AnonymBruker Skrevet 21. mars 2023 #1 Skrevet 21. mars 2023 Jeg sliter så med maten. Det er så utrolig vanskelig å spise sunt. Jeg vet jo at det gir meg bedre helse, jeg får mer energi, det er bra for kroppen og alt dette her, men jeg er ikke motivert i det hele tatt. Spiser jeg ordentlig mat, spiser jeg kun til jeg et mett. Tar sjeldent en porsjon til, for jeg synes den maten jeg lager sjøl ikke er noe god. Jeg lager sunn og næringsrik mat kun pga barna. Hadde det vært kun meg hadde skapet kun hatt yoghurt og sjokolade. Det som gir meg livsgnist er redbull, sjokolade, pepsi og kaffe. Jeg er langt fra overvektig. Er nok ganske normalt slank/tynn..Men jeg merker at jeg er mye syk, veldig sliten i kroppen, svak og trøtt. Har sikkert masse mangler. Sjeldent jeg craver noe godt, isåfall er burger king noe jeg verdsetter høyt. Men jeg vet at det bør en endring til, men jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Jeg har prøvd før, og alt ble jo mye bedre sånn helsemessig, men synes ikke det ble lettere med tid, følte det var så vanskelig å stå i det. Hvordan kan jeg få til en varig endring i kosthold og fortsatt være glad? Sorry men jeg liker sukker. Anonymkode: fb512...6e0
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2023 #2 Skrevet 21. mars 2023 For meg løsnet noe da jeg begynte å interessere meg for matlaging. Ikke med det største fokuset på sunt egentlig, bare vanlig kost. Og da innså jeg at vanlig hverdagsmat er innmari godt. Nå lager jeg stort sett middag hver dag. Varierende hvor mye kalorier, men alltid mye grønnsaker, mye næring og stort sett sitter jeg og nyter og sier mmm. Men så blir jeg også så mett for det fyller og jeg blir tilfreds. Før når jeg liksom skulle spise så veldig sunt så følte jeg alltid så utilfreds og som at noe manglet etter middag. Lager også "sunne snacks" og de fyller mer og gir meg noe som dekker søtsuget. Spiser du mye sukker og prosessert fett som fra burger king? Da er det ofte sånn at i en overgangsperiode vil vanlig mat være litt smakløs, men etter en stund blir smaksløkene skjerpet. Jeg har slitt med vekt og spising hele mitt voksne liv. Men nå når jeg slutta å tenke så mye på vektnedgang og heller helse og næringsrik mat og å LAGE MAT fordi det er gøy, nå har noe løsna. Håper du finner det som funker for deg! Det er en kjip prosess det her men vi holder ut ❤️ Anonymkode: 652a3...e61 1 1
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2023 #3 Skrevet 21. mars 2023 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): For meg løsnet noe da jeg begynte å interessere meg for matlaging. Ikke med det største fokuset på sunt egentlig, bare vanlig kost. Og da innså jeg at vanlig hverdagsmat er innmari godt. Nå lager jeg stort sett middag hver dag. Varierende hvor mye kalorier, men alltid mye grønnsaker, mye næring og stort sett sitter jeg og nyter og sier mmm. Men så blir jeg også så mett for det fyller og jeg blir tilfreds. Før når jeg liksom skulle spise så veldig sunt så følte jeg alltid så utilfreds og som at noe manglet etter middag. Lager også "sunne snacks" og de fyller mer og gir meg noe som dekker søtsuget. Spiser du mye sukker og prosessert fett som fra burger king? Da er det ofte sånn at i en overgangsperiode vil vanlig mat være litt smakløs, men etter en stund blir smaksløkene skjerpet. Jeg har slitt med vekt og spising hele mitt voksne liv. Men nå når jeg slutta å tenke så mye på vektnedgang og heller helse og næringsrik mat og å LAGE MAT fordi det er gøy, nå har noe løsna. Håper du finner det som funker for deg! Det er en kjip prosess det her men vi holder ut ❤️ Anonymkode: 652a3...e61 Takk for et fint tips ❤️ jeg er egentlig ganske glad i å lage mat, jeg lager veldig mye pakistansk fordi er godt og spicy. Dessverre er ikke barna så stor fan av gryter, så den barnevennlige maten er sjeldent noe jeg synes er høydare. Det som alle spiser og synes er godt er pasta og kjøttdeig, og jeg lager sausen selv og det blir veldig deilig. Jeg pleier på de verste periodene å bestille shawarma, kebab og burger etter barna har lagt seg, burger king kan (u) heldigvis ikke levere hjem. Så ja, blir en del prosessert og det er jo ikke bra😭 Jeg har ikke veldig lyst til å lage to middager, pga tid og diverse med barna, men kanskje jeg kan prøve å få til en mellomting her.. Anonymkode: fb512...6e0
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2023 #4 Skrevet 22. mars 2023 Har du prøvd å lage og fryse porsjoner av maten du liker, slik at du enkelt kan hente deg noe i egen fryser på kvelden? Gryter som du nevner kan jo lages i stor porsjon, og fryses i små beholdere. For egen del er det viktig å ikke spise intuitivt, men lage en plan for uka, og ha det jeg trenger til den. Ellers går jeg lett på jakt etter noe jeg har lyst på der og da, enten i eget kjøleskap/fryser, eller hos foodora. Nå vet jeg hva jeg skal spise til frokost, lunsj og middag en uke frem, og tenker da ikke så mye mer på det gjennom dagen. Anonymkode: 6bf42...997 1
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2023 #5 Skrevet 30. mars 2023 AnonymBruker skrev (På 22.3.2023 den 0.00): Jeg sliter så med maten. Det er så utrolig vanskelig å spise sunt. Jeg vet jo at det gir meg bedre helse, jeg får mer energi, det er bra for kroppen og alt dette her, men jeg er ikke motivert i det hele tatt. Spiser jeg ordentlig mat, spiser jeg kun til jeg et mett. Tar sjeldent en porsjon til, for jeg synes den maten jeg lager sjøl ikke er noe god. Jeg lager sunn og næringsrik mat kun pga barna. Hadde det vært kun meg hadde skapet kun hatt yoghurt og sjokolade. Det som gir meg livsgnist er redbull, sjokolade, pepsi og kaffe. Jeg er langt fra overvektig. Er nok ganske normalt slank/tynn..Men jeg merker at jeg er mye syk, veldig sliten i kroppen, svak og trøtt. Har sikkert masse mangler. Sjeldent jeg craver noe godt, isåfall er burger king noe jeg verdsetter høyt. Men jeg vet at det bør en endring til, men jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Jeg har prøvd før, og alt ble jo mye bedre sånn helsemessig, men synes ikke det ble lettere med tid, følte det var så vanskelig å stå i det. Hvordan kan jeg få til en varig endring i kosthold og fortsatt være glad? Sorry men jeg liker sukker. Anonymkode: fb512...6e0 Det høres ut som om du kanskje ikke er så glad i/ flink til matlaging? Jeg elsker taco, pizza, burger og den type mat. Heldigvis er det kjempeenkelt å få disse matvarene til å bli sunne og kalorifattige. Jeg er også en storforbruker av Pepsi max og Red Bull sugarfree. Jeg drikker brus og spiser snacks hver eneste dag, men lager sunne varianter. Stortrives med det! Anonymkode: 00b4a...7e5
AnonymBruker Skrevet 3. april 2023 #6 Skrevet 3. april 2023 Men spiser du ikke middag sammen med barna? Anonymkode: 72324...5b3
AnonymBruker Skrevet 3. april 2023 #7 Skrevet 3. april 2023 Jeg synes også det er vanskelig. Jeg klarer ikke en gang å lage sunn nok middag til ungen min, har ADHD og matlaging er så overveldende for meg. Hater å lage mat, spiser helst brødskive eller knekkebrød. Eller bestiller noe ferdigmat, men det går jo ikke. Anonymkode: 963f2...82c
AnonymBruker Skrevet 5. april 2023 #8 Skrevet 5. april 2023 Hva med å prøve en enkel endring først? Siden du er glad i yoghurt, så spis det med müsli og frukt. Så tar du en endring av gangen til du spiser mat som er nyttig for kroppen din. Anonymkode: bbb13...ac3 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2023 #9 Skrevet 5. april 2023 AnonymBruker skrev (På 3.4.2023 den 10.01): Jeg synes også det er vanskelig. Jeg klarer ikke en gang å lage sunn nok middag til ungen min, har ADHD og matlaging er så overveldende for meg. Hater å lage mat, spiser helst brødskive eller knekkebrød. Eller bestiller noe ferdigmat, men det går jo ikke. Anonymkode: 963f2...82c Fokuser på pålegget, feks kokt egg, og legg til litt cherrytomater og paprika, så trenger man da ikke middag hver dag? Ikke vær så hard med deg selv💚 Anonymkode: b1302...c55
klarinetta Skrevet 5. april 2023 #10 Skrevet 5. april 2023 AnonymBruker skrev (På 22.3.2023 den 0.00): Jeg sliter så med maten. Det er så utrolig vanskelig å spise sunt. Jeg vet jo at det gir meg bedre helse, jeg får mer energi, det er bra for kroppen og alt dette her, men jeg er ikke motivert i det hele tatt. Spiser jeg ordentlig mat, spiser jeg kun til jeg et mett. Tar sjeldent en porsjon til, for jeg synes den maten jeg lager sjøl ikke er noe god. Jeg lager sunn og næringsrik mat kun pga barna. Hadde det vært kun meg hadde skapet kun hatt yoghurt og sjokolade. Det som gir meg livsgnist er redbull, sjokolade, pepsi og kaffe. Jeg er langt fra overvektig. Er nok ganske normalt slank/tynn..Men jeg merker at jeg er mye syk, veldig sliten i kroppen, svak og trøtt. Har sikkert masse mangler. Sjeldent jeg craver noe godt, isåfall er burger king noe jeg verdsetter høyt. Men jeg vet at det bør en endring til, men jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Jeg har prøvd før, og alt ble jo mye bedre sånn helsemessig, men synes ikke det ble lettere med tid, følte det var så vanskelig å stå i det. Hvordan kan jeg få til en varig endring i kosthold og fortsatt være glad? Sorry men jeg liker sukker. Anonymkode: fb512...6e0 Det er umulig å se for seg store endringer når man er langt unna der man vil være. Du må derfor bare starte bittesmått. Og kjenne på fordelene kroppslig, ikke teoretisk i hodet. Men ja, du burde kanskje ta en helsesjekk, kanskje det er så enkelt som at du trenger vit D eller B12? Bare å tilføre det vil gi deg en nudge, som du kanskje kan bruke til neste bittelille steg. Du trenger ikke kutte noe helt ut, men bare velge annerledes her og der, smått om senn, og se hva som skjer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå