AnonymBruker Skrevet 22. mars 2023 #21 Skrevet 22. mars 2023 Oh, wow! Tusen takk! Så spennende å lese! I denne omgang var det mest grønnsaker jeg var interessert i ja. Hadde elsket om dere hadde tall på hvor mange dere veksler mellom. Men uansett her har jeg mye å gå på. 😍 Her har jeg så mye å lære, og ta tak i. Beter har jeg aldri smakt en gang. Spirer vet jeg ikke hva er. Gleder meg til å teste ut deres råvarer. Mitt bakteppe er at jeg hadde en form for matangst, og spiste ekstremt restriktivt, var redd for grønnsaker (og særlig frukt og bær)(😅 angst ass, merkelige greier) da lærte jeg meg jo aldri å bruke dem. Men nå når jeg har innsett at mat er ikke farlig så er det så spennende å prøve. Ts Anonymkode: e9275...fa1
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2023 #22 Skrevet 22. mars 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Vi har abonnert på økologisk frukt og grønt i mange år, og bruker så mange ulike grønnsaker at jeg neppe kan liste dem opp engang. Men det kan jo være morsomt å prøve. Løk, sjalottløk, rødløk, hvitløk, vårhvitløk, purre, vårløk Gulrøtter, diverse potetsorter, søtpoteter (oransje, lilla, hvite), kålrabi, sellerirot, pastinakk, persillerot, jordskokk, rødbeter, polkabeter, gulbeter, reddiker, daikon, vinterreddik, neper, knutekål, frisk ingefær Sommerkål, grønnkål, cavolo nero, pak choi, mangold, spinat, mizuna, sennepsblad, portulakk Hjertesalat, lollo, ekeblad, ruccola, red rhubarb, isberg (som vi woker) og sikkert mange flere salattyper Brokkoli, blomkål, romanesco, brokkolini, rosenkål, rosettkål Grønn og hvit asparges Tomater, paprika, squash, agurk, aubergine, chili, avokado Frisk artisjokk (små lilla og store grønne), fennikel Aspargesbønner, brekkbønner, voksbønner, snittebønner, bondebønner, erter, sukkererter Hokkaido, flaskegresskar Aromasopp, portobello Anonymkode: ada90...0f2 Wow, tror du går av med seieren i hvem som kom høyest i antall og variasjon. Her er det så mange ting jeg ikke aner hva er. Holder på med et matlagingsprosjekt der jeg tar inn nye råvarer og øver meg så her har jeg mye jobb foran meg, gleder meg! Hokkaido liksom, trodde det var en japansk type kunst liksom 😅 Digger at dere ramser opp! Bruker du mye tid på matlaging eller blir det enkle retter selv med så mye variert? Ts Anonymkode: e9275...fa1
Taluno Skrevet 22. mars 2023 #23 Skrevet 22. mars 2023 Jeg bruker aktivt 10-30 min på tilberedning, pluss koke/steketid hvor ting ikke må røres i. Så da rydder/vasker jeg kjøkkenet, gjør annet husarbeid eller henger på KG mens jeg venter 😁 Akkurat nå steker jeg grønnsaker og koker nudler. En ovnsbakt omelett med masse grønnsaker tar 5-10 min røre sammen, så steker den seg selv. Samme med tortillapizza.
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2023 #24 Skrevet 22. mars 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Oh, wow! Tusen takk! Så spennende å lese! I denne omgang var det mest grønnsaker jeg var interessert i ja. Hadde elsket om dere hadde tall på hvor mange dere veksler mellom. Men uansett her har jeg mye å gå på. 😍 Her har jeg så mye å lære, og ta tak i. Beter har jeg aldri smakt en gang. Spirer vet jeg ikke hva er. Gleder meg til å teste ut deres råvarer. Mitt bakteppe er at jeg hadde en form for matangst, og spiste ekstremt restriktivt, var redd for grønnsaker (og særlig frukt og bær)(😅 angst ass, merkelige greier) da lærte jeg meg jo aldri å bruke dem. Men nå når jeg har innsett at mat er ikke farlig så er det så spennende å prøve. Ts Anonymkode: e9275...fa1 Jeg ligger nok på 30 pluss og finner jeg en ny spennende grønnsak røsker jeg den med meg. Handler på internasjonale grønnsaksbutikker. Beter må du prøve ut. Rødbeter bruker i hemmelagde plantebaserte burgere,rødbetesuppe,syltet rødbeter på pålegg,i woker etc og gule og polkabeter bruker jeg i eks gryter,grønnsakslapskaus ol. Ellers så er det sykt digg og ovnsbake beter,gulrøtter,pastinakk,rødløk,paprika og cherrytomater i ovnene med olje og krydder 😍 Anonymkode: 7041c...69d 2
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2023 #25 Skrevet 22. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg ligger nok på 30 pluss og finner jeg en ny spennende grønnsak røsker jeg den med meg. Handler på internasjonale grønnsaksbutikker. Beter må du prøve ut. Rødbeter bruker i hemmelagde plantebaserte burgere,rødbetesuppe,syltet rødbeter på pålegg,i woker etc og gule og polkabeter bruker jeg i eks gryter,grønnsakslapskaus ol. Ellers så er det sykt digg og ovnsbake beter,gulrøtter,pastinakk,rødløk,paprika og cherrytomater i ovnene med olje og krydder 😍 Anonymkode: 7041c...69d Oi! Takk for tipsene. Beter må jeg tydeligvis teste da. 🙏🏻 Og så stikke innom en internasjonal grønnsaksbutikk 💃🏼 Anonymkode: e9275...fa1 1
Frøkenfryden Skrevet 22. mars 2023 #26 Skrevet 22. mars 2023 (endret) Oi det er nok mange. Her kommer de usystematisk: Gul løk, rødløk, hvitløk, sjalottløk, purreløk og vårløk. Gulrot. Potet og søtpotet. Selleristang. Spisspaprika. Champignonsopp, aromasopp og portobellosopp. Fennikel. Pastinakk. Kålrabi. Sellerirot. Persillerot. Rødbet. Agurk. Svartkål. Crispisalat. Ruccula. Spinat. Jordskokk. Blomkål. Brokkoli. Spisskål. Rosenkål. Grønnkål. Mais. Erter. Nepe. Tomat. Flaskegresskar. Pak choy. Endret 22. mars 2023 av Frøkenfryden 1
Trolltampen Skrevet 22. mars 2023 #27 Skrevet 22. mars 2023 Jeg elsker grønnsaker! Som barn var jeg utrolig kresen. Viste seg at jeg var allergisk mot paprika, og det var i all maten vi fikk servert. Nå spiser jeg egentlig det meste, men sliter med sjømat, og må lage mye fra bunnen av, da mye "posemat" har paprika i seg. Mine favorittgrønnsaker i dag er: Hvitløk, chilli, Søtpotet, gresskar, Spinat, vårløk, løk, squash, aromasopp, alfalfaspirer (kutta ut all salat til fordel for alfalfa) bønnespirer, daikonreddik, gulrot, potet, ingefær, kålrot, kålhode... kanskje enklere å si hva jeg ikke liker egentlig. Er du ute etter ny inspirasjon anbefaler jeg asiatisk mat. Rene råvarer og for det meste utrolig sunt.
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2023 #28 Skrevet 22. mars 2023 Tusen takk igjen, til alle som deler! Blir så inspirert! 🙏🏻🙏🏻 Og gleder meg til å lage masse bra mat. Har troa på asiatisk @Trolltampen, har spist mye norsk i det siste og føler meg godt dreven på de typiske norske, så å bevege meg over dit kan nok føre til bratt læringskurve igjen! Anonymkode: e9275...fa1
Trolltampen Skrevet 22. mars 2023 #29 Skrevet 22. mars 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Tusen takk igjen, til alle som deler! Blir så inspirert! 🙏🏻🙏🏻 Og gleder meg til å lage masse bra mat. Har troa på asiatisk @Trolltampen, har spist mye norsk i det siste og føler meg godt dreven på de typiske norske, så å bevege meg over dit kan nok føre til bratt læringskurve igjen! Anonymkode: e9275...fa1 Ja der er det utrolig mye spennende å finne altså! Har en forkjærlighet for koreansk mat akkurat nå. Der er det stort fokus på grønnsaker. Har fermentert egen kimchi, og det var knalle saker. Mye godt fra Japan og thailand også.
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2023 #30 Skrevet 22. mars 2023 Trolltampen skrev (Akkurat nå): Ja der er det utrolig mye spennende å finne altså! Har en forkjærlighet for koreansk mat akkurat nå. Der er det stort fokus på grønnsaker. Har fermentert egen kimchi, og det var knalle saker. Mye godt fra Japan og thailand også. Jeg er HELT grønn på asiatisk så kan bli spennende. Har smakt på restaurant, litt indisk, kinesisk, og bao buns og en gang pokebowl (?) ellers kan dette bli meget interessant! Kan man tillate seg å droppe koriander? Det tror at jeg må, pga såpesmaken jeg får av det 😅 Anonymkode: e9275...fa1
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2023 #31 Skrevet 22. mars 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Tusen takk igjen, til alle som deler! Blir så inspirert! 🙏🏻🙏🏻 Og gleder meg til å lage masse bra mat. Har troa på asiatisk @Trolltampen, har spist mye norsk i det siste og føler meg godt dreven på de typiske norske, så å bevege meg over dit kan nok føre til bratt læringskurve igjen! Anonymkode: e9275...fa1 Et sted å begynne er å se på grønnsakene som hovedrollen og ikke tilbehør. Les deg opp på vegetarretter Anonymkode: 7041c...69d 2 1 1
Trolltampen Skrevet 22. mars 2023 #32 Skrevet 22. mars 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg er HELT grønn på asiatisk så kan bli spennende. Har smakt på restaurant, litt indisk, kinesisk, og bao buns og en gang pokebowl (?) ellers kan dette bli meget interessant! Kan man tillate seg å droppe koriander? Det tror at jeg må, pga såpesmaken jeg får av det 😅 Anonymkode: e9275...fa1 Jeg dropper altid koriander 😂 har akkurat samme opplevelse av den smaken der. Drikker heller grønnsåpe rett fra flaska. Jeg anbefaler den siden her på det sterkeste www.mykoreankitchen.com Masse oppskrifter på spennende mat. Også mye informasjon om råvarene som brukes. Spennende lesning for en som er interessert i mathistorie iallefall. Amerikanske mål kan være litt snodige. Fant ut at en cup er 250 ml, tbsp er 15 ml, tsp er ca 5 ml. Skriver ned oppskriftene på norsk før jeg bruker dem, så blir det ikke så mye knot 🙈
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2023 #33 Skrevet 22. mars 2023 Trolltampen skrev (1 minutt siden): Jeg dropper altid koriander 😂 har akkurat samme opplevelse av den smaken der. Drikker heller grønnsåpe rett fra flaska. Jeg anbefaler den siden her på det sterkeste www.mykoreankitchen.com Masse oppskrifter på spennende mat. Også mye informasjon om råvarene som brukes. Spennende lesning for en som er interessert i mathistorie iallefall. Amerikanske mål kan være litt snodige. Fant ut at en cup er 250 ml, tbsp er 15 ml, tsp er ca 5 ml. Skriver ned oppskriftene på norsk før jeg bruker dem, så blir det ikke så mye knot 🙈 Oh, takk, skal sjekke den siden der! Og veldig godt tips. Knot tar lærelysta rett ut av meg! 😅 Anonymkode: e9275...fa1 1
Lill3My Skrevet 22. mars 2023 #34 Skrevet 22. mars 2023 (endret) AnonymBruker skrev (23 timer siden): Øver meg på matlaging! Jeg voks opp med ganske vanlig, litt kjedelig mat. Ikke veldig variert. Nå, vil jeg lære å bruke ALLE råvarene. Så jeg tar for meg en etter en grønnsak og inkluderer den i kosten. Men hvor mange og hvilke grønnsaker lager du mat av på regelmessig basis? Her er er tallet bare 13: Løk, hvitløk, rødløk, sellerirot, purreløk, gulrot, paprika, agurk, crispisalat, mais, isbergsalat, tomat, avokado. Altså grønnsaker du er godt vant med og kan bruke i flere retter. Hvem kommer høyest og spiser mest variert? Anonymkode: e9275...fa1 Ukentlig spiser jeg: Sopp Squash Aubergine Sellerirot Hodekål Paprika Agurk Gulrot Gresskar Blomkål Brokkoli Pastinakk Løk Hvitløk Rødløk Chilli Vannkastanjer Typisk er * en slags ratatouille: stekt aubergine, squash, løk, paprika og hermetiske tomater. * Grønnsaksmos * Airfryer (gresskar og sellerirot blir gode fries * Ovnsbakt: rett på bakepapir * Wok Endret 22. mars 2023 av Lill3My 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2023 #35 Skrevet 22. mars 2023 Spørsmål: når dere sier gresskar, kjøper dere et helt stort gresskar? Anonymkode: e9275...fa1
Frøkenfryden Skrevet 22. mars 2023 #36 Skrevet 22. mars 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Spørsmål: når dere sier gresskar, kjøper dere et helt stort gresskar? Anonymkode: e9275...fa1 Kun flaskegresskar her og de er små og passe til en middag
norw Skrevet 22. mars 2023 #37 Skrevet 22. mars 2023 Jeg spiser ikke særlig variert, men prøver å få i meg noen av de viktigste næringsstoffene. Løk, hvitløk, gulrøtter, spiste mye kålrot i en periode, spinat. Paprika av og til.
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2023 #38 Skrevet 22. mars 2023 Spinat, løk, tomat, paprika, grønnkål, avokado, eple, ingefær (rå), hvitløk, rødløk, vårløk, agurk, salat spises daglig omtrent. Anonymkode: 63a87...49b
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2023 #39 Skrevet 22. mars 2023 Frøkenfryden skrev (22 minutter siden): Kun flaskegresskar her og de er små og passe til en middag Okei, takk! Får mange nye ord i mitt vokabular her 😅 Anonymkode: e9275...fa1
Taluno Skrevet 23. mars 2023 #40 Skrevet 23. mars 2023 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Et sted å begynne er å se på grønnsakene som hovedrollen og ikke tilbehør. Les deg opp på vegetarretter Anonymkode: 7041c...69d Dette er jeg veldig enig i! Hos meg er kjøtt/fisk blitt mer som tilbehør nå. Jeg henter mye inspirasjon fra vegetar, og legger til litt kjøtt/fisk om jeg føler for det. Jeg spiser for lite belgfrukt for å kunne gå helt over til vegetar, med tanke på protein. AnonymBruker skrev (12 timer siden): Tusen takk igjen, til alle som deler! Blir så inspirert! 🙏🏻🙏🏻 Og gleder meg til å lage masse bra mat. Har troa på asiatisk @Trolltampen, har spist mye norsk i det siste og føler meg godt dreven på de typiske norske, så å bevege meg over dit kan nok føre til bratt læringskurve igjen! Anonymkode: e9275...fa1 Inspirasjon fra asiatisk er også en ypperlig måte for å øke grønnsaker ja. Men kreativitet er minst like moro! Jeg leker og prøver meg mye frem, og har en liten ide om at om jeg liker A og liker B, så bør jo A og B til sammen bli bra! AnonymBruker skrev (12 timer siden): Jeg er HELT grønn på asiatisk så kan bli spennende. Har smakt på restaurant, litt indisk, kinesisk, og bao buns og en gang pokebowl (?) ellers kan dette bli meget interessant! Kan man tillate seg å droppe koriander? Det tror at jeg må, pga såpesmaken jeg får av det 😅 Anonymkode: e9275...fa1 Det morsomme på ett kjøkken er at du kan gjøre akkurat hva du vil! Liker du ikke koriander? Dropp det! Tåler du ikke paprika? Dropp det! Elsker du hvitløk? Bruk det! Har du en liten rest av brokkoli? Bruk den! Finner du en oppskrift som inneholder grønnsaker du ikke får tak i, ikke har i kjøleskapet, ikke liker, eller noe, så kan man hoppe over det, eller bruke noe annet! Jeg begynte med å ha litt sopp i en omelett. Så prøvde jeg paprika også. Og brokkoli, og plutselig er det blitt mer en grønnsaksform med litt egg i, for jeg brukte rester av ulike grønnsaker og oppdaget stadig mer som var nydelig i omeletten! Og oppdaget at kål ikke var like bra i omletten 😛
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå