Gå til innhold

Hvor variert spiser du egentlig?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Taluno skrev (3 timer siden):

Dette er jeg veldig enig i! 
Hos meg er kjøtt/fisk blitt mer som tilbehør nå. 
Jeg henter mye inspirasjon fra vegetar, og legger til litt kjøtt/fisk om jeg føler for det. 
Jeg spiser for lite belgfrukt for å kunne gå helt over til vegetar, med tanke på protein. 

Inspirasjon fra asiatisk er også en ypperlig måte for å øke grønnsaker ja. 
Men kreativitet er minst like moro! 
Jeg leker og prøver meg mye frem, og har en liten ide om at om jeg liker A og liker B, så bør jo A og B til sammen bli bra! 

Det morsomme på ett kjøkken er at du kan gjøre akkurat hva du vil! 
Liker du ikke koriander? Dropp det! 
Tåler du ikke paprika? Dropp det! 
Elsker du hvitløk? Bruk det! 
Har du en liten rest av brokkoli? Bruk den! 

Finner du en oppskrift som inneholder grønnsaker du ikke får tak i, ikke har i kjøleskapet, ikke liker, eller noe, så kan man hoppe over det, eller bruke noe annet! 

Jeg begynte med å ha litt sopp i en omelett. Så prøvde jeg paprika også. Og brokkoli, og plutselig er det blitt mer en grønnsaksform med litt egg i, for jeg brukte rester av ulike grønnsaker og oppdaget stadig mer som var nydelig i omeletten! Og oppdaget at kål ikke var like bra i omletten 😛 

Med mindre man driver med har trening flere ganger i uka får man faktisk i seg nok proteiner om man spiser variert og nok da all mat minus sukker,olje og krydder inneholder proteiner :) Men med det sagt har du prøvd quinoa,tofu eller tempeh? Dette er også fine proteinkilder. Korn,fullkornsprodukter, nøtter og frø er heller ikke til å kimse av.

Anonymkode: 7041c...69d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Spørsmål: når dere sier gresskar, kjøper dere et helt stort gresskar? 

Anonymkode: e9275...fa1

Kjøper helt gresskar ja. Legger ved noen enkle og gode oppskrifter :)

Bakt gresskar med ris

2 dl tørr ris + 4 dl vann + 1/2 ts salt (= 6-7 dl ferdig kokt ris)
1 flaskegresskar + litt olje + salt + pepper
20 rosenkål, delt i to
5 små vårløk, hakket
5 hvitløksfedd, finhakket
1/2 ts paprikaflak (ev. litt chili)
1 dl revet vegansk ost
litt frisk bladpersille, finhakket

1. Sett først ovnen på 225 grader. 
2. Ha ris, vann og salt i en kjele og kok under lokk til den er ferdig. 
3. Del flaskegresskaret i to på langs og fjern frøene med en skje. Del i terninger og kutt av skallet med en kniv. Spre bitene i en ildfast form eller på en stekeplate. Sprinkle med litt olje, salt og pepper. Bak på 225 grader i 30 min. Vend på dem og bak videre i 10 minutter til. 
4. Kok rosenkålen i lettsaltet vann til den er såvidt mør, ca 4-5 min. Del den i to og spre over litt salt og pepper.
5. Stek vårløk og hvitløk kjapt i litt olivenolje. Tilsett paprikaflak og den kokte risen. Stek noen minutter til risen begynner å bli smågyllen. Tilsett osten, bland og la den smelte lett inn. Tilsett rosenkålen. Smak til om det trengs mer salt.
6. Server risblandingen på tallerken med gresskarbiter oppå. Litt frisk persille på toppen

Suppe

350 - 400 g gresskar, kjøttet, renset for skall og frø 
1 stykker søtpotet, eller gulrøtter 
0.5 stk løk 
0.5 ss ingefær, frisk, revet 
1.5 fedd hvitløk 
0.5 stk rød chili 
0.5 l grønnsakskraft  
1 dl kokosmelk 
olje, nøytral 
salt og pepper( kvernet) 
sitronsaft, eller limesaft 
0.5 ts sitrongress, hakket og most, kun den myke delen

1.Skjær gresskar, søtpotet/gulrot og løk i terninger. Hakk og finsnitt hvitløk og chili. Varm en god klunk olje i en mellomstor kasserolle eller gryte. Fres løken til den begynner å bli myk uten at den får farge. 
2.Tilsett ingefær, chili, hvitløk og sitrongress. Fres videre i et par minutter under omrøring.                                                                                                                                         3.Ha i gresskar og søtpotet og fres videre i et minutt. Hell over kraft/buljong. Kok opp og la det hele småkoke til grønnsakene er helt møre, ca 30 minutter.  
4.Kjør suppen glatt og jevn med en stavmikser og tilsett kokosmelk

Jeg spiser den sammen byggryn og godt brød

Curry

0.5 Gul løk 
1 fedd  Hvitløk
0.25 Rød chili 
300 g  Flaskegresskar 
2 dl  Kokosmelk 
2 dl  Grønnsakskraft  
0.75 dl  Erter 
Fersk spinat 
0.5 Lime 
0.5 ts  Karri 
 Salt  
 Ris

1.Skrell gresskaret og kutt det i litt store terninger. 
2.Ha gresskar-terningene i en romslig kjele, la det steke i litt olje før du rører inn krydderet. Stek litt til. Tilsett grovhakket løk, finhakket hvitløk og chili, til løken er blank og myk. Bruk middels varme. 
3.Hell over kokosmelk og grønnsakskraft (eller buljong).
Kok til gresskarterningene er myke.                                                                                      4.Tilsett erter og spinat og smak til med salt, limesaft og revet limeskall.

Spis med ris

Skrevet

Jeg liker å variere men jeg spiser ikke helt variert, jeg har ikke tid til det, så spiser vanligvis ute pga jobben min og det lar meg ikke variere så mye.

Men jeg liker å spise absolutt alt.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Med mindre man driver med har trening flere ganger i uka får man faktisk i seg nok proteiner om man spiser variert og nok da all mat minus sukker,olje og krydder inneholder proteiner :) Men med det sagt har du prøvd quinoa,tofu eller tempeh? Dette er også fine proteinkilder. Korn,fullkornsprodukter, nøtter og frø er heller ikke til å kimse av.

Jeg trener 2-4 ganger i uka, så minst fem timer pr uke.

Men bønner er jo belgvekster, altså noe av det jeg ikke er glad i, så nei, tofu og tempeh utgår på lik linje med de fleste andre belgvekster. Quinoa spiser jeg litt av. Og spiser fullkornsprodukter og kornprodukter hver dag, og det dekker fortsatt ikke proteinbehovet.

AnonymBruker
Skrevet

De grønnsakene det går mest av her er potet, løk, hvitløk, tomat, agurk, paprika, reddik, sellerirot, kålrot, kål (spisskål, knutekål, rødkål, hodekål), grønne erter, gulrot, asparges, brokkoli, rosenkål og blomkål. Jeg er relativt altetende når det kommer til grønnsaker, med noen få unntak (aubergine klarer jeg ikke å like), men dette er de grønnsakene jeg bruker hyppigst. Potet, løk og hvitløk spiser jeg hver eneste dag i en eller annen form. Jeg er ikke så glad i pasta, og spiser sjeldent ris, men jeg ELSKER potet og den er så allsidig, så blir ikke kjedelig allikevel.

Når jeg ramser opp her, så ser jeg jo at jeg er et skikkelig kålhue, men kål er så godt og passer til så mye, så det får gå 😅 Og hvis man blir det man spiser, så blir jeg definitivt en potet i mitt neste liv 🥔🥔🥔

Anonymkode: 06dd0...ae9

Skrevet

Ukentlig/ nesten hver uke: tomat, agurk, salat, paprika, Avocado, gul løk, sopp, brokkoli, spinat, potet, hvitløk

Ofte: gulrot, rosenkål, rødkål, 

Ellers bruker vi også squash, søtpotet, stangselleri, selleri, fennikel, mais, aspargesbønner, kålrot, nepe. Dette litt sesongavhengig 

Belgfrukter 

Bruker også endel mango og eple til middag, men det er jo ikke grønnsaker 

Også er det selvsagt noen grønnsaker jeg har brukt noen få ganger, men som ikke er endel av vårt vanlige kosthold

Skrevet
Butter skrev (4 minutter siden):

Ukentlig/ nesten hver uke: tomat, agurk, salat, paprika, Avocado, gul løk, sopp, brokkoli, spinat, potet, hvitløk

Ofte: gulrot, rosenkål, rødkål, 

Ellers bruker vi også squash, søtpotet, stangselleri, selleri, fennikel, mais, aspargesbønner, kålrot, nepe. Dette litt sesongavhengig 

Belgfrukter 

Bruker også endel mango og eple til middag, men det er jo ikke grønnsaker 

Også er det selvsagt noen grønnsaker jeg har brukt noen få ganger, men som ikke er endel av vårt vanlige kosthold

Glemte erter og oliven.Og på høsten bruker jeg endel persillerot, pastinakk, rød/gulbeter. 
Varierte nok mer før vi fikk barn, men nå skal ting helst gå litt kjappere og mer barnevennlige 

AnonymBruker
Skrevet

Litt fisk. Litt kjøtt

Anonymkode: 795cd...570

AnonymBruker
Skrevet
Taluno skrev (1 time siden):

Jeg trener 2-4 ganger i uka, så minst fem timer pr uke.

Men bønner er jo belgvekster, altså noe av det jeg ikke er glad i, så nei, tofu og tempeh utgår på lik linje med de fleste andre belgvekster. Quinoa spiser jeg litt av. Og spiser fullkornsprodukter og kornprodukter hver dag, og det dekker fortsatt ikke proteinbehovet.

Hard styrketrening?I så fall fokuserer du vel på å få inn ekstra protein da :)  Nå er det stor smaksforskjell på bønner og tofu så det ene trenger ikke utelukke det andre :)

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hard styrketrening?I så fall fokuserer du vel på å få inn ekstra protein da :)  Nå er det stor smaksforskjell på bønner og tofu så det ene trenger ikke utelukke det andre :)

Både styrketrening og kondisjon, og har oversikt over inntak av næringsstoffer og mitt eget aktivitetsnivå. Mange i omgangskretsen og familien er vegetarianere, i tillegg til at jeg har jobbet med mat i mange år, så jeg har smakt utallige varianter av alle disse belgvekstene, og jeg liker det fortsatt ikke. Det er ikke bare smaken men også konsistensen. Men dette blir bare avsporing.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Kjøper helt gresskar ja. Legger ved noen enkle og gode oppskrifter :)

Bakt gresskar med ris

2 dl tørr ris + 4 dl vann + 1/2 ts salt (= 6-7 dl ferdig kokt ris)
1 flaskegresskar + litt olje + salt + pepper
20 rosenkål, delt i to
5 små vårløk, hakket
5 hvitløksfedd, finhakket
1/2 ts paprikaflak (ev. litt chili)
1 dl revet vegansk ost
litt frisk bladpersille, finhakket

1. Sett først ovnen på 225 grader. 
2. Ha ris, vann og salt i en kjele og kok under lokk til den er ferdig. 
3. Del flaskegresskaret i to på langs og fjern frøene med en skje. Del i terninger og kutt av skallet med en kniv. Spre bitene i en ildfast form eller på en stekeplate. Sprinkle med litt olje, salt og pepper. Bak på 225 grader i 30 min. Vend på dem og bak videre i 10 minutter til. 
4. Kok rosenkålen i lettsaltet vann til den er såvidt mør, ca 4-5 min. Del den i to og spre over litt salt og pepper.
5. Stek vårløk og hvitløk kjapt i litt olivenolje. Tilsett paprikaflak og den kokte risen. Stek noen minutter til risen begynner å bli smågyllen. Tilsett osten, bland og la den smelte lett inn. Tilsett rosenkålen. Smak til om det trengs mer salt.
6. Server risblandingen på tallerken med gresskarbiter oppå. Litt frisk persille på toppen

Suppe

350 - 400 g gresskar, kjøttet, renset for skall og frø 
1 stykker søtpotet, eller gulrøtter 
0.5 stk løk 
0.5 ss ingefær, frisk, revet 
1.5 fedd hvitløk 
0.5 stk rød chili 
0.5 l grønnsakskraft  
1 dl kokosmelk 
olje, nøytral 
salt og pepper( kvernet) 
sitronsaft, eller limesaft 
0.5 ts sitrongress, hakket og most, kun den myke delen

1.Skjær gresskar, søtpotet/gulrot og løk i terninger. Hakk og finsnitt hvitløk og chili. Varm en god klunk olje i en mellomstor kasserolle eller gryte. Fres løken til den begynner å bli myk uten at den får farge. 
2.Tilsett ingefær, chili, hvitløk og sitrongress. Fres videre i et par minutter under omrøring.                                                                                                                                         3.Ha i gresskar og søtpotet og fres videre i et minutt. Hell over kraft/buljong. Kok opp og la det hele småkoke til grønnsakene er helt møre, ca 30 minutter.  
4.Kjør suppen glatt og jevn med en stavmikser og tilsett kokosmelk

Jeg spiser den sammen byggryn og godt brød

Curry

0.5 Gul løk 
1 fedd  Hvitløk
0.25 Rød chili 
300 g  Flaskegresskar 
2 dl  Kokosmelk 
2 dl  Grønnsakskraft  
0.75 dl  Erter 
Fersk spinat 
0.5 Lime 
0.5 ts  Karri 
 Salt  
 Ris

1.Skrell gresskaret og kutt det i litt store terninger. 
2.Ha gresskar-terningene i en romslig kjele, la det steke i litt olje før du rører inn krydderet. Stek litt til. Tilsett grovhakket løk, finhakket hvitløk og chili, til løken er blank og myk. Bruk middels varme. 
3.Hell over kokosmelk og grønnsakskraft (eller buljong).
Kok til gresskarterningene er myke.                                                                                      4.Tilsett erter og spinat og smak til med salt, limesaft og revet limeskall.

Spis med ris

Oh, tusen takk! Dette skal testes ut. 🙏🏻🙏🏻

Da dere skrev gresskar trodde jeg dere mente stort halloweengresskar, hadde ikke hørt om flaskegresskar. Og å rense ut innmaten på et sånt svært var litt av en jobb 😅

AnonymBruker
Skrevet
Taluno skrev (12 timer siden):

Dette er jeg veldig enig i! 
Hos meg er kjøtt/fisk blitt mer som tilbehør nå. 
Jeg henter mye inspirasjon fra vegetar, og legger til litt kjøtt/fisk om jeg føler for det. 
Jeg spiser for lite belgfrukt for å kunne gå helt over til vegetar, med tanke på protein. 

Inspirasjon fra asiatisk er også en ypperlig måte for å øke grønnsaker ja. 
Men kreativitet er minst like moro! 
Jeg leker og prøver meg mye frem, og har en liten ide om at om jeg liker A og liker B, så bør jo A og B til sammen bli bra! 

Det morsomme på ett kjøkken er at du kan gjøre akkurat hva du vil! 
Liker du ikke koriander? Dropp det! 
Tåler du ikke paprika? Dropp det! 
Elsker du hvitløk? Bruk det! 
Har du en liten rest av brokkoli? Bruk den! 

Finner du en oppskrift som inneholder grønnsaker du ikke får tak i, ikke har i kjøleskapet, ikke liker, eller noe, så kan man hoppe over det, eller bruke noe annet! 

Jeg begynte med å ha litt sopp i en omelett. Så prøvde jeg paprika også. Og brokkoli, og plutselig er det blitt mer en grønnsaksform med litt egg i, for jeg brukte rester av ulike grønnsaker og oppdaget stadig mer som var nydelig i omeletten! Og oppdaget at kål ikke var like bra i omletten 😛 

Hehe! Åh, det er så fint å høre hvordan du forsøkte deg frem. Da jeg fremdeles slet med matangsten så var det det verste jeg kunne tenke meg. Når en venninna sa hun gjorde ting på "slump" kaldsvettet jeg. Men når du sier nå at jeg kan prøve meg frem så kjenner at ja, jaggu det kan jeg jo! 🙏🏻😅

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

De grønnsakene det går mest av her er potet, løk, hvitløk, tomat, agurk, paprika, reddik, sellerirot, kålrot, kål (spisskål, knutekål, rødkål, hodekål), grønne erter, gulrot, asparges, brokkoli, rosenkål og blomkål. Jeg er relativt altetende når det kommer til grønnsaker, med noen få unntak (aubergine klarer jeg ikke å like), men dette er de grønnsakene jeg bruker hyppigst. Potet, løk og hvitløk spiser jeg hver eneste dag i en eller annen form. Jeg er ikke så glad i pasta, og spiser sjeldent ris, men jeg ELSKER potet og den er så allsidig, så blir ikke kjedelig allikevel.

Når jeg ramser opp her, så ser jeg jo at jeg er et skikkelig kålhue, men kål er så godt og passer til så mye, så det får gå 😅 Og hvis man blir det man spiser, så blir jeg definitivt en potet i mitt neste liv 🥔🥔🥔

😅😅 made me laugh! 

Jeg har faktisk kjøpt kål en gang. Lagde fårikål med en del og coleslaw med den andre delen. Så jeg er helt grønn der, spørst om jeg må oppdage kålen! Har du noen favoritter der? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Oh, tusen takk! Dette skal testes ut. 🙏🏻🙏🏻

Da dere skrev gresskar trodde jeg dere mente stort halloweengresskar, hadde ikke hørt om flaskegresskar. Og å rense ut innmaten på et sånt svært var litt av en jobb 😅

Du kan også bruke gresskarkjernene som krønsj på supper,salater osv

Plukk frøene ut av vevet og skyll dem godt under rennende kaldt vann. Gni frøene tørre med et glasshåndkle eller tørkerull.

Sett stekeovnen på 180 grader C.

Lag en oljeblanding av salt og olje, og bland dette godt med kjernene.

Liker du mer smak, kan du tilsette litt presset hvitløk eller annet krydder.

Fordel gresskarkjernene tynt utover på en stekeplate med bakepapir.

Stekes til de er blitt lett brune (ca. 15-25 min). Snu kjernene av og til.

Avkjøles på kjøkkenpapir.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Poteten er så undervurdert. Jeg lurer på hvor mange ganger jeg har fått spørsmål om hva jeg egentlig bruker potet til siden jeg ikke spiser animalsk og da ikke har typiske kjøtt/fisk,potet og saus middag. Men svaret mitt er da til alt 😄

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva betyr "regelmessig"?

Skal vi se…

Hvitløk, løk, rødløk, vårløk, purre, tomat, agurk, isbergsalat, spinat, squash, aubergine, avocado, brokkoli, brokkolini, blomkål, paprika, gulrot, kålrot, mais, sukkererter, asparges, aspargesbønner, potet, søtpotet, sjampinjong, shiitake, pak choi, minimais, ingefær, erter.

Og mye bønner.

Anonymkode: 0c34a...696

AnonymBruker
Skrevet

Løk, rødløk, hvitløk, purre, vårløk, paprika, chili, tomater i ulike former og farger, agurk, stangselleri, sellerirot, gulrot, kålrot, søtpotet, neper, rødbete, gresskar av ulike typer, kål, rødkål, grønnkål, blomkål, brokkoli, spinat, isbergsalat, romanesco, ruccola,  fennikel, grønn asparges, squash, aubergin, sukkererter, aspargesbønner, vannkastanjer og bambusskudd. Noen vil sikkert også regne med sopp (sjampinjong og aromasopp) og belgfrukter (gule og grønne erter, soyabønner, kikerter, brune og røde linser, kidneybønner, svarte bønner, butter beans og små hvite bønner). Og poteter, da. 

Jordskokk er den eneste grønnsaken jeg aldri kjøper, det syns jeg smaker ekkelt. Pastinakk, persillerot og knutekål kjøper jeg også veldig sjeldent. Ellers er jeg innom de fleste av de resterende grønnsakene i løpet av et år også, de er bare ikke så ofte å få tak i eller er for dyre til at jeg føler jeg kan prioritere de. 

Anonymkode: 83656...400

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Løk, rødløk, hvitløk, purre, vårløk, paprika, chili, tomater i ulike former og farger, agurk, stangselleri, sellerirot, gulrot, kålrot, søtpotet, neper, rødbete, gresskar av ulike typer, kål, rødkål, grønnkål, blomkål, brokkoli, spinat, isbergsalat, romanesco, ruccola,  fennikel, grønn asparges, squash, aubergin, sukkererter, aspargesbønner, vannkastanjer og bambusskudd. Noen vil sikkert også regne med sopp (sjampinjong og aromasopp) og belgfrukter (gule og grønne erter, soyabønner, kikerter, brune og røde linser, kidneybønner, svarte bønner, butter beans og små hvite bønner). Og poteter, da. 

Jordskokk er den eneste grønnsaken jeg aldri kjøper, det syns jeg smaker ekkelt. Pastinakk, persillerot og knutekål kjøper jeg også veldig sjeldent. Ellers er jeg innom de fleste av de resterende grønnsakene i løpet av et år også, de er bare ikke så ofte å få tak i eller er for dyre til at jeg føler jeg kan prioritere de. 

Glemte rosenkål, avakado og reddik. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...