Gå til innhold

stikkontakt i Canada

Anbefalte innlegg

Skrevet

noen som vet hvilken type stikkontakter de bruker i Canada? Må ut og kjøpe adapter. Kan jeg kjøpe en med multifunksjon? Hvor selges de? Claes Olson? Pris?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I Canada og USA er det anderledes stikkontakter og anderledes styrke på strømmen. Skjekk om det elektroniske apparatet du skal bruke tåler 100 - 240 V.

I så fall er det bare å stikke innom en elektroforetning å kjøpe kobling (husker ikke hva det egetling heter) altså en kontakt som du setter i kontakten i Canada som din nåværende ledning/kontakt plugges i.

Håper du skjønte hva jeg mener.

Skrevet
I Canada og USA er det anderledes stikkontakter og anderledes styrke på strømmen. Skjekk om det elektroniske apparatet du skal bruke tåler 100 - 240 V.

I så fall er det bare å stikke innom en elektroforetning å kjøpe kobling (husker ikke hva det egetling heter) altså en kontakt som du setter i kontakten i Canada som din nåværende ledning/kontakt plugges i.

Håper du skjønte hva jeg mener.

I USA er det 120 Volts anlegg, tror det er det samme i Canada.

Hvis du skal benytte apparater derifra eller ta med deg dit må du enten ha omformer, eller hvis mulig koble om strømforsyningen på apparatet.

Noen apparater er det forholdsvis enkelt å koble om som f.eks datamaskinen (bare å skyve en liten rød bryter bak). Andre apparater kan man forandre apparatets spenning ved å koble om transfomatorene i strømforsyningen. Er man riktig uheldig riskerer man at det ikke er mulig å koble om (da er omformer eneste alternativ)

Men er man riktig heldig har apparatet inteligent strømforsyning, og vil selv justere seg etter spenningen ;)

Uansett på støpselet byttes

Hilsen Elektrike'rn :)

Skrevet

Jepp

Elektriker`rn har rett.

Jeg er bare vant til å ta med meg datamaskinen, mobilladder og klippemaskinen til gubben. Det står merket på den elektriske artikkelen om det er mulig å bruke forskejlling strøm styrke.

Med disse går det helt fint å bruke slike kontakter for reisebruk. De er slik at en setter kontakten til strømforsyningen i dataen i denne pluggen og pluggen er tilpasset kontakten med 120 V.

Disse selges også på taxfree butikker. Mine venner fra Canada bruker disse når dem er her. (altså motsatt av norsk)

Gjest Kaffeggjesten
Skrevet

Periodetallet er 60Hz "over there" - altså ikke bare 120 volt - så det finnes faktisk endel utstyr du ikke kan bruke sånn uten videre her - eller der - altså om hverandre selv med en transformator.

Skrevet
Periodetallet er 60Hz "over there" - altså ikke bare 120 volt - så det finnes faktisk endel utstyr du ikke kan bruke sånn uten videre her - eller der - altså om hverandre selv med en transformator.

Det stemmer, men er skjelden et problem

Det eneste kan være klokker o.l. som vil gå senere/raskere om de brukes feil sted ;)

Hilsen

Elektriker'n

Skrevet

Les på adapteren din. Hvis det står 100-230 V, 50-60 Hz, så er det i orden. Da trenger du bare plugg-omformer. Det kan du kjøpe enkelt på Biltema (den er ganske bra).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...