Gå til innhold

Hva kan jeg gjøre for å bli en bedre sjåfør??

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal ha oppkjøring den 18 april, og jeg føler meg ikke klar ennå. Men nå har jeg prøvd å ta lappen siden 2020 (eller egentlig siden jeg var 16, er 36 nå, men har aldri fått det til) 

jeg prøver å kjøre mest mulig med samboeren min, men det jeg slite mest med er usikkerheten rundt i rundkjøringer (hvor og hvordan jeg skal legge meg), holde farta stabil, hvordan jeg skal kjøre i enveiskjørte gater, og bremse/holde bilen inntil den hvite stripa hvis veien er veldig smal..  Stresser veldig med å kjøre hvis det er mye trafikk/mye biler på veien/E18, da blir jeg kjempe stresset og kjører ustabilt/klarer ikke å følge med, og det ender med at jeg begynner å grine, da jeg blir kjempe redd for å gjøre feil.. 

skjønner ikke hvorfor jeg skal slite med alt dette, da jeg øver mye på dette når jeg kjører både hjemme og med kjøreskolen.. 

Får beskjed om at jeg kjører veldig bra ellers, men at jeg må øve på dette, men er akkurat som om jeg ikke får dette inn i hjernen😖😖

Noen som har tips til hva jeg burde gjøre?? 
Har prøveoppkjøring nå snart, så får se hvordan det går🤞

Anonymkode: 21269...a43

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er egentlig bare å kjøre mer der du er mest ukomfortabel. Og ikke mist motet om du «stryker» på prøveoppkjøring, det gjorde jeg, men jeg sto på oppkjøringen uka etter. 

Anonymkode: d8430...76b

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Det er egentlig bare å kjøre mer der du er mest ukomfortabel. Og ikke mist motet om du «stryker» på prøveoppkjøring, det gjorde jeg, men jeg sto på oppkjøringen uka etter. 

Tusen takk for tips. 
veit dette allerede fra før, men skal øve masse på det😁

Anonymkode: 21269...a43

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 23 og har kind of gitt opp å ta lappen fordi jeg tror jeg aldri vil få det til. Så imponert over at du er 36 og tydeligvis ikke gitt opp ennå. Føler jeg er altfor sent ute når alle gjorde det da de var 18 😬

Anonymkode: d8b01...25e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg er 23 og har kind of gitt opp å ta lappen fordi jeg tror jeg aldri vil få det til. Så imponert over at du er 36 og tydeligvis ikke gitt opp ennå. Føler jeg er altfor sent ute når alle gjorde det da de var 18 😬

Anonymkode: d8b01...25e

Jeg var 30 år når jeg tok lappen, det er aldri for sent ☺️ Begynte ikke før fordi jeg ikke trengte den da. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg er 23 og har kind of gitt opp å ta lappen fordi jeg tror jeg aldri vil få det til.

Jeg var også 23 før jeg kjørte opp (av økonomiske grunner), tror ikke det blir vanskeligere av å være litt sent ute, når en har noen år på baken så er en gjerne litt roligere av seg, litt flinkere til å vurdere eventuelle situasjoner og gjerne litt mere mottakelig for informasjon fra kjørelærer osv...

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var et totalt nervevrak dajeg tok kjøretimer og øvde på å kjøre. Hadde panikkanfall før jeg skulle ha oppkjøring. Nå har jeg hatt lappen i ca 5 mnd og skjønner egentlig ikke hvorfor jeg var så nervøs 🤣

Det viktigste er egentlig å kunne trafikkreglene og å kjøre etter forholdene. Ta deg tid og ikke stress hvis veien er smal. I enveiskjørte gater er det jo bare å følge med på høyreregel. Rundkjøringer: plassering til høyre hvis du skal rett frem eller til høyre. Blink deg ut. Plassering til venstre hvis du skal til venstre. Blink til venstre før du kjører inn i rundkjøringen, og Blink til høyre når du skal ut. 

Jeg valgte tidspunkt til oppkjøring rundt kl 10. Det er utenfor rushtiden. Var veldig lite trafikk på veiene, så det var veldig deilig! Anbefales! 

Anonymkode: 69699...930

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...