Gå til innhold

Hvilken stil utstråler mye kulturell kapital og hvilken stil utstråler lite kulturell kapital?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det noen spesielle ting? 

Anonymkode: d4f02...29f

Skrevet

Kulturell kapital? 😆

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)

Noen kulturkapitalister er lite snobbete og handler på Dressmann, mens andre er snobbete og handler på ???

Jeg er stappfull av kulturell kapital og min stil er preget av smaken til min samboer som elsker å kjøpe gaver. Og hun er dobbelt så kulturkapitalistisk som meg. Hennes innkjøp er påvirket av hva som er på salg.

Blant de største kulturkapitalistene har vi f.eks. Bruce Springsteen, og jeg kan se for meg han i hvit t-skjorte, dongeribukse og skinnjakke. Han hadde stilige muskler i armene, og t-skjorte er bra for å vise dem.

Endret av I Grosny
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Kulturell kapital avspeiles gjerne i fargerike, flagrende klær, som Gudrun Sjöden, to ulike øredobber, store smykker og alt det andre i den sjangeren KG-folk flest elsker å hate. 

Anonymkode: a7ce0...b7b

• Liker 3
Skrevet (endret)

Jeg tenker umiddelbart på briller. De er ikke tilfeldige. Ellers kan man godt gå i islender og være ustelt på håret. Og kanskje hvilken veske de bruker - evt ryggsekk. Det er ikke Douchebag.

Bare mine innskytelser 😄

Endret av klarinetta
  • Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Kulturell kapital avspeiles gjerne i fargerike, flagrende klær, som Gudrun Sjöden, to ulike øredobber, store smykker og alt det andre i den sjangeren KG-folk flest elsker å hate. 

Nja, her tenker jeg mer selvutviklingskurs, te og akvarellmaling. Altså mer folkelig kultur. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Definitivt ikke. Det der er formingslærer. 

Anonymkode: e17d3...e4c

• Liker 12
  • Nyttig 1
Skrevet

Slitte klær, hjemmestrikk kombinert med skinn eller parkas. Dongeri eller fløyel ok, men ikke så mye nye klær!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min første umiddelbare tanke var perler.

Anonymkode: fc5d3...fdc

AnonymBruker
Skrevet

Ihvertfall ikke Ganni og annet ræl fra Høyer🫣

Anonymkode: 8e143...8bb

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Definitivt ikke. Det der er formingslærer. 

Ja, nemlig. Bourdieu brukte lærer som eksempel på et menneske med høy kulturell kapital (og med liten økonomisk kapital). 

• Liker 8
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, nemlig. Bourdieu brukte lærer som eksempel på et menneske med høy kulturell kapital (og med liten økonomisk kapital). 

Og flertallet av lærere ser IKKE sånn ut. 

AnonymBruker
Skrevet
klarinetta skrev (8 minutter siden):

Jeg tenker umiddelbart på briller. De er ikke tilfeldige. Ellers kan man godt gå i islender og være ustelt på håret. Og kanskje hvilken veske de bruker - evt ryggsekk. Det er ikke Douchebag.

Bare mine innlytelser 😄

Enig. De må være noe annet enn trender og typiske ting med synlig logo. Hjelper også å vise noe kreativt, at man har estetisk sans. Ikke kle seg for å vise kropp, egentlig motsatt - være avslappet til kropp og utseende, feks ved å eldes naturlig. Jeg tror en del av dem liker å kle seg i sort, og gjerne lag på lag, skjorter, jakker. Gjerne litt luftige og løse klær, sjelden trangt. Gjerne også praktisk, som ull, solide sko/støvler, lue, ryggsekk. Menn med tynt skjerf er også solid, typisk sånn ari behn ofte brukte 

Anonymkode: 168d2...0aa

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei, veldig mange lærere, i alle fall i grunnskolen, går mye i tur- og treningsklær 😅 Og ull, grunnet kalde klasserom pga dårlig kommuneøkonomi… 😏

Anonymkode: 16dc2...c79

• Nyttig 1
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ditt eksempel var formingslærer - de ser gjerne sånn ut. Og de har ofte skyhøy kulturell kapital.

Skrevet
I Grosny skrev (21 minutter siden):

Noen kulturkapitalister er lite snobbete og handler på Dressmann, mens andre er snobbete og handler på ???

Jeg er stappfull av kulturell kapital og min stil er preget av smaken til min samboer som elsker å kjøpe gaver. Og hun er dobbelt så kulturkapitalistisk som meg. Hennes innkjøp er påvirket av hva som er på salg.

Blant de største kulturkapitalistene har vi f.eks. Bruce Springsteen, og jeg kan se for meg han i hvit t-skjorte, dongeribukse og skinnjakke. Han hadde stilige muskler i armene, og t-skjorte er bra for å vise dem.

:rulle:

Jeg elsker delen hvor stilen din er preget av smaken til din samboer og hva som er på salg :D

Men hva menes det egentlig med ''kulturell kapital''?

Jeg kommer på minst 3 forskjellige ting her.

Er det hvor mange bøker man har lest og hvor høy utdanning man har?

Er det hvor veloppdratt man er og hvor flink man er å lese de sosiale kodene og reagere adekvat?

Eller handler det kanskje om hvor ofte man er på teater, kino og konsert?

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ditt eksempel var formingslærer - de ser gjerne sånn ut. Og de har ofte skyhøy kulturell kapital.

Nei, det har de ikke😅

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

du beskriver en klassisk kulturtante, og de er i 70-80-årene nå, og er en stereotyp som ikke er så veldig typisk lenger.

https://www.morgenbladet.no/pafyll/estetikeren/2022/03/13/hvor-vil-vi-med-uttrykket-dame-med-en-kort-og-en-lang-oredobb/

Anonymkode: d9115...695

• Liker 3
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...