Gjest Gjest Skrevet 30. desember 2005 #1 Skrevet 30. desember 2005 http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=111947 Tydelig at den omtanken og medmenneskeligheten man oppfordres til å ha i julen ikke gjelder dyrene våre. Det skulle virkelig ha vært "førerkort for dyr".
Lillesøster Skrevet 30. desember 2005 #2 Skrevet 30. desember 2005 Forferdelig. Det skulle vært en ordning der man merket alle dyrene slik at man kunne spore opp eieren, kanskje de da tenkte seg to ganger om.
Gjest Gjest Skrevet 30. desember 2005 #3 Skrevet 30. desember 2005 Forferdelig. Det skulle vært en ordning der man merket alle dyrene slik at man kunne spore opp eieren, kanskje de da tenkte seg to ganger om. ← Joda jeg har vært med å spore opp eier som hadde reist fra katten sin, den hadde ID-merking. Men selv om man finner eier, hva tror dere skjer da? Ingenting! Man kan jo prøve å anmelde slikt, men det blir jo bare henllagt. Så hvis jeg kan komme med en innstendig bønn til alle som leser på dette forumet: Selv om dere mener dere kan få gitt bort kattungene som er søte: det er altfor mange katter i forhold til gode hjem i dette landet. Hvis dere får gitt bort kattungene dere har latt katten deres få, så betyr det at andre kattunger ikke havner i gode hjem. Det beste hadde vært hvis det hadde blitt født så få kattunger i dette landet at man kunne vært selektiv i forhold til hvem som skulle fått overta en katt. Når det er så mye som 15.000 hjemløse katter bare i Oslo, sier det seg selv at det ikke er behov for å produsere flere. Det er nytteløst å redde alle disse kattene, oppgaven må heller framover være å forebygge flere slike skjebner ved å kastrere alle huskatter i dette landet! For meg er det voldsom dobbeltmoral av de som lar kattene sine løpe rundt ukastrerte og samtidig sier det er synd at så mange katter får en vond skjebne. her må man kunne se sammenhenger og også se at hvis man lar katten sin få formere seg, så er man medskyldig i det katteproblemet man har her i landet. nå tok jeg for meg problemet med hjemløse katter, siden det er det desidert største kjæledyrproblemet vi har her i landet. generelt gjelder at de som selger kjæledyr må være mye mer skeptiske til hvem som skal få kjøpe dyr fra dem. Feks synes jeg det er en veldig dårlig løsning at kaniner selges i dyrebutikker der betjeningen ofte ikke har nok kunnskaper. Dessuten skal ikke dyr selges for å gi profitt (svært få rasekattoppdrettere tjener feks penger på sitt oppdrett). I tillegg bør aldri barn få dyr, det er foreldrene som skal være motivert til å få seg dyr siden dyr kan leve lenge. En katt kan jo leve i 20 år! Så det jeg vil fram til er at ALLE må kastrere kattene sine, så i det minste DB klarer å få omplassert de kattene de har inne. I tillegg skal det være gjennomtenkt å få dyr, barn skal aldri få dyr, det er de voksne som skal anskaffe dyr som et felles familiemedlem!
Gjest Gjest Skrevet 30. desember 2005 #4 Skrevet 30. desember 2005 Jeg tror også det er FOR lett å skaffe seg dyr, spesielt katter, her i landet. Det er liksom ikke så nøye med dem fordi man "alltids får tak i en ny kattunge".
Gjest Carmensita Skrevet 30. desember 2005 #5 Skrevet 30. desember 2005 Jeg tror også det er FOR lett å skaffe seg dyr, spesielt katter, her i landet. Det er liksom ikke så nøye med dem fordi man "alltids får tak i en ny kattunge". ← Har ikke helt sansen for at katter gis bort gratis. Må man betale, tenker man seg forhåpentligvis om før man går til anskaffelse av katt. Hvis en også satte krav om ID-merking, er vi kanskje på rett vei. Ville hvertfall hjulpet. Det er alt for mange som anskaffer seg dyr som ikke burde hatt det.
Gjest seroxata Skrevet 31. desember 2005 #6 Skrevet 31. desember 2005 synes og at kattene skulle blitt solgt, ikke gitt vekk! så hadde kanskje ikke folk bare tatt de til seg som en midlertidig gjenstand! makan!!! idioter!!
MiniMjau Skrevet 4. januar 2006 #7 Skrevet 4. januar 2006 Forferdelig. Det skulle vært en ordning der man merket alle dyrene slik at man kunne spore opp eieren, kanskje de da tenkte seg to ganger om. ← Det er jo en slik ordning, øremerking/id-merking/chip-merking. Det er bare ikke påbudt. Får håpe det blir det engang, og at eiere som ikke vedkjenner seg blir bøtelagt, 10 ganger omplasseringskostnadene.
Gjest Gjest Skrevet 4. januar 2006 #8 Skrevet 4. januar 2006 Jeg fatter bare ikke poenget med å i det hele tatt skaffe seg dyr når man bryr seg så lite om dem. Jeg har selv, tror jeg, et ganske uromantisk og realistisk forhold til dyrehold, men jeg forstår bare ikke hvordan folk først kan tenke "den var søt, den tar jeg med meg hjem", for så å sette ut det samme, søte, lille dyret for å sulte og fryse i hjel en stund seinere. At det går an å være så uansvarlig, liksom. Selvsagt er det like ille når det kommer til andre områder av livet - omgang med mennesker osv, men det blir liksom så tydelig når det gjelder dyr. Og jeg som er glad i dyra mine synes det er merkelig at det går an å få hjem et dyr man trolig har blitt sjarmert av, og så åpenbart ikke føle noe ansvar for det...?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå