Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi skal skilles, etter 22 års ekteskap. Har to barn på 12 og 14. Jeg er så redd, så lei meg og knust. Har bestandig trodd at vi skulle holde sammen. Men slik blir det nok ikke. 

Jeg er redd fordi jeg aldri har bodd alene, er ufør, har ingen penger. Vi skal ha barna 50/50. Hvordan blir det da med barnetrygd, deler vi den? Barnebidrag, får man det ved 50/50? Har ca 20.000 utbetalt i ufør. Å må nå klare alt økonomisk alene. Hjertet er knust. Jeg gråter og gråter. Er helt umulig å sove. Vil egentlig bare dø kjenner jeg. 

Anonymkode: c1716...a88

• Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Altså at folk ikke bryter opp, før når man er ende yngere og har mye mere rettigheter økonomisk, er for meg ganske uforståelig. 

Om du sier at dette kom som et sjokk. Så skjønner jeg ingenting. Sikker på at han har tenkt at han skulle holde ut til kidsa var "store nok". 

Dere var gift? 

Da eier du 50%

Barnetrygden får du nok, med mindre han gjør krav på sin del. Kommer han til å gjøre det? 

Isåfall blir den delt. 

Du har ingen andre økonomiske retrifheter når barna er så store. 

Du må ta kontakt med advokat, og høre hvordan retrigheter du har med tanke på ekteskapet. 

Om han er en mann med helt normal lønning vil du neppe få noe ekstra. Annet enn såklart det dere eier, samt oppsparte midler. 

Og dø??! 

Nei! Da må du kontakte noen profesjonelle, men. Dette klarer du bostøtte og andre slike midler, samt at når du er ufør, kan du også jobbe en viss andel vedsiden av også. 

Også kan du jo få deg ny mann. Det går fint ❤️ husk på barna og resten av livet ditt.. Det blir alltid bedre 💕

Anonymkode: 51b57...9d4

• Liker 3
Skrevet (endret)

Dere kan avtale at dere har barna 50%, men ett barn hver som bor på deres adresse i folkeregisteret. Dere får da begge barnetrygd pluss utvidet barnetrygd for ett barn. Det blir ca 3500 til hver.

Han må nok betale barnebidrag til deg om han tjener bedre enn deg, selv om dere har 50%. Nav har en kalkulator du kan bruke for å finne ut hvor mye det kan bli. 

Siden du er gift, regner jeg med dere skal dele det dere har felles så lenge dere ikke har særeie. Hus, bil, sparekonto osv. 

Sorgen er vanskelig og tung, men det meste ordner seg etter hvert.

Endret av ESFP
  • Liker 5
Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Vi skal skilles, etter 22 års ekteskap. Har to barn på 12 og 14. Jeg er så redd, så lei meg og knust. Har bestandig trodd at vi skulle holde sammen. Men slik blir det nok ikke. 

Jeg er redd fordi jeg aldri har bodd alene, er ufør, har ingen penger. Vi skal ha barna 50/50. Hvordan blir det da med barnetrygd, deler vi den? Barnebidrag, får man det ved 50/50? Har ca 20.000 utbetalt i ufør. Å må nå klare alt økonomisk alene. Hjertet er knust. Jeg gråter og gråter. Er helt umulig å sove. Vil egentlig bare dø kjenner jeg. 

Anbefaler deg å gå inn her. Her finne du masse nyttig informasjon du trenger nå:

Skilsmisse.net | Alt du trenger å vite | Skilsmisseguide

Ser dere har bestemt 50/50, altså delt foreldreansvar. Da har dere like rettigheter, men barna kan ikke ha dobbel adresse. De må ha adresse hos en av dere - dette er bare proforma for folkeregisteret. Dere må på tvungen mekling og der får dere hjelp til å sette opp samarbeidsavtale om barna. Denne kan dere starte med før dere kommer på mekling og det er anbefalt om dere er "venner". Dere har krav på 6 timer gratis mekling.

Ved delt foreldreansvar så deler dere barnetrygd og utvidet barnetrygd. Dette er litt styr mht NAV, masse skjemma som skal fylles ut flere ganger. Med den trygden du har vil du mest sansynlig ha krav på barnetillegg for ett barn eller halvt for begge som er på ca 3700 i mnd - denne er skattepliktig.

Hvis dere begge er ufør med den inntekten du oppga har dere krav på bidragsforskudd hos NAV. Med den inntekten du oppga utgjør denne 2200 pr barn til hver av dere - er i allefall 2200 om dere kun hadde hatt ett barn.

Du/dere vil meget sansynlig også ha mulighet for å søke bostøtte. Men merk at hvis en av dere flytter ut av felles bolig og så lenge boligen ikke er solg vil den som flytter ut stå oppført med sekundærbolig og da ikke ha krav på bostøtte. Jeg og min eks løste dette med at så lenge huset ikke er solgt deler vi på boststøtten, da den som bor i huset har krav på bostøtte.

Anbefaler at dere setter i gang papirarbeidet så fort som mulig, da flere av støttene ikke begynner å gå får måneden etter registrert separasjon. Det kan være opp til 3-4 uker til dere kommer på den obligatoriske meklingen, så tar det tid etterpå før separasjonen blir innvilget. Det tar også tid før flytting blir registrert hos folkeregisteret. Dette kan ta flere uker. Og uten registrert flytting så vil mange av stønadene ikke begynne å løpe.

Siden du er ufør må du sende mld til NAV om at du er separert, send mld til dem så med en gang og si at du ettersender separasjonsbevilgningen. Du vil da få omregnet din ufør slik at du ikke blir trukket for ektefelle.

Jeg følte det som deg, jeg var helt knust. Fikk ikke sove, gråt og gråt. Jeg gråter fortsatt selv 11 uker etter, men du må bare gjøre alt papirarbeidet selv om du har det vondt. Tviler ikke på at du tenker på at du på en måte vil dø, tenkte det samme, håpet hele tiden jeg skulle våkne opp av marerittet. Det hender faktisk fortsatt at jeg bare får lyst til å dø når ting er vanskelig. Finn noen å prate med om dette og husk du har 2 barn som trenger deg også. 

Lykke til, du kommer deg igjennom denne vanskelige tiden. 💗

• Hjerte 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Du får vel økt uføretrygd når du ikke lenger har samboer. Og når han tjener mer enn deg, så har du krav på litt barnebidrag fra han, med mindre han tjener like lite.

Anonymkode: 6eb6f...ed9

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Du får vel økt uføretrygd når du ikke lenger har samboer. Og når han tjener mer enn deg, så har du krav på litt barnebidrag fra han, med mindre han tjener like lite.

Anonymkode: 6eb6f...ed9

Selv om han tjener lite så har hun krav på bidrag. Det blir da som bidragsforskudd gjennom NAVi. Dette blir på minimun 2200 for ett barn siden hun er ufør. Nav utbetaler forskuddet og faren vil da opparbeide seg bidragsgjeld, som kun skal innkreves om han får høyere inntekt i framtiden. Nå har ikke Ts skrevet noe om fars inntekt, men om han ligger ganske lavt som TS så har det begge samme krav og får penger fra NAVi.

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Dette går bra. Ja jeg vet at det er kjempevanskelig å bli skilt men ha fokus på dine barn og ting du liker å gjøre. Se etter på nav sine sider hva du har rett på av hjelp. 

Endret av TLR
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Useless skrev (15 minutter siden):

Selv om han tjener lite så har hun krav på bidrag. Det blir da som bidragsforskudd gjennom NAVi. Dette blir på minimun 2200 for ett barn siden hun er ufør. Nav utbetaler forskuddet og faren vil da opparbeide seg bidragsgjeld, som kun skal innkreves om han får høyere inntekt i framtiden. Nå har ikke Ts skrevet noe om fars inntekt, men om han ligger ganske lavt som TS så har det begge samme krav og får penger fra NAVi.

Det er jo idet minste noe, og bra er det 😊👌

AnonymBruker
Skrevet
ESFP skrev (3 timer siden):

Dere kan avtale at dere har barna 50%, men ett barn hver som bor på deres adresse i folkeregisteret. Dere får da begge barnetrygd pluss utvidet barnetrygd for ett barn. Det blir ca 3500 til hver.

Han må nok betale barnebidrag til deg om han tjener bedre enn deg, selv om dere har 50%. Nav har en kalkulator du kan bruke for å finne ut hvor mye det kan bli. 

Siden du er gift, regner jeg med dere skal dele det dere har felles så lenge dere ikke har særeie. Hus, bil, sparekonto osv. 

Sorgen er vanskelig og tung, men det meste ordner seg etter hvert.

Dette er feil.  De får barnetrygd for 3 barn (1 ekstra), men de må dele den. dvs at de får hver 50% av 3500 så lenge de begge bor alene. Hvis en av dem blir samboer så mister vedkommende sin halvdel av den ekstra brnetrygden.

Du har krav på å få barnebidrag fra han hvis han tjener mer enn deg også når dere har 50/50. Sjekk på sidene til Nav, eller lag en privat avtale om at han dekker utstyr og klær til ungene feks.

Og du, selvfølgelig ønsker du ikke å dø. For du har to fantastiske barn å leve for! De trenger moren sin, mer enn noen sinne akkurat nå, Du er viktig! Og det føles svart nå, men det blir bra! Skilsmissen kom som et sjokk på meg også, men jeg har det så utrolig mye bedre nå enn i ekteskapet! Det tar litt tid, men det blir bra!

Anonymkode: cb92a...cfa

• Hjerte 3
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er jo idet minste noe, og bra er det 😊👌

Glemte å skrive at hun også vil pådra seg bidragsgjeld siden han også har krav på bidrag om de fordeler 50/50. Men siden hun er ufør vil dette ikke spille så stor rolle siden hun mest sansynlig ikke kommer ut i godt lønnet arbeid igjen.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Han tjener 550.000 i året ca. Kanskje litt mer. 

Jo det hadde vært like greit om jeg dø. Jeg føler det er min skyld at vi skal skilles. Jeg finner meg ikke i ting han har gjort. Ikke vold eller noe altså. Å se ungene i øynene og se hvor lei seg de blir, vet hun eldste kommer til å bli knust. Å da føle at all smerte jeg påfører de er min skyld, siden det er jeg som sier jeg vil skilles. Jeg er redd hun eldste vil slite både på skole og livet ellers. 

Men takk for fine ord. Jeg får kontakte nav og FVK. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Dette er feil.  De får barnetrygd for 3 barn (1 ekstra), men de må dele den. dvs at de får hver 50% av 3500 så lenge de begge bor alene. Hvis en av dem blir samboer så mister vedkommende sin halvdel av den ekstra brnetrygden.

Du har krav på å få barnebidrag fra han hvis han tjener mer enn deg også når dere har 50/50. Sjekk på sidene til Nav, eller lag en privat avtale om at han dekker utstyr og klær til ungene feks.

Og du, selvfølgelig ønsker du ikke å dø. For du har to fantastiske barn å leve for! De trenger moren sin, mer enn noen sinne akkurat nå, Du er viktig! Og det føles svart nå, men det blir bra! Skilsmissen kom som et sjokk på meg også, men jeg har det så utrolig mye bedre nå enn i ekteskapet! Det tar litt tid, men det blir bra!

Anonymkode: cb92a...cfa

Neida. Det er ikke feil. 

Eksempel:

Barna bor 50% hos hver. Barn 12 år har bostedsadresse hos mor. Mor får da barnetrygd 1000 kroner for dette barnet + utvidet barnetrygd 2500 (ny sats fra denne måneden). Barn 14 år har bostedsadresse hos far. Far får da barnetrygd 1000 kr+ utvidet barnetrygd 2500 kr.

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Han tjener 550.000 i året ca. Kanskje litt mer. 

Jo det hadde vært like greit om jeg dø. Jeg føler det er min skyld at vi skal skilles. Jeg finner meg ikke i ting han har gjort. Ikke vold eller noe altså. Å se ungene i øynene og se hvor lei seg de blir, vet hun eldste kommer til å bli knust. Å da føle at all smerte jeg påfører de er min skyld, siden det er jeg som sier jeg vil skilles. Jeg er redd hun eldste vil slite både på skole og livet ellers. 

Men takk for fine ord. Jeg får kontakte nav og FVK. 

Nei, du ville da gjort det mye verre for barna. Ikke tenk sånn, selv om du føler deg knust. Prøv å se fremover, livet er ikke over selv om dere må skilles. Dere vil jo begge være der for barna, så de mister ikke foreldrene sine. 

Det føles tungt nå, men etter hvert vil det gå bedre, tro meg. Og gjør det ikke det, ta kontakt med psykolog eller psykisk helsevern og få råd og støtte.

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Vil egentlig bare dø kjenner jeg

Skjønner følelsen. Jeg har vært der du er ❤️ 
I mitt forhold var det ekskona som var utro - I øyeblikket jeg fant ut av dette, satte jeg meg på motorsykkelen og kjørte på en avsidesliggende vei i ekstrem fart og bare håpa på at jeg skulle falle av og bli ferdig med det (helt til jeg begynte å tenke på barna) - Så jeg dro hjem, solgte sykkelen og begynte å leve livet som jeg ønsket! 

Det som har skjedd med meg etter jeg ble skilt var at jeg ble en bedre utgave av meg selv og tok ingenting for gitt. Hvert øyeblikk med barna nytes fullt ut og jeg elsker livet nå. For to år siden var livet mitt svartere enn bunnen av det dypeste hav! 

Du klarer deg økonomisk, du klarer deg generelt og du vil med tiden få det bedre, men husk - Bruk tiden<3 

Dette klarer du ❤️ 

• Hjerte 5
AnonymBruker
Skrevet

Takk. Yngste barnet vårt fyller 12 på lørdag, og skal feire med klassen i dag. Å jeg er helt ferdig, kjenner det blir hardt å ta seg sammen. Men jeg må. 

Har ikke orket å kontakte nav eller fvk enda. 

Jeg må jo leie, kan nav være behjelpelig med depositum? Jeg har jo ikke penger til det. 

Livet er no dritt, rett og slett.

Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Takk. Yngste barnet vårt fyller 12 på lørdag, og skal feire med klassen i dag. Å jeg er helt ferdig, kjenner det blir hardt å ta seg sammen. Men jeg må. 

Har ikke orket å kontakte nav eller fvk enda. 

Jeg må jo leie, kan nav være behjelpelig med depositum? Jeg har jo ikke penger til det. 

Livet er no dritt, rett og slett.

Det er alltid hjelp å få 🙂 Start med å kontakte nav, så tar du fvk etter dette. Se om Nav f. eks har forslag til boliger som kan leies. 🙂

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Dette skal gå bra. Han vil nok betale noe til deg om han tjener mer. Du kan også søke bostøtte fra Husbanken. 

Brudd er vondt! Ta deg tid til å sørge. 

Anonymkode: 30cac...4e8

• Liker 2
Skrevet (endret)
6 hours ago, Goodtimes said:

Skjønner følelsen. Jeg har vært der du er ❤️ 
I mitt forhold var det ekskona som var utro - I øyeblikket jeg fant ut av dette, satte jeg meg på motorsykkelen og kjørte på en avsidesliggende vei i ekstrem fart og bare håpa på at jeg skulle falle av og bli ferdig med det (helt til jeg begynte å tenke på barna) - Så jeg dro hjem, solgte sykkelen og begynte å leve livet som jeg ønsket! 

Tenkte på noe lignende to ganger når jeg var ute å kjørte og jeg plutselig ut av det blå fikk tungsinn og etter en krangel med ekskona. Men slo det fra meg øyeblikkelig da det hadde vært helt jævlig for både eksen og barnet.😞

6 hours ago, Goodtimes said:

Det som har skjedd med meg etter jeg ble skilt var at jeg ble en bedre utgave av meg selv og tok ingenting for gitt. Hvert øyeblikk med barna nytes fullt ut og jeg elsker livet nå. For to år siden var livet mitt svartere enn bunnen av det dypeste hav! 

Jeg har også sakte men sikkert blitt en bedre utgave av meg selv. Har endret på mange ting i livet og tar heller ikke ting for gitt lenger og nyter all tid jeg kan få med sønnen min til fulle 🤗, skulle bare ønske jeg fikk mer tid med han. 

Livet mitt er fortsatt svartere en det dypeste hav som du sier, men jeg svømmer oppover og begynner å se lyset. Så Ts du kommer oppover du også, selv om det ikke virker sånn akkurat nå. 

Men det må nok sies at jeg har fått store problemer med tillit og tror aldri jeg kommer til å gi noen full tillit igjen, eller fullt ut stole på noen igjen. Uansett hva noen sier til meg om følelser og at det elsker meg osv, vil jeg for all tid komme til å tvile på om det er sant eller ikke.

Endret av Useless
  • Hjerte 2
Skrevet
Useless skrev (22 timer siden):

Tenkte på noe lignende to ganger når jeg var ute å kjørte og jeg plutselig ut av det blå fikk tungsinn og etter en krangel med ekskona. Men slo det fra meg øyeblikkelig da det hadde vært helt jævlig for både eksen og barnet.😞

Jeg har også sakte men sikkert blitt en bedre utgave av meg selv. Har endret på mange ting i livet og tar heller ikke ting for gitt lenger og nyter all tid jeg kan få med sønnen min til fulle 🤗, skulle bare ønske jeg fikk mer tid med han. 

Livet mitt er fortsatt svartere en det dypeste hav som du sier, men jeg svømmer oppover og begynner å se lyset. Så Ts du kommer oppover du også, selv om det ikke virker sånn akkurat nå. 

Men det må nok sies at jeg har fått store problemer med tillit og tror aldri jeg kommer til å gi noen full tillit igjen, eller fullt ut stole på noen igjen. Uansett hva noen sier til meg om følelser og at det elsker meg osv, vil jeg for all tid komme til å tvile på om det er sant eller ikke.

Godt å høre at du er på vei opp igjen 🙂

Tillit er noe jeg selv har slitt med i ettertid, men samtidig lar jeg ikke dette gå utover nåværende kjæreste. 🙂 Man må bare bestemme seg for å stole på folk igjen, selv om det er vanskelig. ❤️ 

Skrevet
24 minutter siden, Goodtimes said:

Godt å høre at du er på vei opp igjen 🙂

Tillit er noe jeg selv har slitt med i ettertid, men samtidig lar jeg ikke dette gå utover nåværende kjæreste. 🙂 Man må bare bestemme seg for å stole på folk igjen, selv om det er vanskelig. ❤️ 

Skjønner hva du sier, men tillit kommer til å bli svært vanskelig, men får se når jeg eventuelt finner en ny kjæreste 💗. Det kan jo hende jeg klarer å gi tillitt igjenn, men 100% tror jeg aldri jeg kommer til å klare igjen, i allefall ikke som jeg føler det nå. Jeg har nå startet i det små mht tillit med at jeg har valgt å stole på det eksen forteller meg nå 🙈, så får vi se om det holder og at jeg ikke får et skudd for baugen igjen 💥

Huff, tror vi "hijacked" tråden 🙄

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...