernkontrollen. Anonymkode: c94ab...85c Jeg skulle ønske jeg var mer som deg 🙈 Føler egentlig det er min samboers ansvar å kommunisere det til dem, men de har en klønete kommunikasjon og er fra begge sider dårlige på å ytre sine meninger, så derav ser jeg ingen annen måte enn å "hinte" eller at vi kan endre vår væremåte for å få enkelte av deres sider mer frem. Aller helst skulle jeg ønske alt av besøk sov et annet sted, med tanke på vår nåværende planløsning. Men ettersom mine foreldre, som er helt andre typer og med en annen økonomisk situasjon, bor her når de kommer en sjelden gang, så føler jeg ikke at jeg kan bestemme det. Men når mine foreldre kommer er de helt oppslukt av barnebarnet, tar henne med ut på trilleturer på eget initiativ og gir oss mye fri. De lager gjerne middag og hjelper til å vaske om det trengs. Og har en innstilling om at de kommer for å avlaste og være mest mulig med barnebarnet. Og vi vil gjerne få en lignende relasjon til svigers, men skjønner ikke hvordan. Har mange ganger tenkt at det er pga meg, at de ikke tørr å ta for seg. Men også de få gangene jeg har vært ute av huset, så har jeg kommet hjem til en samboer som sier han er utslitt fordi han har sjonglert å passe barn og å være vert. Føler det er viktig å poengtere at de er relativt unge besteforeldre og i god form, så det er ikke det som er årsaken heller. Anonymkode: 0067b...fa6 1 2
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2023 #9 Skrevet 22. mars 2023 Det er en grunn til at dine svigerforeldre ikke oppfører seg som dine foreldre og det er at de nettopp er dine svigerforeldre. De vet veldig godt at de ikke kan ta seg til rette hos sin svigerdatter fordi det er du som er sjefen i hjemmet og at om de skulle finne på å vaske hos deg hadde du øyeblikkelig skrevet innlegg på KG om din fæle svigermor som bare tar seg til rette og i tillegg tror du har et skittent hjem! De vet veldig godt at de er annenrangs i forhold til dine egne foreldre (det viser du også i innleggene dine) og at man må være mer forsiktig med en svigerdatter mens dine foreldre kan gjøre som de vil uten at det tar det ille opp fordi du er deres datter. Du er mye mer kritisk til dine svigerforeldre enn dine egne foreldre og derfor vil de aldri kunne oppføre seg perfekt hos dere uansett hva de gjør. Anonymkode: 6732d...13b 3
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2023 #10 Skrevet 22. mars 2023 Selv om din samboer og hans foreldre går rundt grøten, så trenger da ikke du å gjøre det. Du får si det rett ut. Anonymkode: b26eb...e81 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2023 #11 Skrevet 22. mars 2023 Fire dager klarer du, og ikke minst mannen din. Det er jo tydelig du trenger et mye nærere og bedre forhold til dem. Men du har bestemt deg for at dette kommer til å forverre det. Vær så positiv og blid du kan, gjør det beste ut av det. Hvis mannen din vil gi dem full oppvartning med alle måltider ferdig og kake, så fikser da han det, og det blir hyggeligere og enklere hvis dere gjør det enn hinting og ikke-planlagt mat. Kjøp inn noe godt og lettvint, nå planlegger du imidlertid for fire uutholdelige kjipe dager, det blir det da ikke! I verste fall ser de mye på tv. Slutt øyeblikkelig med den sammenligningen med dine foreldre og at de burde vært mer som dem, så ville dere (du!) ønsket å være sammen med dem og leiligheten større. Sjefen din eller naboen din kunne også vært noen andre, endret seg, men det er absurd og direkte slemt (og veldig barnslig) å sammenligne folk slik. Hvorfor skulle svigerfar hive seg over et barnebarn eller en oppvask i et hjem han overhodet ikke er velkommen i? Sett pris på dem slik de er, så kan du være glad når de drar, men fire dager er virkelig ingenting å klage over. Det kan bli hyggelig! Og blir det ikke det innerst inne, er det slettes ikke synd på deg, da prøver dere hardere neste gang. Med å være positiv og blid altså. Be dem konkret om å være med barnet (kom med bok og barn og sett på fanget og be dem lese.) Si at dere alle skal gå tur sammen på lekeplassen. Svigerfar kan dekke bord og svigermor pynte kake, kanskje bake. Sier de nei og ser på tv, ja da gjør de det. Barnet (og mann og deg) har uansett bedre av p bli kjent og omgås enn ikke. Du sutrer fælt. Anonymkode: 4d308...367 1
selma89 Skrevet 22. mars 2023 #12 Skrevet 22. mars 2023 Når man får barn så endres forventningene til besøk noe, spesielt av besteforeldre. At de før kunne ligge i sofaen og se TV hele dagen imens de fikk måltider og kaffe servert, those day are gone. Kanskje dere kunne si noe før de kommer slik at de er innstilte på hva som venter de? Som "å så bra at dere kommer, for nå trenger vi avlastning". Kjenner meg igjen mtp skjermbruk, har en svigerfar som heller sitter på mobilen enn tilbringer tid med barna, de få timene de møtes. 😡 Også kan du og samboeren kanskje planlegge en date? Si at dere skal på kino, trening eller lignende og etterlate barn og leilighet til de, om det så bare er for noen timer, og håpe på de blir mer husvarme. Kanskje hvis dere skjemmer de bort mindre, så må de bidra mer?
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2023 #13 Skrevet 22. mars 2023 Friluftsmann70 skrev (2 timer siden): Du vil med andre ord ikke ha besøk. Det er da ikke noe problem, folk kommer likevel. Enhver oppegående person forstår; "Det er så trangt her, og jeg og baby går rundetider i stua hele natta. Her er en link til en airbnb som ligger et steinkast unna, vi kan spandere". Samt; "Jeg skrur av her jeg, det blir for mye bilde og lyd på baby, og på meg forsåvid, skal vi gå en tur i stedet?" Neste gang er som sagt fjernkontrollen borte, og da svarer jeg bare "vi venter med skjerm til i kveld, vi". Anonymkode: c94ab...85c 3
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2023 #14 Skrevet 22. mars 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Vi har et barn på ett år og bor på en toroms leilighet på ca 60 kvm (som snart skal pusses opp for å få to soverom og en bedre planløsning, men akkurat nå er helt krise med bad innenfor soverommet og do ved stua). Men svigers har bestemt seg for å komme 4 netter på overnatting og skal bo i stua og sove på madrass på gulvet, selv om vi har prøvd å hinte om at de kanskje kunne leid en airbnb eller hotell,da de har en romslig økonomi. Barnet vårt våkner innen 06 hver morgen og da står vi opp. De er i tillegg typer som planter seg godt i sofaen med TV på full guffe selv om vi prøver å unngå at barnet vårt skal se TV, men når de er her er det 24/7, og de har blitt vant til full oppvartning. Tidligere har vi hatt alle måltider innkjøpt og planlagt på forhånd og kaffe og kake som venter idet de kommer inn døra. Men vi kjenner på at vi ikke har kapasitet til dette lengre og at vi må forsøke å sette grenser, slik at de kan bli en ressurs når de er her, gi oss litt avlastning med barnet og kanskje til og med ta en oppvask eller sette på kaffen selv. Jeg kommer fra en familie hvor det ikke hadde vært et problem å si det rett ut, men samboeren min og foreldrene hans er ikke like vante til å snakke om ting. Hvordan går vi frem så de forstår tegningen? Anonymkode: 0067b...fa6 Si det rett ut. Ikke begynn å hint, det fører aldri noe godt med seg. Legg vekk fjernkontrollen, eller vekk med hele tv'en. Ha klare og tydelige regler for deres leilighet. Skal de bo med dere, må de hjelpe til med mat, kaffe, rydding, og innkjøp av mat og å tilbringe tid med barnebarn. Vær veldig tydelig på deres husregler. Dere står opp tidlig, og hvis de synes det er et problem, så kan de leie et sted å bo i disse dagene. Anonymkode: cb023...6df 1
Visla Skrevet 22. mars 2023 #15 Skrevet 22. mars 2023 Det er jo ikke plassen som er problemet, men kommunikasjonen. vi (2 voksne og 3 barn) var ofte hos svigermor, hvor yngstesønnen fortsatt bodde hjemme. Der var 2 soverom og 1 bad. vi fikk soverommet hennes og hun sov på stuen. vi hadde heller motsatt problem. Hun følte hun hadde fri når vi var på besøk. Vi handlet, jeg ryddet, laget mat og gjorde det meste. Var helt utslitt etter en helg der. Men verdt det for ungenes del. Avtal før de kommer at dere handler og lager middag til 2 dager hver. Den som lager middag slipper å vaske opp. Så avtaler dere at de er barnevakt en kveld så dere kan gå ut
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2023 #16 Skrevet 22. mars 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Eneklt. Send de en melding når de er på vei om at du har handlet litt mat, brød og syltetøy. men hvis det er noe annet spesielt de vil ha så får de stoppe innom butikken på veien. Når de kommer så viser du de rundt i leiligheten (selv om de sikkert har vært der flere ganger) så forteller du hvor kaffen ligger og spør om de vet hvordan kaffe maskinen fungerer? Fortell så at du vil ikke at barnet skal se tv, og om de kan respektere det når barnet er i stua. Si klart og tydelig at de får føle seg som hjemme, finne seg mat når de er sultne og jada jada. Oppvaskmaskinen står her. Vaske middlet er her. Gjør alt dette med en gang de kommer inn døren, og med et stort smil. 😊 Anonymkode: e1fcb...60c Mange gode forslag her. Jeg ville imidlertid valgt kampene litt. Helt greit at dere ikke ønsker at 1-åringen skal se så mye TV, men han tar neppe skade av at TV’n står litt på noen dager. Tror jeg hadde valgt å overse akkurat den biten og heller fokusert på å vise dem hvordan de kan bli litt mer selvhjulpne når de er hos dere. Kanskje dere kan spørre om de kan passe barnet på morgenen når de allikevel ligger på stua? Anonymkode: 7a4d6...531
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå