Gå til innhold

Hvor variert spiser du egentlig?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Øver meg på matlaging! 

Jeg voks opp med ganske vanlig, litt kjedelig mat. Ikke veldig variert. Nå, vil jeg lære å bruke ALLE råvarene. Så jeg tar for meg en etter en grønnsak og inkluderer den i kosten. 

Men hvor mange og hvilke grønnsaker lager du mat av på regelmessig basis? 

Her er er tallet bare 13: Løk, hvitløk, rødløk, sellerirot, purreløk, gulrot, paprika, agurk, crispisalat, mais, isbergsalat, tomat, avokado.

Altså grønnsaker du er godt vant med og kan bruke i flere retter. Hvem kommer høyest og spiser mest variert? 

Anonymkode: e9275...fa1

Skrevet

Utvilsomt løk.  Løk er den grønnsaken som jeg bruker mest i maten.  Løk er anvendelig fordi den er god både rå og kokt/stekt.  Derfor veldig anvendelig, og passer til veldig mange retter. 
Gulrot kommer som nr 2.  Den kan man bruke rå (raspe), koke, steke og lage stuing av.  Kan brukes både i fisk- og kjøttretter.  

For meg er det disse to som er aller viktigst - i tillegg til poteter, da :) 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg spiser vel nærmest alt av grønnsaker de selger på en vanlig Meny butikk i løpet av et år. Ble litt usikker på eksakt hva du spør om. 

Det går mengder hvitløk, løk, tomater, gulrot, selleristang, purreløk, poteter, søtpotet, avokado, sopp... disse står på lista hver uke. Og spises gjerne til 2-3 måltider i løpet av en dag. Så er det ting jeg spiser mengder av etter sesong, beter, jordskokk, salater. 

Anonymkode: 4536c...b1a

• Liker 2
Skrevet

Jeg spiser litt forskjellige grønnsaker, og siden jeg bor i en husholdning med en person blir det en del fra frysedisken.

Jeg tenker egentlig ikke over hvilke grønnsaker jeg spiser når, jeg tar det jeg har lyst på, men jeg spiser frukt og grønnsaker hver eneste dag.

Løk, gulrot, kål, beter og sopp har jeg (nesten) alltid i kjøleskapet.

AnonymBruker
Skrevet

løk, gulrot, squash, agurk, hodekål, jordskokk, rødbeter, søtpotet, grønnkål, blomkål, spirer, hjertesalat, isbergsalat, purreløk. paprika, hvitløk og chili. 

Dette er grønnsakene pluss poteter, jeg har spist  siden fredag.  Det jeg spiser mest er løk, gulrot, jordskokk, grønnkål, sqyash, hjertesalat, paprika spiser jeg hver uke, men de fleste ukene går det litt søtpotet og brokkoli,  frosne erter også. 

Det hjelper å ha et par tre vegetar middager hver uke for å få variasjon. 

Fredag pizza med paprika, squash, løk, salat, hvitløk og chili. lørdag agurk, spirer, salat, søndag ovnsbakte rødbeter, jordskokk, potet, gulrot mandag, linsegryte med grønnkål, blomkål, søtpotet,purreløk, tirsdag hodekål, søtpotet og løk i lefser  og jeg har spist spirer og agurk i lunsj

Anonymkode: 4cd8e...1c3

AnonymBruker
Skrevet

Vi har abonnert på økologisk frukt og grønt i mange år, og bruker så mange ulike grønnsaker at jeg neppe kan liste dem opp engang. Men det kan jo være morsomt å prøve.

• Løk, sjalottløk, rødløk, hvitløk, vårhvitløk, purre, vårløk
  • Gulrøtter, diverse potetsorter, søtpoteter (oransje, lilla, hvite), kålrabi, sellerirot, pastinakk, persillerot, jordskokk, rødbeter, polkabeter, gulbeter, reddiker, daikon, vinterreddik, neper, knutekål, frisk ingefær
  • Sommerkål, grønnkål, cavolo nero, pak choi, mangold, spinat, mizuna, sennepsblad, portulakk
  • Hjertesalat, lollo, ekeblad, ruccola, red rhubarb, isberg (som vi woker) og sikkert mange flere salattyper
  • Brokkoli, blomkål, romanesco, brokkolini, rosenkål, rosettkål
  • Grønn og hvit asparges
  • Tomater, paprika, squash, agurk, aubergine, chili, avokado
  • Frisk artisjokk (små lilla og store grønne), fennikel
  • Aspargesbønner, brekkbønner, voksbønner, snittebønner, bondebønner, erter, sukkererter
  • Hokkaido, flaskegresskar
  • Aromasopp, portobello

Anonymkode: ada90...0f2

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er dessverre ekstremt lite flink å spise variert...voksne dama, egentlig ganske flaut...men jeg er vel en blanding av kresen og spiseforstyrret så jeg hater å prøve nye ting, holder meg til mine vante matrutiner og er livredd for å bli dårlig av maten jeg spiser (som også er mye av grunnen til at jeg er så kresen) - hadde en periode med mageproblemer som førte til at jeg kuttet ut mer og mer, og sitter nå igjen med en base av mat jeg vet går greit.

Jeg skyr løk, chili og andre "sterke" grønnsaker og krydder. Jeg kan ikke spise halvfabrikat type saus på glass eller posesupper, jeg blir kjempedårlig av fløte (men tåler ellers fint melkeprodukter) og føler jeg råtner innvendig av å spise rødt kjøtt og klarer ikke å spise egg (særlig kokt) uten å nesten brekke meg. Så min mat består av mye grove kornprodukter type knekkebrød, müsli, frokostblanding, havregryn ol. Jeg er ikke glad i middagsmat i det hele tatt, så det spiser jeg aldri, bortsett fra min egne hjemmelagde pizza med kun skivede tomater, pizzakrydder, litt salt, ost og skinke sammen med mye salat med fetaost, oliven, tomat, agurk, mais og mager kesam. Kan gjerne spise meg en god salat med dette sammen med nøtter/kjerner, litt kylling og godt brød til - men bortsett fra det spiser jeg ikke noe middagsmat. Holder meg til brødmat og frokostblanding/havregrynsgrøt ol. 

Av grønnsaker går det selvsagt mye i ulike typer salater (mest isberg, spinat og crispi), tomat, agurk, oliven og mais. Ellers spiser jeg hvitost, italiensk salat uten kjøtt og noen typer skinkepålegg, that`s it. 

Spiser grov kornblanding med mye nøtter, svisker, gojibær, kokosflak, havregryn, havrefras og ulike frø/kjerner som jeg heller Biola Naturell over. Skyr spises som mellommåltider, og det gjør også epler og gulrøtter (spiser en del gulrøtter). 

Anonymkode: 3ae15...0c6

AnonymBruker
Skrevet

Regelmessig spiser jeg mais, gulerot, potet, grønne erter fra frysedisken og brokkoli. Uregelmessig, alt annet. 

Anonymkode: d4f73...57b

AnonymBruker
Skrevet

Løk regner jeg ikke med som grønnsak egentlig, heller ikke isberg O.l med mindre jeg faktisk spiser et halvt hode. Men det som går med hver uke er brokkoli, gulrot, potet (regnes ikke som 1 av 5 om dagen), grønnkål, rosenkål (når sesong). Tomat teller jeg kun med hvis jeg lager en tomatbasert rett. Samme med paprika osv. Jeg spiser ikke noen agurkskiver og teller det som «grønnsak denne uken». 

Anonymkode: 7aa99...dff

Skrevet

Grønnsakene jeg bruker er for det meste: 
Gulrot, brokkoli, rødløk, minimais, sukkererter, paprika, kål og rødkål, jordskokk, sopp, søtpotet, potet, purreløk, vårløk, hvitløk, ingefær, kålrot, reddik og blomkål veldig ofte. 
Sellerirot, selleristang, pepperrot, rødbeter og andre beter brukes av og til. 

Til salat og taco bruker jeg også isbergsalat, ruccola, agurk og mais. På brød blir det avogtil salatblader og agurk. 

Jeg velger holde meg til mine faste, hovedsakelig fordi jeg ønsker bruke det opp før det blir dårlig. 
Grønnsakene jeg bruker, de bruker jeg i omlett, wok, gryteretter, ovnsbakte retter, pastaretter, til stek, og generelt alt jeg lager av middager. 
Jeg bruker vanligvis minst 5 ulike grønnsaker hver gang jeg lager middag. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg spiser absolutt alt om jeg får sjansen. Men siden jeg bor med fire andre som ikke gjør det, og matprisene i tillegg er svært høye, er dette fast i (kjøle)skapet; agurk, paprika, tomat samt boksetomater, gulrot, løk, potet, søtpotet, vårløk, brokkoli, mais, salat, og hvitløk, om det teller. I tillegg har vi alltid masse bønner, linser og kikerter - ikke grønnsaker, men i alle fall plantebasert:)

Om jeg fikk velge, ville jeg hatt bl.a sopp og asparges oftere, er også veldig glad i alt av rotgrønnsaker, rosenkål, og ulike bladgrønnsaker.

Anonymkode: ea57c...40c

AnonymBruker
Skrevet
Taluno skrev (16 minutter siden):

Jeg velger holde meg til mine faste, hovedsakelig fordi jeg ønsker bruke det opp før det blir dårlig. 
Grønnsakene jeg bruker, de bruker jeg i omlett, wok, gryteretter, ovnsbakte retter, pastaretter, til stek, og generelt alt jeg lager av middager. 
Jeg bruker vanligvis minst 5 ulike grønnsaker hver gang jeg lager middag. 

Jeg gjør motsatt! 

Dvs bruker som regel 1-2 hovedgrønnsaker til en middag, men bruker da opp alt jeg har. Og så en annen grønnsak neste dag. Jeg tenker at hvis jeg bruker litt av alt jeg har i kjøleskapet til hver middag blir det jo litt av det samme i repetisjon flere dager etter hverandre, og da opplever jeg det som lite variert (selv om summen jo blir den samme når alt er brukt opp tilslutt).

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Løk regner jeg ikke med som grønnsak egentlig, heller ikke isberg O.l med mindre jeg faktisk spiser et halvt hode. Men det som går med hver uke er brokkoli, gulrot, potet (regnes ikke som 1 av 5 om dagen), grønnkål, rosenkål (når sesong). Tomat teller jeg kun med hvis jeg lager en tomatbasert rett. Samme med paprika osv. Jeg spiser ikke noen agurkskiver og teller det som «grønnsak denne uken». 

Anonymkode: 7aa99...dff

Løk er en veldig sunn grønnsak. Jeg kan fint bruke flere løk i en middag, feks en løkterte, løkpizza (jada) eller løksuppe.

Isberg, tomat og agurk er da også grønnsaker. Tråden handler ikke om 5 om dagen eller noe slags gyldig "regnestykke" i den forbindelse, men om hvilke råvarer man faktisk innlemmer i kostholdet sitt.

TS snevret faktisk ikke inn til kun grønnsaker heller, det var bare eksemplene vedkommende selv brukte. Hvis jeg skal liste opp hva slags fisk, sjømat, kjøtt, korn og belgvekster jeg bruker i matlagingen min ville de listene også blitt ganske lange.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er så (u)heldig at jeg blir fort lei av ting, og er i tillegg litt glemsk.

Så jeg spiser ekstremt variert på grunn av dette. Har alltid beundret de som spiser mye av det samme, tenk så mye enklere handleturen og hverdagskabalen er...

Anonymkode: 04001...43c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg gjør motsatt! 

Dvs bruker som regel 1-2 hovedgrønnsaker til en middag, men bruker da opp alt jeg har. Og så en annen grønnsak neste dag. Jeg tenker at hvis jeg bruker litt av alt jeg har i kjøleskapet til hver middag blir det jo litt av det samme i repetisjon flere dager etter hverandre, og da opplever jeg det som lite variert (selv om summen jo blir den samme når alt er brukt opp tilslutt).

Jeg gjør mer som personen du siterer. 

I går spiste jeg for eksempel paprika (og ananas) til frokost. (knekkebrød) 

Avokado, paprika, cherrytomater, agurk, til lunsj. (eggerøre og grønnsaker)

Løk, hvitløk, grønnkål, poteter til middag.  (suppe)

Da får jeg jo rester. Men det kombineres igjen i nye retter dagen etter, som smaker helt annerledes da det er ulike grønnsaker som kombineres. 

Anonymkode: 4536c...b1a

Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Jeg gjør motsatt! 

Jeg kan ta eksempler fra en tenkt uke her: 
En dag med wok, med kål, brokkoli, minimais, reddiker, paprika, rødløk og hvitløk
En dag med pasta og laks i fløtesaus, med brokkoli, sopp, hvitløk, minimais og en form for løk
En dag med søtpotetpure med ingefær i, ovnsbakt med reddik, sukkererter, paprika, sopp og hvitløk.
En ovnsbakt torsk med gulrot, paprika, brokkoli, minimais, løk og potet
Så en tortillapizza med paprika, sopp, hvitløk, rødløk (ok, der var det bare fire)
Så til helga lager jeg med en svinestek, med ovnsbakte grønnsaker, rødløk, gulrot, kålrot, paprika, potet, blomkål, jordskokk. 
så blir det lapskaus eller kjøttsuppe søndagen, med det jeg eventuelt har igjen av grønnsaker. Alltid gulrot, kålrot, løk og potet, men kan bruke alt det andre også. 
Og kanskje en helgelunsj med omelett, med sopp, brokkoli, rødløk, paprika, vårløk, reddik, og annet jeg har lyst på. 

Jeg bruker altså de samme grønnsakene til mange mange ulike retter, så jeg føler absolutt at jeg spiser variert. Prøver holde meg til en tommelfingerregel om farger. Skal ha noe grønt, rødt, og gult til de fleste måltider. 
Jeg spiser sjeldent samme middagsrett to dager på en uke, med mindre det er rester. Lager jeg for mye søtpotetpure, så lager jeg suppe av restene. f.eks. 

AnonymBruker
Skrevet

Av det som kjøpes inn hver uke, eller tilnærmet hver uke er: Gulrot, potet, søtpotet, løk (rød, gul, hvitløk, purre), paprika, brokkoli, spinat, salat (i ulike varianter), blomkål, tomat (i ulike varianter), avokado. 

Anonymkode: 0e23b...024

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Av det som kjøpes inn hver uke, eller tilnærmet hver uke er: Gulrot, potet, søtpotet, løk (rød, gul, hvitløk, purre), paprika, brokkoli, spinat, salat (i ulike varianter), blomkål, tomat (i ulike varianter), avokado. 

Glemte agurk. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Øver meg på matlaging! 

Jeg voks opp med ganske vanlig, litt kjedelig mat. Ikke veldig variert. Nå, vil jeg lære å bruke ALLE råvarene. Så jeg tar for meg en etter en grønnsak og inkluderer den i kosten. 

Men hvor mange og hvilke grønnsaker lager du mat av på regelmessig basis? 

Her er er tallet bare 13: Løk, hvitløk, rødløk, sellerirot, purreløk, gulrot, paprika, agurk, crispisalat, mais, isbergsalat, tomat, avokado.

Altså grønnsaker du er godt vant med og kan bruke i flere retter. Hvem kommer høyest og spiser mest variert? 

Anonymkode: e9275...fa1

Lista mi blir fort veldig lang da jeg spiser 100% plantebaset og selv påleggene mine inneholder grønnsaker og grønnsaker havner også i smoothien.

Men utenom de vanlige som tomat,agurk,paprika,løk,gulrøtter,blomkål osv bruker jeg beter,søtpotet,kasava,svartkål,plantain,jordskokk,pak choi,daikon,sintrongress,ingefær,aubergine,gresskar for å nevne noen :)

Anonymkode: 7041c...69d

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Skal vi se... vi bruker mye løk hvitløk vårløk purre rødløk gulrot paprika tomat agurk mais avokado erter (teller belgfrukter? I så fall kikerter kidneybønner røde linser grønne linser hvite bønner svarte bønner...) søtpotet squash blomkål brokkoli spinat asparges aspargesbønner edamamebønner 

Iblant aubergine jordskokk stangselleri sukkererter gresskar (diverse typer, bl.a stripetti) kålrot hodekål spisskål nepe reddik... 

...kommer ikke på flere i farten. Garantert glemt mye. 😅

Denne uken har jeg brukt kidneybønner, søtpotet, paprika, tomater, agurk, avokado, mais, rødløk, gul løk, gulrot, grønne erter... I dagens middag: blomkål, løk, vårløk, kikerter 

Anonymkode: 4b8ff...597

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...